Lijst met alle sessies

Op maandag en vrijdag organiseren we alleen de ICT-onderwijsmarkt met 45 resp. 30 standhouders die evenveel demo's geven. Dit is wat we ook deden op 15 januari, tot groot inhoudelijk succes en met veel interactie en online ontmoetingen. Deze twee dagen zijn gratis, maar we vragen wel om via deze website ervoor in te schrijven.

Van dinsdag tot donderdag blijft de virtuele ICT-onderwijsmarkt met standhouders staan en kan je daarnaast ook 4 of 5 sessies volgen. 

Sessies = workshops + presentaties


Je hoeft niet in te schrijven per dag. Je betaalt per sessie. Alles over de kostprijs.

Klik op di 4 mei, wo 5 mei of do 6 mei om het aanbod per dag te zien.
Filter op Thema om het aanbod per thema te zien, bvb. wat is er voor kleuter / lager onderwijs, wat is er over STEM, ...
Klik op Periodes om het aanbod per tijdslot te zien.
Klik op de titel om meer te lezen over de sessie.

Momenteel bekijk je : Alle sessies

111

ICT-onderwijsmarkt Dag 1 Tijdslot 1: Max. 15 standen & demo's

Educ. technologie, ICT-aankopen, -beheer, -beleid: Ga in gesprek!

Na deze halve dag zal je een babbel gehad hebben met maximaal 15 standhouders en een groot deel van hun demo's hebben bijgewoond. 

Zie ictmarkt.be voor alle info, partners en demo's.
Gratis! Schrijf hier vooraf in.

Hoe actief je deelneemt, bepaal je zelf. Wij raden aan om je tijd te nemen, je vragen te stellen aan de onderwijspartners en eens te kijken naar de demo's die ze brengen.



121

ICT-onderwijsmarkt Dag 1 Tijdslot 2: Max. 15 standen & demo's

Educ. technologie, ICT-aankopen, -beheer, -beleid: Ga in gesprek!

Na deze halve dag zal je een babbel gehad hebben met maximaal 15 standhouders en een groot deel van hun demo's hebben bijgewoond. 

Zie ictmarkt.be voor alle info, partners en demo's.
Gratis! Schrijf hier vooraf in.

Hoe actief je deelneemt, bepaal je zelf. Wij raden aan om je tijd te nemen, je vragen te stellen aan de onderwijspartners en eens te kijken naar de demo's die ze brengen.

 



131

ICT-onderwijsmarkt Dag 1 Tijdslot 3: Max. 15 standen & demo's

Educ. technologie, ICT-aankopen, -beheer, -beleid: Ga in gesprek!

Na deze halve dag zal je een babbel gehad hebben met maximaal 15 standhouders en een groot deel van hun demo's hebben bijgewoond. 

Zie ictmarkt.be voor alle info, partners en demo's.
Gratis! Schrijf hier vooraf in.

Hoe actief je deelneemt, bepaal je zelf. Wij raden aan om je tijd te nemen, je vragen te stellen aan de onderwijspartners en eens te kijken naar de demo's die ze brengen.



211

Apps voor de CLIL-klas - Ervaren leraren delen hun tips

Speel met taal dankzij ICT-tools

Na deze sessie zal je inzicht hebben in de CLIL-didactiek en zal je inzien hoe bepaalde ICT-tools die je werden aangereikt die didactiek kunnen verrijken. Je zal met een kritische blik naar je lessen kunnen kijken en op zoek kunnen gaan naar vergelijkbare tools. Taalverrijking staat voorop.


212

Een diepgaand verhaal over netwerkinfrastructuur

Hoe een performante, stabiele en veilige IT-omgeving creëren?

Na deze sessie zal je in staat zijn de ICT-infrastructuur van je school naar een hoger niveau te tillen. Je zal weten welke onderdelen cruciaal zijn, waar de bottlenecks zitten en hoe je deze kan wegwerken.  

Een niet te missen sessie voor iedereen die zich bezighoudt met het beheren van een school-ict-netwerk.


213

Digitale didactiek: toolgericht of doelgericht?

Inzet van technologie om instructie en leren te versterken

Na deze sessie zal je op een meer evidence informed basis keuzes kunnen maken in het al dan niet inzetten van technologie tijdens je instructie.
Je hebt een aantal concrete ideeën opgedaan over tools die indien ze doelgericht ingezet worden een meerwaarde kunnen betekenen voor het leren van leerlingen/studenten.


214

STEM-projecten met de Nspire GRM en de HUB via TI Basic

Maak je rekenmachine het hart van je STEM project

Na deze sessie zal je:

  • inspiratie hebben om aan de slag te gaan met de grafische rekenmachine om STEM-projecten te realiseren; 
  • samen met je collega wiskunde de leerlingen kunnen inspireren om hun rekenmachine als hart te gebruiken van een STEM-project. 

215

XERTE: Interactieve video, kruiswoordpuzzels, tijdlijn, hotspots

Ontdek de nieuwe mogelijkheden van Xerte - Voor beginner & gevorderd

Na deze sessie zal je:

  • aan de slag kunnen met de Xerte-sjablonen;
  • met nieuwe paginatypes mooie leerpaden maken.

216

Arduino-simulatie via Tinkercad Circuits in functie van LEDstrips

STEM via afstandsonderwijs? Dat kan zeker!

Na deze sessie zal je:

  • een basiskennis van Tinkercad Circuits hebben;
  • een basiskennis van Arduino hebben;
  • een basiskennis van RGB-LEDstrips aansturen met Arduino hebben;
  • heel veel inspiratie hebben om een overkoepelend project over de vakken Techniek - Beeld/PO - Natuurwetenschappen te starten;
  • zin hebben in "the real thing" en verder willen maken, programmeren en creëren.

217

Video bewerken: ondertitelen, knippen/plakken, geluidseffecten...

Tips, tricks, theorie en toepassing voor beginners

Na deze sessie zal je eigen en rechtenvrij videomateriaal basic kunnen bewerken (ondertitels toevoegen, fragmenten samen kunnen voegen, fragmenten splitsen, geluid toevoegen) via je computer en (indien voldoende tijd) via je smartphone.


218

Maak kennis met Kodu: GameDesign in de lagere school

Programmeer 3D-games met je leerlingen

Na deze sessie kun je kinderen van 6 tot 9 (of ouder) zelf hun eigen 3D videogame laten maken. Ze kunnen de wereld vormgeven, programmeren verschillende personages en passen de instelling aan.
Je leert hoe je alle tools in Kodu Game Lab kunt gebruiken en toepassen om de kinderen een laagdrempelige, maar toch uitdagende programmeerervaring te geven.
Ze kunnen een wereld maken die zo makkelijk of moeilijk is als ze zelf willen, het enige wat hun tegenhoudt is hun creativiteit.




219

Zo coach je projectwerk, ook online! - Secundair onderwijs

Leer via Designtools en Mural projectmatig werken.

Na deze sessie weet je:

  • hoe Designtools jou helpen om onderzoekend en ontdekkend leren tastbaar te maken;

  • hoe Mural werkt en hoe je het kan inzetten in jouw lespraktijk;

  • hoe je de Designtools kan inzetten om in enkele klikken een project te structureren en coachen.


2110

Nearpod: Interactief lesgeven op laptop, tablet of smartphone

Ga aan de slag met de nieuwe functies van Nearpod

Na deze sessie kan je:

  • werken met de tool Nearpod;
  • op basis van een eigen PowerPoint-presentatie een interactieve les creëren;
  • de motivatie en betrokkenheid van de hele klas verhogen;
  • een quiz/toets afnemen via de computer/tablet/smartphone met amper verbeterwerk

2111

Wapen jezelf tegen nepnieuws!: Fake news herkennen en zelf maken

Tips, tricks, tools en interactief aan de slag

Na deze sessie zal je:

  • de mechanismen van fake news leren herkennen;
  • een methode aangereikt krijgen om praktisch (en interactief!) met dit thema aan de slag te gaan in de klas - door een 'hands on' aanpak en het gebruik van interactieve software (o.a. padlet) voor klassikale opdrachten;
  • naar huis gaan met een reeks praktische tips, tricks én tools die aansluiten bij de leefwereld van jongeren;
  • inspiratie opdoen voor het gebruik van interactieve (digitale) middelen in de klas…

2112

Smartschool • Planner voor lager onderwijs [Primeur]

Klaar voor de klas van morgen ... samen met Smartschool

Na deze sessie kan je:

  • eigen lesfiches maken
  • lesfiches van een uitgeverij gebruiken
  • lesfiches organiseren met vakken en labels
  • lesfiches delen met collega's
  • lesfiches plannen (klasoverschrijdend en voor individuele leerlingen)
  • verjaardagskaarten sturen ;-)

2113

Tientallen tips om lesmateriaal breed toegankelijk te maken

Tips voor Word, PowerPoint, Google Docs, Google Slides en Adobe

Na deze sessie heb je een beter inzicht in hoe je lesmateriaal met eenvoudige tools toegankelijk kunt maken en zo nog beter digitaal lesmateriaal kunt ontwikkelen.


2114

Aan de slag met de Micro:bit in de klas

Wil je aan de slag met digitale competenties in je klas?

Na deze sessie weet je hoe je de Micro:bit kan gebruiken in de klas. We overlopen verschillende microbit experimenten en je zal een eigen account krijgen om in te loggen op het gloednieuw leerplatform LMS. Gebruik na de sessie ons lesmateriaal afgestemd op de digitale competenties, duurzaamheid, leercompetenties en wiskunde-natuurwetenschappen-technologie-STEM.  


2115

Coderen met Ozobot in lager onderwijs

Stimuleer computationeel denken met de Blockly-taal

Na deze sessie zal je aan de slag kunnen met Ozobot. Deze workshop kan een inspiratie zijn voor alle leerkrachten van het 1ste tot en met 6de leerjaar die met de Ozobot aan de slag willen gaan, maar zal zich vooral focussen op de tweede en derde graad lager onderwijs.


2117

Microsoft Teams inzetten binnen je schoolteam en in de klas

Leer stap voor stap alle mogelijkheden van Microsoft Teams kennen

Na deze sessie zal je:

  • Microsoft Teams online en lokaal op je toestel gebruiken;
  • het juiste team aanmaken met de nodige rechten voor de leden, leerlingen of gasten;
  • meldingen beheren en rechten voor deelnemers bepalen;
  • met personen chatten, bellen, berichten posten;
  • een korte bevraging of poll organiseren;
  • vergaderingen plannen met meerdere collega's;
  • verschillende onderdelen zoals kanalen en posts van een team configureren;
  • toepassingen koppelen die je frequent gebruikt binnen Tea…

221

Scholen aan zet met Smart Education @ Schools

Laat je inspireren door onze praktijkvoorbeelden!

Na deze sessie zal je geïnspireerd zijn door alle hands-on projecten die tijdens de sessie werden aangereikt door Smart Education @ Schools, een innovatieprogramma waar scholen zelf aan de slag gaan om een nood in hun klasprakijk aan te pakken met educatieve technologie.


222

Samenwerken met een klas in Europa: eTwinning

Kleinschalige Europese projecten in basis- en secundair onderwijs

Na deze sessie zal je:

  • gemotiveerd zijn om een laagdrempelig Europees klasproject op te starten;
  • weten hoe je een collega in Europa vindt waarmee je een klasproject kan opstarten;
  • de belangrijkste tools en functionaliteiten van eTwinning kennen;
  • voorbeelden hebben gezien van projecten uit kleuter-, lager en secundair onderwijs;
  • meteen aan de slag kunnen om jouw leerlingen op een zinvolle manier enthousiast aan het werk te zetten.

