4106. Ga concreet aan de slag met computationeel denken

Concrete voorbeelden van computationeel denken in bestaande lessen.

Inhoud

Inleiding

In deze sessie worden de voornaamste concepten van computationeel denken concreet a.d.h.v. voorbeelden uit dagdagelijkse situaties en lessen. Computationeel denken helpt om de digitale wereld te begrijpen. Het heeft dan ook een plaats gekregen in de eindtermen, onder de sleutelcompetentie 'digitale competentie en mediawijsheid'. Computationeel denken is niet hetzelfde als programmeren, hoewel dat vaak zo overkomt.

Inhoud

In onze steeds meer gedigitaliseerde wereld is het belangrijk dat iedereen naast rekenen, lezen en schrijven ook computationeel kan denken. Computationeel denken gaat over het vermogen om problemen op te lossen met behulp van een computer. Omdat computationeel denken sterk focust op probleemoplossende vaardigheden kan het aan bod komen in elk bestaand vak in het reguliere onderwijs.

Voor tal van problemen wordt de oplossing vaak gemakkelijker bekomen met behulp van een computer.
Wanneer je computationeel denkt, dan denk je na over de stappen die nodig zijn om tot een oplossing van een bepaald probleem te komen, waarna je met behulp van jouw technische kennis de computer aan het werk zet om het probleem op te lossen.

Via programmeerlessen kan je heel wat concepten van computationeel denken in de praktijk omzetten, maar computationeel denken en programmeren zijn niet hetzelfde. En ook zonder te programmeren kan men heel wat leren over computationeel denken. Dat kan zelfs zonder computer via tal van interessante unplugged activiteiten.

In deze sessie leer je herkennen waar computationeel denken al aan bod komt in jouw lessen en hoe je in bestaande lessen computationeel denken kunt integreren. Deze sessie maakt je vertrouwd met de basisideeën van computationeel denken en  helpt je concreet op weg.

Resultaat

Na deze sessie zal je herkennen waar computationeel denken al aan bod komt in jouw lessen en hoe je het in bestaande lessen kan integreren. Na deze sessie ben je vertrouwd met de basisideeën van computationeel denken en ben je in staat om er concreet mee aan de slag te gaan in jouw lessen, ook zonder te programmeren. Begrippen zoals decompositie, abstractie, patroonherkenning en algoritme zijn voor jou duidelijk en vormen handvaten om complexe problemen aan te pakken.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Lesmateriaal

Syllabus

Hand-outs van presentatie

Sites

Leerpad (in opbouw)

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs

Thema's

  • ICT in je klas of vak
  • Digitale Leermiddelen
  • Vaardigheden 21ste eeuw

Tijdstip

Dag 4 Tijdslot 1 (16.02 9:30 - 11:00)
Kostprijs: € 33
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 1 bezet zijn.
Voor deze sessie wil ik me graag

Vorm

Live presentatie of demo

Lesgever

Natacha Gesquière
Lees meer over de expertise van Natacha.


Korte titel : Computationeel denken #SO #ST

Deze pagina werd al 115 keer bekeken