Overzicht van alle sessies

Sessies vorige ICT-praktijkdag - Editie 34

Voor wie een idee wil krijgen van een compleet aanbod:
klik door naar het overzicht van alle sessies op de vorige ICT-praktijkdag, editie 34.

AANBOD ICTDAG35 IN OPBOUW
10:00-12:30 & 14:00-16:30 - Workshops en presentaties

Het aanbod zal voortdurend uitgebreid worden tot 22 oktober 2019. Vanaf dan kan je inschrijven.
De deelnameprijs is € 120 (incl. BTW).

8:00-10:00 & 12:30-14:00 - Beurs en middagpresentaties

Beurs
's Ochtends en tijdens de lunch kan je de beurs bezoeken, maar het is ook mogelijk om in de voormiddag heel rustig samen te zitten met twee tot zes standhouders als je inschrijft voor sessies ... en/of ....

Middagpresentaties
Tijdens de lunch zijn er ook nog een tiental presentaties van 20'. Daar kan je zonder voorinschrijving naartoe.
Bekijk het aanbod.

AANDACHT: VOORLOPIG OVERZICHT!
Tot 22 oktober voegen we sessies toe. De dagdelen en de nummers van de sessies zullen nog veranderen.
Nog niet alle sessies kregen de juiste thema's toegewezen, waardoor de pagina Thema's ook nog onvolledig is.

Alles komt definitief in orde tegen 22 oktober 17:00. Dan kan je inschrijven.
Nodig intussen enkele collega's uit.

Momenteel bekijk je : Alle sessies

1

Gamekunde: Verantwoord gamen - Tips en aan de slag!

Hoe videogames educatief inzetten in je klas?

Na deze sessie zal je een ruimere kijk krijgen op videogames. Je zal enkele games leren kennen die getest zijn binnen een klascontext en je krijgt een ruim kader aan mogelijkheden om games ook in jouw klas in te zetten.


2

Een G Suite domein snel en efficiënt beheren via de commandline

Maak kennis met Google Apps Management

Na deze sessie zal je in staat zijn om zelf via de commandline Google Apps Management te gebruiken om je domein te beheren, gebruikers aan te maken, wachtwoorden te resetten, Google Drive mappen toe te voegen in de drive van een gebruiker, agenda's te delen, Cloudprinters te delen, ...

 


4

Beoordeel beter, leer meer. De kracht van comparatief beoordelen.

Een eenvoudige, leerrijke én geloofwaardige manier van evalueren.

Na deze sessie weet je:

  • wat betrouwbare en valide beoordelingen zijn;
  • ken je de voor- en nadelen van comparatief beoordelen;
  • kan je inschatten welke meerwaarde comparatief beoordelen je kan bieden in termen van geloofwaardig beoordelen en leermomenten creëren voor studenten.

6

Excel: Analyses maken d.m.v. draaitabellen

Gegevens naar informatie: Eindelijk leer je Excel nog beter kennen!

Na deze sessie kan je zeer snel en efficiënt lijsten analyseren door te werken met draaitabellen (PivotTables). Gedaan met urenlang zwoegen om de correcte informatie te bekomen.


9

Leer je leerlingen online programmeren met Dodona

Dodona: een online co-teacher om te leren programmeren

Na deze sessie zal je in staat zijn om een eigen cursus op te bouwen in Dodona, waarin je programmeeroefeningen aanbiedt waarop je leerlingen automatisch feedback krijgen.


10

Leer werken met alle tools in ICT-leerplan lerarenopl (DAGSESSIE)

Word weer student - Basiscursus ICT in jouw vak/les/klas

Na deze sessie zal je ...


11

Programmeren voor kleuters (4-7 jr) - Zonder pc, maar met Cubetto

Ontwikkelingsdoelen halen met het robotje Cubetto

Na deze sessie zal je weten hoe je met je kleuters aan de slag kan gaan met dit heel eenvoudig didactisch materiaal om samen de eerste stappen te zetten in het programmeren.


12

Snel een computerklas (her)installeren met FOG-server (DAGSESSIE)

Centraal beheer van je clients met GRATIS software

Na deze sessie zal je:

  • een imageserver (= FOG-server) installeren en configureren voor gebruik in schoolomgeving;
  • de FOG-server gebruiken om netwerkprinters te installeren op de klas-pc's;
  • de FOG-server zodanig configureren dat, nadat een pc een image heeft ontvangen, de pc zich automatisch in het opgegeven domein aanmeldt.

15

Bouw responsive websites met Bootstrap (DAGSESSIE)

Bootstrap maakt webontwikkeling sneller & gemakkelijker

Na deze sessie weet je:

  • hoe je het Bootstrap moet integreren in je website;
  • hoe je basis typografie-elementen kunt toevoegen;
  • hoe je HTML-elementen kunt integreren en aanpassen;
  • hoe je via het grid systeem een webpagina responsive maakt;
  • wat media queries zijn en hoe je ze kunt gebruiken;
  • hoe je een template kunt downloaden en aanpassen.

Na deze sessie kun je:

  • met behulp van Bootstrap een eigen responsive website bouwen;
  • een template downloaden en manipuleren naar je eigen huisstij…

16

Zelf animatiefilmpjes maken met Moovly

Creëer whiteboardvideo's, cartoonanimaties, uitlegfilmpjes, ...

Na deze sessie zal je:

  • ondervonden hebben dat je geen grafische of multimedia-expert moet zijn om geslaagde animatiefilmpjes te maken
  • zelf eenvoudig animatiefilmpjes kunnen maken over allerlei educatieve onderwerpen en in verschillende stijlen
  • volop inspiratie en ideeën opgedaan hebben over hoe je animatievideo's zinvol in lessen, projecten en taken kan gebruiken
  • weten hoe je gemaakte filmpjes downloadt, publiceert, deelt, kopieert en bewerkt

 

 


17

Google Formulieren voor beginners: maken delen resultaten ...

Een digitale bevraging maken met Google Formulieren

Na deze sessie kun je:

  • zelfstandig een Google Formulier aanmaken;
  • vragen maken met alle vraagtypes;
  • een Google Formulier laten invullen;
  • de antwoorden op het Google Formulier raadplegen (zowel individuele antwoorden als totaaloverzicht);
  • een Google Formulier koppelen aan een Google Spreadsheetdocument;
  • een formulier uitschakelen;
  • een Google Formulier delen;
  • secties maken: respondent laten navigeren op basis van antwoorden;
  • werken met gegevensvalidatie (voorwaarden stellen aan gegeven …

19

Ervaar de mogelijkheden van VR in de klas

Een realistische blik op wat VR en AR kunnen betekenen voor je les

Resultaat na deze sessie:

  • Je weet wat het aanbod van hardware is en wat de voor- en nadelen zijn. Zo kan je eventueel zelf een keuze maken.
  • Je weet welke toepassingen er zijn en hoe je die in een les kan inzetten.
  • Je weet hoe je zelf een stukje virtual reality kan maken en hoe je dit in een les kan inzetten.