223

Game- & schermverslaving: Naar een evenwichtig on/offlineleven

Preventie & aanpak van game- & schermverslaving bij jongeren

Na deze sessie zal je:

  • beter verstaan wat technologie zo aantrekkelijk/verslavend maakt (ook voor ons!);
  • beter begrijpen hoe scherm- of gameverslaving ontstaat, hoe je dit kan vermijden en wat je kan ondernemen als het al zover is;
  • weten wat je vanuit school kan ondernemen om jongeren te helpen naar gezonde verhouding met hun toestellen.

224

Toets maken met Google Formulieren

Hoe maak ik een digitale test / examen?

Na deze sessie kan je makkelijk digitale testen opstellen in verschillende vormen. Ook de (automatische) verbetering en koppeling met Google Classroom zal je onder de knie hebben.


225

Handvaten om met micro:bit te werken in je (online) klas

Talrijke projecten voor de micro:bit van een ervaren expert

Na deze sessie zul je weten wat je nu echt kunt doen met de micro:bit en krijg je veel veel ideeën hoe je dit in je klas kunt aanpakken.

Je krijgt handvaten om betekenis volle projecten te doen met de micro:bit en te werken aan het CT curriculum. 

 

 


226

Texas Instruments Innovator Rover: je rekenmachine op wielen!

Een tool voor je grafische rekenmachine

Na deze sessie zal je:

  • wielen willen toevoegen aan je grafische rekenmachine;
  • je leerlingen kant-en-klare projecten kunnen laten uitvoeren met hun GRM;
  • onderzoekend leren toepassen met de GRM. 


 


227

Kwaliteitsvol online leren: Checklist kwalitatief lesmateriaal

Een hulpmiddel voor het plannen en beoordelen van onderwijs

Na deze sessie zal je:

  • het didactisch relatiemodel kunnen gebruiken;
  • de checklist voor kwalitatief digitale lesmateriaal kunnen gebruiken.

228

OneNote als portfolio, online leeromgeving of stagetool

Inzoomen op de vele mogelijkheden van OneNote Class Notebook

Na deze sessie zal je met jouw klas(sen) aan de slag kunnen met digitale portfolio's en stagemappen maar ook OneNote kunnen inzetten als interessante aanvulling op de huidige klaspraktijk.


229

VSimulation@ChildCareEducation: Een game als werkvorm in je klas!

Belang van games in onderwijs. Mogelijkheden in zorg & veiligheid

Na deze sessie zal je:

  • het verschil kennen tussen G-learning en E-learning;
  • weten wat de meerwaarde is van een game binnen secundair en volwassenenonderwijs;
  • zicht hebben op het platform Play it Safe en welke opleidingen hiermee aan de slag kunnen;
  • en zelf hebben ervaren wat het is om via een game leerinhouden te leren.

2210

Train communicatie- en organisatievaardigheden met VR-KUUB

Virtual Reality game waar leerlingen interactief samenwerken

Na deze sessie zal je:

  • een idee hebben van hoe je Virtual Reality op een laagdrempelige en gebruiksvriendelijke manier kan inzetten op de klasvloer;
  • meer weten over hoe je leerplandoelstellingen kan behalen in VR; 
  • zin hebben om met VR aan de slag te gaan in je klas.

2211

IJsbergrekenen in kleuter-onderwijs met augmented reality

eXercICE: Spoedcursus ijsbergrekenen en demo van het game

Na deze sessie zal je inzicht hebben in de basisprincipes van de ijsbergdidactiek. Je zal ook begrijpen hoeveel didactische principes en denkwerk er schuil gaan achter een serious game, wat vertrouwen zal geven om met deze toepassingen in de klas aan de slag te gaan. 


2212

Het traject en de visie van GO! Technisch Atheneum Halle

Innovatief, flexibel onderwijs met de laptop

Na deze sessie zal je meer weten over de ervaring van onze school met de omschakeling naar een school zonder boeken, met laptops. We hopen deelnemers hier vooral te inspireren met ons verhaal. 


2213

Je lessen activeren met talige en niet-talige werkvormen

Kruid je les met online activering

Na deze sessie zal je online tools kunnen inzetten om

  1. non-verbaal te communiceren;
  2. je doelgroep beter te leren kennen;
  3. talige kennis te ontdekken op een speelse wijze;
  4. je lichaam te activeren;
  5. Google applicaties te integreren in je lessen.

2214

Het Archief voor Onderwijs: Verrijk je les met audio en video

Een demo vol inspiratie en tips met audiovisueel materiaal in je les

Na deze sessie kan je zo aan de slag met Het Archief voor Onderwijs in jouw les. Je zal weten:

  • hoe je vlot relevant audiovisueel materiaal op maat van jouw les kan vinden en bewaren,
  • hoe je aan de slag kan met eigen collecties of die van anderen,
  • hoe je audio en video van Het Archief voor Onderwijs kan delen met leerlingen uit het secundair, via onze leerlingenruimte,
  • waar je inspiratie kan vinden voor lessen op basis van het audiovisueel materiaal op Het Archief voor Onderwijs.

2215

Meer mogelijkheden, interactie en controle over je leerlingen

Cloudwise Online Onderwijs Leerplatform

Deze sessie zal je tonen hoe je als leerkracht meer grip kan krijgen op je leerlingen binnen de online context. Wat krijg je allemaal te zien?

  • Single sign-on toepassing
  • Koppeling met Smartschool/Informat/Spreadsheet/...
  • QR-code & plaatjeslogin
  • Functie 'Meekijken' met je leerlingen
  • Eigen interface instellen
  • Toepasselijke applicaties en websites toevoegen
  • Werking tussen COOL en mijn lesbestanden
  • Eigenhandig wachtwoorden aanpassen en instellen
  • ...

2216

ICT ondersteunt leerlingen bij het zelfsturend leren: De MET

ICT-beleid: Praktijkvoorbeeld uit een secundair school

Na deze sessie zal je een beeld krijgen van hoe we in De MET aan de hand van ICT erin slagen om de leerlingen op een zelfsturende manier vanuit hun eigen interesses te laten leren. Je zal voorbeelden gekregen hebben van tools die je kan gebruiken om leerlingen hun eigen leerproces in handen te laten nemen.


2217

Game based empowerment: jongeren versterken via (serious) games

Games en speldynamiek inzetten voor duurzame leerervaringen

Na deze sessie zal je:

  • naar huis gaan met een vat vol concrete voorbeelden, inspiratie, tips en tricks;
  • je leerlingen game based kunnen empoweren;
  • een degelijke basis bezitten om zelf aan de slag te gaan met games in de klas;
  • gamification kunnen toepassen op je eigen thema of leerdoelstelling(en);
  • veel zin krijgen om game based te werken.
     

231

Wordpress: Een introductie

Bouw jouw eigen website met behulp van Wordpress

Na deze sessie zal je in staat zijn:

  • een eigen Wordpress installatie te voltooien;
  • je Wordpress website uit te breiden en succesvol te maken;
  • je website beter op te volgen en de mogelijke onvolmaaktheden op te sporen;
  • de echte kracht Van Wordpress te leren gebruiken.

232

Android-apps maken in de klas met App Inventor 2

Gebruik de visuele programmeertaal Scratch om apps te maken

Na deze sessie zal je:

  • een app voor een android toestel geprogrammeerd hebben met App Inventor 2;
  • het basisconcept onder de knie hebben: componenten selecteren en deze programmeren door blokken in elkaar te klikken
  • enkele tips gekregen hebben om zelf in de klas aan de slag te gaan.

En natuurlijk: je eigen ontwikkelde app meenemen!


233

Ontwerp zoals een designer met de gratis online applicatie Canva

Maak je eigen (Facebook)banner, folder, infographic, presentatie,...

Na deze sessie zal je Canva ontdekt hebben als dé online applicatie om folders, headers, infografieken, ... te ontwerpen. Je zal gewerkt hebben met lay-outs en (eigen) afbeeldingen toegevoegd hebben om te komen tot een downloadbaar resultaat.


234

Verken en leer werken met tientallen educatieve online tools

Zelfgestuurde sessie waarin je uit een assortiment aan tools kiest

Dankzij leerfilmpjes kan je meer dan 20 online toepassingen leren kennen!

Aan het einde van de sessie(s) beheers je de basis van de gekozen tools voldoende om er zelf mee aan de slag te gaan en kan je in een later stadium bij problemen terugvallen op mailondersteuning van de lesgever.


235

Leer zelf virtuele ruimtes (VR) bouwen met de app CoSpaces Edu

VR an AR in de klas: Hoe? Welk materiaal? Welke content?

Na deze sessie heb je kennis gemaakt met de app CoSpaces Edu. Je kan zelf iets bouwen in een virtuele 3D-wereld en enkele basiscodes toepassen. Je krijgt inspiratie over hoe dit in je eigen klas te gebruiken.


236

AR, VR, MR - Wat doe je ermee in de klas?

Realistische informatie, gesprek en toekomstdromen

Na deze sessie zal je:

  • beter weten waar AR/VR/MR nu precies weer voor staan en wanneer je best voor welke technologie kiest
  • zicht hebben op de beschikbare toepassingen en waar je ze kan vinden
  • nuttige links hebben naar projectoproepen die jouw school kunnen helpen om een eigen XR-project op te zetten
  • weten hoe leerlingen zelf aan de slag kunnen met virtual reality en hoe ze hun computationeel denken aanspreken hiervoor
  • een antwoord hebben op jouw specifieke vraag rond AR, VR en MR in…

237

Onderzoekend leren in lager onderwijs

Verwonderen Verkennen Opzetten Uitvoeren Concluderen Presenteren

Na deze sessie zal je:

  • kennis hebben van de fases van onderzoekend leren;
  • weten op welke manier deze didactiek vorm geeft aan wetenschap en techniek onderwijs;
  • concrete en praktische ideeën hebben voor in de klas.

238

Maak een digitaal boek met Book Creator, alleen of met anderen

Ook een manier om veel materiaal te delen.

Na deze sessie zal je:

  • de website van Book Creator kunnen gebruiken;
  • kunnen inloggen op de "app" van Book Creator;
  • kunnen werken met bibliotheken;
  • bibliotheken kunnen archiveren;
  • studenten toegang kunnen geven tot je bibliotheek;
  • een keuze kunnen maken welk soort te gebruiken;
  • kunnen werken met templates;
  • een boek kunnen importeren, exporteren en delen;
  • een boek kopiëren, samenvoegen en verwijderen;
  • tekst, afbeeldingen, foto's, video en audio kunnen toevoegen;…

239

BookWidgets voor beginners: maak, deel en verbeter oefeningen

Maak je eigen automatisch verbeterde opdrachten!

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie:

  • kan je zelf interactieve widgets maken;
  • kan je deze widgets delen met je leerlingen;
  • kan je het werk van je leerlingen nakijken, quoteren en feedback sturen;

2310

Maak je eigen chatbot in MS Teams: Microsoft Power Virtual Agent

Een chatbot in Teams voor veelgestelde vragen

Na deze sessie zal je in staat zijn om je eigen chatbot in Microsoft Teams te maken. Veelgestelde vragen kun je straks allemaal laten beantwoorden door deze chatbot. In de praktijk zul je zien dat >30% van de vragen 24/7 beantwoord kunnen worden zonder tussenkomst van iemand van vlees en bloed. 

Sneller antwoord op je vraag en minder druk bij de docent die bestookt wordt met vragen!

Technische voorkennis is niet vereist. 


2311

Hoe organiseer je hybride leren?

