4302. Jouw school op sociale media: een super PR-idee

Social mediabeleid, strategie, praktijkvoorbeelden, tips en trics

Inhoud

Inleiding

Facebook en andere sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze samenleving. Van jong tot oud, van leerling tot directeur, bijna iedereen maakt gebruik van één of andere sociale netwerksite. Via die weg kan jouw school activiteiten bij een breed publiek onder de aandacht brengen en leerlingen werven.

Je ontdekt de vele mogelijkheden om het imago van je school een positieve boost te geven en ontvangt concrete suggesties. Je ervaart bovendien de voordelen van diverse tools om je werk als sociale media manager eenvoudiger uit te voeren.

Inhoud

Er zijn vier grote redenen om als school in te zetten op sociale media, namelijk:

  1. het is gratis reclame (publiciteit) voor je school;
  2. het is een infoportaal die je zelf volledig kan sturen op het vlak van inhoud;
  3. je bouwt een band op met je doelgroep(en);
  4. je bereikt een groot aantal mensen.

Verschillende sociale media kan je gebruiken om adequaat in te spelen op deze vier punten.
Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en wie weet zelfs TikTok hanteer je daarbij als een volwaardig communicatiemiddel binnen het externe communicatiebeleid van de school.
Kortom, sociale media vormen de digitale schoolpoort waarmee je een positief imago uitstraalt en je op een gratis en eenvoudige manier aan leerlingenwerving doet.

Aan de hand van praktijkvoorbeelden ontdek je de do’s en don’ts vanuit het perspectief van de gebruiker. Vervolgens komt het optimaal beheer van de sociale media-accounts van de school aan bod:

  • plaatsen van berichten;
  • reacties plaatsen en opvolgen;
  • volgen en modereren van berichten;
  • zoeken in berichten;
  • belangrijke instellingen.

Je ontvangt richtlijnen hoe je als school het best reageert op een bericht. Daarnaast zoomen we in op regels i.v.m. privacy (GDPR) & mediawijsheid.
‘Beelden spreken’: je leert tools kennen voor het maken van o.a. afbeeldingen, flyers, aankondigingen, GIF’s en video’s.
Daarnaast is er ruimte voor persoonlijke vragen en inbreng.

Laat je inspireren!

Resultaat

Na deze sessie: 

  • licht je de meerwaarde van een Facebook-/Instagrampagina voor je school aan de collega’s toe;
  • maak je op basis van de voorgestelde ideeën en tips een verantwoorde keuze om:
    • te starten met een Facebook-/Instagrampagina of andere sociale mediaplatforms en/of;
    • de schoolpagina efficiënter te beheren;
  • benoem je kenmerken van inspirerende praktijkvoorbeelden op Facebook, Instagram en andere sociale mediaplatforms;
  • hou je bij de uitwerking van je sociale mediapagina rekening met de doelgroep;
  • maak je zelf content/bewerk je content om vervolgens te delen via sociale media.

Kortom, sociale media vormen de digitale schoolpoort waarmee je een positief imago uitstraalt en je op een gratis en eenvoudige manier aan leerlingenwerving doet.

Op deze manier kan de sessie een meerwaarde bieden voor mensen die instaan voor het beheer van de schoolFacebook- of Instagram-pagina. 

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Meegenomen kennis

  • Termen als 'likes', 'volgers' en 'taggen' klinken je bekend in de oren.
  • Je bent beheerder van een Facebook-/Instagrampagina.

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Directie - Administratie
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • ICT-beleid
  • Sociale Media

Tijdstip

Dag 4 Tijdslot 3 (16.02 13:00 - 15:00)
Kostprijs: € 48
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 9 bezet zijn.
Voor deze sessie wil ik me graag

Vorm

Online hands-on workshop

Bereid je goed voor!

Zorg dat je de logingegevens van je e-mailadres kent dat gekoppeld is aan de Facebook-/Instagram-pagina van de school.

Lesgever

Mario Kicken
Lees meer over de expertise van Mario.


Korte titel : School op social media #MW

Deze pagina werd al 124 keer bekeken