21

Prezi NEXT: Presentaties online maken (Beginners)

Vernieuwend en opvallend presenteren met de nieuwe PREZI NEXT!

Na deze sessie zal je een presentatie in Prezi NEXT (de nieuwe Prezi) ontwikkeld hebben.

Je kunt aan de slag met het programma in de onderwijssituatie en maakt adequate presentaties.

Je krijgt tips en trucs in het gebruik van deze tool en en bij het presenteren in het algemeen.

Je beschikt over een handleiding en een maand gratis ondersteuning via e-mail.

 

 

 

 


24

Een haalbaar en gedragen ICT-beleid opzetten op je lagere school

ICT-beleid, lessen uit het verleden, tips voor de toekomst

Na deze sessie zal je voldoende inspiratie en 'goesting' hebben om het ICT-beleid van de school opnieuw onder de loep te nemen en indien nodig te actualiseren.


25

LEGO MINDSTORMS EV3 binnen STEM (DAGSESSIE)

LEGO EV3: de wereld van de autoindustrie en trajectcontroles

Na deze sessie zal je:

  • inzicht hebben in de EV3-hardware;
  • de verschillende sensoren kunnen gebruiken;
  • een eenvoudig programma schrijven in de EV3-software;
  • verder gevorderde programma's leren verstaan en schrijven;
  • zelf in staat zijn om verder te leren werken met de software;
  • enkele leuke, creatieve toepassingen van STEM-onderwijs kunnen gebruiken in uw klas.

26

Werken met Arduino: Aan de slag met LEDs & eenvoudig programmeren

Toepassingen voor eerste graad SO, maar interessant voor iedereen

In deze sessie leren we aan de hand van eenvoudige oefeningen de basisprincipes van Arduino. Ideaal dus om in de eerste graad (of zelfs vroeger) Arduino bij je leerlingen aan te leren. We gaan eenvoudige elektronische componenten (zoals led’s) schakelen, die dan op hun beurt iets gaan uitvoeren/sturen, afhankelijk van het programma (Sketch) dat je hebt geüpload op de microchip van je Arduino.

Wat mag je verwachten in deze sessie:

  • het sturen van een knipperend led;
  • het sturen van …

27

On STEAM met de micro:bit.

Maak zelf zo'n 5 projecten met de microbit.

Na deze sessie zul je weten wat je nu echt kunt doen met de micro:bit en ga je met veel ideeën naar huis hoe je dit in je klas kunt aanpakken. Je maakt zelf een aantal van de 5 meegenomen voorbeelden. Je kiest zelf in welk niveau groep je gaat zitten. Teven krijg je inzicht in het werken met het speciaal ontwikkelde ontwerp sjabloon  voor de micro:bit.


30

Attractieve muziek-apps en méér in mijn klas

Met muziek-apps muzikaal -creatief én vakoverschrijdend aan de slag

Na deze sessie zal je:.

  • persoonlijk vertrouwd zijn met attractieve muziekapps voor rechtstreeks gebruik in de klas;

  •  

    muziekapps (voor iPad) op hun didactische inzetbaarheid ervaringsgericht kunnen aftoetsen.


33

Activerende tools voor jouw (geflipte) les: Edpuzzle en Thinglink

Maak je les visueler met interactieve, met vragen verrijkte video's

Na deze sessie zal je:

  • met Edpuzzle een video interactief kunnen maken;
  • met Thinglink een afbeelding interactief kunnen maken;
  • de meerwaarde van beide tools voor de eigen klaspraktijk kunnen benoemen;
  • concrete toepassingen van beide tools in de eigen klaspraktijk kunnen benoemen;
  • met goesting aan de slag gaan met deze tools!

36

Laagdrempelige kennismaking met STEM/STEAM & maakonderwijs

Aan de slag met lasersnijder vinylsnijder CNC-frees 3D-printers ...

  • Je zal kennis gemaakt hebben met allerlei technologieën om het te maken: 3D-printen, laser cutter, vinylsnijder, CNC frees, ... 
  • Je krijgt 'maker'-inzichten mee: vindingrijkheid, ontwerpen, creativiteit, combineren, motiveren, vallen en opstaan, ...

38

Leren programmeren in de kleuterklas: Welke tool ligt je best?

CSU, LEGO Programmeertrein, CodePillar, Bee-Bot, Cubetto, Ozobot,...

Na deze sessie zal je nieuwe inspiratie en ideeën hebben om stapsgewijs en laagdrempelig aan de slag te gaan rond programmeren met je kleuters of met leerlingen eerste leerjaar lager onderwijs.


39

ICT en STEAM bij kleuters en in buitengewoon lager onderwijs

LEGO DUPLO : LEGO Education STEAM Park en Coding Express

Na deze workshop heb je de verschillende mogelijkheden onder de knie die LEGO Education biedt om met kleuters en kinderen van het buitengewoon onderwijs aan de slag te gaan met ICT en STEAM. 


40

Activerend lesgeven met LessonUp!

Ontdek de nieuwe manier van lesgeven, 20000 collega's gingen je voor

Aan het eind van de inspiratiesessie heb je zelf een interactieve (!) digitale les gemaakt in LessonUp, een les die je de volgende dag meteen kunt geven.

Het allerbelangrijkst is dat je daarnaast ook veel hebt opgestoken over de digitale didactiek achter LessonUp en hoe je het effect van jouw les op je leerlingen vergroot.

Je hebt geleerd hoe je een actieve klas creërt zónder dat je hiervoor eerst 3 maanden op cursus moet.

Je leert ook hoe je inzicht krijgt in de voortgang va…


44

Blended learning: een mix van klassiek leren en e-learning

Tools & goede praktijkvoorbeelden om met blended learning te starten

Na deze sessie zal je een aantal tools kunnen gebruiken waarmee blended learning doelgericht en effectief geïmplementeerd kan worden in de klaspraktijk. Je leerde om tijdens het implementeren een duidelijke en concrete visie op blended learning te hanteren.


