3207. Microsoft Teams: opzet, beheer en pedagogische inzet (MS365)

Aanmaken Teams, vlot beheer, pedagogische praktijkvoorbeelden ...

Inhoud

Inleiding

Sinds enkele jaren focust Microsoft zich ook meer op onderwijs en hebben veel tools een pedagogische insteek gekregen met extra functies die specifiek ontwikkeld zijn voor onderwijs. Microsoft Teams bundelt een heleboel van die tools en is eigenlijk een platform dat je kan gebruiken om het hele klasgebeuren te digitaliseren en ondersteunen.

Sinds de eerste lockdown, toen we verplicht waren om afstandsonderwijs aan te bieden, hebben we onze digitale pedagogische werking omgezet van Smartschool naar Teams. Deze ene applicatie is voor onze leerkrachten én leerlingen het centraal vertrekpunt om bestanden te delen, videolessen te organiseren, opdrachten te maken, ...

Naast het pedagogische, zijn we er ook alles aan het doen om eigenlijk van MS365 ons enig digitaal systeem te maken. We hebben dus reeds enkele jaren ervaring en zouden deze best practices graag delen.

Inhoud

Hoe je MS Teams opzet, beheert en pedagogisch inzet, hangt sterk af van je eigen pedagogische visie, schoolorganisatie en doelpubliek.  De focus van de sessie is dan ook niet om één manier te tonen die voor iedereen werkt, maar om een aantal tools en praktijkvoorbeelden aan te reiken die je vervolgens kunt vertalen naar je schooleigen werking.

Een aantal zaken die we behandelen:

  • Hoe maak je Teams op een snelle manier aan?
  • Hoe maak je Teams aan met meteen enkele nuttige instellingen, de juiste leden, docenten, kanalen ...?
  • Hoe kan je deze Teams beheren, zodat het geen extra last is voor jou als (pedagogisch) ICT-coördinator?
  • Welke onderdelen kan je allemaal inzetten voor het klasgebeuren? Bijvoorbeeld: Class Notebook, opdrachten, gedeelde mappenstructuur...?
  • Welke onderdelen zijn er recentelijk bijgekomen om te gebruiken? Bijvoorbeeld: de app 'ouders', de startpagina ...
  • Enkele best practices in verband met organisatie van Teams: een persoonlijke ruimte voor leerlingen en leerkrachten, onzichtbare mappen, instellen van rechten op kanalen ...

 

Indien er tijd over is:

  • Hoe kan ik andere onderdelen van de school overbrengen naar Teams? Bijvoorbeeld: intradesk, infoborden, meldingen, vakwerkgroepen ...

 

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • op een vlotte, automatische manier Teams kunnen aanmaken;
  • Teams kunnen aanmaken met automatische enkele nuttige instellingen, de juiste docenten, leden, kanalen;
  • deze Teams kunnen beheren in samenwerking met het lerarenkorps;
  • op de hoogte zijn van de meest gebruikte pedagogische tools binnen Teams: Class Notebook, opdrachten;
  • op de hoogte zijn van enkele nieuwe tools binnen Teams, zoals de app "ouders" en "startpagina" en hoe je deze gebruikt;
  • Enkele best practices kunnen vertalen naar je schooleigen werking: persoonlijke ruimtes voor leerlingen en leerkrachten, onzichtbare map.

Voorkennis

Verplichte kennis

Deze sessie is gericht op deelnemers uit scholen die gaan starten of pas gestart zijn met het gebruik van Teams voor pedagogische doeleinden. Daarnaast kan het ook interessant zijn voor mensen die het wel al langer gebruiken om te ontdekken hoe andere scholen hun Teams werking organiseren. 

De voorkennis die je dan ook moet hebben:

- Basisvaardigheden computergebruik en internet

- Basis van hoe je met Teams kunt werken (als gebruiker en beheerder)

Meegenomen kennis

- Basis van het admin center van Teams

Interessant voor

  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Technisch ICT-coördinator
Uit:
  • Alle onderwijstypes

Thema's

  • Microsoft
  • ICT-beleid

Tijdstip

Dag 3 Tijdslot 2 (15.02 11:30 - 12:30)
Kostprijs: € 22
Er zijn 30 plaatsen waarvan er 9 bezet zijn.
Voor deze sessie wil ik me graag

Vorm

Online hands-on workshop

Bereid je goed voor!

Opmerking: het is noodzakelijk dat je de juiste adminrechten hebt. Controleer dus zeker op voorhand dat je in het admin center van Teams terecht kan.

Lesgever

Jeroen Cools
Lees meer over de expertise van Jeroen.


Korte titel : Microsoft Teams #MS #TI #PI

Deze pagina werd al 151 keer bekeken