2111. Wapen jezelf tegen nepnieuws!: Fake news herkennen en zelf maken

Tips, tricks, tools en interactief aan de slag

Inhoud

Inleiding

Nepnieuws is overal. Voor veel mensen (niet alleen jongeren!) zijn berichten op sociale media inmiddels hun belangrijkste nieuwsbron. Clickbait verleidt ons om dingen te liken of te delen met vrienden, nog voordat we hebben gecheckt of het waar is of wie de bron ervan is. Complottheorieën circuleren soms jaren op het internet... de leugens en propaganda die zo worden verspreid, worden verkocht als 'alternatieve feiten'. Steeds vaker worden zelfs de uitslagen van verkiezingen erdoor beïnvloed. Hoe kunnen we onszelf en onze leerlingen daartegen wapenen? Door zelf aan de slag te gaan met nepnieuws, leer je het ook gemakkelijker doorprikken!

Inhoud

We introduceren het thema met een video en presentatie om de verschillende mechanismen te ontdekken en te bespreken. Je krijgt de belangrijkste bouwstenen mee in een didactische fiche.

Na een korte inleiding in 'storytelling' ga je aan de slag om zelf 'Fake News' te maken. Dit geeft ook ruimte om nauw aan te sluiten bij de leefwereld van de leerlingen.

Resultaten worden getoond met een interactieve software en besproken. 

Het gebruik van de interactieve webtoepassingen wordt toegelicht: online nieuwsbronnen, tools om berichten of foto's te checken (als een soort online detective) ...

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • de mechanismen van fake news leren herkennen;
  • een methode aangereikt krijgen om praktisch (en interactief!) met dit thema aan de slag te gaan in de klas - door een 'hands on' aanpak en het gebruik van interactieve software (o.a. padlet) voor klassikale opdrachten;
  • naar huis gaan met een reeks praktische tips, tricks én tools die aansluiten bij de leefwereld van jongeren;
  • inspiratie opdoen voor het gebruik van interactieve (digitale) middelen in de klas, gelinkt aan de lesinhoud van andere vakken of aan burgerschapsvorming.

Voorkennis

Verplichte kennis

Basisvaardigheden vereist:

  • computergebruik (kopiëren/plakken, opslaan, bestandsbeheer, ...);
  • internet (surfen, formulieren invullen, downloaden, ...).

Meegenomen kennis

Ervaringen uit jouw lespraktijk: gesprekken met je leerlingen over internetgebruik, kritisch gebruik van media en nieuwsbronnen, discussies over fake news of complottheoriën... Je verhalen en anekdotes kunnen inspireren voor het nepnieuws dat we samen gaan maken.

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Sites

Comundos vzw

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs: vooral docenten uit lerarenopleidingen

Thema's

  • Secundair onderwijs
  • Mediawijsheid

Tijdstip

Dag 2 Tijdslot 1 (4 mei 9:30 - 11:00)
Kostprijs: € 27
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 11 bezet zijn.
Voor deze sessie wil ik me graag

Vorm

Online hands-on workshop

Bereid je goed voor!

Herstart je computer voor je deelneemt aan de ICT-praktijkweek en werk bij voorkeur via een netwerkkabel, zo is je verbinding optimaal.

Test video en geluid. Hou je webcam open, zodat de spreker je kan zien. We streven naar optimale interactie en betrokkenheid.  

Zorg voor groot / tweede scherm, zodat je in je ene browser(tabblad) het evenement kan bijwonen en de spreker kan zien, terwijl je in je andere browser(tabblad) of in een andere toepassing de instructies uitvoert tijdens deze hands-on workshop.

Veel leerplezier!

Lesgever

Bart Vetsuypens
Lees meer over de expertise van Bart.


Korte titel : Herken/maak fake news #MW

Deze pagina werd al 163 keer bekeken