321. Nieuwe software om te coderen met LEGO Mindstorms: EV3 Classroom

Aan de slag met de nieuwe software 'EV3 Classroom'

Inhoud

Inleiding

Tijdens deze sessie gaan we aan de slag met de nieuwe programmeeromgeving van LEGO Education voor de Mindstorms, namelijk EV3 Classroom. We gaan aan de slag met enkele oefeningen uit de auto-industrie.

Inhoud

Het is de bedoeling dat we jullie in de nieuwe software leren kennen en dat jullie deze leren gebruiken binnen mogelijk topeassingen voor jullie lessen.

Als je beschikt over een eigen EV3, dan kan je zelf ook de oefeningen uitproberen en testen op je EV3-robot.

De nieuwe software is geschreven in de gekende scratch-omgeving. Wie dus al geprogrammeerd heeft binnen zo'n omgeving met andere programma's zal zeer snel mee zijn met de verschillende mogelijkheden.

We passen alle oefeningen toe binnen de wereld van de auto-industrie:

  • auto openen zonder je sleutel te gebruiken;
  • cruise-control;
  • automatische lichten;
  • detecteren van een object;
  • detecteren van lijnen op de baan.

Resultaat

Na deze sessie zal je de nieuwe software 'EV3 Classroom' kunnen toepassen op je eigen projecten op school.

Je gaat naar huis met een aantal nieuwe toepassingen en leert verschillende code-blokken kennen, zowel basis als meer geavanceerd.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Verplichte kennis

Ervaring met LEGO Mindstorms is vereist!

Op zich leren we vanaf nul de blokken kennen die we nodig hebben voor dit project.

Weet wel dat we geen basisoefeningen aanleren, zoals het bewegen van de robot. We gaan onmiddellijk aan de slag met het gebruik van verschillende sensoren.

 

Meegenomen kennis

Als je al hebt geprogrammeerd binnen een scratch-omgeving, heb je een stapje voor.

Lesmateriaal

Syllabus

Hand-outs van presentatie

Sites

Installeren van EV3 Classroom

Bestellen van materiaal bij RATO Education

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Derde graad
  • Secundair/Voortgezet onderwijs

Thema's

  • Partners ICTdag
  • Secundair onderwijs
  • Programmeren
  • STE(A)M

Tijdstip

Dag 3 Tijdslot 2 (5 mei 11:30 - 12:30)
Kostprijs: € 18
Er zijn 16 plaatsen waarvan er 10 bezet zijn.

Vorm

Online hands-on workshop

Bereid je goed voor!

Als je zelf eens wil testen wat je hebt geprogrammeerd, is het handig om een basisrobot bij te hand te hebben. Zorg dat je deze al hebt gebouwd, hiervoor hebben we zeker geen tijd tijdens de sessie. Bouwinstructies kan je hier vinden.

Zorg dat je het volgende hebt gebouwd:

  • Driving Base
  • Color Sensor Down (indien je over twee kleurensensoren beschikt, mag je ook al een tweede bouwen, maar nog niet monteren)
  • Touch Sensor Driving Base
  • Ultrasonic Driving Base

Zorg dat de software van EV3 Classroom is geïnstalleerd. Dat kan op een Mac, Windows, Chromebook, Android en IPad.

De sessie zal gegeven worden vanop een Windows 10-computer. Niet elke omgeving kan gedemonstreerd worden tijdens de sessie.

Herstart je computer voor je deelneemt aan de ICT-praktijkweek en werk bij voorkeur via een netwerkkabel, zo is je verbinding optimaal.

Test video en geluid. Hou je webcam open, zodat de spreker je kan zien. We streven naar optimale interactie en betrokkenheid.  

Zorg voor een groot / tweede scherm of extra laptop, zodat je in je ene browser(tabblad) het evenement kan bijwonen en de spreker kan zien, terwijl je in je andere browser(tabblad) of in een andere toepassing de instructies uitvoert tijdens deze hands-on workshop.

Veel leerplezier!

Lesgever

Frederick D'alleine
Lees meer over de expertise van Frederick.


Korte titel : Mindstorms EV3 Classroom #STEM

Deze pagina werd al 830 keer bekeken