Lijst met alle sessies
Handleiding bij onderstaand overzicht - Nummering kan nog wijzigen!!
Klik op de titel van een sessie om de inhoud, doelgroep en voorkennis te weten.
Klik op een label, thema, functie of vorm om de sessies te filteren zodat je bvb. enkel de workshops of de nieuwe sessies eruit filtert.
Gebruik de snelzoeker via trefwoorden om een sessie over een bepaald onderwerp te zoeken.
Breng voor alle workshops jouw eigen laptop mee. Dan heb je alles wat je leerde meteen mee naar huis.
Uitleg bij de PERIODES (dagdelen/tijdsloten) 1, 2, A en B.PERIODE 1: Voormiddag: KEYNOTE. In dit dagdeel kies je de keynote van 9:30 of van 10:00 (tot 10:50). LET OP: KIES IN DE VOORMIDDAG OFWEL 1+2 OFWEL A. BEIDE SAMEN KAN NIET.Als je kiest voor een sessie van 150' in PERIODE A, dan kan je geen keynote volgens in PERIODE 1 en geen sessies volgen in PERIODES 2. Hoe haal je het meest uit je dag?
In plaats van 1 of 2 kan je ook de ICT-beurs bezoeken. |
TIP: bekijk de workshops in matrix om een duidelijk sessieschema te zien.
Kijk goed na of je inschrijft voor een presentatie of een workshop.
- Presentaties hebben een onbeperkt aantal plaatsen.
- Workshops kunnen we optrekken tot maximaal 25 deelnemers. Hiervoor breng je je laptop mee.
- Voormiddag: Sessies 1 tot 79.
- Namiddag: Sessies 80 tot 140.
| Sessies met nummer in | gaan over | ||
| Periode 2 (VM) Sessie 60' tot 90' |
Periode A (VM) Workshop 150' |
Periode B (NM) Workshop 150' |
|
| 8-14 | 40-44 | 100-109 + 115 | AI in onderwijs |
| 75 | 135, 136 | Apple- of tablettoepassingen | |
| 16-19 | 48 | 85-86 | ICT-beleid - ICT-professionalisering |
| 36, 37 | 98, 99 | BookWidgets | |
| 60, 61 | 120, 121, 122 | Canva | |
| 20 | 80 | Cyber security - Mediawijsheid | |
| 48 | 90, 91 | Digitale Didactiek | |
| 65-68 | 125, 126 | Google-toepassingen | |
| 54, 55 | 110 | Game based learning / Programmeren | |
| 58 | 118 | Hybride / Online leren | |
| 70-73 | 130-134 | Microsoft-toepassingen | |
| 21-23 | 50-53 | 110-113 | STEM- en STEAM-toepassingen |
| 62 | 92,93 | Genially | |
| 27-29 | 96, 97 | Diverse tools - Leermiddelen maken | |
| 30 | Welbevinden | ||
| 35 | 35 | Website maken | |
| 56 | 116 | Toepassingen van AR VR MR | |
Kies hieronder je sessies en
SCHRIJF DAN HIER IN
- Alle sessies
- Thema's
- (Serious) gaming
- Administratie
- Afstandsleren
- Apple
- Audiovisueel
- Data & AI
- Digitale didactiek
- Digitale Leermiddelen
- Eenvoudig
- Hardware
- ICT en Innovatie
- ICT in je klas of vak
- ICT-beleid
- Kleuteronderwijs
- Lager onderwijs
- Leren op maat
- Microsoft
- Open bron
- Partners ICTdag
- Programmeren
- Secundair onderwijs
- STE(A)M
- Systeembeheer
- Tablets
- Vaardigheden 21ste eeuw
- Veilig ICT-gebruik
- VR AR XR
- Website
- Zorg
- Periodes
- 1. Keynotes
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- A. Sessies 150' in VM
- B. Sessies 150' in NM
- Labels
- Nieuw
Momenteel bekijk je : Alle sessies
KEYNOTE 9:30 DADO VAN PETEGHEM Onderwijs met toekomst en met hart
Hoe scholen technologie kunnen omarmen zonder hun ziel te verliezen
Na deze keynote zal je:
-
Begrijpen hoe artificiële intelligentie het onderwijs fundamenteel verandert, niet alleen als technologische golf, maar als kans om leren persoonlijker, relevanter en efficiënter te maken.
-
Zien hoe technologie en menselijkheid elkaar kunnen versterken, met concrete voorbeelden van scholen die AI inzetten zonder hun pedagogische ziel te verliezen.
-
Herontdekken wat de unieke waarde is van de leraar, als gids, coach en betekenisgever in een…
- Periode:
- 1. Keynotes
- Lokaal:
- .Aula 1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT en Innovatie ICT-beleid Vaardigheden 21ste eeuw Data & AI
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Presentatie
- Lesgever:
- Dado Van Peteghem
KEYNOTE 10:00 - Vlaamse leerlingen & leraren digitaal vaardig?
Resultaten van de Vlaamse deelname aan ICILS 2023
Na deze sessie zal je een helder beeld hebben van de digitale vaardigheden van Vlaamse leerlingen en leraren, inzicht krijgen in de factoren die hiermee samenhangen en inspiratie opdoen om met deze inzichten aan de slag te gaan binnen de eigen onderwijspraktijk of beleid.
- Periode:
- 1. Keynotes
- Lokaal:
- .Aula 2
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Secundair onderwijs ICT en Innovatie Digitale Leermiddelen Vaardigheden 21ste eeuw
- Ond. type:
- SO/VO
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Presentatie
- Lesgever:
- Charlotte Struyve
Bezoek ICT-beurs + Demo's
Laat je inspireren door het unieke aanbod op de ICT-beurs
Na deze sessie zal je de partners op de ICT-beurs en hun aanbod beter kennen.
- Periode:
- 1. Keynotes
- Lokaal:
- .ICT-Beurs
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Partners ICTdag
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Overleg
KEYNOTE 11:00 - KENNISRIJK CURRICULUM in een digitale wereld
Hoe dichten we de digitale kloof?
Na deze sessie zal je:
- weten hoe kennis zich verhoudt tot complexere vaardigheden;
- inzicht krijgen in de digitale kloof en welke rol het onderwijs kan spelen om ze te dichten;
- de kenmerken kennen van een goed kennisrijk curriculum kennen;
- het belang inzien van een kennisrijke leerlijn digitale geletterdheid dat vertrekt vanuit hoge verwachtingen.
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- .Aula 1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT-beleid Digitale didactiek
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Presentatie
- Lesgever:
- Mitte Schroeven
Bezoek ICT-beurs + Demo's Exposanten en Kenniscentrum Digisprong
Laat je inspireren door het unieke aanbod op de ICT-beurs
Na deze sessie zal je
- de partners op de ICT-beurs en hun aanbod beter kennen;
- dankzij Kenniscentrum Digisprong perfect weten hoe je het nieuwe Vlaamse digitaliseringsbeleid toepast in je school, van ICT-beleid en professionalisering tot digitale toegankelijkheid en ondersteuning voor alle lerenden.
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- .ICT-Beurs
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Partners ICTdag ICT-beleid
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Overleg
Hoe breng ik AI in de klas: van lesmateriaal tot concrete spreken
Een algemeen overzicht + concrete tips voor je les
Na deze sessie zal je:
- kunnen duiden wat AI is;
- een voorbeeld kunnen geven van een AI toepassing;
- concreet lesmateriaal te zien krijgen waarin we AI brengen binnen bestaande vakken en curricula;
- handvatten meekrijgen over het gebruik van generatieve AI in ons onderwijs.
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- AI01
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Data & AI
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Leerkracht - Docent Directie - Administratie Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Kevin Bostoen
Leerlingen van de lagere school voorbereiden op het AI-tijdperk
Leerlingen in hun kracht zetten voor het AI-tijdperk
"Na deze sessie begrijp je de visie en de kernpijlers van de Europese Unie omtrent AI-geletterdheid in het basisonderwijs. Bovenal beschik je over wetenschappelijk onderbouwde kennis van het theoretisch kader en beschik je over de juiste handvaten om direct en concreet met de leerlingen aan de slag te gaan."
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- AI02
- Thema's:
- Lager onderwijs ICT-beleid Data & AI
- Ond. type:
- LO/PO
- Functies:
- Leerkracht - Docent Directie - Administratie Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Presentatie
- Lesgever:
- Joren De Ridder
Beelden genereren met GenAI
Afbeeldingen creëren met GenAI blijft een uitdaging. Wij helpen.
Na deze sessie zal je:
- correcter en degelijker kunnen prompten;
- kennis hebben van enkele absolute basisbegrippen uit de fotografie;
- de tools kennen die je kan gebruiken voor het genereren van afbeeldingen;
- het laatste nieuws rond de wetgeving kennen rond eigenaarschap en auteursrecht voor Generatieve Artificiële intelligentie.