Evidence informed van visie naar organisatie

Na deze sessie zal je:

  • zelf kunnen bepalen welke organisatiestructuur voor jouw school optimaal is om krachtig en effectief hybride leren mogelijk te maken;
  • de nodige tools kunnen inzetten om hybride leren te implementeren;
  • weten hoe differentiatie mogelijk kan maken en kan organiseren in een hybride context;
  • weten hoe je evaluatie mogelijk kan maken en kan organiseren in een hybride context.

2312

Ontwerp je eigen lesmateriaal met Google Documenten en Slides

Maak kennis met de pedagogie achter HyperDocs!

Na deze sessie zal je in staat zijn om het maximale uit Google Documenten en Slides te halen.

  • Interactieve Documenten en Slides creëren, bewerken en delen
  • Tips & tricks om efficiënt te werken met Google Documenten en Slides
  • Invoegen van objecten zoals afbeeldingen, schema's, links, video's...
  • Pedagogie achter HyperDocs
  • Interessante add-ons om je lessen om te bouwen tot interactieve documenten
  • Inspiratiemateriaal om mee aan de slag te gaan

2313

Adobe Spark als de creatieve hotspot voor jouw lessen

Maak video, visuals en websites in no time

Na deze sessie zal je minstens één dia voor een Powerpoint en een verjaardagskaartje gemaakt hebben, een webpagina voor jouw leerlingen en een eerste aanzet voor een instructievideo.


2314

Be Safe On Web: Een veilige online omgeving voor jongeren

Kant-en-klaar pakket met escape games rond online gevaren

Na deze sessie zal je een beeld hebben over hoe je online gevaren kan aanreiken in de lesprakijk, dit op niveau van de leerling.


2315

Ontdek alle mogelijkheden van Microsoft 365 voor jouw klas

Maak kennis met Insluitende lezer,Forms,Sway,OneNote,Teams & Stream

Na deze sessie zal je:

  • superefficiënt informatie verzamelen;
  • zelf eenvoudige websites bouwen; 
  • instructievideo's opnemen en daar vragen aan koppelen; 
  • eenvoudige toetsen aanmaken; 
  • notities bijhouden en delen; 
  • teksten laten voorlezen;
  • de insluitende lezer door je leerlingen laten gebruiken; 
  • samenwerken aan documenten. 
  • filmpjes delen binnen jouw Office 365 omgeving

Haal met deze vorming alles uit je Office365 account!  


241

Nieuwe inspiratie en programmeerideeën voor wie Scratch al kent

Programmeren is een taal leren

Na deze sessie zal je op de hoogte zijn van pedagogische en didactische aspecten van programmeren met Scratch. Je weet hoe je je les of workshop  optimaal kunt indelen, hoe je gedifferentieerd werkt met tweetallen en ontwerpdagboeken en wat mogelijke verdere stappen zijn.


242

Beter presentaties maken met Keynote (mac)

Tips en trucs

Na deze sessie zal je meer en vlotter met Keynote kunnen werken. 


243

Praktische tools voor afstandsleren

Zet afbeeldingen en video's naar je hand in het digitaal lesgeven

Na deze sessie zal je:

  • afbeeldingen, audio en video kunnen opslaan/opnemen;
  • een PowerPoint-presentatie kunnen omzetten naar een video.

244

Een PDF online bewerken in Google Drive

Dochub gebruiken om PDF's aan te passen

Na deze sessie zal je vanuit Google drive: 

- op een PDF tekst en objecten kunnen verwijderen en toevoegen

- een PDF ondertekenen

- bladzijden kunnen verwijderen en/of van volgorde veranderen

 


245

Ready, set, play! Een snelle animatievideo maken met PowerPoint

Handig gebruik maken van eenvoudige animaties en slide overgangen

Na deze sessie zal je:

  • weten hoe je slide overgangen en animatiepaden aanmaakt in PowerPoint 365;
  • inspiratie hebben om een animatievideo vorm te geven in PowerPoint 365;
  • weten hoe je een animatievideo exporteert en opslaat.

246

Aan de slag met Digitale Methode Frans

Een kennismaking met concept en aanpak van Digitale Methode Frans

Na deze sessie zal je een duidelijk inzicht hebben in het concept en de inhoudelijke aanpak van Digitale Methode Frans. Bovendien maak je kennis met de verschillende troeven van Digitale Methode ten opzichte van klassieke schoolboeken. 

Wil je nadien rechtstreeks in overleg gaan met onze vakverantwoordelijke? Boek eenvoudig een videogesprek in via deze link.


247

Aan de slag met de webversie en app van Google Arts and Culture

Haal kunst en cultuur laagdrempelig naar je klaslokaal!

Na deze sessie zal je:

  • de mogelijkheden binnen de webversie en de app van Google Arts & Culture kennen;
  • leuke en educatieve tips gekregen hebben om met deze applicatie aan de slag te gaan in je onderwijs.

248

Differentiëren & blended learning met audiovisueel materiaal (SO)

Gebruik van de leerlingenruimte op Het Archief voor Onderwijs

Na deze sessie weet je hoe je heel concreet kan differentiëren in de les met behulp van audiovisueel materiaal en hoe je Het Archief voor Onderwijs kan inzetten tijdens afstandsonderwijs of voor blended learning. 


249

(Spatial) Augmented Reality: voorstelling en gebruik in de klas

Wat is (S)AR en hoe toegankelijk is deze technologie?

Na deze sessie zal je:

  • een beter beeld hebben over de verschillende vormen van augmented reality;
  • beter kunnen inschatten welke vorm(en) bruikbaar én betaalbaar zijn in jouw klas of school;
  • weten waar we in cosmo aan werken en waarom dit belangrijk is voor scholen.

2410

Bruikbare ICT-tools om de ICT-doelstellingen te bereiken

Gemeenschappelijk leerplan ICT eerste graad

Na deze sessie zal je een beeld hebben van welke online tools er beschikbaar zijn om de leerplandoelstellingen van het gemeenschappelijk leerplan ICT van de eerste graad te bereiken in de lespraktijk.


2411

Samenwerkend leren met STEAMS

Tool voor groepssamenstelling, formats als pair programming, enz.

Na deze sessie zal je:

  • zicht krijgen op hoe STEAMS in te toekomst jou kan helpen bij het inzetten op samenwerkend leren en
  • waardevolle tips meekrijgen om samenwerkend leren te faciliteren. 

2412

Google in onderwijs: Security en privacy

Na deze sessie zal je weten hoe Google omgaat met de data van je school en ze omgaan met de veiligheid en de privacy van hun platformen.


311

Gedaan met brandjes blussen!

Gedaan met brandjes blussen: hou je pc's makkelijk up-to-date

Na deze sessie zal je een goed beeld hebben over hoe Deep Freeze je computers op school in orde kan houden, allicht tot grote vreugde van leerkrachten, leerlingen en natuurlijk jezelf!


312

Podcasts in de klas: Hoe gebruiken? Hoe zelf maken?

Podcasts tijdens de les? Gaan ze dan wel luisteren?

Na deze sessie zal je beter begrijpen hoe podcasts in elkaar zit. Je zal de voordelen kennen om een podcast te gebruiken als leermiddel tijdens je les. Je zal aan de slag kunnen met bestaande podcasts in de klas, maar ook in staat zijn om met je leerlingen zelf een podcast te maken.


313

Google Tools & Classroom in technisch en beroepsond. + Evaluatie

Uitgebreid met competentiegericht evalueren in Classroom

Na deze sessie zal je in staat zijn de eerste stappen te zetten in de wondere wereld van Google Workspace for Education en met name Classroom en de evaluatiemogelijkheden.

Je kreeg diverse praktijkvoorbeelden uit secundair technisch en beroepsonderwijs.


315

Programmeren van je eigen app met App Inventor

Toegepast op een STEM-project: Berekenen van de BMI

Na deze sessie zal je in staat zijn om aan de slag te gaan met App Inventor en ga de je opgedane kennis kunnen toepssen in een eigen (STEM-)project.

Je gaat tijdens de sessie heel wat programmeerblokken leren gebruiken en toepassen.

Je zal in staat zijn om de app te testen op je smartphone of tablet en deze ook te installeren zodat je deze kan gebruiken zoals je andere apps.


316

Ruimtelijk inzicht van je leerlingen verbeteren met Floorplanner

Creatief aan de slag met 3D-ontwerpen: een woning inrichten

Na deze sessie zal je een leuke tool in handen hebben om de ruimtelijke vaardigheden van je leerlingen te stimuleren & ontwikkelen op een leuke en creatieve manier!


317

Zo coach je projectwerk, ook online! - Lager onderwijs

Hoe je ontwerpend & onderzoekend leren concreet maakt in de klas

Na deze sessie zal je weten:

  • hoe Designtools jou helpen om onderzoekend en ontdekkend leren tastbaar te maken;

  • hoe je de Designtools kan inzetten om in enkele klikken een project te structureren en coachen.


318

Instructiefilmpjes maken én er op niveau mee werken

Flipped classroom - Afstandsleren - Pre-teaching

Na deze sessie zal je zelf instructiefilmpjes kunnen maken die je in je klaspraktijk kan inzetten ter vervanging van je klassikale instructie of zelfs als pre-teaching.


319

Efficiënt en doelgericht evalueren met Google Formulieren

Het afnemen van oefeningen/toetsen met amper verbeterwerk

Na deze sessie kun je:

  • Google Formulieren gebruiken als digitale oefening/toets;
  • het formulier laten invullen door jouw leerlingen;
  • de resultaten raadplegen van het formulier en leerlingen van feedback voorzien;
  • extra functionaliteiten toevoegen aan een formulier door het gebruik van add-ons;
  • Google Formulieren efficiënt en doelgericht inzetten bij het evalueren van het leerproces van leerlingen.

3110

Je WindowsPC slimmer gebruiken: praktische tips voor de beginner

Verlies minder tijd met zoeken en navigeren

Na deze sessie zal je beter begrijpen hoe Windows je bestanden beheert op je PC en wat het verschil is met bestanden in de cloud (bvb OneDrive).

Je zal heel wat van de tips dagelijks kunnen blijven gebruiken en ook doorgeven aan je leerlingen.

Ben je reeds een zeer doorwinterd gebruiker en gebruik jij al het uitgebreide Windows klembord, de Snelle toegang in de Verkenner en andere functies genoemd in de inhoud, dan ga ik je weinig bij kunnen brengen.


3111

ICT-eindtermen bereiken in lager ond.: Tien opdrachten

Kids op het Net: ICT-wedstrijd met je school: Hoe? Wat? Zelf doen!

Na deze sessie zal je zelf deze internetwedstrijd kunnen organiseren voor jouw school of scholengroep zonder veel te moeten investeren in tijd en kennis. 


3112

Visie op leren m.b.v. nieuwe technologie, een praktijkverhaal

De keuze en uitrol van nieuwe technologie vanuit een visie op leren.

Na deze sessie heb je een idee op welke manier je digitale technologie kunt implementeren op school en zal je, ondermeer aan de hand van een tool, een teamgedragen keuze kunnen maken ivm devices die je op school gaat gebruiken.

 


3113

Werken met Blue-Bot in alle leerjaren lager onderwijs

Tips & extra materialen om je te inspireren voor je programmerlessen

Na deze sessie zal je voldoende inspiratie en ideeën om zelf aan de slag te gaan met een Blue-Bot om STEAM te implementeren in het lager onderwijs.


3114

Escape the classroom - Breakout met BookWidgets

Leer hoe je met codes en raadsels kan werken in BookWidgets

Na deze sessie zal je zelf een breakout-spel met BookWidgets kunnen opstellen. Je kan je lessen creatief omvormen tot een samenhangend geheel en leerlingen motiveren om de uitdaging aan te gaan. Je kent leuke manieren om codes en tips te verstoppen binnen het programma.


