315. Programmeren van je eigen app met App Inventor

Toegepast op een STEM-project: Berekenen van de BMI

Inhoud

Inleiding

De bedoeling van deze sessie is om het gebruik van App Inventor toe te passen binnen een mogelijk STEM-project: 'Berekenen van de BMI'.

Inhoud

Een STEM-project bestaat uit de 4 componenten: wetenschappen, technologie, engineering en wiskunde.

Wetenschappen
Binnen de component wetenschappen gaan we wat dieper in op het thema 'gezonde voeding en voldoende beweging', waarbij de voedings- en bewegingsdriehoek aan bod kunnen komen.

Technologie
We gebruiken de kracht van MIT App Inventor om een eigen app te ontwerpen, zowel op vlak van design, als op vlak van het programmeren. We maken gebruik van de grafische programmeeromgeving binnen App Inventor.

Engineering
We creëren een eigen app en gaan deze zo gaan programmeren dat we de BMI kunnen berekenen. We koppelen de gewichtstoestand van een persoon en geven waar nodig advies.

Wiskunde
Om de BMI te berekenen hebben we de juiste formule nodig om dit te gaan realiseren en gaan we ook de juiste logische stappen moeten zetten om tot het eindresultaat te komen. 

Resultaat

Na deze sessie zal je in staat zijn om aan de slag te gaan met App Inventor en ga de je opgedane kennis kunnen toepssen in een eigen (STEM-)project.

Je gaat tijdens de sessie heel wat programmeerblokken leren gebruiken en toepassen.

Je zal in staat zijn om de app te testen op je smartphone of tablet en deze ook te installeren zodat je deze kan gebruiken zoals je andere apps.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Verplichte kennis

Op zich heb je geen voorkennis nodig van het programma App Inventor. Je zal wel de nodige basiskennis 'computergebruik' nodig hebben, zoals het inloggen met een Google-account, downloaden en uploaden van een programma, installeren van een app op je telefoon of tablet.

Meegenomen kennis

Wie al wat kennis heeft binnen het grafisch programmeren, zoals scratch, zal sneller mee zijn in het verhaal.

Lesmateriaal

Syllabus

Hand-outs van presentatie

Sites

Installeren MIT AI2 Companion (Google Play Store)

Aanmaken van een google-account

Website App Inventor

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs

Thema's

  • Secundair onderwijs
  • Tablets
  • Programmeren
  • STE(A)M
  • Google

Tijdstip

Dag 3 Tijdslot 1 (5 mei 9:30 - 11:00)
Kostprijs: € 27
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 15 bezet zijn.

Vorm

Online hands-on workshop

Bereid je goed voor!

Zorg dat je een eigen Google-account hebt waarmee je kan inloggen op MIT App Inventor: een Google-account maken.

Zorg dat MIT AI2 Companion op een Android smartphone of tablet staat geïnstalleerd.

 

Herstart je computer voor je deelneemt aan de ICT-praktijkweek en werk bij voorkeur via een netwerkkabel, zo is je verbinding optimaal.

Test video en geluid. Hou je webcam open, zodat de spreker je kan zien. We streven naar optimale interactie en betrokkenheid.  

Zorg voor een groot / tweede scherm of extra laptop, zodat je in je ene browser(tabblad) het evenement kan bijwonen en de spreker kan zien, terwijl je in je andere browser(tabblad) of in een andere toepassing de instructies uitvoert tijdens deze hands-on workshop.

Veel leerplezier! 

 

Lesgever

Frederick D'alleine
Lees meer over de expertise van Frederick.


Korte titel : App Inventor #STEM #PR #GW #SO

Deze pagina werd al 294 keer bekeken