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- AI03
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Audiovisueel Data & AI
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Vincent Vanrusselt
AI ontmaskerd: macht, data en invloed
De verborgen wereld van AI en haar invloed op onze samenleving
Na deze sessie zal je met een kritischere blik naar AI kijken. Je begrijpt hoe AI onze samenleving beïnvloedt, van thema's als duurzaamheid van technologie tot het ontstaan van fake data en van privacyvraagstukken tot de impact op werk en digitale inclusie.
Je leert wat AI-geletterdheid betekent en waarom het essentieel is om technologie niet enkel te gebruiken, maar ook te doorzien. Zo ga je naar huis met nieuwe inzichten én concrete handvatten om bewuster, rechtvaar…
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- AI04
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT-beleid Data & AI
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Presentatie
- Lesgever:
- Wim Casteels
Leer prompttechnieken toepassen voor LLM's #AI
Few-shot, chain-prompting, flipped interaction, analogisch redeneren
Na deze sessie kan je een aantal prompttechnieken toepassen (few-shot, chain-prompting, flipped interaction, analogisch redeneren, versie techniek...).
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- AI05
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Data & AI
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Peter Declerck
Toetsenbeleid AI - Praktijkvoorbeeld en inspiratie v Thomas More
AI en Toetsing: de toekomst van leren en effectief onderwijs
Na deze sessie zal je een helder inzicht hebben in hoe AI op een verantwoorde en innovatieve manier kan worden ingezet binnen het toetsenbeleid en welke kansen dit biedt voor eerlijk en effectief onderwijs.
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- AI06
- Thema's:
- ICT-beleid Leren op maat Data & AI
- Ond. type:
- SO/VO hoger volw
- Functies:
- Directie - Administratie Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Presentatie
- Lesgever:
- Collin Van der Vorst
Hoe maak ik een AI-beleid?
Zet je eerste stappen naar een AI-beleid.
Na deze sessie zal je:
-
inzicht krijgen in de noodzaak en meerwaarde van een AI-beleid;
-
weten welke kernonderdelen in een AI-beleid thuishoren;
-
leren hoe je AI-principes vertaalt naar heldere, toepasbare beleidsafspraken;
-
weten hoe je een draagvlak voor jouw AI-beleid creëert.
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- AI07
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT-beleid Data & AI
- Ond. type:
- SO/VO BuSO/SVO hoger volw
- Functies:
- Directie - Administratie Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Overleg
- Lesgever:
- Freya Geerts
Kenniscentrum Digisprong: Digiplan Pictos Digisnap Inclusie BuO
Alle info over hun aanbod + maak contact met hun aanspreekpunten
Na deze sessie zal je:
-
begrijpen welke nieuwe prioriteiten en keuzes het Vlaamse Digiplan (2025–2029) voor onderwijsdigitalisering bepaalt;
-
weten welke elementen verplicht zijn in een ICT-beleidsplan en hoe Pictos je ondersteunt bij het uitwerken ervan;
-
inzicht hebben in hoe Digisnap jouw digitale competenties en professionele groei in kaart brengt;
-
weten welke wettelijke toegankelijkheidsnormen gelden en hoe je digitale platformen inclusiever maakt;
-
begrijpen hoe …
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- BL1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT-beleid
- Ond. type:
- kleuter LO/PO BuLO/SPO SO/VO BuSO/SVO
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Presentatie
- Lesgevers:
- Katrien Bernaerts - Hamid Riffi - Matias Van Daele
Digitaal klasmanagement in de praktijk
Hoe ga je om met toestellen in de klas?
Na deze sessie kan je:
-
de vier kernelementen van de Great Teaching Toolkit toepassen om je klasmanagement doelgericht te versterken;
-
beter inschatten of je eigen handelen in de klas effectief is, en waar je eventueel kunt bijsturen;
-
het gesprek aangaan over digitaal klasmanagement met collega’s, leerlingen en andere betrokkenen — vanuit een helder en concreet kader;
-
meteen aan de slag met praktische tips en voorbeelden die je direct kunt toepassen in je eigen lesp…
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- BL2
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Systeembeheer ICT in je klas of vak ICT-beleid
- Ond. type:
- SO/VO hoger
- Functies:
- Leerkracht - Docent Directie - Administratie Pedagogische ICT-coördinator Pedagogisch begeleider Zorgcoördinator
- Vorm:
- Presentatie
- Lesgever:
- Kristiaan Mesens
Van data tot dialoog: bouwen aan kwaliteit in scholen
Data als kompas, mensen als motor
Na deze sessie zal je:
- begrijpen welke data voorhanden zijn en wat data-ondersteund werken kan betekenen;
- de link kunnen leggen tussen kwaliteitszorg, kwaliteitsontwikkeling en datagebruik;
- het belang inzien van een integrale schoolbenadering in dit verhaal;
- kennis gemaakt hebben met een aantal praktijkvoorbeelden;
- zin hebben om hier zelf mee aan de slag te gaan :-)
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- BL3
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Zorg ICT-beleid Data & AI
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Presentatie
- Lesgever:
- Kristof Steeno
Hoe krijg je je team mee, aan verschillende snelheden
Jouw sleutel tot een school waar digitale innovatie écht werkt.
Na deze sessie zal je ... inspiratie én concrete strategieën geven om verandering duurzaam en gedragen te realiseren.
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- BL4
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT-beleid
- Ond. type:
- SO/VO
- Functies:
- Directie - Administratie Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Overleg
- Lesgever:
- Tina Van der Stock
Een interactief ICT-beleidsplan op maat van jouw school
Een ICT-beleidsplan dat écht gebruikt wordt? Het kan!
Na deze sessie zal je:
- een helder beeld hebben van hoe we op het SiBe ons ICT-beleidsplan omvormden van een statisch PDF naar een dynamisch werkdocument;
- weten hoe we Genially inzetten om een interactieve ICT-encyclopedie te bouwen die collega's dagelijks raadplegen;
- begrijpen hoe en waarom we het 'Vier in Balans'-model aanpasten;
- ontdekken hoe we ons team betrokken via enquêtes, de adviesraad en het ICT-team om draagvlak en waardevolle input te verzamelen;
- ...inspiratie…
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- BL5
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Audiovisueel ICT-beleid
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Presentatie
- Lesgever:
- Timothy Dekeyzer
Het belang van wachtwoordloze aanmelding
Je lichaam als wachtwoord
Na deze sessie zal je het principe van biometrische authenticatie beter begrijpen en inzien dat dit de meest betrouwbare en veilige manier van inloggen is.
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- CS1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Veilig ICT-gebruik Data & AI
- Ond. type:
- hoger volw
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Presentatie
- Lesgever:
- Erik Steenhouwer
AI-gestuurd coderen met Arduino
Arduino als hulpmiddel bij wetenschappelijke experimenten
- Je kan AI inzetten om automatisch code te genereren voor Arduino-microcontrollers (vibe coding).
- Je kan een oplossing voor een opgegeven probleem in een korte tijd met behulp van AI creëren.
- Je weet hoe je de AI lesfiches kan inzetten in jouw onderwijscontext.
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- STEM1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Programmeren STE(A)M Vaardigheden 21ste eeuw Data & AI
- Ond. type:
- SO/VO
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Delphine Depuydt
Van sensor tot ecosysteem: ontdek de Brainbox Greenhouse
Een educatieve serre boordevol sensoren en actuatoren
Na deze sessie zal je:
• meetdata registreren, loggen en online raadplegen via een Arduino als IoT-device;
• sensorgegevens verzamelen en actuatoren doelgericht aansturen in experimenten binnen de context van een mini-serre;
• data analyseren en interpreteren om wetenschappelijke conclusies te trekken;
• regeltechnieken toepassen (zoals PID-sturing) om temperatuur, licht en vochtigheid automatisch te regelen;
• zelf een didactische, IoT-gestuurde mini-serre kunnen bouwe…
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- STEM2
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Programmeren STE(A)M Vaardigheden 21ste eeuw
- Ond. type:
- SO/VO BuSO/SVO hoger
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Bart Huyskens
Dodona: Leren programmeren, heruitgevonden
Dodona maakt programmeren geven eenvoudiger en leren actiever
Na deze sessie zal je onmiddellijk aan de slag kunnen met Dodona in jouw klas om de programmeerlessen voor leerlingen en lesgevers gepersonaliseerder, interactiever en effectiever te maken.
