3508. Arduino: laagdrempelig of complex programmeren in jouw les

Praktijkvoorbeelden, tips, basishandelingen

Inhoud

Inleiding

Arduino is een open-source micro-controller die je kan programmeren om allerlei metingen, acties enz. te laten uitvoeren. Dit kan laagdrempelig met codeblokken, maar later ook in een echte programmeertaal. Zo kunnen leerlingen in een handomdraai een led laten branden als het te donker wordt of kunnen ze de temperatuur meten en laten weergeven op een scherm. Indien je over voldoende kennis beschikt, is ook het bouwen van een eigen co2-meter mogelijk. Tegenwoordig kan je zelfs je eigen IOT-toepassingen bouwen met Arduino of AI-toepassingen ontwerpen.

Je kan gebruik maken van reeds bestaande projecten maar ook eenvoudig zelf projecten ontwerpen.

Arduino is zeer geschikt voor gebruik in STEM-lessen, maar kan ook toegepast worden binnen lessen techniek, fysica, wiskunde, elektriciteit, informatica, enz. Wil je leerlingen meer zelf laten ondervinden en experimenteren, dan is Arduino zeker iets voor jou!

Inhoud

Tijdens deze sessie leer je wat Arduino is en hoe je Arduino efficiënt kan inzetten in je klas door gebruik te maken van verschillende toepassingen  (vb tinkercad, Arduino ide).

We zullen starten met het leren kennen van Arduino en de mogelijkheden van deze microcontroller.

Na de kennismaking leer je verschillende methodes kennen om Arduino in de klas in te zetten:

  • Virtueel programmeren van Arduino met codeblokken in Tinkercad (met aandacht voor de beperkingen en valkuilen van Tinkercad).
  • Hoe de link leggen tussen het programmeren met blokken in Tinkercad en het programmeren in de ide van Arduino met c++.
  • De verschillende producten en kits van Arduino die geschikt zijn voor het onderwijs.
  • Verschillende eigen methodes om Arduino aan te brengen in de klas (projectmatig, een databank met fiches, basiscursus, kits).
  • Externe bronnen voor het aanleren van Arduino.

Als afsluiter bekijken we ook de programmeeromgeving (ide) van Arduino zelf en de structuur die we dienen aan te houden voor het maken van een sketch.

Opgelet: je leert tijdens deze sessie niet programmeren met c++!

Resultaat

Na deze sessie zal je verschillende methodes kennen om Arduino efficiënt in te zetten in de klas. Verder weet je welke producten er op de markt zijn om je hierbij te ondersteunen en beschik je over meerdere bronnen om op terug te vallen bij de uitwerking van je lessen.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Verplichte kennis

Je hebt geen voorkennis nodig. We gaan op verkenning in de wereld van Arduino en de mogelijkheden die Arduino biedt.

Basisvaardigheden computergebruik (kopiëren/plakken, opslaan, bestandsbeheer, ...) zijn wel vereist.

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Sites

Arduino community makerman

Arduino

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • ICT in je klas of vak
  • Secundair onderwijs
  • Hardware
  • Programmeren
  • Vaardigheden 21ste eeuw

Tijdstip

Dag 3 Tijdslot 5 (15.02 19:00 - 21:00)
Kostprijs: € 48
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 0 bezet zijn.
Voor deze sessie wil ik me graag

Vorm

Online hands-on workshop

Bereid je goed voor!

Zorg ervoor dat je een account hebt op tinkercad.com en dat Arduino ide 2 geïnstalleerd is op je computer.

Lesgever

Tom Vrysen
Lees meer over de expertise van Tom.


Korte titel : Arduino in je les #PR #SO

Deze pagina werd al 58 keer bekeken