3115

Meer efficiëntie en tijdwinst dankzij vijf Chrome extensies

Browse efficiënter door het gebruik van extensies

Na deze sessie ben je in staat om zelf extra extensies toe te voegen en ze in te zetten voor je eigen gemak.

Na deze sessie heb je minstens vijf extensies actief en kan je ze gepast inzetten.


3116

DigCompEdu Van vragenlijst via individuele leerroute tot e-module

Professionalisering van online leren

Na deze sessie zal je:

  • weten wat het DigCompEdu framework kan betekenen voor jouw school / centrum;
  • je eigen competentieroos hebben om jezelf verder te professionaliseren;
  • aan de slag kunnen gaan met de 19 thema's waarvoor Toll-net gratis e-modules heeft.

3117

Hoe vind ik als leerkracht een Digitale balans?

Over de- of reconnectie en de kracht van digitale verbinding

Na deze sessie zal je:

  1. een basiskader en de cruciale informatie bezitten in verband met digitale balans en de kunst van digitale verleiding;
  2. verschillende inzichten hebben hoe je kan streven naar een beter digitaal evenwicht;
  3. diverse concrete tools en handvaten kunnen toepassen – die ik allemaal zelf testte - die je helpen om een betere digitale balans te vinden. 

3118

Starten met computationeel denken in kleuter- en lagere school

Want coderen is het nieuwe zwemmen

Na deze sessie zal je op een low-budget en comfortabele manier codeerlessen kunnen begeleiden in de basisschool, zonder je hiervoor tot computerspecialist om te moeten scholen.


4114

2D-tekenen: Aan de slag met vinylcutter en lasercutter

Maak van thuis uit ontwerpen met de online tekensoftware

Na deze sessie kan je zelf je ontwerp tekenen in 2D (tekst, kleuren, tekeningen, afbeeldingen traceren,...) 

Je zal ook na afloop een account ontvangen om later nog verder te experimenteren op het leerplatform met de online tekensoftware. 


225

Handvaten om met micro:bit te werken in je (online) klas

Talrijke projecten voor de micro:bit van een ervaren expert

Na deze sessie zul je weten wat je nu echt kunt doen met de micro:bit en krijg je veel veel ideeën hoe je dit in je klas kunt aanpakken.

Je krijgt handvaten om betekenis volle projecten te doen met de micro:bit en te werken aan het CT curriculum. 

 

 


321

Nieuwe software om te coderen met LEGO Mindstorms: EV3 Classroom

Aan de slag met de nieuwe software 'EV3 Classroom'

Na deze sessie zal je de nieuwe software 'EV3 Classroom' kunnen toepassen op je eigen projecten op school.

Je gaat naar huis met een aantal nieuwe toepassingen en leert verschillende code-blokken kennen, zowel basis als meer geavanceerd.


322

Een online rollenspel voor elke les met Classcraft

Een online wereld om te gebruiken in elk vak

Na deze sessie zal je weten hoe het online rollenspel Classcraft werkt, hoe je alles kan aanpassen aan je persoonlijke wensen en ben je klaar om het de volgende dag in je lessen te gebruiken als je dat zou willen.


323

Fotobewerking met de nieuwe Pixlr Editor: Snelcursus

Leer foto's bewerken met de gratis Photoshop-variant

Na deze sessie zal je in staat zijn op een vlotte manier foto's te bewerken en deze kennis over te dragen aan je leerlingen. 


324

Fonemisch bewustzijn in derde kleuterklassen versterken: FONEMI

Spelen met klanken - Lees- en schrijfonderwijs verbeteren

Na deze sessie zal je zicht hebben op wat fonemisch bewustzijn is en hoe je dit kan versterken bij kinderen uit derde kleuterklassen door het inzetten van de webapp Fonemi.


325

Immersief ervaringsleren met 360° video’s in SO: VR-leerfabriek

Ontdek de mogelijkheden van 360° en VR in het onderwijs!

Na deze sessie zal je inzicht hebben in de basisnoties van 360° en VR, maar ook in de werking van de gratis Vivista verrijkingssoftware die werd ontwikkeld door Hogeschool PXL. Met deze software kan je bestaande of zelfopgenomen 360°-video's verrijken met interactiepunten, die een variatie aan inhoud kunnen bevatten: afbeeldingen, video's, tekst, meerkeuzevragen, zoekgebieden, etc. Deze kan je vervolgens met een VR-bril bekijken, waardoor het voelt alsof je zelf echt aanwezig ben…


326

Opvolging van de leerling buiten de klasomgeving met Noteble

Gebruik van Noteble om duaal leren, stage en gip op te volgen

Na deze sessie zal je weten hoe je via de Noteble tool:

  • op een laagdrempelige en eenvoudige manier het leerproces van de leerling kan opvolgen op de werkvloer, in combinatie met de resultaten in de school;
  • de externe mentor mee kan betrekken in het leerproces;
  • leerlingen eigenaarschap kan geven tijdens hun stage of duaal leren;
  • administratieve opvolging kan doen in een omgeving die ook gebruikt kan worden voor voltijds onderwijs;

327

ICT, zo krijg je je team mee!

Omgaan met weerstand en collega's motiveren

Na deze sessie zal je een antwoord hebben op vragen als:

  • Hoe motiveer ik mijn collega’s om (meer) met ICT te gaan werken?
  • Welke materialen en technieken kan ik inzetten?

We delen onze kennis en ervaring om een succes te maken van jullie ICT-verandering!


328

Leren programmeren met Unplugged Activiteiten

Programmeren zonder scherm in kleuter- en lager onderwijs

Na de sessie zal je voldoende inspiratie en ideeën om zelf aan de slag te gaan om STEAM te implementeren in het lager onderwijs.


329

Lesgeven met een digibord: functionaliteiten van Clevertouch

Na deze sessie zal je meer weten over de verschillende functionaliteiten die digitale borden te bieden hebben, met de nadruk op een efficiëntere werking voor de leerkracht. We werken voor deze sessie met de mogelijkheden van het Clevertouch-digibord.


2214

Het Archief voor Onderwijs: Verrijk je les met audio en video

Een demo vol inspiratie en tips met audiovisueel materiaal in je les

Na deze sessie kan je zo aan de slag met Het Archief voor Onderwijs in jouw les. Je zal weten:

  • hoe je vlot relevant audiovisueel materiaal op maat van jouw les kan vinden en bewaren,
  • hoe je aan de slag kan met eigen collecties of die van anderen,
  • hoe je audio en video van Het Archief voor Onderwijs kan delen met leerlingen uit het secundair, via onze leerlingenruimte,
  • waar je inspiratie kan vinden voor lessen op basis van het audiovisueel materiaal op Het Archief voor Onderwijs.

3210

Interactieve leerpaden maken met BookWidgets

De kracht van de Planner widget

Na deze sessie zal je:

  • weten hoe je zelf een interactief leerpad kan maken met de planner widget.;
  • verschillende toepassingen van de planner widget kennen.

3211

Chromebooks in Lager Onderwijs: praktijkverhaal BS Ticheleer

Na deze sessie kan je zelf de afwegingen maken voor jouw ICT-aanpak om Chromebooks in de klas in te zetten en kan je zelf overlopen of er voldoende elementen aanwezig zijn om zelf een ommekeer in te zetten. Of het is een aanvulling voor jouw verhaal waar je al begonnen bent.

Er zitten weinig toeters een bellen in de aanpak. Ze is rechttoe rechtaan. Dat zie je terug in de duidelijke slides die je onmiddellijk op gang zetten.


3212

Organiseer administratie, klassenraden, vakgroepen op MS TEAMS

De school organiseren als bedrijf

Na deze sessie zal je in je school teams kunnen aanmaken en Teams gebruiken als documentenopslag en chat toepassing om het aantal mails te verminderen.

We kijken naar de opties die er zijn met OneDrive en Teams.


3213

Maak kennis: Jupyter Notebook, Web Scraping & Data Visualisatie

Data engineering met Interactieve Python, Beautiful Soup en Pandas

  1. Vooraf krijg je instructies hoe je zelf Jupyter Notebook op een Windows of Linux PC (Raspberry Pi!) kunt installeren of hoe je gebruik maakt van een gratis online systeem incl. Beautiful Soup en Pandas.
  2. Tijdens de workshop krijg je hands-on ervaring met de Jupyter interface en de werkwijze van het stap-voor-stap verder werken aan het oplossen van een probleem.
  3. Je maakt kennis met twee methoden van web scraping (een bestand binnenhalen en bewerken met Pandas en een webpagina binnenhalen en be…

3214

Arduino met KAEDU STEM shield

Kennismaking met Arduino-programmatie

Na deze sessie zal je:

  • de Arduino en het KAEDU shield praktisch kunnen gebruiken tijdens: 
    • een les ICT (computationeel denken);
    • een les techniek (het technisch proces, ontwerpen van ...);
    • een STEM-project (ontwerpen en programmeren van ...);
    • een middagactiviteit;
    • ...;
  • creatief aan de slag willen gaan met programmeren en STEM projecten.  

3215

5 handige tools in Google Workspace voor wiskunde & wetenschappen

Sites, add-ons en extensies die je lessen nog fijner maken

Na deze sessie zal je de vijf geziene tools vlot kunnen inzetten bij je lessen wetenschappen en wiskunde.


234

Verken en leer werken met tientallen educatieve online tools

Zelfgestuurde sessie waarin je uit een assortiment aan tools kiest

Dankzij leerfilmpjes kan je meer dan 20 online toepassingen leren kennen!

Aan het einde van de sessie(s) beheers je de basis van de gekozen tools voldoende om er zelf mee aan de slag te gaan en kan je in een later stadium bij problemen terugvallen op mailondersteuning van de lesgever.


236

AR, VR, MR - Wat doe je ermee in de klas?

Realistische informatie, gesprek en toekomstdromen

Na deze sessie zal je:

  • beter weten waar AR/VR/MR nu precies weer voor staan en wanneer je best voor welke technologie kiest
  • zicht hebben op de beschikbare toepassingen en waar je ze kan vinden
  • nuttige links hebben naar projectoproepen die jouw school kunnen helpen om een eigen XR-project op te zetten
  • weten hoe leerlingen zelf aan de slag kunnen met virtual reality en hoe ze hun computationeel denken aanspreken hiervoor
  • een antwoord hebben op jouw specifieke vraag rond AR, VR en MR in…

331

Programmeren met Scratch en Python op de Raspberry Pi

Aan de slag met Physical Computing

Na deze sessie zal je de mogelijkheden kennen van de Raspberry Pi. Bovendien zal je zelf aan de slag kunnen gaan met de Raspberry Pi in het klaslokaal.


332

Prezi: presentaties online maken

Vernieuwende en opvallende presenteren!

Na deze sessie zal je een presentatie in Prezi ontwikkeld hebben.

Je kent de verschillende mogelijkheden van Prezi. Van presentatietool, videolestool t.e.m. het maken van presentaties in team.


333

Digitale balans en mediawijs internetgebruik bij leerlingen s.o.

Handvatten om rond digitale balans aan de slag te gaan met lln

Na deze sessie:

  • ken je een basiskader en bezit de cruciale informatie in verband met digitale balans en mediawijsheid;
  • kan je als leerkracht en leerlingenbegeleider rond deze thema’s aan de slag gaan;
  • kan je op basis van enkele inspirerende oefeningen en voorbeelden omtrent deze thema’s vertalen naar jouw praktijk;
  • ken je enkele belangrijke principes omtrent ouderparticipatie in verband met mediawijsheid en digitale balans en kan hiermee aan de slag gaan.