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- STEM3
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Programmeren Vaardigheden 21ste eeuw
- Ond. type:
- SO/VO BuSO/SVO hoger volw
- Functies:
- Leerkracht - Docent Directie - Administratie Pedagogische ICT-coördinator Technisch ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgevers:
- Peter Dawyndt - Matthias De Witte
Google AI - Gemini en NotebookLM uitgelegd
De nieuwste mogelijkheden van Gemini voor het onderwijs
Na deze sessie zal je ...
weten hoe je AI in jouw onderwijspraktijk kunt inzetten.
weten welke ongekende mogelijkheden er zijn met Gemini.
weten hoe je je eigen documenten en bronnen slim kan bevragen met NotebookLM.
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- AI08
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Google Data & AI
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Presentatie
- Lesgever:
- Shirley van Heijningen
Een digitale Brightbook cursus opzetten met AI
Hoe kan AI het opzetten van een digitale cursus ondersteunen?
Na deze sessie zal je:
(1) de belangrijkste en nieuwste functionaliteiten van Brightbook kennen.
(2) Over concrete handvatten beschikken om AI te gebruiken bij het opzetten van digitale cursussen.
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- T4
- Labels:
- Nieuw
- Ond. type:
- SO/VO hoger volw
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgevers:
- Simon Beausaert - Jessica Morseau
Zo zet je laptops, Chromebooks en iPads efficiënt in in je les
Hoe integreer je de gratis wedstrijden en tools van Whizzkids ?
Na deze sessie zal je
-
de praktische aanpak en bruikbare werkvormen voor de Whizzkids-wedstrijden kennen.
-
begrijpen hoe de verschillende formats (Whizzkids, Qwhizzkids, Thematische Qwhizzkids, Challenges) zorgen voor differentiatie, zodat je elke leerling kunt uitdagen.
-
beseffen dat je door deelname aan Whizzkids, als leraar bijscholing krijgt zonder het klaslokaal te verlaten.
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- T1
- Labels:
- Nieuw
- Ond. type:
- kleuter LO/PO BuLO/SPO BuSO/SVO hoger
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Guido Vermaerke
Leren typen op school, hoe begin je eraan? - workshop
Met Tyyp ga je vingervlug van start!
Na deze sessie zal je:
- vlot kunnen starten met dactylo op school;
- de Tyyp methode vol speelse gamification getest hebben;
- het handige opvolgdashboard actief verkend hebben;
- alle instellingen kennen zodat elke leerling mee is;
- zelf oefeningen en spellen kunnen toevoegen.
Kortom, je ervaart de kracht van Tyyp als leerling én als begeleider/admin. Na de sessie kan je Tyyp inzetten op maat van jouw school en leerlingen.
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- T2
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak (Serious) gaming Digitale Leermiddelen Leren op maat Vaardigheden 21ste eeuw
- Ond. type:
- LO/PO BuLO/SPO SO/VO BuSO/SVO hoger volw
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgevers:
- Ken De Pooter - Maarten Vranckx
APDA, de wondere wereld van een bit op weg van device naar device
Een leerlijn doorheen het leerplan APDA - BCN
Ontdek hoe je leerlingen stap voor stap meeneemt in de reis van data en tegelijk het plezier van écht begrijpen terugbrengt in informatica.
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- T3
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Secundair onderwijs Hardware
- Ond. type:
- SO/VO
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Presentatie
- Lesgever:
- Marc Bellinkx
Gamen, Sociale Media & Schermtijd
Hoe helpen we jongeren naar een balans tussen on- en offline?
Na deze sessie zal je:
- Beter begrijpen hoe en waarom jongeren zo aangetrokken zijn tot schermen
- Beter begrijpen wat de mogelijkheden, uitdagingen en risico's zijn van games en sociale media voor jongeren
- Beter begrijpen hoe hen en hun ouders te ondersteunen naar meer balans tussen on- en offline.
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- WB1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Veilig ICT-gebruik (Serious) gaming
- Ond. type:
- LO/PO BuLO/SPO SO/VO BuSO/SVO hoger
- Functies:
- Leerkracht - Docent Directie - Administratie Pedagogische ICT-coördinator Pedagogisch begeleider Zorgcoördinator
- Vorm:
- Presentatie
- Lesgever:
- Matthias Dewilde
Privacy-analyse Google - Google Workspace for Education Plus
Raamovereenkomst
Na deze sessie zal je ...
- Periode:
- 2. Sessies 60'-90' in VM
- Lokaal:
- GL1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Lesgever:
- Louise Van Lint
Bouw een responsive website met Bootstrap (DAGSESSIE)
Bootstrap maakt webontwikkeling sneller en professioneler
Na deze sessie weet je:
- hoe je het Bootstrap moet integreren in je website;
- hoe je basis typografie-elementen kunt toevoegen;
- hoe je HTML-elementen kunt integreren en aanpassen;
- hoe je kleuren, tekststijlen en spatiëring eenvoudig aanpast met Bootstrap-klassen
- hoe je via het 12-grid systeem een webpagina responsive maakt;
- wat media queries zijn en hoe je ze kunt gebruiken.
Na deze sessie kun je:
- met behulp van Bootstrap een eigen responsive website (om)bouwen;
- voor een project…
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM + B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- WEB1
- Thema's:
- Website
- Ond. type:
- SO/VO hoger volw
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator Technisch ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Stijn Willekens
Iedereen aan boord met een schoolbrede BookWidgets-implementatie
Creëer een breder draagvlak met een BookWidgets-beleid
Na deze sessie zal je ...
Collega's kunnen overtuigen van de "gezamelijke meerwaarde" van BookWidgets. De extra kracht voor zowel leerlingen als leerkrachten die vrijkomt als iedereen op dezelfde lijn zit en BookWidgets breder wordt ingezet.
Je denkt na over een echt BookWidgets-beleid in jouw school.
Je denkt na over de BookWidgets eigendomsmodellen en welke jouw school uniformer zou kunnen maken.
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- BW1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT-beleid Digitale Leermiddelen
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Leerkracht - Docent Directie - Administratie Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Lucie Renard
BookWidgets in taalvakken: Lesvoorbeelden, tips & tricks
Digitale oefeningen voor lezen, spreken, schrijven, luisteren, ...
Na deze sessie zal je:
- naar huis gaan met bruikbare kant-en-klare (maar toch nog aanpasbare!) widgets om met je leerlingen te gebruiken;
- weten hoe je BookWidgets kan inzetten voor het oefenen en toetsen van vaardigheden (spreken, schrijven, luisteren, lezen) en kennis (woordenschat, grammatica);
- begrijpen welke widget-types je kan inzetten in je lessen, aan variatie geen gebrek!
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- BW2
- Thema's:
- Digitale Leermiddelen
- Ond. type:
- LO/PO BuLO/SPO SO/VO BuSO/SVO hoger volw
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Dimitri Bongers
AI voor de leerkracht Nederlands
Research, lesontwerp en betrouwbare toetsing
Na het volgen van de nascholing:
- kan je de relevante AI-tools voor het vak Nederlands integreren;
- kan je beoordelen hoe AI de manier waarop leerlingen research doen beïnvloedt en kan je hierrond werken;
- herken je relevante AI-competenties voor het vak Nederlands;
- kan je opdrachten en evaluaties valide maken voor het AI-tijdperk;
- ontwerp je didactisch sterke lesmaterialen en (evaluatie)opdrachten met behulp van AI;
- kan je met AI-assistenten formatieve én summatieve evaluatie e…
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- AI01
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Data & AI
- Ond. type:
- SO/VO hoger
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator Pedagogisch begeleider
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Thomas Vliebergh
Efficiënter lesgeven dankzij AI
Maak je lessen persoonlijker, efficiënter en inclusiever mbv AI
Na deze sessie zal je:
- AI-toepassingen herkennen voor efficiënte lesvoorbereiding;
- praktijkvoorbeelden gezien hebben van hoe GenAI succesvol ingezet wordt;
- praktische tips & tricks beheersen voor effectief gebruik van AI-tools;
- valkuilen herkennen en weten hoe je deze kunt vermijden om veilig en verantwoord met AI te werken.
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- AI02
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Audiovisueel Data & AI
- Ond. type:
- LO/PO BuLO/SPO SO/VO BuSO/SVO hoger volw
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator Pedagogisch begeleider Zorgcoördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Ulrich Petré
Prompten kun je leren
Starten met AI is makkelijker dan je denkt
Na deze sessie zal je:
- de basis rond AI en enige veelgebruikte termen kennen;
- weten wat prompten is;
- op een gestructureerde wijze kunnen prompten;
- de juiste toon kunnen raken door gebruik te maken van de juiste woorden;
- prompts gemaakt hebben;
- kennis hebben gemaakt met het maken van een persoonlijke chatbot.
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- AI03
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Data & AI Eenvoudig
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Glenn Hille
Gebruik AI in het onderwijs
AI & AI-chatbots: hoe ga je ermee om in het onderwijs
- Je bouwt inzicht op in de werking en impact van AI en AI-chatbots binnen onderwijs.
