325. Immersief ervaringsleren met 360° video’s in SO: VR-leerfabriek

Ontdek de mogelijkheden van 360° en VR in het onderwijs!

Inhoud

Inleiding

Deze sessie wordt georganiseerd door de projectpartners van VR-Leerfabriek, een project dat wordt gefinancierd door Smart Education @schools. Tijdens deze sessie zullen de projectpartners je meenemen en inleiden in de wereld van 360° en de bijhorende open source 'Vivista' software die ze zelf ontwikkelen en gebruiken.

Alvast een tipje van de sluier, indien je jezelf de vraag stelt wat de meerwaarde van 360° en VR is: je kan het curriculum uitbreiden!

  • Je kan moeilijke, niet bereikbare of zelfs onveilige leeromgevingen naar de klasvloer brengen
  • Via educatieve verrijkingspunten kan je evalauties aanbrengen in de 360°-video, wat zowel zorgt voor ontlasting bij de leraar als een opening voor differentiatiemogelijkheden.
Inhoud

In het project VR-leerfabriek zijn we, via subsidie en onder supervisie van Imec, een project aan het uitvoeren rond 360° en VR. Twee secundaire scholen ontwikkelen de 360°-videolessen met de open source 'Vivista' software, die ontwikkeld werd door Hogeschool PXL.
De bedoeling van deze infosessie met demo's is om geïnteresseerden te laten kennismaken met de 360°-omgeving en de gratis software. Dit zou hen in staat moeten stellen om zelf 360°-videolessen te ontwikkelen d.m.v. manuals die ter beschikking worden gesteld via een website.

Concreet staan volgende agendapunten op de planning:

1. Introductie project VR-Leerfabriek

2. Inleiding tot het concept van 360° en VR

3. Verrijkingssoftware Vivista

4. Workflow: hoe zelf aan de slag gaan?

5. Demo's

6. Tijd voor vragen

 

Resultaat

Na deze sessie zal je inzicht hebben in de basisnoties van 360° en VR, maar ook in de werking van de gratis Vivista verrijkingssoftware die werd ontwikkeld door Hogeschool PXL. Met deze software kan je bestaande of zelfopgenomen 360°-video's verrijken met interactiepunten, die een variatie aan inhoud kunnen bevatten: afbeeldingen, video's, tekst, meerkeuzevragen, zoekgebieden, etc. Deze kan je vervolgens met een VR-bril bekijken, waardoor het voelt alsof je zelf echt aanwezig bent. Ideaal dus om in te spelen op vragen als: Hoe kan je een leerling op een veilige manier wegwijs maken op een gevaarlijk kruispunt?, Hoe kan je leerlingen bouwconstructies en -processen tonen, wanneer het verboden is om de werf te betreden?, Hoe maak ik de transfer van een praktijklokaal naar een echt bedrijf?, ...

Bovendien zal je leren hoe leerkrachten secundair onderwijs op een laagdrempelige manier aan de slag zijn gegaan met deze software en VR, waarbij je ook hun ervaringen te weten komt.

Dit klinkt misschien nog wat als een 'ver van mijn bed show', maar kom zeker langs om dit te verkennen! We geven met alle plezier uitleg over dit boeiende onderwerp. 

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Meegenomen kennis

- Kennis van de begrippen VR, AR, MR en XR

- Ervaring met 360°-video's

- Ervaring met VR-brillen

- Ervaring met VR in het onderwijs

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Sites

Vivista handleiding

VR-Leerfabriek

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Technisch ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
  • Zorgcoördinator
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8: 3de graad lager onderwijs
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • Secundair onderwijs
  • Digitale Leermiddelen
  • imec smart education
  • VR AR XR

Tijdstip

Dag 3 Tijdslot 2 (5 mei 11:30 - 12:30)
Kostprijs: € 18
Er zijn 16 plaatsen waarvan er 9 bezet zijn.

Vorm

Live presentatie of demo

Bereid je goed voor!

Er zijn geen vereisten om deze sessie te volgen, het enige wat je nodig hebt is een goede internetverbinding.

Lesgever

Michaël Empsen
Lees meer over de expertise van Michaël.


Korte titel : #VR-leerfabriek: 360º in #SO

Deze pagina werd al 416 keer bekeken