334

Fotografie in je klas: met eenvoudige tools aan de slag

Alle tips en trucs van een ervaren fotografe met onderwijsopleiding

Na deze sessie heb je meer zelfvertrouwen in fotografie. Je krijgt een duidelijk inzicht in de mogelijkheden in jouw klas dankzij concreet lesmateriaal en het gebruik van de beschikbare middelen zoals een smartphone of tablet.


335

Microsoft Office365: Tijd besparen met opmaak (voor leerkrachten)

Sneller en vlotter werken aan opmaak van o.m. lesvoorbereidingen

Na deze sessie zit je in Word nooit meer te werken met spaties om alles gelijk uitgelijnd te krijgen op je werkbladen ;-)

In Powerpoint kan je heel snel en mooi alle elementen uitgelijnd krijgen. Ook uitgebreide animaties worden een stuk makkelijker door gebruik te maken van het selectievenster.

In Excel 2 lijnen tekst in 1 cel? Ook dat is geen probleem meer! Een werkblad laten passen op 1 A4 om af te drukken? Dat is geen giswerk meer!

Daarnaast heb je ook een aantal algemene t…


336

Voorleessoftware, ADIBib & andere ondersteunende software

Ontdek waarom meer dan 30.000 leerlingen deze tools gebruiken

Na deze sessie zal je:

  •  tools binnen handbereik hebben om:
    • voorleessoftware aan te leren aan een kind;
    • voorleessoftware gratis aan te vragen via leesvoor!Vlaanderen;
    • digitaal aangepaste schoolboeken te bestellen;
    • het netwerk rond een kind in kaart te brengen en in actie te zetten;
  • weten wat mag en moet de computer in de klas;
  • het effect van voorleessoftware en ADIBoeken kennen;
  • het standpunt van de overheid kennen rond voorleessoftware en de computer in de klas;
  • weten w…

337

1-op-1 met Chromebooks & Workspace: Praktijkverhaal Sec. Ond.

Beleid, voorbereiding, begeleiding, do's en don'ts, ...

Na deze sessie heb je zicht op hoe je een 1-op-1 Chromebookproject kan implementeren op je school. Je kreeg tips over de voorbereiding, de professionalisering, het beleid, aanbestedingen, de software en mogelijkheden van Google Workspace.

 


338

Een krachtige blended / hybride leeromgeving met Google Workspace

Hoe creëer je een optimale, motiverende leeromgeving?

Na deze sessie zal je in staat zijn om

  • na te denken over de juiste effectieve digitale didactiek;
  • keuzes te maken tot een weloverwogen blend;
  • tools en technieken te hanteren om klassikaal en online leren in uw cursussen te integreren;
  • leerstrategieën te implementeren die de kans op succesvol leren binnen een hybride/blended leeromgeving aanzienlijk vergroten.

339

Differentiëren met BookWidgets

Tegemoetkomen aan alle leernoden van je leerlingen

Na deze sessie zal je:

  • verschillende widgets en functies van BookWidgets kennen die zich lenen om te differentiëren;
  • Live Widgets resultaten kunnen interpreteren en inzetten in jouw les;
  • weten hoe je zelf volledige differentiatie-lessen kan opmaken met BookWidgets.

2217

Game based empowerment: jongeren versterken via (serious) games

Games en speldynamiek inzetten voor duurzame leerervaringen

Na deze sessie zal je:

  • naar huis gaan met een vat vol concrete voorbeelden, inspiratie, tips en tricks;
  • je leerlingen game based kunnen empoweren;
  • een degelijke basis bezitten om zelf aan de slag te gaan met games in de klas;
  • gamification kunnen toepassen op je eigen thema of leerdoelstelling(en);
  • veel zin krijgen om game based te werken.
     

3310

Microsoft Power Apps: Taken automatiseren zonder programmeren

Webtoepassingen om eenvoudige programma's te maken

Na deze sessie zal je:

  • inzicht in Power Apps hebben;
  • een werkende app gemaakt hebben.

3311

Bouw responsive websites met Bootstrap

Bootstrap maakt webontwikkeling sneller & gemakkelijker

Na deze sessie weet je:

  • hoe je het Bootstrap moet integreren in je website;
  • hoe je basis typografie-elementen kunt toevoegen;
  • hoe je HTML-elementen kunt integreren en aanpassen;
  • hoe je via het grid systeem een webpagina responsive maakt;
  • wat media queries zijn en hoe je ze kunt gebruiken;

Na deze sessie kun je:

  • met behulp van Bootstrap een eigen responsive website bouwen;
  • voor een project op school snel een mooie website opzetten;
  • leerlingen helpen bij hun project met professionele…

3312

STEM in derde graad lager onderwijs + Portfolio in Seesaw

Doe de digisprong in het basisonderwijs

Na deze sessie zal je inzicht hebben hoe Seesaw precies werkt en hoe je het kan inzetten in jouw klas.
Je zal ook een aantal concrete ideeën hebben hoe je STEM kan integreren in je gewone klaspraktijk.


3313

Interactieve videolesmaterialen maken in Office365 (Stream/Forms)

Videoinstructies met interactieve quiz maken

Na deze sessie zal je in staat zijn om instructievideo's te maken met Microsoft Stream en quizzes in Microsoft Forms. 

Door deze twee te combineren krijg je interactieve instructievideo's die op elk apparaat (computer, tablet, smartphone) te gebruiken zijn!


3314

Zelf digitale lessen maken voor de kleuterklas op de iPad

Op een eenvoudige en snelle manier maken we praktijkgerichte lessen

Na deze sessie zal je in staat zijn om interactieve lessen te geven in het thema van jouw keuze (of die van kleuters natuurlijk). 


3315

Waarom jongeren van TikTok houden

Maak kennis met de nieuwste hype in jongerenland

Na deze sessie:

  • heb je inzicht in de functionaliteiten van het algoritme van TikTok;
  • weet je waarom TikTok aantrekkelijk is voor jongeren en kan je erover meepraten met hen;
  • leer je er met een volwassen, mediawijze bril naar kijken;
  • ontwikkel je een evenwichtig oordeel om afspraken te maken over TikTok in jouw school of werking.

248

Differentiëren & blended learning met audiovisueel materiaal (SO)

Gebruik van de leerlingenruimte op Het Archief voor Onderwijs

Na deze sessie weet je hoe je heel concreet kan differentiëren in de les met behulp van audiovisueel materiaal en hoe je Het Archief voor Onderwijs kan inzetten tijdens afstandsonderwijs of voor blended learning. 


341

Afstand houden in de klas tijdens contactonderwijs

Scherm tonen op llnpc's, scherm overnemen, boodschappen sturen, ...

Na deze sessie ken je alle mogelijkheden van Insight en zal je in staat zijn om zelf een demo op te zetten voor je leerkrachten en/of directie zodat ze er gratis 30 dagen mee aan de slag kunnen ter evaluatie.


342

Pedagogische en didactische tools voor onderwijs van de toekomst

Be prepared for the education of the future!

Na deze sessie krijg je meer inzicht in de transformatie van lesgeven doorheen de jaren. 

Laat je inspireren tijdens deze sessie en transformeer jouw klaslokaal naar een uidagende leeromgeving.


343

Ontdek i-Learn, digitaal leren op maat voor lager & secundair ond

Creëer leertrajecten vanuit een bibliotheek van educatieve tools

Na deze sessie zal je weten waar het i-Learn project voor staat. Je komt te weten wat de mogelijkheden zijn van het gratis portaal (i-Learn MyWay) en welke begeleidingstrajecten i-Learn biedt. Hopelijk hebben we je interesse gewekt en kunnen we je snel verwelkomen als i-Learnschool.


344

Vanuit een woordenlijst een spel maken met Quizlet Live

Wat is de kracht van Quizlet Live?

Na deze sessie zal je begrijpen wat Quizlet Live inhoudt en hoe je het kan gebruiken. Je zal ook weten of het een meerwaarde vormt voor jouw klasgroep(en) en manier van lesgeven.


345

Inclusief met Windows/Office: tools en tips voor toegankelijkheid

Tools om ELK kind sterk uit de hoek te laten komen

Na deze sessie zal je Windows kunnen instellen naargelang jouw noden zoals kleurfilters voor kleurenblindheid, hoog contrast instellen, ... Daarnaast kan je binnen Officetoepassingen teksten laten voorlezen, focusregels instellen, teksten vlot vertalen, ...


346

GDPR: sancties & boetes voor scholen, wat leren we eruit?

Hoe sancties voorkomen? Waarop letten om in orde te zijn met GDPR?

Na deze sessie ben je op de hoogte van een aantal GDPR-sancties voor onderwijsinstellingen en kan je wat we eruit leren meenemen naar de onderwijsinstelling.


347

Aan de slag met Digitale Methode Wiskunde

Een kennismaking met concept en aanpak van Digitale Methode Wiskunde

Na deze sessie zal je een duidelijk inzicht hebben in het concept en de inhoudelijke aanpak van Digitale Methode Wiskunde. Bovendien maak je kennis met de verschillende troeven van Digitale Methode ten opzichte van klassieke schoolboeken. 

Wil je nadien rechtstreeks in overleg gaan met onze vakverantwoordelijke? Boek eenvoudig een videogesprek in via deze link.


348

Digitaliseer je papieren werkblaadjes met Teachermade

Zelfcorrigerend materiaal maken en delen

Na deze sessie zal je:

  • kunnen inloggen in Teachermade;
  • een papieren werkblaadje digitaal kunnen laten invullen op een laptop. Ofwel een pdf, Word-document, afbeelding, ... uploaden en digitaal maken met de tools van Teachermade.
  • Minder verbeterwerk hebben.

349

Gebruik School Data Sync om Teams in je school te automatiseren

Aanmaken klassen en accounts

Na deze sessie zal je het platform SDS kunnen hanteren en alle functies ervan kennen.


3410

Virtual Reality in bso en tso: introductie en mogelijkheden

Experten Kim en Pieter delen hun kennis en geven knappe voorbeelden

Na deze sessie zal je:

  • beter weten wat Virtual Reality precies is en waar XR/AR/VR/MR voor staan;
  • geïnspireerd zijn om zelf aan de slag te gaan.

3411

XPO2.5 De talentenapp waardoor kleuters (en leerkrachten) groeien

Kleuters tonen talenten: Didactisch materiaal, inspiratiegids, app

Na deze sessie zal je:

  • kort kennisgemaakt hebben met talentdenken in de kleuterklas;
  • de XPO 2.5 app die focust op talent beter kennen;
  • het didactisch materiaal en de inspiratiegids kunnen gebruiken.

3412

Waarom je school een firewall nodig heeft! Tips en mogelijkheden.

Wat is het? Hoe kan je besparen door de aanschaf ervan?

Na deze sessie zal je beter kunnen inschatten wat een firewall voor jouw school kan betekenen. Je zal de verschillende soorten firewalls kunnen onderscheiden en weten wat de échte meerwaarde is.


236

AR, VR, MR - Wat doe je ermee in de klas?

Realistische informatie, gesprek en toekomstdromen

Na deze sessie zal je:

  • beter weten waar AR/VR/MR nu precies weer voor staan en wanneer je best voor welke technologie kiest
  • zicht hebben op de beschikbare toepassingen en waar je ze kan vinden
  • nuttige links hebben naar projectoproepen die jouw school kunnen helpen om een eigen XR-project op te zetten
  • weten hoe leerlingen zelf aan de slag kunnen met virtual reality en hoe ze hun computationeel denken aanspreken hiervoor
  • een antwoord hebben op jouw specifieke vraag rond AR, VR en MR in…

351

Aan de slag met MicroPython op de Raspberry Pi Pico

Een flexibele microcontroller voor slechts 4 euro

Na deze sessie zal je de mogelijkheden kennen van de Raspberry Pi Pico. Bovendien zal je zelf aan de slag kunnen gaan met de microcontroller in het klaslokaal.