- Je leert hoe je AI kunt inzetten voor instructie, differentiatie, feedback of organisatie.
- Je ontdekt praktische toepassingen die jou als onderwijsprofessional ondersteunen.
- Je reflecteert over ethiek, transparantie en doordachte integratie van AI in je
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- AI04
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Digitale Leermiddelen Leren op maat Data & AI
- Ond. type:
- LO/PO SO/VO hoger volw
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Shane Vermeersch
AI-koorddansen: tussen innovatie en voorzichtigheid
Gebruik van AI vanuit het perspectief van leerling en leerkracht
Na deze sessie zal je een beter zicht hebben op waar en wanneer de inzet van AI aangewezen is voor leerkracht en leerling.
Je kan beter:
- inschatten in welke fase van een opdracht het gebruik van AI de juiste keuze is.
- de 'denkkracht' van AI toepassen op eigen materiaal om hallucinaties te vermijden.
- opdrachten uitwerken die het gebruik van AI uitsluiten
Je gaat naar huis met:
- een uitgewerkt voorbeeld van een AI-beleid.
- een selectie aan tools die verder gaan dan prompten in Ch…
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- AI05
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak ICT-beleid Leren op maat Data & AI
- Ond. type:
- SO/VO volw
- Functies:
- Leerkracht - Docent Directie - Administratie Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Bavo Brouwers
ICT-beleidsplan opstellen
Naar een doordacht en gedragen ICT-beleidsplan!
Na deze sessie:
- Begrijp je het belang en de opbouw van een Digiplan.
- Ken je de wettelijke context en deadlines rond ICT-beleidsplanning.
- Heb je toegang tot sjablonen, tools en voorbeelden om zelf aan de slag te gaan.
- Heb je inzicht in hoe je draagvlak creëert en veranderingsprocessen begeleidt.
- Ben je geïnspireerd door collega’s en hun aanpak.
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- BL1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT-beleid
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Directie - Administratie Pedagogische ICT-coördinator Technisch ICT-coördinator Pedagogisch begeleider
- Vorm:
- Presentatie
- Lesgever:
- Stephanie De Clercq
Krachtige digitale werkvormen
ICT als ondersteuning bij effectief leren
Na deze sessie zal je:
- zicht hebben op enkele uitgangspunten van goede (digitale) didactiek;
- hebben kennisgemaakt met enkele digitale werkvormen gericht op effectief leren;
- enkele digitale toepassingen hebben uitgeprobeerd met de focus op effectief leren.
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- DID1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Digitale Leermiddelen Leren op maat Digitale didactiek
- Ond. type:
- LO/PO SO/VO BuSO/SVO
- Functies:
- Leerkracht - Docent
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Inge De Cleyn
Aan de slag met verschillende STE(A)M-tools voor lager onderwijs
Lego Wedo 2.0, Lego Spike, Micro:bit, Blue-bot, Scratch,...
Na deze sessie zal je:
- geproefd hebben van een uitgebreide selectie van vele STEAM-apps voor kinderen uit het 1ste tot het 6e leerjaar;
- voor- en nadelen van heel wat programmeerbare robots tastbaar gemaakt hebben;
- de eerste mogelijkheden, toepassingen en valkuilen van vele programmeerapps gezien én ervaren hebben;
- weten wat je binnen STEAM allemaal kan doen in wero, hoekenwerk, projecten.
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- STEM1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Lager onderwijs Hardware Tablets Programmeren STE(A)M
- Ond. type:
- LO/PO BuLO/SPO
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Aygül Aktas
AI in actie: slimme projecten met de micro:bit
Samen koppelen we oa. verschillende ML-platformen aan de micro:bit
Na deze sessie ken/kan je ...
- hoe je micro:bit en ML-platformen gebruikt om data te verzamelen voor AI-toepassingen;
- de basisprincipes van machine learning en hoe je die uitlegt aan leerlingen;
- verschillende ML-platformen koppelen aan de micro:bit, zowel fysiek als draadloos;
- werken met een AI-camera en AI-microfoon die offline functioneren;
- zelf een AI-model trainen en op verschillende manieren inzetten in een micro:bit-project.
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- STEM2
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Programmeren STE(A)M Vaardigheden 21ste eeuw Data & AI
- Ond. type:
- LO/PO SO/VO
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Tim Louagie
Arduino voor beginners: Aan de slag met LED & programmeren in C++
Ga zelf aan de slag met LED & programmeren in C++
In deze sessie leren we aan de hand van eenvoudige oefeningen de basisprincipes van Arduino. Ideaal dus om in de eerste graad (of zelfs vroeger) Arduino bij je leerlingen aan te leren.
We gaan eenvoudige elektronische componenten (zoals led’s) schakelen, die dan op hun beurt iets gaan uitvoeren/sturen, afhankelijk van het programma (Sketch) dat je hebt geüpload op de microchip van je Arduino.
Wat mag je verwachten in deze sessie:
- schakelschema's genereren met Ciruito;
- progra…
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- STEM3
- Thema's:
- Hardware Programmeren STE(A)M Vaardigheden 21ste eeuw
- Ond. type:
- LO/PO BuLO/SPO SO/VO BuSO/SVO hoger volw
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator Pedagogisch begeleider
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Stef Coomans
Maak in 30 minuten tijd zelf interactieve oefeningen & spelletjes
VIBE coding met LLM's, Github Co Pilot, Google AI Studio en Lovable
Na deze sessie weet je wat Vibe Coding is en kan je door het gebruik van verschillende tools snel een oefening ontwerpen, testen en delen.
Je kan zelf een keuze maken welke tool voor jou het meest geschikt is.
Je neemt je afgewerkte oefening mee, plus een sjabloon en checklist voor veilige inzet in de klas en vlotte uitrol binnen je school.
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- STEM4
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Kleuteronderwijs Lager onderwijs Programmeren Data & AI
- Ond. type:
- kleuter LO/PO
- Functies:
- Pedagogische ICT-coördinator Technisch ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Maarten Verheyen
Workshop games maken
Leer op 10 verschillende manieren een game maken met je leerlingen.
Leer tien verschillende kleine tools kennen om zelf games te bouwen in de klas. Laagdrempig bouw je zo samen met jouw leerlingen games.
Na deze sessie heb je handvaten om met je leerlingen in de klas een eenvoudige game te maken in 60 minuten met verschillende tools op verschillende niveau's.
Tips hoe je dit nu in de klas doet. GameDesign, doelgroep, testen.
De handleiding om deze tools zelf in de klas te gebruiken kun je downloaden. De leerlingen vinden het erg leuk om aan het eind…
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- GM1
- Thema's:
- ICT in je klas of vak (Serious) gaming Digitale Leermiddelen Leren op maat
- Ond. type:
- LO/PO SO/VO BuSO/SVO
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Pauline Maas
PyGame: Games maken met Python
Maak een leuke game met een basiskennis Python
Na deze sessie zal je:
- in staat zijn om samen met je leerlingen van de 2e of 3e graad een leuke game te maken in Python zonder dat ze daar ingewikkelde codetaal voor moeten kennen;
- leren hoe je deze cursus kan inzetten op verschillende niveaus.
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- GM2
- Thema's:
- (Serious) gaming Digitale Leermiddelen Programmeren STE(A)M
- Ond. type:
- SO/VO hoger volw
- Functies:
- Leerkracht - Docent
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Alex Bervoets
XR in jouw school? Tips en tool voor een effectief beleid
Maak een effectief XR beleid met een praktisch instrument
Na deze sessie zal je
kennis hebben van de mogelijke drempels;
kennis hebben van tips en tools om deze drempels weg te werken;
een eigen XR-beleid op poten kunnen zetten.
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- XR1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- VR AR XR
- Ond. type:
- SO/VO BuSO/SVO hoger volw
- Functies:
- Directie - Administratie Pedagogische ICT-coördinator Technisch ICT-coördinator Pedagogisch begeleider Inspectie
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Carl Boel
Hybride & blended leren: wat is het & hoe start je?
