241. Nieuwe inspiratie en programmeerideeën voor wie Scratch al kent

Programmeren is een taal leren

Inhoud

Inleiding

"Programmeren is een taal leren" is een lesboek. Vanuit een pedagogisch didactisch oogpunt, zoals bij het leren van een taal,beschrijft het een stap voor stap werkwijze voor de belangrijkste programmeerbegrippen.

Inhoud

Je ziet hoe je in een les met Scratch een programmeerbegrip uitlegt, in tweetallen werkend een dagelijkse situatie laat uitspelen, en code laat voorspellen, runnen, veranderen, aanpassen en uitbreiden.
Je ziet voorbeelden en hulpmiddelen voor verbreding en verdieping en samenwerking.

Resultaat

Na deze sessie zal je op de hoogte zijn van pedagogische en didactische aspecten van programmeren met Scratch. Je weet hoe je je les of workshop  optimaal kunt indelen, hoe je gedifferentieerd werkt met tweetallen en ontwerpdagboeken en wat mogelijke verdere stappen zijn.

Voorkennis

Verplichte kennis

Je hebt wel eens geprogrammeerd in Scratch.

Je hebt een eigen Scratch account.

Je hebt wel eens een les of workshop Scratch gegeven.

Sites

Digitaal Laboratorium

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Vanaf tweede graad
  • Secundair/Voortgezet onderwijs: Eerste graad

Thema's

  • Programmeren

Tijdstip

Dag 2 Tijdslot 4 (4 mei 15:30 - 16:00)
Kostprijs: € 9
Er zijn 25 plaatsen waarvan er 23 bezet zijn.

Vorm

Live presentatie of demo

Lesgever

Cobie van de Ven
Lees meer over de expertise van Cobie.


Korte titel : Scratch Inspiratie Ideeën #PR

Deze pagina werd al 944 keer bekeken