9. Leerlingen van de lagere school voorbereiden op het AI-tijdperk
Leerlingen in hun kracht zetten voor het AI-tijdperk
Inhoud
Inleiding
AI is niet meer weg te slaan uit het onderwijs, ook niet uit het lager onderwijs. Het is een misvatting dat we deze digitale revolutie uit de klas moeten vermijden, louter omdat jonge kinderen nog niet zelfstandig aan de slag mogen gaan met Large Language Models (LLM's).
Onze rol is om leerlingen in hun kracht te zetten. We moeten hen voorbereiden op een AI-gedreven toekomst, door hen bekwaam, kritisch en geletterd te maken. Hoe leggen we de fundering voor AI-geletterdheid in de basisschool, zodat onze leerlingen straks met vertrouwen het AI-tijdperk in stappen?
Inhoud
Aan de hand van het EU AI-geletterdheidsframework kijken we naar de essentiële kennis, vaardigheden en attitudes die kinderen in de toekomst zullen moeten beheersen. Hoewel AI continu verandert, richten we ons op tijdloze concepten die lang zullen meegaan.
We overlopen de leerdoelen die de kinderen tegen de PISA-toetsing in 2029 moeten beheersen, gestructureerd aan de hand van De vier domeinen van AI voor het lager onderwijs:
1. Omgaan met AI
2. Creëren met AI
3. Beheren van AI
4. Ontwerpen van AI
Resultaat
"Na deze sessie begrijp je de visie en de kernpijlers van de Europese Unie omtrent AI-geletterdheid in het basisonderwijs. Bovenal beschik je over wetenschappelijk onderbouwde kennis van het theoretisch kader en beschik je over de juiste handvaten om direct en concreet met de leerlingen aan de slag te gaan."
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Directie - Administratie
- Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
- Lager/Primair onderwijs groep 3-8
Thema's
- Lager onderwijs
- ICT-beleid
- Data & AI
Tijdstip
2. Sessies 60'-90' in VM (11:00 - 12:00/30)
Lokaal: AI02
Er zijn 30 plaatsen waarvan er 22 bezet zijn.
Je kan nog inschrijven voor deze workshop.
Vorm
PresentatieLesgever
Joren De Ridder
Lees meer over de expertise van Joren.
Korte titel : AI in de lagere school
Deze pagina werd al 464 keer bekeken