Leercompetenties binnen en buiten de les versterken
Na deze sessie
- Ken je het verschil tussen blended en hybride leren
- Heb je een overzicht van welke vaardigheden er bij leerling en leerkracht nodig zijn om deze manier van leren succesvol in te zetten
- Ontdek je verschillende categorieën en de daarbij horende tools die een krachtige leeromgeving mogelijk maken
- Ontdek je ICT tips voor zorgleerlingen en cognitief sterk functionerende leerlingen
- Ken je de voorwaarden om tot leerwinst en tijdswinst te komen met ICT
- Ontdek je ho…
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- HB1
- Thema's:
- Leren op maat Afstandsleren Digitale didactiek
- Ond. type:
- LO/PO SO/VO
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Lucas Hermans
Canva voor beginners
Ontwerpen met de aangeboden sjablonen
Na deze sessie zal je Canva zien als dé manier om aantrekkelijke visuele ontwerpen te maken (poster, flyer, werkblad, presentatie,...). Je zal gewerkt hebben met de reeds aangeboden sjablonen en (eigen) afbeeldingen toegevoegd hebben om te komen tot een downloadbaar resultaat
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- CA1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Digitale Leermiddelen
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Lien Pelgrims
Canva voor gevorderden
Professionele ontwerpen maken
Na deze sessie beschik je over de kennis en vaardigheden om Canva op een professionele manier te gebruiken en met vertrouwen geavanceerde, visueel sterke en toegankelijke ontwerpen te maken voor elke school- of werkomgeving.
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- CA2
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Audiovisueel Digitale Leermiddelen
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Ercan Soylu
Aan de slag met Genially - Voor beginners
Interactieve presentaties en lesmateriaal maken
Na deze workshop kun je:
-
zelfstandig een interactieve presentatie of oefening maken in Genially;
-
gebruikmaken van sjablonen, animaties en interactieve knoppen;
-
jouw lesmateriaal aantrekkelijker en dynamischer presenteren;
-
inspiratie meenemen om Genially te integreren in je eigen lespraktijk.
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- T3
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Digitale Leermiddelen
- Ond. type:
- LO/PO BuLO/SPO SO/VO BuSO/SVO hoger volw
- Functies:
- Leerkracht - Docent
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Gwen Saey
Papierloos lesgeven - met als basis Google sites (voor beginners)
Verspilde tijd aan de kopieermachine beu? Ik ook!
Na deze sessie zal je je eigen website hebben die je zélf en zonder mijn hulp kan aanpassen zoals jij wil. In 1 klik alles online toegankelijk voor jou, je vakgroep, je leerlingen.
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- GL1
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Website Digitale Leermiddelen Google Eenvoudig
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Tina De Bisschop
Escape the (basis)school met QR-codes, Google Docs, Sites , ...
Maak drie soorten escapespelen voor binnen en buiten
Na deze sessie zal je met gevarieerde (gratis) ICT-tools verschillende soorten escape rooms kunnen maken die gebruikt kunnen worden met leerlingen en volwassenen.
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- GL2
- Thema's:
- (Serious) gaming Digitale Leermiddelen Google
- Ond. type:
- LO/PO BuLO/SPO
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator Zorgcoördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Patrick Keysabyl
Wegwijs in de Google Admin Console
Optimaliseer, beheer en personaliseer je Google Workspace-omgeving
Na deze sessie zal je makkelijk je weg vinden in de Google Admin Console. Je kan structuur brengen in de omgeving van jouw school door gebruikers, organisational units en groepen aan te maken. Je kan de nodige (belangrijke) instellingen doen die zorgen voor veiligheid en privacy in je omgeving. Je past (standaard)instellingen toe op verschillende niveau's en je kan Chromebooks en andere toestellen in je omgeving gaan beheren. Je leert ook hoe je apps en extensies in je omgeving kan gaan…
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- GL3
- Thema's:
- Administratie Systeembeheer ICT-beleid Google
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Technisch ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Jorn Bellekens
Eén gezamenlijke Microsoft- en Google-tenant voor onze scholen
Beter en veiliger samenwerken in één gezamenlijke omgeving
Na deze sessie zal je hopelijk een beter inzicht hebben in het waarom en hoe van tenant-integraties, zowel op organisatorisch, architectonisch als operationeel vlak.
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- GL4
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Systeembeheer Microsoft Google
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Directie - Administratie Technisch ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Jan Aps
MS Teams als krachtige leeromgeving
Hoe je Microsoft Teams inzet als digitale leeromgeving #samenwerken
Na deze sessie zal je:
-
Teams kunnen gebruiken als krachtige leer- en samenwerkingsomgeving;
-
weten hoe je kanalen, opdrachten en feedback optimaal inzet;
-
OneNote Class Notebook integreren in je Teams-structuur;
-
studenten actiever laten deelnemen via geïntegreerde apps en opdrachten;
-
concrete ideeën hebben om Teams in te zetten voor hybride en blended learning.
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- MS1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Microsoft Digitale Leermiddelen
- Ond. type:
- LO/PO BuLO/SPO SO/VO BuSO/SVO hoger volw
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Joachim Gregoor
Excel: Analyses maken d.m.v. (AI) draaitabellen
Gegevens naar informatie: Eindelijk leer je Excel nog beter kennen!
Na deze sessie kan je zeer snel en efficiënt lijsten analyseren door te werken met draaitabellen (PivotTables). Gedaan met urenlang zwoegen om de correcte informatie te bekomen.
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- MS2
- Thema's:
- Administratie Microsoft Data & AI
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Olivier Levrau
Gebruik webservices/API met Powerapps en Powerautomate
Integreer Smartschool, Informat, MSGraph, ... in het powerplatform
Na deze sessie ga je naar huis met een hoofd vol mogelijkheden om je eigen werk te automatiseren.
Je weet hoe je webservices en API's kan integreren via Powerautomate en Powerapps.
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- MS3
- Thema's:
- Systeembeheer Microsoft Secundair onderwijs
- Ond. type:
- SO/VO
- Functies:
- Technisch ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Liesbeth Maes
Basisconcepten van PowerShell voor beginners
In deze sessie leer de je kracht van Powershell kennen en toepassen
Na deze korte inleiding heb je een vuurdoop PowerShell achter de rug. Je hebt een goede basis waarmee je verder zelf kan experimenteren. Deze basis zal je helpen om scirpts beter te leren "lezen" en "begrijpen". In deze sessie doe je de voorkennis op voor sessie 134 "Basisconcepten van PowerShell voor gevorderden".
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- MS4
- Thema's:
- Systeembeheer Microsoft Programmeren
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Technisch ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Pieter Coppens
Creatief aan de slag met de iPad in de kleuterschool
Maak gebruik van de gratis tools van de iPad.
Na deze sessie zal je:
- ervaren hebben dat je de iPad ook anders kan inzetten dan het gebruik van talloze apps;
- enkele tips rond instellingen nuttig kunnen inzetten in je klas, school;
- inspiratie opgedaan hebben om de iPad met kleuters creatief in te zetten;
- frisse ideeën hebben om onmiddellijk mee aan de slag te gaan.
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Lokaal:
- APP1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Kleuteronderwijs Apple Audiovisueel Tablets Digitale Leermiddelen
- Ond. type:
- kleuter
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Wim Van Rymenant
TWEEDE KEUZE: ZIE MIJN KEUZE BIJ KEYNOTES
ENKEL KIEZEN BIJ INSCHRIJVING ALS TWEEDE KEUZE VOOR KEYNOTES
Stel: je wil in de voormiddag:
- als eerste keuze een workshop van 150' in Tijdslot A en
- als tweede keuze een keynote in Tijdslot 1 (en een aansluitende sessie in Tijdslot 2).
Doe dan dit op de pagina waar je inschrijft:
- In Tijdsloten 1 en 2:
- Laat 'Sessies: keuze 1' leeg.
- Selecteer je keynote en aansluitende sessie bij 'Sessies: keuze 2'.
- In Tijdslot A:
- Selecteer deze sessie 77 bij 'Sessies: keuze 2'.
- Periode:
- A. Sessies 150' in VM
- Labels:
- Nieuw
- Vorm:
- Presentatie
Ben je al uitgelogd?
Een spoedcursus digitale discretie voor onderwijsprofessionals
Na deze sessie zal je ...
- inzicht hebben in het feit dat we veel data delen via het internet;
- meer weten over het principe van de digitale voetafdruk;
- zicht hebben ip de inhoud van de GDPR-wetgeving;
- weten hoe de GDPR-wetgeving beïnvloedt hoe we omgaan met data op school.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- CS1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Veilig ICT-gebruik ICT in je klas of vak ICT-beleid Vaardigheden 21ste eeuw Data & AI
- Ond. type:
- LO/PO BuLO/SPO SO/VO BuSO/SVO
- Functies:
- Leerkracht - Docent Directie - Administratie
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Inge De Cleyn
Iedere leerling een laptop met schrijffunctie - Pen devices
Ontdek hoe pen devices een echte meerwaarde kunnen zijn.
Na deze sessie zal je heel wat nieuwe inzichten hebben over het effectief aan de slag gaan met pen devices in de les.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- BL1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT-beleid
- Ond. type:
- SO/VO
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Tommy Es
Ontwerp je ICT-professionaliseringsplan
Van infrastructuur naar competenties, een plan voor digitale groei
Na deze sessie:
- Begrijp je het belang van een ICT-professionaliseringsplan en hoe het bijdraagt aan duurzaam ICT-gebruik.