352

Transformeer je klaslokaal naar interactieve leergierige omgeving

Daag leerlingen uit via IT-challenges met de juiste ICT-tools

Na deze sessie kan je probleemloos aan de slag met verschillende IT-tools en maak je je les of klas daardoor veel interactiever. 


353

Tik Tok kids in de klas: Mediawijsheid gekoppeld aan eigen lesvbn

Cyberpesten, populariteit, schermtijd, sexting, persoonsontwikkeling

Na deze sessie zal je terug "mee zijn" met de digitale leefwereld van onze kinderen en kun je direct aan slag met lessen rond mediawijsheid.


354

(Gedifferentieerde) online leerpaden maken: diverse tools

Met Google Forms, Google Sites, Thinglink, Bookwidgets, ...

Na deze sessie zal je:

  • een online leerpad kunnen ontwerpen dat uit meerdere opeenvolgende (gedifferentieerde) stappen bestaat;
  • diverse media kunnen integreren in het online leerpad, in functie van de vooropgestelde doelen en beginsituatie;
  • de mogelijkheden van (gedifferentieerde) online leerpaden voor jouw vak kunnen benoemen.

355

Meer interactie op de Facebookpagina van je school

Til je pagina naar een hoger niveau

Na deze sessie:

  • heeft het algoritme van Facebook geen geheimen meer voor je;
  • kan je posts maken die interactie met je volgers uitlokken;
  • ken je heel wat creatieve mogelijkheden om posts te doen opvallen;
  • ga je naar huis met een pak inspiratie en gratis tools.

356

Microsoft Endpoint Manager (Microsoft Intune) uitrollen op school

Mogelijkheden en praktijkvoorbeeld

Na deze sessie zal je:

  • Azure AD kunnen beheren;
  • Microsoft Endpoint Manager kunnen instellen.

Op het einde van deze sessie begrijp je de basis om te kunnen beginnen met Microsoft Endpoint Manager op je school.

 


357

Digitale toepassingen die je didactiek ondersteunen

ICT-toepassingen om de leerefficiëntie te verhogen

Na deze sessie heb je enkele toepassingen uitgeprobeerd en ga je naar huis met een lijst extra tools en inspiratie.


358

Flip je klas door gebruik te maken van instructievideo's

Gratis en professioneel met PowerPoint Mix en ActivePresenter

Na deze sessie zal je:

  • instructievideo’s kunnen aanmaken op jouw eigen niveau: eenvoudig of meer geavanceerd;
  • instructievideo’s kunnen aanmaken zonder veel technische problemen en aan een behoorlijk tempo met gebruik van je persoonlijke laptop of computer;
  • instructievideo’s kunnen aanmaken volgens een aantal scenario’s. Denk bv. aan het inspreken van PowerPoint dia’s, het uitleggen van een oefening op het digibord, …;
  • instructievideo’s kunnen voor…

359

Programmeren en Arduino schakelen aan Tinkercad - Beginners!

Verkennen van de mogelijkheden van Tinkercad 'Circuits' met Arduino

Na deze sessie zal je:

  • programmeren (grafisch) en schakelen van Arduino met de online simulatie van Tinkercad (tool circuits);
  • Tinkercad 'circuits' samen met Arduino kunnen gebruiken in je lessen;
  • grafisch programmeren van:
    • besturen van één led
    • besturen van meerdere leds
    • leds sturen met drukknoppen (en/of functies)
    • lichtsterkte led
    • besturen van RGB led
    • besturen van servomotor
    • besturen van leds met lichtsensor
    • ...

2112

Smartschool • Planner voor lager onderwijs [Primeur]

Klaar voor de klas van morgen ... samen met Smartschool

Na deze sessie kan je:

  • eigen lesfiches maken
  • lesfiches van een uitgeverij gebruiken
  • lesfiches organiseren met vakken en labels
  • lesfiches delen met collega's
  • lesfiches plannen (klasoverschrijdend en voor individuele leerlingen)
  • verjaardagskaarten sturen ;-)

3510

Excel en Google Spreadsheets: Basics

Een andere kijk op leren werken met rekenbladen?!?

Spreadsheets worden in deze sessie gebruikt als voorbeeld om te gaan kijken hoe we leerlingen kunnen uitnodigen om niet klik voor klik te leren werken (= zwemmen met een hand aan de rand van het zwembad), maar ook de achterliggende principes te zien (=in het diepe water te durven springen).


3511

Inspiratiesessie rond STEM - Rode draad: Micro:bit

Kris Petitjean deelt al zijn STEM-ervaring in zijn lessen in s.o.

Na deze sessie zal je ...


3512

Maak een complete digitale les met de BookWidgets WebQuest widget

Stuur jouw leerlingen stap-voor-stap door jouw digitale les

Na deze sessie zal je:

  • zelf een digitale les kunnen bouwen met de WebQuest widget;
  • alle mogelijkheden van de WebQuest widget kennen en kunnen toepassen.

3513

Wordwall als platform om online oefeningen te maken

Makkelijk speelse online oefeningen maken

Tijdens deze sessie zie je in een eerste deel wat de mogelijkheden zijn van het platform en de verschillende oefentypes.

Daarna ga je op je eigen account stap voor stap meevolgen en doen. Zo heb je op het eind van deze workshop minstens één online oefening aangemaakt die je kan delen met je leerlingen.

Na deze sessie zal je enkele van de beschikbare oefentypes kunnen aanmaken en  die kunnen delen met je leerlingen (o.a. via Google Classroom)


3514

Automatiseren zonder te programmeren met Microsoft Power Automate

Vervolg van de sessie Microsoft Power Apps

Na deze sessie zal je:

  • meer inzicht hebben in Power Automate;
  • een geautomatiseerde fietsvergoeding gemaakt hebben.

 


411

Maak een online escape room in Google Forms

Want digitale escape rooms zijn leuk!

Na deze sessie heb je een eerste aanzet gemaakt van je eigen digitale escape room en beschik je over alle tools en vaardigheden om zelf een digitale escape room te ontwerpen. 
*Creativiteit niet inbegrepen!


412

Gratis online oefeningen maken met H5P

Interactieve video, memory, quizzen, sleepoef., invuloef., flashcard

Na deze sessie:

  • weet je hoe je H5P kunt gebruiken;
  • heb je enkele oefeningen aangemaakt met H5P;
  • heb je de oefeningen gepubliceerd op KlasCement en zo ook op Oefen.be.

413

Het correct gebruiken van Teams + SharePoint + OneDrive + Outlook

Optimaal samenwerken in vier Microsoftapplicaties

Na deze sessie zal je weten waarvoor je Teams, SharePoint, OneDrive en Outlook kan gebruiken. Microsoft 365, waaronder Teams, SharePoint en OneDrive, is bedoeld om beter te kunnen samenwerken in team aan projecten en taken.


414

Je (praktijk)lessen filmen: Tips en demo's van camera's

Swivl, 360º camera, InstaOne, bodycam, ...

Na deze sessie zal je een overzicht hebben van de nodige camera's om (praktijk)lessen te filmen en deze opnames te bewerken.


415

Introductie Micro:bit: Programmeren & sensoren in lagere school

Na deze sessie kan je zelf aan de slag gaan met de micro:bit in klas en weet je met welke projecten je kan starten in je klas. Je zal veel concrete voorbeelden toegepast hebben.


416

Praktische ICT-vaardigheden voor afstandsleren

Zet afbeeldingen en video's naar je hand in het digitaal lesgeven

Na deze sessie zal je:

  • afbeeldingen, audio en video kunnen opslaan/opnemen;
  • een gemaakte video eenvoudig kunnen bewerken;
  • een PowerPoint-presentatie kunnen omzetten naar een video.

417

Eigenaarschap leerling op basis van competentiegerichte evaluatie

Opvolging via Noteble op basis van competenties, rubrics en doelen

Na deze sessie zal je weten hoe je via de Noteble tool:

  • competentiegerichte evaluaties kan doen, met of zonder rubrics;
  • leerlingen eigenaarschap kan geven op basis in het leerproces, met of zonder hulp van de leerkracht;
  • op maat van jouw noden en de noden van de leerlingen de evaluatie kan invullen;
  • leerlingen kan betrekken in het leerproces via feedbackgerichte evaluatie;
  • de groei van je leerling over de jaren heen kan opvolgen via doelen en evaluaties.

418

Maak zelf lesmateriaal met web2.0-tools voor de taalles!

Spelborden, bingokaarten, mini-boekje, kruiswoordraadsels, ...

Na deze sessie zal je in een handomdraai het volgend materiaal kunnen aanmaken:

  1. een QR-code;
  2. een spelbord;
  3. bingokaarten voor de hele klas;
  4. een mini-boekje (dit is een A4-tje dat met een vouwhandleiding tot een "echt" boekje geplooid kan worden. De inhoud kan je zelf vormgeven);
  5. een kruiswoordraadsel;
  6. een woordwolk.

Bovendien zullen je leerlingen/cursisten ... 

  1. samen kunnen schrijven aan teksten, terwijl jij feedback geeft op het proces;
  2. audio-opnames aan de PC k…

419

Video of fotoverhaal snel en makkelijk maken met Adobe Spark

Na deze sessie zal je supersnel, supereenvoudig videocontent kunnen maken die er echt professioneel uitziet! 


2112

Smartschool • Planner voor lager onderwijs [Primeur]

Klaar voor de klas van morgen ... samen met Smartschool

Na deze sessie kan je:

  • eigen lesfiches maken
  • lesfiches van een uitgeverij gebruiken
  • lesfiches organiseren met vakken en labels
  • lesfiches delen met collega's
  • lesfiches plannen (klasoverschrijdend en voor individuele leerlingen)
  • verjaardagskaarten sturen ;-)

2116

Veilig internetten voor kinderen en jongeren: Dynamieken en tools

Acties bij sexting, online challenges en cyberpesten

Na deze sessie zal je kennisgemaakt hebben met concrete tools en activerende werkvormen over tal van e-safety thema’s dat je kan inzetten in de begeleiding van kinderen en jongeren, of bij het uitbouwen van een preventiebeleid over veilig internetten. 


4110

STEAM-apps voor coderen (Android & iOS)

Tientallen applicaties om leerlingen te leren programmeren op tablet

Na deze sessie zal je aan de slag kunnen met verschillende STEAM-apps. 


4111

Wat is data-analyse? Hoe is Power BI anders dan een gewone Excel?

Power BI voor beginners (Niet voor experten!!)

Na deze sessie zal je anders naar data kijken en de mogelijkheden van Excel t.o.v. Power Bi beter kunnen afwegen.

Je zal een indruk hebben van wat Data Analytics is.

Je zal anders kijken naar Relationele databanken.


4112

Bezint eer ge begint! Hoe pak ik mijn ICT-beleid praktisch aan?

Brandstof om aan de slag te gaan met je ICT-beleid

Na deze sessie zal je heel wat info en tools hebben om je ICT-beleid in vraag te stellen en daar waar mogelijk naar een hoger niveau te tillen. Je krijgt tools mee om meteen mee aan de slag te gaan binnen je team.


4113

BandLab: een muziek-app met classroomfunctie

Eenvoudig audio opnemen en bewerken

Na deze sessie zal je BandLab for Education kunnen gebruiken en inzetten in je klaspraktijk. Je leerde o.a. 

  • audio invoegen, opnemen en bewerken;
  • opdrachten aanmaken binnen een lesgroep;
  • ...

4114

2D-tekenen: Aan de slag met vinylcutter en lasercutter

Maak van thuis uit ontwerpen met de online tekensoftware

Na deze sessie kan je zelf je ontwerp tekenen in 2D (tekst, kleuren, tekeningen, afbeeldingen traceren,...) 

