118. Effectieve werkvormen bij (a)synchroon online leren

Maak met effectieve digitale werkvormen je online lessen dynamischer

Inhoud

Inleiding

Online leren biedt vandaag heel wat mogelijkheden, maar ook uitdagingen: hoe houd je cursisten betrokken wanneer je niet fysiek samen bent? Hoe creëer je interactie, samenwerking en motivatie – of dat nu in een live online sessie is, of in een asynchroon leerpad?
In deze sessie verkennen we hoe je met activerende werkvormen, doordachte didactiek en het UDL-kader (Universal Design for Learning) een krachtige digitale leeromgeving opbouwt. De focus ligt op betrokkenheid, flexibiliteit en inclusie, met veel aandacht voor wat werkt in de praktijk.
Voor lesgevers en begeleiders die (deels) online of blended onderwijs aanbieden.

Inhoud

Tijdens deze workshop wisselen we inspiratie, uitwisseling en praktijkgericht experimenteren af.
De sessie bestaat uit drie delen:

  1. Kader en inspiratie (± 30 min)

    • We starten met een korte introductie over activerend online leren en het UDL-kader.

    • Je ontdekt wat cursisten nodig hebben om gemotiveerd en zelfstandig te leren, zowel synchroon als asynchroon.

    • We verkennen inspirerende voorbeelden van digitale tools en formats die leren toegankelijk maken voor iedereen.

  2. Toepassing in de praktijk (± 75 min)

    • In kleine groepjes en hands-on oefeningen test je verschillende werkvormen en tools uit (polls, collaboratieve opdrachten, leerpaden, feedbackvormen …).

    • We wisselen ervaringen uit: wat werkt, wat niet, en waarom?

    • Je past de inzichten toe op je eigen les of module en maakt een eerste ontwerp van een activerende online activiteit.

  3. Reflectie en vertaling naar de eigen context (± 45 min)

    • We bespreken hoe je een balans vindt tussen structuur en flexibiliteit, en hoe je cursisten blijvend betrokken houdt.

    • Je krijgt concrete tips om je ontwerp verder uit te werken en in te passen in je eigen onderwijspraktijk.

    • We sluiten af met een overzicht van tools, bronnen en good practices om verder mee aan de slag te gaan.

Resultaat: Je verlaat de sessie met frisse ideeën, een concreet uitgewerkt lesonderdeel of werkvorm, en de motivatie om je online onderwijs dynamischer, inclusiever en praktijkgerichter te maken.

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • weten hoe je cursisten actief en betrokken houdt, zowel in live online lessen als bij asynchroon afstandsonderwijs;
  • digitale tools en werkvormen kunnen inzetten die interactie, motivatie en samenwerking stimuleren;
  • begrijpen hoe het UDL-kader (Universal Design for Learning) helpt om elk type leerproces inclusiever en toegankelijker te maken;
  • zelf geoefend hebben met verschillende toepassingen en deze kunnen vertalen naar je eigen lescontext;
  • naar huis gaan met praktische inspiratie om je online onderwijs dynamischer, flexibeler en motiverender te maken.

Voorkennis

Verplichte kennis

Een eerste ervaring hebben met online of blended lesgeven (synchroon en/of asynchroon) of er heel binnenkort mee starten

Basisvaardigheden in digitale leerplatformen (zoals Smartschool, Teams, Moodle of Google Classroom)

Indien je reeds meerdere jaren intensief online lesgeeft, dan zal deze sessie vooral herhaling worden voor jou.

Meegenomen kennis

Basiskennis van digitale tools zoals polls, whiteboards of samenwerkingsdocumenten.

Eerdere ervaring met het ontwerpen van leerpaden of online opdrachten.

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Directie - Administratie
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
  • Zorgcoördinator
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs: als je werkt of experimenteert met online leren of afstandsonderwijs
  • Hoger onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • ICT in je klas of vak
  • Digitale Leermiddelen
  • Leren op maat
  • Afstandsleren

Tijdstip

B. Sessies 150' in NM (14:00 - 16:30)
Lokaal: HB1
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 1 bezet zijn.
Je kan nog inschrijven voor deze workshop.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Deze editie verplichten we opnieuw om je eigen laptop mee te brengen. Zo haal je het meest uit de workshop. Het werkt vlotter en alles wat je inoefende, neem je mee naar huis.

Lesgever

Anke De Meester
Lees meer over de expertise van Anke.


Korte titel : Breng leven in je online les

Deze pagina werd al 182 keer bekeken