- Ken je het DigCompEdu-kader en weet je hoe je het kan inzetten in je schoolcontext.
- Heb je inzicht in hoe je de beginsituatie van je team in kaart brengt.
- Ken je verschillende aanpakken om professionalisering vorm te geven.
- Heb je methodieken en voorbeelden om zelf een plan op te stellen.
- Ben je geïnspireerd door collega’s en hun praktijkervaringen.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- BL2
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT-beleid
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Directie - Administratie Pedagogische ICT-coördinator Technisch ICT-coördinator Pedagogisch begeleider
- Vorm:
- Presentatie
- Lesgever:
- Stephanie De Clercq
Krachtige instructiemomenten ondersteunen met ICT
Hoe ICT evidenced based lestechnieken versterkt
Na deze sessie:
- Ken je de onderdelen van een krachtige instructieles
- Heb je een overzicht van modellen die gebruikt worden om de effectiviteit van je instructiemoment te vergroten.
- Ontdek je apps die je instructiemoment versterken
- Krijg je goesting om zelf aan de slag te gaan met een gezonde mix van ICT en krachtig lesgeven.
- Heb je concrete tips en tricks om meer tijdswinst en leerwinst te bereiken tijdens je instructiemoment.
- Kan je zorgleerlingen (pro)actief ondersteunen met ICT …
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- DID1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Digitale Leermiddelen Leren op maat Digitale didactiek
- Ond. type:
- LO/PO BuLO/SPO SO/VO BuSO/SVO
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Lucas Hermans
Effectief digitaal lesgeven met impact via de juiste technologie
Over TPACK en tools als Padlet, Bit.ly, Quizlet, LessonUp, ...
Na deze sessie zal je:
- op basis van leerdoelen een (digitale) tool kiezen die past bij jouw onderwijs;
- gebruik maken van theorie en modellen gericht op de ondersteuning van effectief digitaal lesgeven;
- een les ontwerpen die je de volgende keer in je eigen onderwijspraktijk kunt gebruiken.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- DID2
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Digitale Leermiddelen
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator Pedagogisch begeleider
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Glenn Hille
Genially voor gevorderden: escape rooms, quizzen, integraties...
Breng je Genially-skills naar het volgende niveau!
Na deze sessie zal je:
- geavanceerde Genially-functionaliteiten moeiteloos inzetten om interactieve content te maken die echt impact heeft op je doelgroep.
- zelfstandig escape rooms, quizzen en andere gamification-elementen kunnen ontwerpen die je leerlingen of publiek actief betrekken.
- je Genially's probleemloos kunnen integreren in diverse platforms zoals Smartschool, BookWidgets en websites, zodat je content naadloos aansluit bij je bestaande workflow.
- ...efficiënter werken dankz…
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- T3
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Digitale Leermiddelen
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Timothy Dekeyzer
Gamification en storytelling met de tool Genially
We verkennen de mogelijkheden van de tool Genially
Na deze sessie zal je:
- een aantal elementen van gamification kennen;
- een scenario opbouwen dat didactisch bruikbaar zal zijn;
- het dasboard van Genial.ly leren kennen;
- een formatieve evaluatie instellen in de tool Genial.ly
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- T4
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Audiovisueel (Serious) gaming Leren op maat
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Vincent Vanrusselt
AI met Fond: Gemini voor Gevorderden
Bouw zelf een didactisch verantwoorde AI-assistent die écht werkt
Na deze sessie zal je:
-
weten waar AI wél en niet werkt in je les;
-
AI didactisch verantwoord kunnen inzetten;
-
geavanceerde Custom Gems kunnen aanpassen aan je eigen lescontext;
-
zelf een werkende AI-assistent gebouwd hebben die je meteen kan gebruiken;
-
nieuwe assistenten kunnen ontwikkelen, omdat je het hele proces doorgrondt.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- AI13
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Google Data & AI
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Raf Peeters
Differentiatie in je les met video en clips, geholpen door AI
Van zoeken naar juiste clip tot ontwerpen van activerende lessen
Na deze sessie zal je:
- snel en efficiënt passende leermiddelen (o.a. video's) vinden om je les te versterken;
- video's interactief kunnen maken en omzetten in zinvol en activerend lesmateriaal;
- meer leerredement halen uit kennisclips die je in je lessen vandaag al gebruikt;
- inspiratie hebben om nog meer te doen met een kennisclip in je les.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- AI12
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Audiovisueel Digitale Leermiddelen Data & AI
- Ond. type:
- SO/VO BuSO/SVO hoger
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator Pedagogisch begeleider Inspectie
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Jessica Morseau
Interactieve afbeeldingen: betrek leerlingen actief bij de les
Leerinhoud visueel en overzichtelijk maken en aanbieden
- Je leert hoe je visuals inzet om informatie begrijpelijk en gestructureerd aan te bieden.
- Je ontwikkelt interactieve beelden die aansluiten bij het leerdoel en het leerlingenniveau.
- Je combineert visuele en digitale elementen om leerinhouden te verdiepen en te verrijken.
- Je leert efficiënt ontwerpen en omgaan met technische en didactische uitdagingen.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- T2
- Thema's:
- Digitale Leermiddelen
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Shane Vermeersch
Instructiefilmpjes maken (om gedifferentieerd te werken)
Screencasting - Flipped classroom - Pre-teaching - Differentiatie
Na deze sessie zal je zelf instructiefilmpjes kunnen maken die je in je klaspraktijk kan inzetten ter vervanging van je klassikale instructie of zelfs als pre-teaching.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- T1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Audiovisueel Digitale Leermiddelen
- Ond. type:
- LO/PO BuLO/SPO SO/VO BuSO/SVO hoger volw
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator Pedagogisch begeleider Zorgcoördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Lien Pelgrims
Hackathon! Aan de slag met het BookWidgets AI-Prototype
Widgets bouwen met behulp van AI
Na deze sessie zal je ...
- Weten welke AI-prototype-features er zijn in BookWidgets,
- Zelf kunnen werken met de AI-features,
- Feedback geven geven over de features;
- De mogelijkheid krijgen om in te stappen in het AI-testproject.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- BW1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Digitale Leermiddelen Data & AI
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Lucie Renard
Maak een complete digitale les met de BookWidgets WebQuest widget
Stuur jouw leerlingen stap-voor-stap door jouw digitale les
Na deze sessie zal je:
- naar huis gaan met een dosis inspiratie dankzij de talrijke voorbeelden van WebQuests die getoond worden tijdens de sessie;
- zelf een digitale les kunnen bouwen met de WebQuest widget;
- alle mogelijkheden van de WebQuest widget kennen en kunnen toepassen.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- BW2
- Thema's:
- Digitale Leermiddelen
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Dimitri Bongers
Leerkrachten klaarstomen voor een AI-toekomst met PAIDEIA!
Een antwoord op al jouw AI-vragen in de klas
Na deze sessie zal je ...
- een scherp beeld hebben van je eigen AI-startprofiel, via een interactieve self-assessment;
- AI zelf ervaren in actie, door te communiceren met een chatbot en te ontdekken wat AI voor jou als docent kan betekenen;
- concrete ideeën hebben om AI slim en doelgericht in te zetten in je lespraktijk, van lesvoorbereiding tot evaluatie;
- kritisch kunnen reflecteren op hoe AI het onderwijs verandert, en hoe jij je onderwijspraktijk toekomstgericht kan herdenken.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- AI01
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Digitale Leermiddelen Data & AI
- Ond. type:
- LO/PO BuLO/SPO SO/VO BuSO/SVO hoger volw
- Functies:
- Leerkracht - Docent Directie - Administratie Pedagogische ICT-coördinator Technisch ICT-coördinator Pedagogisch begeleider
- Vorm:
- Workshop
- Lesgevers:
- Gwen Cams - Katrien Dehaese
Ga aan de slag met een serious game en methode rond AI & ethiek
Behandel complexe AI principes & kwesties via een modulaire game!
Na deze sessie zal je toegang hebben tot een online portaalsite waarop de gratis game modules met de bijhorende lesfiches en methode beschikbaar zijn, alsook een introductie hebben in alle toekomstige gamemodules.