Je zal ook na afloop een account ontvangen om later nog verder te experimenteren op het leerplatform met de online tekensoftware. 


4115

Moderne projecten vanuit C++ met de Arduino IDE

Voorbij de UNO. Leonardo, Microbit v2, M4, Pi Pico, Nano 33 BLE ...

Na deze sessie zal je nieuwe ideeën hebben over welke creatieve projecten je met microcontrollers in de klas kunt doen. Hopelijk heb je minder angst om de kinderen te laten experimenteren, en durf je ervoor te kiezen dat je zelf soms net zo veel van hun zult leren als omgekeerd.

Ook zul je beter kunnen kiezen uit de enorme veelheid aan ontwikkelborden. Welke zijn nou echt prettig in gebruik in de klas? Degelijke bouwkwaliteit, snel te laden met code, handig in gebruik, nuttige I/O.


4116

Een Google Workspace domein efficiënt beheren via de commandline

Maak kennis met GAM (Google Apps Management)

Na deze sessie zal je in staat zijn om zelf via de commandline Google Apps Management te gebruiken om je domein te beheren, gebruikers aan te maken, wachtwoorden te resetten, Google Drive mappen toe te voegen in de drive van een gebruiker, agenda's te delen, ... 


4118

Coöperatief leren over mediawijsheid

Laat de kennis die jongeren hebben over media naar voor komen

Dit kan je na deze sessie:

  • Je weet wat coöperatief leren is.
  • Voldoende bagage om naar je collega's te stappen.
  • Knowhow om samen op school in te zetten op coöperatief leren.
  • Je hebt de blauwdruk van je plan mee naar huis.

225

Handvaten om met micro:bit te werken in je (online) klas

Talrijke projecten voor de micro:bit van een ervaren expert

Na deze sessie zul je weten wat je nu echt kunt doen met de micro:bit en krijg je veel veel ideeën hoe je dit in je klas kunt aanpakken.

Je krijgt handvaten om betekenis volle projecten te doen met de micro:bit en te werken aan het CT curriculum. 

 

 


421

Wachtwoordmanager LastPass

Moeite om wachtwoorden te onthouden? Gebruik een wachtwoordmanager!

Na deze sessie zal je jouw wachtwoorden veilig kunnen opslaan in een digitale kluis. Nooit meer "Wachtwoord vergeten?" aanklikken! Je zal te weten komen of jouw logingegevens ooit gestolen zijn en of je baat hebt bij het gebruik van een wachtwoordmanager.


422

Een helpdesk optimaal organiseren

Uitwisseling van werkvormen, tips en trucs

Na deze sessie zal je meer grip hebben op de mogelijkheden die leiden naar een optimale organisatie van de helpdesk. Je zal vele werkwijzen, technieken, tips & trucs leren kennen en kunnen inschatten of ze bruikbaar zijn bij jou op school. Zo krijg je eindelijk tijd voor nieuwe ICT-implementaties.


423

Zelfcorrigerende oefeningen in Excel

Zorg voor een visuele zelfcorrectie bij automatisatieoefeningen

Na deze sessie zal je een zelfcorrigerende oefening kunnen maken in Excel. Je hebt inzicht gekregen in het gebruiken van geformatteerde opmaak en hoe je hiermee een afbeelding kan laten verschijnen of verdwijnen op basis van ingegeven informatie. 


424

LEGO Spike: Een eenvoudige, toegankelijke STEM-uitdaging

Bouw en programmeer een autonoom rijdende elektrische wagen

Na deze sessie zal je:

  • kennis gemaakt hebben met de LEGO Spike;
  • er vertrouwen in hebben dat je met LEGO Spike aan de slag kan;
  • een STEM-project in handen hebben dat je direct in de klas kan gebruiken;
  • met ruimte voor verdere uitbreiding en eigen inbreng. 

425

Leren programmeren met Scratch: Basiscursus

Variabelen, selecties, lussen, arrays, functies, ...

Na deze sessie zal je zonder vrees je leerlingen leren programmeren met Scratch. Je kent nu immers de belangrijkste concepten en weet hoe je deze aan de leerlingen kan overbrengen.


426

Leerresultaten zichtbaar maken door gebruik van dashboards

Een open-source applicatie

Na deze sessie:

  • heb je heel wat kennis van LTI, xAPI en LRS;
  • weet je welke gegevens in het dashboard komen;
  • ben je in staat om de applicatie op schoolniveau te installeren.

427

Digitale coteacher gebruiken op maat van elke leerling: SAM-app

Applicatie om stappenplannen te maken

Na deze sessie zal je hebben bijgeleerd

  1. hoe je met SAM als coteacher de klasdynamiek kan sturen en wat de mogelijkheden zijn om met SAM - op maat van elke leerling - stappenplannen te laten uitvoeren door de leerlingen.
  2. wat de kracht is van SAM in jouw les om zonder veel moeite de les te sturen. Dat de stappenplannen herbruikbaar zijn. Dat dezelfde leerlingen op hetzelfde moment aan verschillende stappenplannen kunnen werken en dat - afhankelijk van het leerlingprofiel - de SAM app ande…

428

Pimp je (online) taalles met wheels, memes, online games, ...

Meme generator, rebus-maker, online Story Cubes, Quick Words, ...

Na deze sessie zal :

  1. een wheel kunnen maken voor je taalles;
  2. een meme kunnen maken om je lesmateriaal mee op te smukken;
  3. weten hoe je het startmoment van YouTubefilmpjes instelt (handig voor online lessen);
  4. enkele toffe websites kennen waar je online taalspelletjes (in verschillende talen) kan spelen;
  5. enkele audiowoordenboeken kennen en weten hoe je die kan inzetten om feedback te geven;
  6. een spellingscorrectietool voor verschillende talen kennen.

429

Flipping the classroom met Google (Workspace for Education)

Na deze sessie zal je aan de hand van een model weten hoe je het flipped classroom concept op praktische wijze kan toepassen.

Je hebt de vier fases binnen dit model doorlopen en hebt ervaren hoe makkelijk het is om met behulp van verschillende ICT-applicaties leerlinggericht onderwijs te geven.

Dankzij nuttige tips en tools kan je na de workshop direct met flipped onderwijs aan de slag!


2214

Het Archief voor Onderwijs: Verrijk je les met audio en video

Een demo vol inspiratie en tips met audiovisueel materiaal in je les

Na deze sessie kan je zo aan de slag met Het Archief voor Onderwijs in jouw les. Je zal weten:

  • hoe je vlot relevant audiovisueel materiaal op maat van jouw les kan vinden en bewaren,
  • hoe je aan de slag kan met eigen collecties of die van anderen,
  • hoe je audio en video van Het Archief voor Onderwijs kan delen met leerlingen uit het secundair, via onze leerlingenruimte,
  • waar je inspiratie kan vinden voor lessen op basis van het audiovisueel materiaal op Het Archief voor Onderwijs.

2217

Game based empowerment: jongeren versterken via (serious) games

Games en speldynamiek inzetten voor duurzame leerervaringen

Na deze sessie zal je:

  • naar huis gaan met een vat vol concrete voorbeelden, inspiratie, tips en tricks;
  • je leerlingen game based kunnen empoweren;
  • een degelijke basis bezitten om zelf aan de slag te gaan met games in de klas;
  • gamification kunnen toepassen op je eigen thema of leerdoelstelling(en);
  • veel zin krijgen om game based te werken.
     

4210

DIGITEACH: Leraren ondersteunen in digitale transformatie

Tools, basisbegrippen, kwaliteit van edtech, ...

Na deze sessie zal je:

  • een tool kennen en kunnen gebruiken om leraren en teacher teams te ondersteunen met betrekking tot kritische reflectie over een kwaliteitsvolle digitale didactiek;
  • de elementen die ertoe doen om leraren te ondersteunen bij een digitale transformatie beter begrijpen;
  • basisbegrippen uit het vakjargon van de digitale transformatie voor scholen beter begrijpen;
  • beter begrijpen dat digitale transformatie van een school bovenal een menselijke operatie is;
  • weten wat EdTech…

4211

Kant-en-klare leerpaden met interactieve content voor leerlingen

Voorbeelden: Animaties voor leerlingen in aardrijkskunde derde graad

Na deze sessie zal je nspiratie hebben om zelf met interactieve content in je eigen werkblad aan de slag te gaan.


4212

Het gebruik van Teams en Onenote (in afstandsleren)

Ervaringen vanuit GO! TA Halle

Na deze sessie zal je de eerste stappen binnen Teams en OneNote gezet hebben. 


4213

Beheer adminconsole & datastructuur Google Workspace

Voor wie start met het beheren van Chromebooks en Google Workspace

Na deze sessie kan je een Google Workspace omgeving inrichten om vlot aan de slag te gaan met Chromebooks & Google Workspace.


4214

STEAM-uitdagingen met DUPLO

Aan de slag met DUPLO-blokjes

Na deze sessie zal je voldoende inspiratie en ideeën om te starten met STEAM-uitdagingen in de klas. 


4215

BYOD van A tot Z: Laptopproject - Praktijkverhaal KTA Brugge

Onze visie, van denktank tot laptopbalie

Na deze sessie zal je een goed beeld hebben van het totale proces nodig om van het laptopproject van jouw school een heus digitaal verhaal te maken. Eentje waar zowel directie, het voltallige korps, leerlingen én ouders graag aan meeschrijven!


4216

Creatieve codeboom: welke programmeertalen volgen elkaar goed op?

Vanuit een creatief perspectief

Na deze sessie heb je ideeën opgedaan over hoe bepaalde programmeertalen passen bij het creatieve proces en hoe de creativiteit je helpt om de leerdoelen rond het programmeren een plek in de lessen te geven. Je krijgt inspiratie voor het gebruik van Twine, Pico-8, Processing, Arduino IDE en GameMaker


4217

Teams als VOIP-oplossing: Mogelijkheden en configuratie

MS Teams voor telefonie: PSTN-configuratie

Na deze sessie zal je weten wat Teams Telefonie te bieden heeft, wat het kost en wat het kan.

 


4218

PXL Appwel: APP die WELbevinden van leerlingen meet en opvolgt

Na deze sessie zal je:

  • meer weten over het gebruik van PXL Appwel, een app om het welbevinden van leerlingen in het secundair onderwijs te meten en op te volgen;
  • inzage krijgen in de mogelijkheden om met PXL Appwel aan de slag te gaan.

231

Wordpress: Een introductie

Bouw jouw eigen website met behulp van Wordpress

Na deze sessie zal je in staat zijn:

  • een eigen Wordpress installatie te voltooien;
  • je Wordpress website uit te breiden en succesvol te maken;
  • je website beter op te volgen en de mogelijke onvolmaaktheden op te sporen;
  • de echte kracht Van Wordpress te leren gebruiken.

236

AR, VR, MR - Wat doe je ermee in de klas?

Realistische informatie, gesprek en toekomstdromen

Na deze sessie zal je:

  • beter weten waar AR/VR/MR nu precies weer voor staan en wanneer je best voor welke technologie kiest
  • zicht hebben op de beschikbare toepassingen en waar je ze kan vinden
  • nuttige links hebben naar projectoproepen die jouw school kunnen helpen om een eigen XR-project op te zetten
  • weten hoe leerlingen zelf aan de slag kunnen met virtual reality en hoe ze hun computationeel denken aanspreken hiervoor
  • een antwoord hebben op jouw specifieke vraag rond AR, VR en MR in…

239

BookWidgets voor beginners: maak, deel en verbeter oefeningen

Maak je eigen automatisch verbeterde opdrachten!

