3309. eLearning apps, code-(l)eren ZIMjs.com/Slate, opvolger Scratch!

Deze sessie is geannuleerd.

ictGames elearning zimjs.com/apps voor/door kids met zimjs.com/kids

Inhoud

Inleiding

Altijd eens de code van Scratch willen 'zien', daar heeft ZIMjs.com/code de oplossing voor. Voorbeelden op Zimjs.com/apps! Iedere leerling die in de lagere school met Scratch.mit.edu werkte wil echt eens coderen in het secundair, maar dat kan Scratch niet, wel in zimjs.com/kids/slate :-). Deze 2 links geven meer uitleg over de programmeeromgeving Slate-introvideo en kids-introvideo en over de oefeningen die je kan maken met zimjs.com/kids .

Mijn passie om kinderen simpele code te leren typen is heel uitdagend, en leuk om te zien dat het lukt om game-scene-apps te maken voor en door kinderen, wil ik verspreiden naar iedereen in de wereld. ZIM gaf mij daarom een eervolle vermelding in deze editor-introvideo over dé nieuwste ZIMcode-editor zimjs.com/zim/editor en onderaan de website zimjs.com/kids. Het bedrijf ictgames.com (video's op twitter.com/ictgames ) en topmarks.co.uk/maths-games/5-7-years en Close-app = clap-lab.com (video) maken gratis apps alleen maar met ZIM bv. stopmotion-gif-creator!

Vlaamse apps voor educatie zijn er nog te weinig of niet gratis, maar ZIM wil de hele wereld helpen met 'gratis de simpele app-code' aan te bieden voor creatievelingen die apps voor kids wil maken.
Slate voegt een afbeelding in, die je kan "aanklikken=geluid horen", zo leren kinderen woordenschat thuis in game-vorm zoals de woordenschat'quiz' zimjs.com/elearning waar kinderen met audio en taal doe-opdrachten krijgen. Iedereen die apps wil maken voor zijn/haar eigen klas is welkom in deze workshop. Van digitale jigsaw zimjs.com/puzzle tot 6 kerstpuzzels per app op topmarks.co.uk/christmas/jigsaws . Maar hoe leuk kan het zijn dat de leerlingen of ict-coördinator leerkrachten kan helpen zelf een app of tool te maken om te leren tellen zoals ictgames.com/mobilePage/Christmas/rudolph en zimjs.com/elearning/shake om de woordenschat-lesinhoud 'woorden van de week' zimjs.com/survey, of een 'interactief boek' zimjs.com/story te maken en dat allemaal in 5minuten book-video

ZIM is uitgevonden door Dan Zen alias Dr. Abstract en dochter Pragma. (Canadees en docent multimedia met awards sinds 2014 zimjs.com/timeline met ZIM bezig: video zimjs.com/syno ) Hij schreef per onderdeel de code-lessen uit in het Zimjs.com/curriculum , en met positieve commentaren van gebruikers van Zim wereldwijd, dat moet je geZien hebben, er staat ook een CoderDojo-video op. Het abc-ICT-Z-alfabet bestaat <3 om ook kids de code van de moderne emoji te leren via zimjs.com/emoji code met emojipicker!

Slate kan een goed alternatief zijn om te leren javascript coderen en te leren dat een sprite() een wandelende/geanimeerde afbeelding is, een pic(ture) een stilstaande afbeelding. Kinderen leren wiskundig tekenen door te werken met paden zimjs.com/paths om bv. foto's te omtrekken met de vectortekening: een blob(gesloten vorm) of squiggle(open vorm) waarvan je de raaklijnen kan wijzigen (zoals boxy-svg code) om bv. rollercoaster apps te maken voor games en pad-animaties zoals op zimjs.com/nio . Ook kan je zimjs.com/physics (=fysica zwaartekracht) gebruiken om spellen zoals FlappyBird game te maken met zimjs.com/badges.

Slate heeft veel meer mogelijkheden dan Scratch om de stage-grootte te wijzigen. Kids leren stap per stap met levels coderen in zimjs.com/kids om zo zimjs.com/game apps te maken die werken vanuit de webbrowser zonder login nodig en werkt op alle digisprong-toestellen want alleen een browser is nodig, of installeer op iphone/apple/android-toestel een Zapp als pwa-app.  bv. zimjs.com/pwa en zimjs.com/groovity

Wil je liever met je smartphone duim-games maken, dan is de touch-gamepad-controller heel gemakkelijk in gebruik, test op je smartphone  zimjs.com/ten/dpad3 en het voorbeeld op  https://zimsalabim.webflow.io namelijk www.webtinq.nl/ruimteman en (be)zoek de ZIM-alians door op de knop te klikken.