In de volledige methode komen zowel technologische principes als diverse ethische kwesties van AI aanbod:
- Wat is AI & dagelijkse toepassingen
- Kennis basisprincipes 3 soorten ‘Machine Learning’
- Reflectie: ethische vraagstukken bij AI
- bias, gezichtshe…
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- AI02
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak (Serious) gaming Digitale Leermiddelen Data & AI
- Ond. type:
- LO/PO SO/VO
- Functies:
- Leerkracht - Docent Directie - Administratie Pedagogische ICT-coördinator Technisch ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Lennert Mottar
Maak je eigen AI-assistent
Ontwerp, bouw en deel je eigen slimme assistent met Python
Na deze sessie zal je:
-
de basisprincipes uitleggen van hoe een chatbot met AI werkt;
-
zelf een eenvoudige AI-assistent bouwen met Python, Gemini en Streamlit;
-
je toepassing online publiceren en delen via GitHub;
-
AI-toepassingen creatief inzetten in een onderwijs- of leercontext.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- AI03
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Secundair onderwijs Data & AI
- Ond. type:
- SO/VO BuSO/SVO hoger volw
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator Technisch ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Wim Casteels
AI Quiz maken - Workshop voor leerkrachten
Hoe zet je AI in om je te ondersteunen bij het maken van een quiz?
Na deze sessie zal je:
- een AI-chatbot naar keuze kunnen inzetten om quizvragen op maat te laten genereren;
- praktische handvaten hebben om tot een verfijnd resultaat te komen;
- Verschillende grats quiz-tools uitgeprobeerd en vergeleken hebben voor jouw vak;
- quizvragen kunnen importeren in tools die je nu al gebruikt (Quizlet, H5P, Wordwall, Bookwidgets, Kahoot,...).
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- AI04
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Audiovisueel Data & AI
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Natalie Reynders
Zet AI naar je hand en maak zelf op maat gemaakte tools
Zonder programmeerervaring: Vibe coding, Google AI Studio & Firebase
Na deze sessie zal je zelf een eerste AI-ondersteunde webapplicatie kunnen bouwen, zelfs zonder programmeerervaring.
Je weet hoe je met tools zoals Vibe coding, Google AI Studio en Firebase op maat gemaakte digitale toepassingen maakt voor jouw klas of school.
Je hebt concrete inspiratie opgedaan uit bestaande voorbeelden — van automatische toetsgeneratoren tot taalondersteunende apps — en inzicht in hoe je deze aanpak kunt toepassen binnen je eigen onderwijscontext.
Kortom: je gaat …
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- AI05
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Programmeren Data & AI
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Thomas Aelbrecht
AI voor de leerkracht vreemde talen
Ontwerp en evalueer je taalles met AI en multimedia
Na het volgen van de nascholing:
- selecteer je geschikte AI-tools voor het voorbereiden van taallessen;
- ontwerp je audiovisueel lesmateriaal op basis van rijke teksten en contexten;
- genereer je zinvolle taaloefeningen met beeld-, video- en audiotools;
- illustreer je hoe je met AI nieuwe werkvormen en inhoud ontwikkelt;
- automatiseer je onderdelen van het lesontwerp met behoud van didactische kwaliteit;
- herken je mogelijkheden van AI voor feedback en formatief handelen.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- AI06
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Digitale Leermiddelen Data & AI
- Ond. type:
- SO/VO hoger
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator Pedagogisch begeleider
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Thomas Vliebergh
Digitale inclusie en AI
Welke stappen zetten we met AI in digitale inclusie?
Tijdens deze interactieve sessie verkennen we:
- Wat digitale inclusie écht betekent – voorbij de buzzwords.
- Hoe AI concrete drempels kan verlagen voor mensen met taal-, lees-, of cognitieve beperkingen.
- Waar de risico’s en ethische valkuilen liggen.
- Hoe je met je team of organisatie kleine, haalbare stappen kunt zetten richting meer inclusie.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- AI07
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Audiovisueel Data & AI
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Ulrich Petré
AI-geletterdheid toegepast in de klas - Lager onderwijs
Concreet aan de slag met het EU-framework
Na deze sessie zal je voor elk doel dat je volgens de Europese Unie in 2029 moet bereiken een concreet lesidee hebben om mee aan de slag te gaan in de lagere school, zelfs al in de eerste graad.
Je krijgt toegang tot een gedeeld document om verdere lessen met elkaar te delen en kinderen sterker te maken in de wereld van AI waar we nu in leven. We gaan samen aan de slag om zo zowel de kennis, de vaardigheden als de attitudes van de kinderen te verbeteren!
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- AI08
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT-beleid Data & AI
- Ond. type:
- LO/PO
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Joren De Ridder
Ontdek hoe AI je lesgeven kan versterken met concrete voorbeelden
Ontvang concrete voorbeelden die je in je klaspraktijk kan toepassen
Na deze sessie zal je met veel concrete voorbeelden naar huis gaan die je direct in je dagelijkse praktijk kunt toepassen.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- AI09
- Thema's:
- Secundair onderwijs Data & AI
- Ond. type:
- SO/VO hoger volw
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Collin Van der Vorst
AI-lessen met effect
Hoe kan AI effectieve didactiek ondersteunen?
Na deze sessie zal je weten welke AI-tools jou als leraar kunnen ondersteunen om lessen te ontwerpen én geven waarin effectieve didactische principes centraal staan.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- AI10
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Digitale Leermiddelen Data & AI Digitale didactiek
- Ond. type:
- SO/VO BuSO/SVO hoger volw
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgevers:
- Kaat Rykaert - Kathleen Rymen
Computergames en spelconsoles bouwen en programmeren
Scratch, MakeCode Arcade en Makey Makey
Na deze sessie zal je met kinderen aan de slag kunnen om hen zelf computergames en spelconsoles te laten ontwerpen en programmeren.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- STEM1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak (Serious) gaming Programmeren STE(A)M Vaardigheden 21ste eeuw
- Ond. type:
- LO/PO BuLO/SPO SO/VO BuSO/SVO hoger volw
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Stef Coomans
Creatief coderen en borduren met TurtleStitch
Combineer programmeren, wiskunde en creativiteit met deze tool
Na deze sessie zal je ...
Geinspireerd naar huis gaan me een eigen geborduurd en geprogrammeerd resultaat. En natuurlijk vol met ideeen om hier op je eigen school mee aan de slag te gaan.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- STEM2
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Audiovisueel Programmeren STE(A)M Vaardigheden 21ste eeuw
- Ond. type:
- SO/VO
- Functies:
- Leerkracht - Docent Technisch ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Pauline Maas
Blender: 3D modellen maken (Open Source)
3D modellen maken om vakoverschrijdend te werken en 3D printen
Na deze sessie zal je:
- een goede basis hebben om (eenvoudige) 3D-modellen te maken, toegepast op andere vakken (STEM, TO, chemie, Fysica etc);
- een 3D model klaarmaken voor een 3D printer;
- een 3D-model bekijken via een gratis AR applicatie op je smartphone.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- STEM3
- Thema's:
- Open bron Audiovisueel STE(A)M
- Ond. type:
- SO/VO BuSO/SVO hoger volw
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Alex Bervoets
Jouw code in het ruimtestation ISS (voor totale beginners)
Astro Pi Mission Zero met Python
Na deze sessie zal je:
- De beginnersoefening van Astro Pi (Mission Zero) in detail begrijpen en gemakkelijk zelf kunnen uitvoeren met je leerlingen.
- Kennis hebben van het aanbod van ESERO Belgium 'Ruimtevaart in je klas' (lesmateriaal, STEM projecten en nascholingen).
- Goed begrijpen wat volgende STEM projecten inhouden en hoe je kan deelnemen:
- Astro Pi Mission Zero (beginners).
- Astro Pi Mission Space Lab (gevorderden).
- CanSat - Lanceer je satelliet in een blikje.
- ASGAR…
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- STEM4
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Programmeren STE(A)M
- Ond. type:
- LO/PO BuLO/SPO SO/VO BuSO/SVO
- Functies:
- Leerkracht - Docent
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Pieter Mestdagh
Differentiatie met AI - Een efficiënte combo
Bereik elke leerling op een haalbare manier dankzij AI-toepassingen
Na deze sessie zal je
- enkele nuttige AI-tools kennen om in te zetten voor differentiatie;
- zelf aan de slag kunnen om differentiatie voor jouw klasgroep(en) met AI haalbaar te maken;
- naar huis gaan met je eigen gedifferentieerd lesmateriaal.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- AI11
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Digitale Leermiddelen Leren op maat Data & AI
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Carl Boel
Nuttig inzetten van XR (AR en VR)
Breng je lesmateriaal tot leven!