46

Aan de slag met Minecraft: Education Edition (DAGSESSIE)

Breng Minecraft binnen in de klas: programmeren, creativiteit, ...

Na deze sessie zal je:

  • eindelijk weten wat Minecraft is;
  • zelf kunnen werken met Minecraft;
  • kunnen programmeren met Microsoft MakeCode;
  • interessante commando's ontdekken;
  • tal van functies binnen Minecraft Education leren kennen;
  • een wereld in Minecraft kunnen beheren voor een klasgroep.

 

 

 


49

Gebruik Instagram om je school te profileren

Tips voor een vlotte communicatie en goede PR online

Na deze sessie zal je Instagram vlot kunnen gebruiken en weet je hoe je Instagram inzet als communicatiekanaal om ouders of leerlingen te enthousiasmeren of te inspireren.


50

Een mediawijs groeiplan voor je school opstellen

Maak een plan om bewuster met jongeren en digitale media om te gaan

Na deze sessie heb je concrete acties die je school en de omgang met leerlingen mediawijzer maken.


52

Online tools, lesmateriaal & tips voor de leerkracht informatica

Scratch, WeVideo, Prezi, Sway, StudentDB, Google Forms, Moovly...

Na deze sessie heb je heel wat inspiratie opgedaan voor je lessen informatica en kennisgemaakt met gratis programma's zoals:

  • Scratch: Een programmeer-tool voor bv. games
  • DBstudent: Online databanken leren
  • Prezi/Sway: Stijlvolle presentatie-tools
  • Moovly: Geanimeerde video's en presentaties
  • Photopea / Pixlr: Fotobewerkingsprogramma's zoals Photoshop
  • Google Formulieren: Zelf toetsen aanmaken
  • Microsoft Office Online: Omdat het ook gratis kan...
  • Informaticale…

53

Beeldvorming in media: kritisch kijken naar framing

Hoe kun je leerlingen kritisch leren kijken naar beelden?

Na deze sessie zal je meer weten over framing en de technieken die de media inzet om beelden te manipuleren. Je ontdekt hoe je het kritisch kijken naar beelden bij je leerlingen kan stimuleren via o.a. Visual Thinking Strategies.

 


57

Physical computing met Arduino via Ingegno Blokkencode

Je eerste stappen met een visuele programmeereditor

Na deze sessie zal je de omgeving van de Ingegno Blokkencode kunnen gebruiken om met je leerlingen in de klas aan de slag te gaan. 

Je zal verschillende facetten verkend hebben en inspiratie opgedaan hebben met practische voorbeelden van projecten.

Je zal een basisprogramma kunnen maken, debuggen, opslaan als .xml (de blokken) of als .ino en uploaden naar je arduino. 


59

Hoe lesgeven in een laptopproject

Na deze sessie zal je ...


63

Bouw een Google Site & maak een interactief platform voor je klas

Ontdek alle mogelijkheden voor leerlingen, leerkrachten en de school

Na deze sessie zal je een Google Site kunnen bouwen en naar je hand zetten. Je weet Google Sites te combineren met eigen en extern didactisch materiaal en ontdekt hoe je het interactief inzet.


68

LEGO Education Spike Prime: Maak kennis met de nieuwe robot

Aan de slag met Technic, motoren, sensoren en de programmeertaal

Na deze sessie zal je kennis gemaakt hebben met de nieuwe Spike Prime LEGO robot. Je zal ervaren hebben hoe de nieuwe LEGO Technic elementen het bouwen sneller en gemakkelijker maken. Na deze workshop zal je in staat zijn om zelf mogelijkheden van de nieuwe sensoren en motoren te gaan ontdekken in de nieuwe LEGO-Scratch programmeertaal.


69

Creatief en algoritmisch denken met Scratch

Een uitdagende Nederlandstalige programmeeromgeving voor jongeren

Na deze sessie kan je uitgaande van herkenbare probleemsituaties en vertrekkende vanuit de leefwereld van de jongeren je leerlingen algoritmisch leren denken. Je bereikt er een hele reeks leerplandoelstellingen van het nieuwe leerplan ICT mee en je leerlingen zijn klaar om later meer geëvolueerde programmeertalen te leren en apps te ontwikkelen.


77

BookWidgets: Creëer interactieve oefeningen (Beginners)

Maak je eigen interactieve oefeningen en verbeter ze automatisch!

Na deze sessie:

  • kan je zelf interactieve widgets maken via de browser;
  • kan je deze widgets delen met je leerlingen;
  • kan je deze widgets delen met je collega's;
  • kan je het werk van je leerlingen nakijken, quoteren en feedback sturen;

78

Je klas als educatieve break-out room - 21ste eeuwse vaardigheden

Laat je leerlingen hun eigen leren in eigen handen nemen

Na deze sessie zal je je eerste eigen break-out room ontworpen hebben. Je zal ook inzicht krijgen in de mogelijkheden en meerwaarden van een aantal digitale en niet-digitale tools.

Aanvulling van de organisatie: Er zijn drie sessies over escape rooms, maar deze was er de vorige ICT-praktijkdag al bij en heel goed geëvalueerd (87%). Een aanrader!

 


79

Differentiëren met BookWidgets (voor gevorderden)

Welke widgets kun je gebruiken om te differentiëren?

Na deze sessie zal je:

  • verschillende widgets en functies van BookWidgets kennen die zich lenen om te differentiëren;
  • jouw eigen lesmateriaal hebben omgevormd tot een "differentiatie"-widget.

80

Contractwerk op de Chromebook via Google Classroom

Digitaliseer en organiseer je contractwerk met Google Classroom

Na deze sessie zal je:

  • weten hoe je Google Classroom kan gebruiken voor contractwerk;
  • beter je contractwerk kunnen opvolgen;
  • minder verbeterwerk hebben;
  • de pluspunten van het werken met een Chromebook ervaren hebben.

 


81

Coderen zonder investeren - Praktijkvoorbeelden

Computerwetenschap als STEM in de basisschool kan met weinig kosten

Na deze sessie zal je:

  • een viertal activiteiten grondig hebben uitgeprobeerd;
  • toffe educatieve apps en programma’s kennen waarmee de eerste programmeerstappen worden gezet;
  • weten hoe je code.org moet gebruiken in een klasomgeving zodat je programmeertaken kan geven en volgen van jouw leerlingen;
  • kennis maken met twintig speelse programmeeractiviteiten zonder dat er een computer aan te pas komt;
  • ervan overtuigd zijn dat computerwetenschap een verplicht vak zou moeten zijn in het basi…

90

Nee tegen nonsens

Leer alles over fake news en andere desinformatietechnieken

Na deze sessie zal je:

  • een brede kennis verworven hebben over het fenomeen 'fake news' en andere desinformatietechnieken;
  • (hopelijk) kritischer omgaan met beeldvorming rond bepaalde actuele thema's;
  • in staat zijn om verschillende overtuigingstechnieken uit een debat te halen.

