427. Digitale coteacher gebruiken op maat van elke leerling: SAM-app

Applicatie om stappenplannen te maken

Inhoud

Inleiding

SAM (Smart Aid Map ) is een digitale stappenplanner. De spilfiguur is de leerkracht. Hij/zij selecteert opdrachten (gekoppeld aan de bijhorende doelstellingen) op maat van elke leerling. SAM biedt zo de mogelijkheid om binnen eenzelfde klasgroep gestructureerd aan verschillende taken/leerdoelstellingen te werken. Zo kan elke leerling met behulp van SAM, opdrachten op eigen tempo verderzetten. 

SAM wil zo iedereen de kans geven om zijn eigen talenten te ontwikkelen en/of toe te passen, zowel op school als op de werkvloer.

Er zijn twee versies van SAM, eentje om te gebruiken in de klas en een light versie die voor iedereen toegankelijk is en vrij kan worden gebruikt.

De sessie spitst zich toe op het gebruik van SAM in klasverband. We kruipen eerst in de rol van de leerling die SAM gebruikt als hulpmiddel tijdens de les. Daarna spelen we voor de leerkracht die zowel als voorbereiding als tijdens de les SAM als bondgenoot heeft om de leerlingen optimaal te begeleiden.

Inhoud

Deel 1: De leerling gebruikt SAM in de klas

Wat komt inhoudelijk aan bod?

De SAM tablet en smartphone versie zal worden gebruikt voor het geven van een demo van het gebruik van SAM uit de ogen van de leerling/cursist.

Je kan SAM applicatie ook gebruiken tijdens contactonderwijsmomenten, online lesmomenten en zelfstandige thuisstudie op ritme van de leerling/cursist.

In de sessie zal je een demo krijgen van een lesmoment dat afgebakend is in tijd (SAM tablet app) en zal je een demo krijgen van zelfstandige thuisstudie (SAM smartphone) op ritme van de leerling/cursist.
 

Deel 2: De leerkracht gebruikt SAM(B) in de klas

Wat komt inhoudelijk aan bod?

Er zal je getoond worden welke soorten stappenplannen er nu al gemaakt kunnen worden voor de SAM app. Hiervoor gebruikt de leerkracht de SAMB (SAM BEHEER) applicatie.

Je zal leren hoe je in SAM(B) een stappenplan moet maken en waarmee je rekening moet houden om een gepast stappenplan te maken.

Ook de mogelijkheden van wat SAM(B) te bieden heeft als extra ondersteuning, welke je kan inzetten voor je gebruikers (leerling/cursist/…), zullen worden getoond.

Je krijgt inzicht in hoe je een les kan plannen met je stappenplannen en ook het bijsturen van de stappenplannen tijdens een lopende les, komt aan bod.

#smartecucation@school

Resultaat

Na deze sessie zal je hebben bijgeleerd

  1. hoe je met SAM als coteacher de klasdynamiek kan sturen en wat de mogelijkheden zijn om met SAM - op maat van elke leerling - stappenplannen te laten uitvoeren door de leerlingen.
  2. wat de kracht is van SAM in jouw les om zonder veel moeite de les te sturen. Dat de stappenplannen herbruikbaar zijn. Dat dezelfde leerlingen op hetzelfde moment aan verschillende stappenplannen kunnen werken en dat - afhankelijk van het leerlingprofiel - de SAM app anders gaat ingesteld zijn.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Sites

SAM2020

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
  • Zorgcoördinator
Uit:
  • Alle onderwijstypes

Thema's

  • Zorg
  • Leren op maat
  • imec smart education

Tijdstip

Dag 4 Tijdslot 2 (6 mei 11:30 - 12:30)
Kostprijs: € 18
Er zijn 16 plaatsen waarvan er 12 bezet zijn.

Vorm

Live presentatie of demo

Lesgever

Stef De feyter
Lees meer over de expertise van Stef.


Korte titel : SAM-app Digitale coteacher #PI

Deze pagina werd al 662 keer bekeken