3. KEYNOTE 11:00 - KENNISRIJK CURRICULUM in een digitale wereld
Hoe dichten we de digitale kloof?
Inhoud
Deze keynote is een must voor leerkrachten, ICT-coördinatoren, beleidsteams en iedereen die wil begrijpen hoe een kennisrijk curriculum het fundament vormt voor leren, denken én digitale competenties in de 21ste eeuw.
In een tijd waarin technologie alomtegenwoordig is en AI-systemen als ChatGPT informatie in seconden aanbieden, stelt deze keynote een prikkelende vraag centraal: Wat is vandaag nog de waarde van kennis? Waarom zouden leerlingen feiten, concepten en structuren leren als ze toch “alles kunnen opzoeken”? En moeten we niet vooral inzetten op 21ste-eeuwse vaardigheden zoals kritisch denken, creativiteit, probleemoplossend denken, informatievaardigheden en mediawijsheid?
Mitte Schroeven - mede-auteur van Wijze Lessen. Digitale didactiek en professionaliseringsmedewerker bij Expertisecentrum Onderwijs en Leren - neemt deelnemers mee in een onderbouwde verkenning van de rol van kennis in een digitale samenleving. Ze maakt gebruik van inzichten uit Wijze Lessen, zoals het onderscheid tussen experts en beginners en de misvatting dat generieke vaardigheden los van domeinkennis aangeleerd kunnen worden. Vanuit deze principes toont ze hoe diepgaand leren, kritisch denken en digitale geletterdheid juist gedijen op een stevige kennisbasis.
De keynote onderzoekt wat een kennisrijk curriculum precies kenmerkt: helder, inhoudsrijk en goed opgebouwd. Vanuit de inzichten uit Kennisrijk Kansrijk bekijkt Mitte hoe een krachtige kennisrijke leerlijn digitale geletterdheid leerlingen kan helpen om kritische digitale burgers te worden.
Daarnaast staat ze stil bij de digitale kloof: hoe verschillen in toegang, voorkennis en ondersteuning tot ongelijke kansen leiden – en welke cruciale rol een krachtige leerlijn digitale geletterdheid speelt in het dichten van die kloof. Want technologie biedt kansen, maar alleen met krachtig onderwijs, duidelijke leerdoelen en een doordachte aanpak kunnen scholen ervoor zorgen deze gerealiseerd worden.Deelnemers krijgen concrete inzichten, voorbeelden en reflecties mee die hen helpen om hun eigen curriculum, lessen en beleidskeuzes onder de loep te nemen.
Resultaat
Na deze sessie zal je:
- weten hoe kennis zich verhoudt tot complexere vaardigheden;
- inzicht krijgen in de digitale kloof en welke rol het onderwijs kan spelen om ze te dichten;
- de kenmerken kennen van een goed kennisrijk curriculum kennen;
- het belang inzien van een kennisrijke leerlijn digitale geletterdheid dat vertrekt vanuit hoge verwachtingen.
Voorkennis
Meegenomen kennis
- Basiskennis Wijze Lessen.12 Bouwstenen voor effectieve didactiek
- Basiskennis van het boek Kennisrijk Kansrijk.
Lesmateriaal
Hand-outs van presentatie
Interessant voor
- Iedereen
Uit:
- Alle onderwijstypes
Thema's
- ICT-beleid
- Digitale didactiek
Tijdstip
2. Sessies 60'-90' in VM (11:00 - 12:00/30)
Lokaal: .Aula 1
Er zijn 300 plaatsen waarvan er 9 bezet zijn.
Je kan nog inschrijven voor deze workshop.
Vorm
PresentatieLesgever
Mitte Schroeven
Lees meer over de expertise van Mitte.
Korte titel : Kennisrijk curriculum
Deze pagina werd al 143 keer bekeken