92

Daag je leerlingen uit met leuke, creatieve multimedia-opdrachten

Maak stopmotion, stripverhalen, QR-codes, geocaching met leerlingen

Na deze sessie zal je ervan versteld staan hoe leuk ICT-opdrachten kunnen zijn voor jouw leerlingen. De programma's heb je snel onder de knie en het resultaat van de leerlingen is vaak verbluffend! Ze ontwerpen zeer creatieve en leuke opdrachten! Succes verzekerd!

 

 


95

Datageletterdheid met de Microsoft Power-BI desktop

Word datageletterd en vergaar, bewerk, combineer, ... data

Na deze sessie zal je:

  • belangrijke begrippen van Big Data & Informatiemanagement kunnen kaderen;
  • kunnen werken met de Power BI desktop.

 

 


98

Digitale transformatie naar een school met iPads

iPads gebruiken in de klas van 3 tot 12 jaar + Aan de slag met apps

Na deze sessie zal je:

  • kunnen beginnen aan de opbouw van een visie rond ICT en digitale transformatie van je school;
  • praktische voorbeelden (apps/tools) en tips verzameld hebben om te gebruiken in je dagelijkse klaspraktijk (van 3 tot 12 jaar) met iPads;
  • kennis hebben van coderen, programmeren, robots, drones, mediawijsheid, interactieve digitale lessen, augmented reality, QR codes, ...

100

Inoefenen van reken- en spellingslessen met tablets (Lager Ond.)

Mogelijkheden van tablets + Oefenen met Bookwidgets en LearningApps

Na deze sessie zal je vol enthousiasme willen starten met tablets in jouw klas dankzij de handige, praktische tips, het materiaal en de oefeningen die je hebt leren kennen én zelf gemaakt hebt.


105

Micro:bit

Na deze sessie zal je ...


106

Collaboratief leren

Na deze sessie zal je ...


107

Opdrachten en notities maken + Delen met leerlingen + Feedback

Aan de slag met OneNote en OneNote Class Notebook in de klas

Na deze sessie zal je:

  • De basisbeginselen van OneNote beheersen;
  • kennis hebben gemaakt met OneNote Class Notebook;
  • jouw notities centraal kunnen delen met je leerlingen;
  • opdrachten voor je leerlingen uit kunnen zetten en er individueel feedback op kunnen geven.

109

OneNote als krachtig leerhulpmiddel voor klas én leerling!

Een praktijkverhaal van een pionierschool

Na deze sessie zal je:

  • een beeld hebben van de mogelijkheden die OneNote for Classrooms te bieden heeft;
  • kennisgemaakt hebben met oplossingen specifiek ter ondersteuning van taalonderwijs;
  • een goed beeld hebben van het uitbouwen van klasnotitieblokken in OneNote for Classrooms.

114

Maak uitvinden kinderspel met SAM Labs

Ontdek de mogelijkheden van SAM Labs voor jouw klas.

Na deze sessie kan je zelfstandig aan de slag met de SAM Labs technologie en hoorde je verhalen hoe scholen en leerkrachten SAM Labs concreet gebruiken in de les. Je gaat met uitgewerkt lesmateriaal aan de slag en ervaart hoe krachtig en eenvoudig het is om iets te bedenken, maken en programmeren met SAM Labs.


116

Meer interactie op de Facebookpagina van je school

Na deze sessie zal je ...


117

Grote uitwisseling van tips d/voor technische ICT-coördinatoren.

Sharing is caring! Tips en trucs dankzij gedeelde kennis.

Na deze sessie zal je - hopelijk ;) - heel wat tips en ideeën hebben opgestoken om de job als ICT-coördinator beter uit te oefenen op jouw school.

In ieder geval zal jouw netwerk uitgebreid zijn met collega ICT-coördinatoren die je later opnieuw kan contacteren bij toekomstige problemen en vragen.


118

Een weblog met de kracht van Wordpress (DAGSESSIE)

Wordpress heeft veel meer in petto dan iedereen denkt ...

Na deze sessie zal je in staat zijn:

  • een eigen Wordpress installatie te voltooien en te publiceren;
  • de Wordpress website uit te breiden en succesvol te maken
  • je website hoger laten ranken in Google;
  • je website beter op te volgen en de mogelijke onvolmaaktheden op te sporen;
  • de echte kracht van Wordpress te leren gebruiken.

Een voorbeeldje van een Wordpress weblog gemaakt op een ICT-praktijkdag: http://www.gabienlambert.nl/


119

Hacking STEM

Na deze sessie zal je ...


121

Een stapje verder met de apps van G suite

Breid je G suite uit met extra apps, extensies en add-ons

Na deze sessie zal je o.a. ...

- je Google drive kunnen uitbreiden met extra applicaties om bvb. foto's te bewerken, aantrekkelijke brochures te maken, PDF's te bewerken, bestanden te unzippen, geluidsbestanden op te nemen en te bewerken, ...

- enkele gevorderde mogelijkheden van de standaard G suite apps leren kennen en deze apps leren uitbreiden via (voor onderwijs)  interessante add-ons en extensies zodat je de mogelijkheden er enorm kunt van vergroten. 

 


122

Jeugdjournaals maken: Geïntegreerde aanpak voor vele sleutelcomp.

De ongekende mogelijkheden van Keynote op iPad (sec, 3de gr lager)

Na deze sessie zal je:

  • een aantrekkelijk jeugdjournaal kunnen maken in Keynote;
  • op een geïntegreerde manier kunnen werken aan digitale competenties, mediawijsheid, competenties op vlak van taal en duurzaamheid;
  • nagedacht hebben over hoe je een zelfgemaakt jeugdjournaal van leerlingen evalueert;
  • inspiratie hebben om op andere manieren met Keynote je onderwijs te laten versterken.

123

Aan de slag met bruikbare iPad-apps voor de kleuterklas

Na deze sessie zal je vrijwel meteen aan de slag kunnen met apps in de kleuterklas. 


128

Programmeren van een Microbit door Unicorns Sint-Lievenscollege

Na deze sessie zal je ...

Kunnen programmeren met microbit met blokken. 