Extra leuk is dat kinderen voor hun eigen Xbox/gamecontroller de buttons kunnen aansturen om bv. een vlinder van links/rechts/boven met de gameButton-tab op Zimjs.com/controller of speel het spel zimjs.com/heart2 om 1 auto te laten rijden controller-video. Liever toetsenbord-game-met-2auto's dan kan je dit testen met Adobe Animate auto rijden met keyboard-video.

 

Inhoud

Je leert met pleZier programmeren dankzij het kanaal zimjs.com/youtube. Je leert hoe ZIMjs.com/kids en zimjs.com/kids/slate werkt. Hoe je zimjs.com/teaser kan gebruiken met 1-minute teaser-filmpjes of 5-minutes FIVE-filmpjes met voorbeelden op zimjs.com/five . Ook de zimjs.com/bits leer je gebruiken in de zimjs.com/editor.

Veel artikels kan je terugvinden op https://dev.to/zimlearn  bv. om met physics in 15 minuten AngryBirds  te maken. Info kan je vinden in artikels op  zimjs.com/medium waarom ZIM als opvolger gezien wordt https://dev.to/zimlearn/what-s-after-scratch-59f1 .

Je leert de basiscode op zimjs.com/code uitbreiden met visueel programmeren met zimjs.com/snips om dan alles in zimjs.com/slate te plaatsen. We leren een scene maken met basis assets en zelf assets maken. Ook een dpad-game met het keyboard/gamepad motionController.

Je leert ook verschillende tools maken, list, pizzazz icons, touch-keyboard en carousel afbeeldingen openen in een pane(lightbox popup) en zimjs.com/tips werken. Zelf app maken voor het kleuteronderwijs, lager-en secundair onderwijs zodat leerlingen met "vlaamse" audio leren rekenen, tellen, en voor taal zoals https://jufeva-sintjozefschoolevere.webflow.io een klein voorbeeld is.

Je maakt kennis met enkele voorbeelden zoals ictgames.com, topmarks.co.uk met wiskundespellen en clap-lab.com .

Je leert leert om alle standaard assets (= afbeeldingen en audio("fragmenten")) aan te passen zodat je creatief een eigen game kan maken. bv. zimjs.com/Zong (Pong met 2 pads) of bewegend lerende apps zoals/voor Prowisebord(met camera) maar kan je nu zelf maken voor je tabletwebcamera met sensors zimjs.com/cam bv.  camPong2 in 5minuten video en bv. greenscreen-afbeeldingen zimjs.com/zim/chromakey en greenscreen-video-app (dansende aap op markt Mechelen) maken voor computationeel denken met "echte simpele code" . Een leuke uitdaging voor wie niet genoeg heeft aan "blokjes programmeren" en echt eens pwa-apps wil maken! Tot binnenkort. Ik heb er alvast veel Zin in!

 

Resultaat

Na deze sessie zal je:

Zelfstandig zimjs.com/apps maken met ZIMjs (js=javascript) kunnen gebruiken om kinderen te leren een scene met aanklikbare personages met code te programmeren.
Je leert het principe van werken met zimjs.com/snips, zimjs.com/slate en zimjs.com/editor en hoe kinderen creatief kunnen zijn met zimjs.com/meme en zimjs.com/emoji code.

Je leert ook zelf pwa-apps en spelletjes te maken voor je kleuterklas of lagere klas om bv. connecteren van punten rond een object zoals zimjs.com/cat/connectors en tekenprogramma maken zoals zimjs.com/pen spelletjes van ictgames.com/mobilepage/nl en  www.gynzykids.com/#/nl-nl/leerling/index/oefenen zelf te maken met eigen afbeeldingen en op te slaan in webtinq.nl en online gratis te publiceren zodat kinderen de spelletjes op tablet/ipad/computer gratis kunnen spelen zonder advertenties en bedoelt voor alle digisprong-toestellen!

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Lesmateriaal

Syllabus

Hand-outs van presentatie

Sites

ZIMsalaBim - mijn eigen website

Close-app maakte clap-lab.com

bolleboos.be maakt educatieve apps met ZIM voor het Vlaams onderwijs

zimjs.com/kids/slate

ictgames.com

topmarks.co.uk

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Zorgcoördinator
Uit:
  • Kleuteronderwijs/Primair onderwijs groep 1-2
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • ICT in je klas of vak
  • Digitale Leermiddelen
  • Programmeren
  • Vaardigheden 21ste eeuw

Tijdstip

Dag 3 Tijdslot 3 (15.02 13:00 - 15:00)
Kostprijs: € 48
Er kan niet ingeschreven worden voor deze sessie omdat ze geannuleerd is.

Vorm

Online hands-on workshop

Lesgever

Karel Rosseel
Lees meer over de expertise van Karel.


Korte titel : Slate #PR #ST

Deze pagina werd al 763 keer bekeken