2101. ICT-beleid en praktijk: van 0 naar 2000 persoonlijke toestellen

Praktijkverhaal van een grote school in digitale transitie

Inhoud

Inleiding

Nét voor de Digisprong, na twee jaar proefdraaien, zette onze school de stap om volledig "1 op 1" te gaan: een persoonlijk toestel voor elke leerling en leerkracht. Wat we leerden in de ± 10 jaar dat we met dit project bezig zijn, vooral op gebied van beleid en pedagogische aanpak, delen we graag.

Inhoud

We brengen geen goednieuwsshow maar een concreet en bruikbaar verhaal uit de praktijk. Dit komt o.a. aan bod:

  • de opstart, via proef- en pilootprojecten; het creëren van een draagvlak, de uitdaging om iedereen mee te krijgen
  • keuze van toestellen (in ons geval: naast beperkte sets laptops en chromebooks: een iPad voor elke leerling)
  • pedagogische en didactische aanpak in de klas
  • digitaal klasmanagement
  • ICT-beleid en de rol van directie
  • "MDM" en beheer van mobiele toestellen: hoe ver kan/mag/moet je gaan?
  • regels en afspraken
  • toetsen en examens
  • technische struikelblokken en kopzorgen
  • draadloos projecteren
  • ondersteuning voor leerlingen en leerkrachten
  • ICT-coaches en iPad-café's
  • een helpdesk door leerlingen
  • een nieuwe functie op school: baliemedewerker
  • de vaak onderschatte administratieve kant van de zaak
  • het schooltoestel thuis
  • ...

Dit praktijkverhaal komt uit Don Boscocollege Zwijnaarde, een middelbare school in Gent (www.dbz.be).
Belangrijkwe werken wel voornamelijk met iPads, maar heel wat aspecten zijn universeel bruikbaar en even interessant als je met andere toestellen werkt.

TIP: Als je ook met technische ICT bezig bent, volg dan ook de tweede sessie, specifiek over de technische kant van de zaak.

 

 

 

 

 

Resultaat

Na deze sessie zal je inzicht hebben in de praktijkervaring en het pedagogisch ICT-beleid van een grote school in transitie van vaste klas-pc's naar persoonlijke toestellen voor iedereen. Geen promopraatjes, maar concrete, bruikbare informatie uit de dagelijkse praktijk, over het hele palet dat komt kijken bij zo'n digitalisering: proef- en pilootprojecten, iedereen mee krijgen, technische voorbereidingen en valkuilen, (g)een didactisch plan, misbruik en problemen, administratieve opvolging, impact op de ICT-dienst en schooladministratie, ouders betrekken, enz...

TIP: Als je ook met technische ICT bezig bent, volg dan ook de tweede sessie, specifiek over de technische kant van de zaak.

 

 

 

 

 

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Verplichte kennis

 

 

 

 

 

 

Meegenomen kennis

 

 

 

 

 

 

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Interessant voor

  • Iedereen
Uit:
  • Alle onderwijstypes

Thema's

  • Systeembeheer
  • ICT-beleid

Tijdstip

Dag 2 Tijdslot 1 (14.02 9:30 - 11:00)
Kostprijs: € 33
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 6 bezet zijn.
Voor deze sessie wil ik me graag

Vorm

Live presentatie of demo

Lesgever

Pieter Schepens
Lees meer over de expertise van Pieter.


Korte titel : ICT-beleid praktijk SO #DI #PI

Deze pagina werd al 178 keer bekeken