Toepassingen hebben om samen met je leerlingen in de klas te doen. 


132

Hyperconnectiviteit: Hoe gaan we om met verleiding tot afleiding?

On/off-line evenwicht : hefboom naar mentale gezondheid

Na deze sessie zal je ...

- Inzichten hebben in de impact van hyperconnectiviteit, stoorzenders en tijdrovers op je gezondheid

- parktische tips hebben om je eigen digitaal comfort te verbeteren

- inzichten om ook in jouw omgeving mentaal welzijn te ondersteunen


133

De “geheime” tijdsbesparende tips & tricks in Windows 10 & O365

Sneller en vlotter werken aan o.m. lesvoorbereidingen en verslagen

Na deze sessie zal je meer inzicht hebben in Office (Word, Excel, Powerpoint). Je zal ook de Windows Verkenner kunnen inzetten als een tijdsbesparende bondgenoot.


136

Interactief lesgeven met Socrative & Nearpod

Verbaas je studenten met unieke leerervaringen!

Na deze sessie zal je:

  • kunnen werken met Socrative & Nearpod;
  • een toets/quiz kunnen afnemen via de computer/iPad;
  • op basis van een PowerPoint een interactieve les creëren;
  • de betrokkenheid en motivatie van elke leerling verhogen;
  • in 1 ... 2 ... 3 ... de ganse klasgroep evalueren;
  • minder (geen) verbeterwerk hebben.

138

Mediatoepassingen in de lagere school

Workshop met bee-bots, lego wedo, Osmo, green screen, ...

Na deze sessie zal je ...


60

Academic Software

Na deze sessie zal je ...


65

The good, the bad and the ugly

hoe integreer je video efficiënt in je les?

Na deze sessie zal je ...


67

Academic Software - Datasync

Met deze tool vergemakkelijk je je taak als ICT-coördinator

Na deze sessie zal je weten wat de mogelijkheden zijn van Acamic Software - Datasync en hoe je het platform kan beheren.


70

Wachtwoordenbeheer

Houd al je wachtwoorden veilig en overzichtelijk bij met keepass

Na deze sessie zal je al je gebruikersnamen en wachtwoorden vlot kunnen bijhouden en beheren met het programma Keepass. Je zult de mogelijkheden van het programma kennen en het belang van veilige wachtwoorden inzien.


73

Een mediawijze klas in 6 stappen

Na deze sessie zal je ...


74

Leverage edtech in support of self-regulated learning

Na deze sessie zal je ...


86

Kritisch omgaan met info op het internet: Echt of nep?

Concrete ideeën om kinderen te leren nadenken.

Na deze sessie zal je beschikken over een leerlijn voor de lagere school i.v.m. het kritisch leren omgaan met wat op internet te zien en te lezen is. Je krijgt gratis lesmateriaal dat meteen inzetbaar is of desgewenst kan aangepast worden.


87

Getuigenis ICT-werking binnen de basisschool

Inplannen ICT-coördinatoren, ICT-ondersteuning, ICT-leerlijnen, ...

Na deze sessie zal je ...

Een beter beeld krijgen van hoe je ICT op school realiseren kan.

Als ICT-er, met een duidelijk plan, naar je directeur kunnen stappen.

Zin krijgen om kleine stappen te zetten op ICT-vlak.

Iets meer uit de ICT-werking halen.

Iets minder sakkeren op uw computer...

 


111

Netiquette en digitale balans

Voor leerlingen van het secundair en hun ouders

Na deze sessie zal je ...

- heb je meer zicht hoe je rond dit thema in je klas kan werken.

- de basiskaders en concepten met betrekking tot digitale balans en netiquette kennen. 

- kan je enkele sensibiliserende oefeningen hieromtrent toepassen. 

 


127

Digital storytelling in VR

Virtual Reality gebruiken bij het maken en vertellen van een verhaal

Na deze sessie zal je uit enthousiasme jouw oud schets- en tekenboek van onder het stof halen en er nieuw (VR) leven in willen blazen. 


2

Een G Suite domein snel en efficiënt beheren via de commandline

Maak kennis met Google Apps Management

Na deze sessie zal je in staat zijn om zelf via de commandline Google Apps Management te gebruiken om je domein te beheren, gebruikers aan te maken, wachtwoorden te resetten, Google Drive mappen toe te voegen in de drive van een gebruiker, agenda's te delen, Cloudprinters te delen, ...

 


3

Werk met VR & AR in je klas

Leer zelf virtuele ruimtes bouwen met de app CoSpaces Edu

Na deze sessie heb je kennis gemaakt met de app CoSpaces Edu. Je kan zelf iets bouwen in een virtuele 3D wereld en enkele basis codes toepassen. Je krijgt inspiratie over hoe dit in je eigen klas te gebruiken.


5

EdHub: ICT - Didactiek - Leeromgeving

Laagdrempelig differentiëren d.m.v. ICT, ruimte en didactiek

Na deze sessie zal je

  • Tools mee naar huis kunnen nemen om in de klas mee te differentiëren.
  • Advies mee naar huis kunnen nemen over hoe je specifieke lessituaties kan versterken door middel van aanpassingen van ruimte en technologie. 
  • Aan de slag kunnen gaan met een analyse-instrument om je eigen lesfases aan te passen naar meer differentiatie. 

7

Interactieve dashboards maken in Excel: Visuele dataweergave

Amper gekend, maar heel handig om informatie te structureren

Na deze sessie zal je een Excel dashboard kunnen maken waarbij je de gegevens op een efficiënte, overzichtelijke en flexibele manier visualiseert. In één oogopslag heb je de essentiële kerngetallen.

 

 


8

Squeeze: Aan de slag met een serious game over online identiteit

Na deze sessie zal je ...


13

Ontwerp een game met gratis software: GameMaker

Maak een eenvoudige game zonder kennis van programmeertaal

Na deze sessie zal je weten hoe je met je leerlingen een eenvoudige game kunt programmeren. Je krijgt documentatiemateriaal mee naar huis, met het stappenplan van het gemaakte spel.


14

Smartschool Analytics in de praktijk

Inzicht in jouw school

Na deze sessie zal je een goed idee hebben hoe je vanuit objectieve data overzichtelijke informatie kan omzetten in heldere kennis.

De inspirerende praktijkvoorbeelden zullen een aanzet zijn om er in je eigen school mee aan de slag te gaan.


