116. Nuttig inzetten van XR (AR en VR)
Breng je lesmateriaal tot leven!
Inhoud
Inleiding
AR (Augmented Reality) en VR (Virtual Reality) zijn krachtige technologieën waarmee lesmateriaal tot leven kan gebracht worden. Met AR kunnen leerlingen digitale elementen in hun fysieke omgeving zien en ermee interageren, wat abstracte concepten tastbaarder kan maken. VR biedt immersieve ervaringen waarbij leerlingen virtuele werelden kunnen verkennen, waardoor complexe onderwerpen visueel en interactief worden. Deze technologieën stimuleren betrokkenheid en motivatie, en kunnen worden toegepast in uiteenlopende vakgebieden, van geschiedenis tot wetenschap.
Ontdek tijdens onze navorming wat het inhoudt en hoe jij AR en VR kan integreren om leerstof aantrekkelijker en begrijpelijker te maken.
Inhoud
Geef je les over de Romeinse tijd, het zonnestelsel of het menselijk lichaam? Met enkele kliks beland je er middenin!Maak kennis met Virtual Reality en Augmented Reality, verken handige educatieve apps en krijg handvatten aangereikt om deze technologische middelen op een laagdrempelige manier in je lespraktijk te integreren. Geniet van een hands-on workshop waarbij je onder begeleiding een breed scala aan apps uittest en de mogelijkheden bespreekt.
Resultaat
Na deze sessie kan/ken je:
-
de ontstaansgeschiedenis van VR en AR;
-
het verschil tussen VR, AR, MR (Mixed Reality) en XR (Extended Reality);
-
AR-objecten projecteren;
-
een breed scala aan educatieve apps;
-
YouTube gebruiken om 360°-beelden te bekijken;
-
tools en handvaten om eigen lessen interactiever te maken met behulp van VR en AR.
Voorkennis
Verplichte kennis
- weten hoe je een app installeert op je smartphone
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Sites
Interessant voor
- Iedereen
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8: 1e, 2e en 3e graad
- Secundair/Voortgezet onderwijs: 1e en 2e graad
Thema's
- Digitale Leermiddelen
- VR AR XR
Tijdstip
B. Sessies 150' in NM (14:00 - 16:30)
Lokaal: XR1
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 3 bezet zijn.
Je kan nog inschrijven voor deze workshop.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Deze editie verplichten we opnieuw om je eigen laptop mee te brengen. Zo haal je het meest uit de workshop. Het werkt vlotter en alles wat je inoefende, neem je mee naar huis.
- Laptop en muis
- Smartphone of tablet, met toegang om apps te installeren (indien school-tablet)
Het installeren van volgende apps op je smartphone of tablet
- Nearpod
- Merge Explorer
- Merge Object Viewer
Een gratis account aanmaken op volgende platformen
- https://Login.mergeedu.com
- https://nearpod.com/signup/
- https://sketchfab.com/feed
- https://cospaces.io/edu/
Lesgever
Tim Louagie
Lees meer over de expertise van Tim.
Korte titel : Nuttig inzetten van AR en VR
Deze pagina werd al 99 keer bekeken

