4311. Ontwerp, bouw en programmeer je eigen sociale robot

Werken met Arduino-gebaseerde microcontroller en testen in simulator

Inhoud

Inleiding

‘Sociale robot’ is een vakoverschrijdend project voor de eerste en tweede graad secundair onderwijs. In een aantal modules gaan leerlingen aan de slag om zelf een sociale robot te ontwerpen, te programmeren en te bouwen.

Inhoud

In deze workshop leer je de inhoud van het 'Sociale robot'-project kennen. Leerlingen denken na over hoe hun robot zal communiceren en op welke omgevingsfactoren - zoals licht, geluid, beweging - hij zal reageren. Het ontwerpen en grafisch programmeren van de robot doen ze in een simulator. De fysieke robot bouwen ze met herbruikbaar materiaal. Het wordt nog leuker als ze de robot een persoonlijke toets geven. Ze kunnen zich hierin op een creatieve manier uitleven. Gebruikmakend van een microcontrollerplatform, sensoren en actuatoren en hun eigen code voltooien ze hun sociale robot.

Resultaat

Na deze sessie zal je met je leerlingen een sociale robot kunnen bouwen en programmeren. Met een Arduino-gebaseerde microcontroller zal je de robot kunnen aansturen. Je kan je zelf geschreven programma vooraf, zoveel je maar wilt, testen op je eigen virtuele sociale robot in een online simulator.  

Na deze sessie begrijp je hoe een Arduino-gebaseerde microcontroller geprogrammeerd wordt. Je weet ook hoe je een leerlijn van grafisch naar tekstueel programmeren kunt opbouwen.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Verplichte kennis

Basisvaardigheden computergebruik en internet

Lesmateriaal

Syllabus

Hand-outs van presentatie

Handleiding voor de leerkracht Online lesmateriaal MOOC (in ontwikkeling)

Sites

AI Op School: Sociale robot.

Dwengo-simulator

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs

Thema's

  • Secundair onderwijs
  • Digitale Leermiddelen
  • Programmeren
  • STE(A)M
  • Project

Tijdstip

Dag 4 Tijdslot 3 (6 mei 13:00 - 15:00)
Kostprijs: € 39
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 12 bezet zijn.

Vorm

Online hands-on workshop

Bereid je goed voor!

Voor workshop gebruik je een laptop of desktop, geen tablet of smartphone.

Als internetbrowser gebruik je best Chrome of Firefox.

Herstart je computer voor je deelneemt aan de ICT-praktijkweek en werk bij voorkeur via een netwerkkabel, zo is je verbinding optimaal.

Test video en geluid. Hou je webcam open, zodat de spreker je kan zien. We streven naar optimale interactie en betrokkenheid.  

Zorg voor een groot / tweede scherm of extra laptop, zodat je in je ene browser(tabblad) het evenement kan bijwonen en de spreker kan zien, terwijl je in je andere browser(tabblad) of in een andere toepassing de instructies uitvoert tijdens deze hands-on workshop.

Veel leerplezier! 

 

Lesgever

Natacha Gesquière
Lees meer over de expertise van Natacha.

Zimcke Van de Staey
Lees meer over de expertise van Zimcke.


Korte titel : #PRogrammeer Sociale robot #SO

Deze pagina werd al 764 keer bekeken