18

Google Formulieren voor gevorderden

Het afnemen van toetsen, als inschrijvingstool of voor peerevaluatie

Na deze sessie zal je:

  • Google Forms gebruiken als digitale toets;
  • extra functionaliteiten toevoegen aan je Google Form door het gebruik van add-ons;
  • add-ons kiezen in functie van de doelstelling van je formulier. (vb. inschrijvingsfomulier, peerevaluatie, toets, ...).

 


19

Ervaar de mogelijkheden van VR in de klas

Een realistische blik op wat VR en AR kunnen betekenen voor je les

Resultaat na deze sessie:

  • Je weet wat het aanbod van hardware is en wat de voor- en nadelen zijn. Zo kan je eventueel zelf een keuze maken.
  • Je weet welke toepassingen er zijn en hoe je die in een les kan inzetten.
  • Je weet hoe je zelf een stukje virtual reality kan maken en hoe je dit in een les kan inzetten.

20

Ontwerp zoals een designer met de gratis online applicatie Canva

Maak je eigen (Facebook)banner, folder, infographic, presentatie,...

Na deze sessie zal je Canva ontdekt hebben als dé online applicatie om folders, headers, infografieken, ... te ontwerpen. Je zal gewerkt hebben met lay-outs en (eigen) afbeeldingen toegevoegd hebben om te komen tot een downloadbaar resultaat.


22

Programmeren en computationeel denken met populaire PYTHON.

ICT en STEM in één programmeertaal

Na deze sessie zal je 

  • computationeel denken bij programmeren in PYTHON kunnen toepassen 
  • eenvoudige PYTHON programma’s kunnen schrijven
  • PYTHON oefeningen hebben die je in je klaspraktijk kan gebruiken
  • PYTHON binnen een leerlijn ICT en STEM kunnen plaatsen
     

23

Android Apps maken in de klas met AppInventor2

Gebruik de visuele programmeertaal Scratch om Apps te maken

Na deze sessie zal je:

  • een app voor een android toestel geprogrammeerd hebben met AppInventor2;
  • het basisconcept onder de knie hebben: componenten selecteren en deze programmeren door blokken in elkaar te klikken
  • enkele tips gekregen hebben om zelf in de klas aan de slag te gaan.

En natuurlijk: je eigen ontwikkelde app meenemen!

 


27

On STEAM met de micro:bit.

Maak zelf zo'n 5 projecten met de microbit.

Na deze sessie zul je weten wat je nu echt kunt doen met de micro:bit en ga je met veel ideeën naar huis hoe je dit in je klas kunt aanpakken. Je maakt zelf een aantal van de 5 meegenomen voorbeelden. Je kiest zelf in welk niveau groep je gaat zitten. Teven krijg je inzicht in het werken met het speciaal ontwikkelde ontwerp sjabloon  voor de micro:bit.


28

Toolbox voor scholen

Webbased platform dat de verschillende platformen koppelt

Na deze sessie zal je een goed idee hebben van wat je allemaal kan automatiseren in je school.

 

 

29

Flip je klas door gebruik te maken van instructievideo's

Gratis en professioneel met PowerPoint Mix en ActivePresenter

Na deze sessie zal je:

  • instructievideo’s kunnen aanmaken op jouw eigen niveau: eenvoudig of meer geavanceerd;
  • instructievideo’s kunnen aanmaken zonder veel technische problemen en aan een behoorlijk tempo met gebruik van je persoonlijke laptop of computer;
  • instructievideo’s kunnen aanmaken volgens een aantal scenario’s. Denk bv. aan het inspreken van PowerPoint dia’s, het uitleggen van een oefening op het digibord, …;
  • instructievideo’s kunnen voor…

31

Minder papierwerk, meer tijd voor de les met Google Classroom

Oefenen, zelfcorrigerende werkbladen, samenwerken en communiceren

Na deze sessie zal je:

  • zin hebben om met Google Classroom zelfstandig aan de slag te gaan;
  • pedagogische voordelen van werken met Google Classroom zelf ondervonden hebben en zelf willen uittesten;
  • weten hoe je gemakkelijk je eigen klas kan beheren en organiseren in Google Classroom;
  • opdrachten, vragen, mededelingen en nuttige links in jouw digitale classroom kunnen plaatsen;
  • "real-time" feedback kunnen geven aan je leerlingen;
  • gemakkelijk overzicht kunne…

34

STE(A)M-apps: Robotica en programmeren in lager onderwijs

LEGO, Dash & Dot, Blocky, mbot, Ozobot, ...

Na deze sessie zal je:

  • geproeft hebben van een uitgebreide selectie van vele STEAM-apps die er bestaan voor kinderen uit het 3e tot het 6e leerjaar;
  • voor- en nadelen van heel wat programmeerbare robots tastbaar gemaakt hebben;
  • de eerste mogelijkheden, toepassingen en valkuilen van vele programmeerapps gezien én ervaren hebben;
  • weten wat je binnen STEAM allemaal kan doen in wero, hoekenwerk, projecten.

35

Aan de slag met heel wat STE(A)M-tools voor secundair onderwijs

De nieuwste tools, educatieve technologie, apps, robots, ...

Na deze sessie ben je aan de slag gegaan met de verschillende STE(A)M-tools, apps, programmeerbare robots, ... die je kan gebruiken in het secundair onderwijs. 


37

3D-ontwerpen & 3D-printen met Tinkercad en Cura

3D leren denken en maken in het maakonderwijs

Na deze sessie (en blijven oefenen) kan je vlot 3D-tekenen en 3D-printen.

Je kan het inzetten in de klas volgens de onderzoekend en ontwerpend leren-methode.

Je kan 3D-tekenen gebruiken voor projecten waarbij "digital fabrication" aan de orde komt en voor "Prototyping", zodat je ook 3D-prints kunt maken.

 


41

Leraren: zie je dat dan niet?!

Activerende digitale didactiek in het vak Geschiedenis

Na deze sessie kun je verschillende digitale activerende werkvormen in jouw (Geschiedenis-)les inzetten.


42

Pixlr Editor: Een eenvoudig online gratis fotobewerkingsprogramma

Een verrassend programma met de mogelijkheden van Photoshop

Na deze sessie zal je met het gratis online fotobewerkingsprogramma Pixlr Editor op een zeer eenvoudige manier

  • nieuwe eigen creaties maken, figuren uit- en bijsnijden;
  • objecten, vlekken en achtergronden verwijderen uit foto's;
  • foto's samenvoegen en teksten op je foto's plaatsen;
  • de belichting en kleuren aanpassen, rode ogen retoucheren.