Na deze sessie:

  • kan je zelf interactieve widgets maken;
  • kan je deze widgets delen met je leerlingen;
  • kan je het werk van je leerlingen nakijken, quoteren en feedback sturen;

431

Zelf animatiefilmpjes maken met Moovly

Creëer whiteboardvideo's, cartoonanimaties, uitlegfilmpjes, ...

Na deze sessie zal je:

  • ondervonden hebben dat je geen grafische of multimedia-expert moet zijn om geslaagde animatiefilmpjes te maken;
  • zelf eenvoudig animatiefilmpjes kunnen maken over allerlei educatieve onderwerpen en in verschillende stijlen;
  • volop inspiratie en ideeën opgedaan hebben over hoe je animatievideo's zinvol in lessen, projecten en taken kan gebruiken;
  • weten hoe je gemaakte filmpjes downloadt, publiceert, deelt, kopieert en bewerkt.

432

15 ICdeeTjes: 15 ideeën met ICT in klas

15 concrete lesideeën gebaseerd op de ICT-eindtermen

Na deze sessie zal je hopelijk besmet zijn met het aanstekelijk virus om ICT in allerlei leerdomeinen toe te passen.

De ICdeeTjes blijven toegankelijk voor eigen gebruik. Van sommige ICdeeTjes is ook een handleiding als video verkrijgbaar.


433

Hoe maak je een goede instructievideo?

Praktische tips en tools om zelf een tutorial te maken

Na deze sessie heb je voldoende vaardigheden en ken je tools om zelf een instuctievideo of tutorial te maken. Je weet dat er verschillende methoden zijn voor instructievideo's. Je kan je aan de hand van tips videopnames maken met goede klank en beeld. Je kan op basisniveau monteren met Canva. 


434

Aan de slag met Scribus, gratis tool voor grafisch design

Ontwerp en lay-out een folder, flyer of lesmateriaal

Na deze sessie zal je in staat zijn om met het gratis programma Scribus een kleurrijke folder van meerdere pagina's samen te stellen. De tekst, afbeeldingen en vormen zullen een mooi geheel vormen en je zal je resultaat als een perfecte pdf kunnen opslaan.


435

Blended leerpaden maken voor gepersonaliseerd samen leren

Noteble is centrale hub voor diverse leermodules: H5P Bookwidgets...

Na deze sessie zal je weten hoe je via de Noteble tool:

  • een leerpad kan maken op maat van de leerling;
  • externe tools (h5p, bookwidgets, google docs, iframes, …) kan toevoegen in het leerpad;
  • een leerling zichzelf kan laten inschalen om de volgende stap in het leerproces te bepalen;
  • leerpaden kan opstellen die doorlopen kunnen worden door leerlingen op hun eigen tempo en niveau;

436

Tools voor je NT2-les: Quizziz en Quizlet

We nemen twee uiterst geschikte NT2-tools onder de loep!

Na deze sessie zal je:

  • twee leuke en activerende digitale tools grondig kennen;
  • woordenschat- en grammaticaoefeningen kunnen maken die motiverend zijn;
  • de tools live in de klas en op afstand kunnen inzetten en begrijpen hoe je ze kan gebruiken als intro-, en exitticket of remediëring.

437

Kennismaken met Git en GitHub

Leer, ontwikkel en beheers essentiële Git- en GitHub-vaardigheden

Na deze sessie heb je een basiskennis van GitHub en begrijp je de de basisbegrippen zoals repository, add, commit, pull, push, merge 

Na deze sessie zal je in staat zijn:

  • een eigen repository opzetten via GitHub;
  • wijzigingen aan je procect aanbrengen en deze via de aangeleerde commando’s beheren;
  • de kracht inzien van versiebeheer op een gedistribueerd systeem;
  • hoe je GitHub kan inzetten als leerkracht;
  • hoe de studenten dit kunnen gebruiken bij hun projecten;

438

Maak een intranet in Microsoft Teams met App Studio

Zelf apps ontwikkelen voor Teams

Na deze sessie zal je in staat zijn om SharePoint-sites toe te voegen aan de zijnavigatie in Microsoft Teams. Zo worden SharePoint-Sites direct toegankelijk in Microsoft Teams en hoef je deze niet als een tab in Teams toe te voegen. 

Deze sessie is gericht op gebruikers die kennis hebben van SharePoint Online. Alhoewel je zonder veel voorkennis ook prima kunt en mag meedoen!


439

Optimaliseer je kennis van Google Spreadsheets: Geavanceerd

Draaitabellen Dashboard Validatie Query's Macro's ...

Na deze sessie kan je als deelnemer met de meest geavanceerde tools van Google Spreadsheets werken.


4310

Interactie en betrokkenheid creëren bij afstandsonderwijs

Tips voor een effectieve(re) aanpak

Na deze sessie zal je aan de hand van de aangereikte kapstokken en het zelf ervaren van dergelijke aanpak jouw afstandsonderwijs verder kunnen optimaliseren. 


4311

Ontwerp, bouw en programmeer je eigen sociale robot

Werken met Arduino-gebaseerde microcontroller en testen in simulator

Na deze sessie zal je met je leerlingen een sociale robot kunnen bouwen en programmeren. Met een Arduino-gebaseerde microcontroller zal je de robot kunnen aansturen. Je kan je zelf geschreven programma vooraf, zoveel je maar wilt, testen op je eigen virtuele sociale robot in een online simulator.  

Na deze sessie begrijp je hoe een Arduino-gebaseerde microcontroller geprogrammeerd wordt. Je weet ook hoe je een leerlijn van grafisch naar tekstueel programmeren kunt opbouwen.


248

Differentiëren & blended learning met audiovisueel materiaal (SO)

Gebruik van de leerlingenruimte op Het Archief voor Onderwijs

Na deze sessie weet je hoe je heel concreet kan differentiëren in de les met behulp van audiovisueel materiaal en hoe je Het Archief voor Onderwijs kan inzetten tijdens afstandsonderwijs of voor blended learning. 


346

GDPR: sancties & boetes voor scholen, wat leren we eruit?

Hoe sancties voorkomen? Waarop letten om in orde te zijn met GDPR?

Na deze sessie ben je op de hoogte van een aantal GDPR-sancties voor onderwijsinstellingen en kan je wat we eruit leren meenemen naar de onderwijsinstelling.


441

Gemakkelijk software installeren en bijwerken op al je PC's!

De eenvoudigste manier om software te installeren & bij te werken!

Na deze sessie zal je geen moeite meer hebben om pc's snel te voorzien van software of om software bij te werken! Virtuele pc's & snapshotting zullen je voortaan helpen om software te testen en 2-factorauthenticatie zal geen geheimen meer hebben voor je!


442

Breng je leerlingen inzichten bij in artificiële intelligentie

AI Op School: lesmateriaal over artificiële intelligentie en STEM

Na deze sessie weet je hoe je je leerlingen wegwijs kunt maken in de wereld van AI. Je hebt kennis gemaakt met meerdere projecten waarmee je nu al aan de slag kunt gaan in de klas. Je zal ook zien hoe je op een zinvolle manier met computationeel denken en programmeren de leerlingen kunt enthousiasmeren.


443

DBStudent: Een cloudoplossing voor het aanleren van databases

Ideaal ter vervanging van Access & conform het nieuwe leerplan!

Na deze sessie zal je met veel plezier het nieuwe leerplandoel "Inzicht in de opbouw van een gegevensbank" kunnen integreren in je lessen. Dankzij DBStudent gids je je leerlingen doorheen de opbouw van een databank en worden de begrippen tabellen, velden, records en relaties zeer visueel uitgelegd.


444

Teksten beter verwerken met Pages (mac)

Tips en trucs

Na deze sessie zal je meer en vlotter met Pages kunnen werken. 


445

Online video-editing met Recordcast (gratis)

Screencast opnemen en bewerken rechtstreeks in de browser

Na deze sessie zal je met Recordcast een schermopname kunnen maken en deze kunnen bewerken tot een professioneel topfilmpje.

Ideaal voor instructies, flip the classroom, enz ...


446

Flipgrid: interactief spreken met video

Ideaal voor korte en/of lange spreekopdrachten

Na deze sessie zal je in staat zijn te werken met Flipgrid en een stevige basis hebben waarop je kan verder bouwen als je van plan bent spreekopdrachten te maken voor je klasgroep(en). Je zal ook kunnen videocorrigeren en de feedback leren gebruiken van Flipgrid, die tijdbesparend is en erg effectief.


447

Let the games begin! Interactieve elementen bouwen in PowerPoint

Het maken van een quiz, memorygame, hot-spot figuur,... met ppt.

Na deze sessie zal je:

  • weten hoe je kan werken met actieknoppen in PowerPoint;
  • weten hoe je kan werken met trigger animaties in PowerPoint;
  • inspiratie hebben om interactieve elementen vorm te geven in PowerPoint.

448

Aan de slag met Digitale Methode Nederlands

Kennismaking met concept en aanpak van Digitale Methode Nederlands

Na deze sessie zal je een duidelijk inzicht hebben in het concept en de inhoudelijke aanpak van Digitale Methode Nederlands. Bovendien maak je kennis met de verschillende troeven van Digitale Methode ten opzichte van klassieke schoolboeken.

Wil je daarna rechtstreeks in overleg gaan met onze vakverantwoordelijke? Boek eenvoudig een videogesprek in via deze link.  


449

Voorstelling van Microsoft-licentiemodellen via CSP of MS KIS

Welke opties heb je als school?

Na deze sessie zal je de Microsoft-licenties beter begrijpen en een vergelijking kunnen maken tussen je huidige leverancier en andere. Zo kan je jaarlijks besparen zonder in te boeten aan kwaliteit.


4410

Mogelijkheden gepersonaliseerd leren met VR en AR

Een kijkje in de (nabije) toekomst van gepersonaliseerd leren

Na deze sessie zal je:

  • een beter beeld hebben op gepersonaliseerd leren;
  • begrijpen wat adaptief leren betekent.

4411

Waarom we voor ICT-onderwijs niet per se informatici nodig hebben

Hoe geven we de informaticaleerdoelen (weer) een plek op school?

Na deze sessie zal je anders kijken naar wat het vak Informatica in een leraar nodig heeft. En waarom je die niet op de lerarenopleiding zult vinden, maar elders moet zoeken. En dat er werk aan de winkel is voor de inspectie om het vak meer bewegingsruimte te geven voordat het verdwijnt.


511

ICT-onderwijsmarkt Dag 5 Tijdslot 1: Max. 15 standen & demo's

Educ. technologie, ICT-aankopen, -beheer, -beleid: Ga in gesprek!

Na deze halve dag zal je een babbel gehad hebben met maximaal 15 standhouders en een groot deel van hun demo's hebben bijgewoond. 

Zie ictmarkt.be voor alle info, partners en demo's.
Gratis! Schrijf hier vooraf in.

Hoe actief je deelneemt, bepaal je zelf. Wij raden aan om je tijd te nemen, je vragen te stellen aan de onderwijspartners en eens te kijken naar de demo's die ze brengen.



521

ICT-onderwijsmarkt Dag 5 Tijdslot 2: Max. 15 standen & demo's

Educ. technologie, ICT-aankopen, -beheer, -beleid: Ga in gesprek!

Na deze halve dag zal je een babbel gehad hebben met maximaal 15 standhouders en een groot deel van hun demo's hebben bijgewoond. 

Zie ictmarkt.be voor alle info, partners en demo's.
Gratis! Schrijf hier vooraf in.

Hoe actief je deelneemt, bepaal je zelf. Wij raden aan om je tijd te nemen, je vragen te stellen aan de onderwijspartners en eens te kijken naar de demo's die ze brengen.