2217. Leerlingen motiveren tot leren via serious games in de klas
Game based empowerment
Inhoud
Inleiding
Tijdens deze vorming ervaar je zelf hoe leerervaringen tot stand komen via spel. Al spelend ondervind je hoe game(ontwikkeling) versterkend kan werken en maak je kennis met verschillende gameplay-elementen. Je leert welke van die spelmechanismen kunnen bijdragen aan de kennis, vaardigheden en attitudes van jouw doelgroep. Deze vergaarde kennis en tools pas je toe in praktische opdrachten en oefeningen. Benieuwd hoe jij games kan inzetten om jongeren te empoweren?
Inhoud
Game based empowerment motiveert jongeren om te leren, draagt bij tot het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden en versterkt hun persoonlijkheid en eigenwaarde. Bepaalde thema’s aanbrengen via spel verhoogt niet enkel de inhoudelijke kennis over dat thema, maar maakt het op een laagdrempelige manier ook bespreekbaar. Zo kun je jongeren ondersteunen om (verder) te groeien in zelfredzaamheid en actief burgerschap.
gameWise heeft al meer dan 13 jaar ervaring in het begeleiden en ontwikkelen van Serious Urban Games, interactieve digitale stadsspelen die een open dialoog aangaan over maatschappelijke onderwerpen. Samen met jongeren worden duurzame leerervaringen ontwikkeld die aansluiten bij hun leefwereld en tegelijk hun autonome motivatie verhogen.
Tijdens deze vorming leer je zelf de kneepjes van het vak. Je leert hoe je jongeren kan empoweren via spel, maar ook hoe je diezelfde jongeren kan betrekken in de ontwikkeling van hun eigen leerervaringen. We vertrekken vanuit onze eigen praktijkervaring om je inzicht te geven in de in- en outs van game based learning en je een grote waaier aan concrete voorbeelden voor te schotelen. Daarnaast is het streefdoel dat je aan het einde van de sessie een stevige basis en enkele praktische methodes bezit om (serious) games in te zetten in je eigen klaspraktijk.
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- naar huis gaan met een vat vol concrete voorbeelden, inspiratie, tips en tricks;
- je leerlingen game based kunnen empoweren;
- een degelijke basis bezitten om zelf aan de slag te gaan met games in de klas;
- gamification kunnen toepassen op je eigen thema of leerdoelstelling(en);
- veel zin krijgen om game based te werken.
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Meegenomen kennis
Speel de online serious game Lockdown Minds via gamewise.io/play, zo ben je van bij het begin al mee met een aantal dynamieken van (online) serious gaming
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Handboek: "Games, seriously?!" (Engelstalig)
Sites
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
Uit:
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
Thema's
- Secundair onderwijs
- (Serious) gaming
- Digitale Leermiddelen
- Leren op maat
Tijdstip
Dag 2 Tijdslot 2 (4 mei 11:30 - 12:30)
Kostprijs: € 18
Er zijn 12 plaatsen waarvan er 10 bezet zijn.
Dag 3 Tijdslot 3 (5 mei 13:00 - 15:00)
Kostprijs: € 39
Er kan niet ingeschreven worden voor deze sessie omdat ze geannuleerd is.
Dag 4 Tijdslot 2 (6 mei 11:30 - 12:30)
Kostprijs: € 18
Er zijn 12 plaatsen waarvan er 5 bezet zijn.
Vorm
Live presentatie of demoLesgever
Marjolein Schabregs
Lees meer over de expertise van Marjolein.
Korte titel : Game based empowerment #SO
Deze pagina werd al 1475 keer bekeken