Als afsluiter werken we met een meloen en andere groenten een leuke halloweenopdracht uit. Het programma is Nederlandstal…


43

Votingsystems, verhoog de interactiviteit van je les

Laat elke leerling mee participeren

De deelnemers zijn na deze vorming expert in het managen van digitale stemsystemen. Men kan zelfstandig een keuze maken uit de verschillende systemen en een eigen stemsysteem opzetten.


51

Straffe jongerencommunicatie

Geslaagd je school profileren bij een jong publiek

Je krijgt inzicht in jongeren als communicatiedoelgroep en hoe je jouw communicatie aan hen aanpast.


54

Clicksafe: verantwoord internetgebruik door kind & adolescent

Na deze sessie zal je ...


55

G Suite: laat Google Drive voor jou werken

Praktische tips en twee quiz tools op basis van Google Documenten

Na deze sessie zal je een aantal extra handige en tijdbesparende Google Drive kneepjes in de vingers hebben.

Je hebt notie van het belang van het afnemen van low stakes (zelf)testen in het leerproces van studenten.
Je maakt kennis met twee tools verbonden aan Google Drive die het mogelijk maken van (1) een statische tekst/cursus tot een interactief leermiddel om te bouwen en (2), een tooltje om de wellicht honderden 'papieren' toetsvragen die je hebt om te zetten tot een …


56

ICT & differentiatie - Een klassieker op de ICT-praktijkdag

ICT inzetten om te differentiëren van lesontwerp tot remediëring

Na deze sessie zal je zelf online oefenmateriaal op maat van je leerlingen kunnen aanmaken. Je zal ook inzien dat bepaalde vormen van binnenklasdifferrentiatie makkelijk haalbaar zijn door ICT in te zetten.

Je zal deze informatie kunnen overbrengen naar je collega's omdat de presentatie achteraf op deze site beschikbaar zal zijn en je je eigen oefenmateriaal kan tonen.

Je zal een goed beeld hebben van wat binnenklasdifferentiatie inhoudt.

Je krijgt een ruim aanbod aan ICT-toepassingen te …


58

Automatiseren van administratieve taken op school

Na deze sessie zal je ...


61

Klassieke schoolboeken vervangen door digitale cursus

De volledig nieuwe, boekvervangende oplossing van WeZooz Academy.

Na deze sessie zal je zicht hebben op hoe de boekvervangende oplossing van WeZooz Academy er uit zal zien, hoe we alle digitale uitdagingen aangaan en wat de meerwaarde is van onze digitale cursussen ten opzichte van een klassiek handboek.

 


62

1-op-1 met chromebooks in het secundair onderwijs

Elke leerling deelt mee.

Na deze sessie heb je zicht op hoe je een 1-op-1-project kan implementeren op je school.  We besteden aandacht aan:

  • de voorbereiding & begeleiding van leerkrachten
  • hoe chromebooks & G-Suite werken
  • hoe je moet omgaan met bestaand materiaal (MS-Office)
  • hoe je een beleid kan opzetten
  • (onafhankelijke) tips voor aanbestedingen
  • feiten en mythes rond chromeboks
  • waarom software vaak een gewoonte is en geen must
  • de G-Suite tools

 


64

Azure

Signpost begeleidt scholen naar de Microsoft Azure Cloud

Na deze sessie hopen wij dat u genoeg kennis opgedaan heeft om uw strategie te vormen rond de toekomst plannen om uw journey, on-premise vs cloud, te starten.


68

LEGO Education Spike Prime: Maak kennis met de nieuwe robot

Aan de slag met Technic, motoren, sensoren en de programmeertaal

Na deze sessie zal je kennis gemaakt hebben met de nieuwe Spike Prime LEGO robot. Je zal ervaren hebben hoe de nieuwe LEGO Technic elementen het bouwen sneller en gemakkelijker maken. Na deze workshop zal je in staat zijn om zelf mogelijkheden van de nieuwe sensoren en motoren te gaan ontdekken in de nieuwe LEGO-Scratch programmeertaal.


71

Fotografie in de klas: zelf aan de slag met tablet of smartphone

Alle tips en trucs van een ervaren fotografe met onderwijsopleiding

Na deze sessie heb je meer zelfvertrouwen in fotografie. Je krijgt een duidelijk inzicht in de mogelijkheden in jouw klas dankzij concreet lesmateriaal en het gebruik van de beschikbare middelen zoals een smartphone of tablet.


72

Edubox AI

Speel de EDUbox AI en leer hoe je het kan toepassen in je klas.

Na deze sessie zal je ...

- Artificiële Intelligentie eenvoudig kunnen uitlegggen

- begrijpen dat AI een containerbegrip is en er verschillende vormen bestaan

- een inzicht krijgen in hoe AI werkt

- kritischer kijken naar de mogelijkheden en de mogelijke gevolgen van AI

- leren hoe je de EDUbox zelf kan geven in je eigen klas

 

 

 


75

Develop data literate selves and students

Na deze sessie zal je ...


76

Escape the classroom - Breakout met BookWidgets (Gevorderden)

Leer hoe je met codes en raadsels kan werken in BookWidgets

Na deze sessie zal je zelf een breakout-spel met BookWidgets kunnen opstellen. Je kan je lessen creatief omvormen tot een samenhangend geheel en leerlingen motiveren om de uitdaging aan te gaan. Je kent leuke manieren om codes en tips te verstoppen binnen het programma en in de klas.


78

Je klas als educatieve break-out room - 21ste eeuwse vaardigheden

Laat je leerlingen hun eigen leren in eigen handen nemen

Na deze sessie zal je je eerste eigen break-out room ontworpen hebben. Je zal ook inzicht krijgen in de mogelijkheden en meerwaarden van een aantal digitale en niet-digitale tools.

Aanvulling van de organisatie: Er zijn drie sessies over escape rooms, maar deze was er de vorige ICT-praktijkdag al bij en heel goed geëvalueerd (87%). Een aanrader!

 


82

Kids op het Net

Een internetwedstrijd voor jouw school of scholengroep

Na deze sessie zal je zelf deze internetwedstrijd kunnen organiseren voor jouw school of scholengroep zonder veel te moeten investeren in tijd en kennis. 


83

Ontdek de vernieuwde beeldbank Het Archief voor Onderwijs

Leer hoe je binnenkort met je leerlingen aan de slag kan en meer!

Na deze sessie zal je ...

- geïnspireerd zijn om je lessen nog aanschouwelijker te maken met Vlaamse beeld- en geluidsfragmenten.

