40. AI voor de leerkracht Nederlands
Research, lesontwerp en betrouwbare toetsing
Inhoud
Inleiding
AI is geen toekomstmuziek meer, ook niet in de les Nederlands. Maar hoe integreer je deze technologie op een doordachte manier in je lessen?
Inhoud
- AI en research voor het vak Nederlands
Hoe veranderen AI-zoekmachines zoals Perplexity of ChatGPT de manier waarop leerlingen informatie vinden, verwerken en beoordelen? We analyseren hun impact op digitale geletterdheid en reflecteren over hoe je deze tools didactisch inzet in de les en in opdrachten. Je gaat stapsgewijs met de tools aan de slag om het onderste uit de kan te halen. - AI en valide evalueren
We onderzoeken welke AI-competenties relevant zijn in het vak Nederlands en hoe je bestaande opdrachten kan herwerken voor het AI-tijdperk. Aan de hand van concrete voorbeelden bespreken we hoe je AI kan gebruiken als copiloot om leerdoelgericht en transparant te evalueren. - AI in lesontwerp Nederlands
Je leert hoe je met behulp van AI-lesontwerptools kwaliteitsvolle lessen, oefeningen en evaluatiematerialen op maat maakt. Je test de tools uit op elkaar en je evalueert didactische sterktes en zwaktes. Voor de valkuilen werk je met de groep leerdoelgerichte oplossingen uit. Je past concrete AI-tools en -mogelijkheden toe zodat AI kan helpen bij remediëring, differentiatie en curriculumontwikkeling. - Taalopdrachten evalueren met AI-assistenten
Hoe kan je AI inzetten bij formatieve én summatieve evaluatie voor het vak Nederlands? Je maakt kennis met nieuwe manieren voor feedback, feedforward en feedup die AI mogelijk maakt. Je werkt met tools die feedback schrijven vergemakkelijken en toch versterken.
Resultaat
Na het volgen van de nascholing:
- kan je de relevante AI-tools voor het vak Nederlands integreren;
- kan je beoordelen hoe AI de manier waarop leerlingen research doen beïnvloedt en kan je hierrond werken;
- herken je relevante AI-competenties voor het vak Nederlands;
- kan je opdrachten en evaluaties valide maken voor het AI-tijdperk;
- ontwerp je didactisch sterke lesmaterialen en (evaluatie)opdrachten met behulp van AI;
- kan je met AI-assistenten formatieve én summatieve evaluatie en feedback integreren;
- heb je tools en prompts getest die je onmiddellijk kan gebruiken in je eigen lespraktijk.
Voorkennis
Verplichte kennis
- Je bent vertrouwd met kantoorsoftware zoals Office
- Je hebt minstens één keer eerder een AI-chatbot gebruikt
Meegenomen kennis
- Je kent al heel wat van AI-tools. Ook voor jou is deze sessie interessant!
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Interessant voor
- Leerkracht - Docent
- Pedagogische ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
Uit:
- Secundair/Voortgezet onderwijs
- Hoger onderwijs
Thema's
- ICT in je klas of vak
- Data & AI
Tijdstip
A. Sessies 150' in VM (10:00 - 12:30)
Lokaal: AI01
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 4 bezet zijn.
Je kan nog inschrijven voor deze workshop.
Vorm
WorkshopMee te brengen
Deze editie verplichten we opnieuw om je eigen laptop mee te brengen. Zo haal je het meest uit de workshop. Het werkt vlotter en alles wat je inoefende, neem je mee naar huis.
Lesgever
Thomas Vliebergh
Lees meer over de expertise van Thomas.
Korte titel : AI voor lkr Nederlands
Deze pagina werd al 169 keer bekeken

