86. Ontwerp je ICT-professionaliseringsplan
Van infrastructuur naar competenties, een plan voor digitale groei
Inhoud
Inleiding
Nu de meeste scholen dankzij Digisprong beschikken over een degelijke ICT-infrastructuur, verschuift de focus naar een cruciale volgende stap: hoe zorgen we ervoor dat leerkrachten en andere personeelsleden deze infrastructuur doordacht en effectief inzetten? De nood aan professionalisering is groot, maar tijd en middelen zijn beperkt. Een goed onderbouwd ICT-professionaliseringsplan helpt scholen om gericht en duurzaam te werken aan digitale competenties binnen het team. Deze sessie biedt handvatten om zo’n plan op te stellen, met aandacht voor beginsituatie, prioritering, aanpak en implementatie.
Inhoud
We starten met het in kaart brengen van de beginsituatie: waar staat je schoolteam vandaag? Tools zoals Digisnap geven inzicht in de digitale competenties van leerkrachten, gebaseerd op het DigCompEdu-kade, het Europese raamwerk voor digitale vaardigheden in het onderwijs. Dit kader vormt de rode draad doorheen de sessie.
Daarna gaan we aan de slag met:
- Het interpreteren van Digisnap-rapporten
- Het bepalen van prioriteiten: welke competenties wil je versterken?
- Het kiezen van een aanpak: van klassieke vormingen tot alternatieve methodes zoals ICT-uurtjes, digitale leerpaden, peer learning en het inzetten van een interne helpdesk
- Het opstellen van een concreet professionaliseringsplan op maat van je school
De sessie is een interactieve en praktijkgericht presentatie. Er worden voorbeelden, tools en methodieken gedeeld en deelnemers wisselen ervaringen uit om van elkaar te leren.
Resultaat
Na deze sessie:
- Begrijp je het belang van een ICT-professionaliseringsplan en hoe het bijdraagt aan duurzaam ICT-gebruik.
- Ken je het DigCompEdu-kader en weet je hoe je het kan inzetten in je schoolcontext.
- Heb je inzicht in hoe je de beginsituatie van je team in kaart brengt.
- Ken je verschillende aanpakken om professionalisering vorm te geven.
- Heb je methodieken en voorbeelden om zelf een plan op te stellen.
- Ben je geïnspireerd door collega’s en hun praktijkervaringen.
Voorkennis
Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie
Meegenomen kennis
Enige ervaring met teamwerking, professionalisering of beleidsmatige keuzes binnen de school is een pluspunt. Affiniteit met digitale didactiek en veranderingsprocessen helpt om de sessie optimaal te benutten.
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Interessant voor
- Directie - Administratie
- Pedagogische ICT-coördinator
- Technisch ICT-coördinator
- Pedagogisch begeleider
Uit:
- Alle onderwijstypes
Thema's
- ICT-beleid
Tijdstip
B. Sessies 150' in NM (14:00 - 16:30)
Lokaal: BL2
Er zijn 80 plaatsen waarvan er 75 bezet zijn.
Je kan nog inschrijven voor deze workshop.
Vorm
PresentatieMee te brengen
De sessie is een interactieve en praktijkgericht presentatie. Er worden voorbeelden, tools en methodieken gedeeld en deelnemers wisselen ervaringen uit om van elkaar te leren.
Lesgever
Stephanie De Clercq
Lees meer over de expertise van Stephanie.
Korte titel : ICT-professionaliseringsplan
Deze pagina werd al 440 keer bekeken