Na deze sessie kan/ken je:
-
de ontstaansgeschiedenis van VR en AR;
-
het verschil tussen VR, AR, MR (Mixed Reality) en XR (Extended Reality);
-
AR-objecten projecteren;
-
een breed scala aan educatieve apps;
-
YouTube gebruiken om 360°-beelden te bekijken;
-
tools en handvaten om eigen lessen interactiever te maken met behulp van VR en AR.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- XR1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Digitale Leermiddelen VR AR XR
- Ond. type:
- LO/PO SO/VO
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Tim Louagie
Effectieve werkvormen bij (a)synchroon online leren
Maak met effectieve digitale werkvormen je online lessen dynamischer
Na deze sessie zal je:
- weten hoe je cursisten actief en betrokken houdt, zowel in live online lessen als bij asynchroon afstandsonderwijs;
- digitale tools en werkvormen kunnen inzetten die interactie, motivatie en samenwerking stimuleren;
- begrijpen hoe het UDL-kader (Universal Design for Learning) helpt om elk type leerproces inclusiever en toegankelijker te maken;
- zelf geoefend hebben met verschillende toepassingen en deze kunnen vertalen naar je eigen lescontext;
- naar huis gaan met prakt…
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- HB1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Digitale Leermiddelen Leren op maat Afstandsleren
- Ond. type:
- SO/VO hoger volw
- Functies:
- Leerkracht - Docent Directie - Administratie Pedagogische ICT-coördinator Pedagogisch begeleider Zorgcoördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Anke De Meester
Canva voor beginners
De ontwerp-superkracht die elke leerkracht nodig heeft!
Na deze sessie zal je in een mum van tijd verbluffend mooie en effectieve werkblaadjes, posters én visuele ondersteuning voor je lessen.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- CA1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Audiovisueel Digitale Leermiddelen Data & AI Eenvoudig
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Jorn Bellekens
Ontwerp je eigen digitale escape room met Canva
Canva AI + coding + apps + sites = interactieve les!
Deze sessie is volzet.
Na deze workshop heb je een duidelijk overzicht van de verschillende (AI-)mogelijkheden binnen Canva om zelf een escaperoom te ontwerpen.
We zullen aan de slag gaan met onder andere:
- Canva websites
- Canva coding
- Canva apps
- Canva AI
Doordat je tijdens de sessie ook zelf een escaperoom hebt gespeeld, ontdek je meteen welke soorten opdrachten jou het meest aanspreken – en welke het best passen bij jouw leerlingen.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- CA2
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Digitale Leermiddelen
- Ond. type:
- LO/PO BuLO/SPO SO/VO BuSO/SVO hoger volw
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Patsy Billemon
Maak je eigen banner folder infographic presentatie met Canva
Visuele communicatie in het onderwijs: van ideeën naar aantrekkelijk
Na deelname zal je:
- de basisfuncties van Canva onder de knie hebben en visuele content kunnen maken;
- ontwerpprincipes toepassen om visueel aantrekkelijke materialen te ontwerpen;
- lesplannen, werkbladen en andere educatieve hulpmiddelen kunnen opmaken;
- boeiende presentaties kunnen creëren met geavanceerde elementen;
- posters, flashcards en infographics kunnen maken voor onderwijsdoeleinden;
- effectief kunnen samenwerken en ontwerpen delen binnen Canva;
- slimmer en efficiënter kunn…
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- CA3
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- ICT in je klas of vak Audiovisueel Digitale Leermiddelen
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Joachim Gregoor
Je eigen AI-assistent met Google NotebookLM
AI gebruiken met zelf gekozen bronnen
Na deze sessie zal je je eigen gekozen bronnen zoals PDF, Mp3's, Google Document, Word-document, Youtube-filmpjes, websites of gekopieerde tekst, kunnen gebruiken als start van talrijke AI-processen.
Je eigen digitale 'knipselsmappen' eindelijk snel en overzichtelijk laten verwerken.
Leerplandoelen omzetten naar concrete lesdoelen. Je zelfgemaakte lesbundels aftoetsen aan die leerplannen. Lesplannen ontwikkelen rond lesdoelen. Een boek samenvatten als podcast of video e…
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- GL1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Google Data & AI
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Dirk Van de Veire
Geef jouw oudere computer een nieuw en jong leven
5 oplossingen voor PC's die Windows 11 niet ondersteunen
Na deze sessie zal je jouw oudere PC opnieuw draaien als nieuw in een vernieuwd jasje.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- GL2
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Systeembeheer Microsoft Hardware
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Patrick Keysabyl
Basics van Excel in tijden van AI
Wat heb je nog nodig om het meeste uit je tools te kunnen halen?
Na deze sessie zal je:
- inzien hoe de komst van A.I. het aanleren van datageletterdheid toeneemt en tegelijkertijd duidelijk maakt dat er in veel gevallen een andere aanpak nodig is dan voorheen.
- je zal een praktische toolkit ter beschikking hebben om de datageletterdheid met je leerlingen/collega's te oefenen.
- weten welke rol de licentie-types van Microsoft spelen in de functionaliteiten die we ter beschikking krijgen in M365 (en ook weten welke alternatieven er zijn indien er geen Copi…
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- MS1
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Microsoft Secundair onderwijs Digitale Leermiddelen Data & AI
- Ond. type:
- SO/VO hoger volw
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Sara Borremans
Interactieve (AI) dashboards maken in Excel: Visuele dataweergave
Amper gekend, maar heel handig om informatie te structureren
Dit is geen basisopleiding!
Heel goede kennis van Excel en al eens gewerkt hebben met draaitabellen is zeker nodig.
TIP: Volg de workshop Excel Draaitabellen in de voormiddag.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- MS2
- Thema's:
- Administratie Microsoft Data & AI
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Iedereen
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Olivier Levrau
Model driven Powerapps
Je eigen business app met weinig code
Na deze sessie:
- zal je weten wat model driven powerapps zijn en hoe je ze op je school kan toepassen;
- Je zal weten wat het verschil is met canvas powerapps en hoe je ze samen integreert;
- heb je zelf je eerste eenvoudige model driven powerapp gemaakt en heb je zin om er verder aan te werken.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- MS3
- Thema's:
- Systeembeheer Microsoft
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Pedagogische ICT-coördinator Technisch ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Liesbeth Maes
Microsoft Teams en OneNote/ClassNotebook
Krachtige apps van Microsoft: Teams en OneNote/ClassNotebook
Na deze sessie ben je als leerkracht in staat om:
- Microsoft Teams en OneNote/ClassNotebook effectief in te zetten in je klaspraktijk;
- stap voor stap je lessen te structureren, het contact met leerlingen te verbeteren en samenwerking te bevorderen met behulp van digitale tools;
- lesmateriaal digitaal aan te bieden, de voortgang van leerlingen te volgen en hen efficiënt van feedback te voorzien;
- Teams en OneNote naadloos te integreren in je dagelijkse onderwijspraktijk, waardoor je lesse…
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- MS4
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Microsoft Digitale Leermiddelen
- Ond. type:
- LO/PO SO/VO hoger volw
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Ercan Soylu
Basisconcepten van PowerShell voor gevorderden
In deze sessie leer de je kracht van Powershell kennen en toepassen
Na deze korte inleiding heb je een vuurdoop PowerShell achter de rug. Je hebt een goede basis waarmee je verder zelf kan experimenteren. Deze basis zal je helpen om scirpts beter te leren "lezen" en "begrijpen". Je beschik eveneens over allerlei voorbeeldscripts die inzetbaar zijn binnen je schoolomgeving.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- MS5
- Labels:
- Nieuw
- Thema's:
- Systeembeheer Microsoft Programmeren
- Ond. type:
- alle
- Functies:
- Technisch ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Pieter Coppens
Apps in de kleuterklas
Spelend leren met tablets bij kleuters
Na deze sessie zal je:
- zelf aan de slag kunnen gaan met de kleuters;
- inspiratie hebben om de tablets actiever te gebruiken in de klas.
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- APP1
- Thema's:
- Audiovisueel Tablets Programmeren
- Ond. type:
- kleuter
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogische ICT-coördinator
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Aygül Aktas
Creatief aan de slag met de iPad in de lagere school
Keynote - Clips - iMovie - GarageBand - Pages- freeform - numbers
Na deze sessie zal je:
- onmiddellijk aan de slag kunnen gaan met de voorbeelden en de aangeboden linken;
- via de aangeboden linken (via QR-codes) ondersteunende videofragmenten kunnen gebruiken voor jezelf en delen met collega's;
- extra digitaal materiaal aangeboden krijgen om inspiratie op te doen;
- vooral de iPad een creatieve invulling kunnen geven die past in je curriculum en aanvoelt als een meerwaarde voor je praktijk;
- veelvoorkomende praktijkprobleempjes oplossen (pr…
- Periode:
- B. Sessies 150' in NM
- Lokaal:
- APP2
- Thema's:
- Lager onderwijs Apple Tablets Digitale Leermiddelen
- Ond. type:
- LO/PO BuLO/SPO
- Functies:
- Leerkracht - Docent Pedagogisch begeleider
- Vorm:
- Workshop
- Lesgever:
- Wim Van Rymenant