- helemaal op de hoogte zijn van de toekomst van Het Archief voor Onderwijs, inclusief hoe je met leerlingen secundair aan de slag kan op ons platform.


88

Sint-Ursula-Instituut, een 1:1 school met iPads

Waar staan we 1 jaar na het starten met dit project?

Na deze sessie zal je een idee van de succesverhalen en de valkuilen op een 1:1 school met iPads.


93

Transformeer je klaslokaal: interactieve leergierige leeromgeving

Daag leerlingen uit via IT-challenges

Na deze sessie kan je probleemloos aan de slag met de verschillende IT-tools in jouw klas.


96

Blockchain: Werking en enkele toepassingen

Wat is de blockchain en hoe werkt blockchaintechnologie?

Na deze sessie zal je inzichtelijk kunnen uitleggen wat blockchain is, hoe het wordt geïmplementeerd en waar het wordt toegepast.

Er wordt een aanzet gegeven voor een programmeeroefening voor het opzetten van een blockchain.


97

Wat heb je als school nodig om nieuwe technologie te integreren?

Is de IT-infrastructuur van je school klaar voor de toekomst?

Na deze sessie zal je weten wat het begrip IT-infrastructuur omvat. Wat je nodig hebt om je leerdoelen te bevorderen.  Hoe je dit up-to-date en beheersbaar houdt.  Dit alles wordt gepresenteerd in handige overzichten met een stappenplan, linken naar bijhorende websites en de nodige handleidingen


99

Organiseer een Kampioenschap Autonoom Racen met Roboton.io

speels STEM-competenties opbouwen

Na deze sessie zal je een autonome racebolide hebben gebouwd, deelgenomen hebben aan een virtuele race en weten hoe je zo'n race bij jou in de klas of op school kan organiseren.

 


101

Fake News herkennen en maken

Wapen jezelf tegen nepnieuws!

Na deze sessie zal je ...

  • de mechanismen van fake news leren herkennen
  • een methode aangereikt krijgen om praktisch (en interactief!) met dit thema aan de slag te gaan in de klas - door een 'hands on' aanpak en het gebruik van interactieve software (o.a. padlet) voor klassikale opdrachten
  • naar huis gaan met een reeks praktische tips, trics én tools die aansluiten bij de leefwereld van jongeren
  • inspiratie opdoen voor het gebruik van interactieve (digitale) middelen in de klas,…

103

Gratis online oefeningen maken met H5P

Dé langverwachte 'opvolger' van HotPotatoes

Na deze sessie:

  • weet je hoe je H5P kunt gebruiken;
  • heb je enkele oefeningen aangemaakt met H5P;
  • heb je de oefeningen gepubliceerd op KlasCement en zo ook op Oefen.be.

 


104

DigCompEdu

Professionaliseren: van thermometer over leerroute naar online modul

Na deze sessie zal je ...

naar huis gaan met je eigen leerroute en de bijhorende online modules om je kennis op een moment naar keuze bij te spijkeren.


108

Effectief digitaal lesgeven

Hoe zet ik technologie effectief in bij mijn lessen?

Na deze sessie zal je ...

  1. op basis van leerdoelen een (digitale) tool kiezen die past bij jouw onderwijs
  2. gebruik maken van theorie en modellen gericht op de ondersteuning van effectief digitaal lesgeven
  3. een les ontwerpen die je in je eigen onderwijspraktijk kunt gebruiken

 


110

Netiquette en digitale balans

Voor leerlingen, ouders en leerkrachten van de lagere school

Na deze sessie zal je ...

- weten hoe je met thema aan de slag kan gaan in je klas. 

- De basiskaders en concepten met betrekking tot digitale balans en netiquette kennen.

- kan je enkele sensibiliserende oefeningen toepassen hieromtrent. 


113

Designtools, bouw een leerlijn voor 21ste eeuwse vaardigheden

Ontdek uitgewerkte Design Thinking tools, gemaakt voor projectwerk.

Aan het eind van de sessie kan je zelfstandig aan de slag met de Designtools om snel en eenvoudig jouw eigen STEM, PAV of IO projectwerk vorm te geven.

Je leert ook:

  • Begrijpen wat Design Thinking is… en niet is.
  • Hoe je met de Designtools een leerlijn voor vaardigheden uitbouwt.
  • Hoe leraren Designtools inzetten in de klas.

 

 

 


115

Gamen op educatieve wijze met Minetest

De gratis variant van Minecraft

Na deze sessie zal je:

  • weten wat Minetest;
  • werken met 'mods';
  • zelf kunnen werken met Minetest;
  • Tips om te gebruiken in de klas:
    • als multiplayer: alle leerlingen in één wereld (groepswerk).
    • als singleplayer: één leerling voert de opdrachten uit in een wereld.
    • hoe kun je oefeningen beoordelen?

120

Realiseer de eindtermen ICT met digitale tools

Na deze sessie zal je ...


124

Presentaties & animaties maken met Keynote (iPad) - BaO

In Keynote maken we content die meteen bruikbaar zijn in de klas.

Na deze sessie zal je iets wijzer geworden zijn in Keynote en naar huis gaan  met dingen die je echt in de klaspraktijk kunt gebruiken. 


131

Mijn smartphone mijn vriend

Tips en tricks naar gezonder smartphone gebruik

Na deze sessie ...

  • ken jij jouw smartphone en je gebruik ervan veel beter
  • is jouw smartphone prikkelarmer in functie van jouw voorkeuren
    • je alarmen zijn beter afgesteld
    • hij zal minder roepen ( ;-) )
  • heb jij  tips en tricks voor jezelf en je omgeving om je smartphone gezonder te gebruiken zoals

134

Leren leuker en interessanter maken met digitale tools

Tools voor je digitale leeromgeving, klas, hoekenwerk, contractwerk

Na deze sessie zal je:

  • een overzicht hebben van een aantal handige tools om je digitale sprong in de klas en school vorm te geven;
  • een case bekeken hebben over het uitrollen van een digitale werking;
  • concreet materiaal en ideeën hebben om zelf aan de slag te gaan.

135

Zelfverbeterende online oefeningen maken

Online oefeningen inzetten als remediëring en/of differentiatie

Na deze sessie kan je met 3 verschillende en eenvoudige tools online oefeningen maken die bovendien zelf verbeterend zijn.

Op deze manier kan je ze inzetten voor remediëring en/of differentiatie.

Leer oefeningen maken met:

  1. LearningApps
  2. Educaplay
  3. Google Formulieren

137

Leerlingen zelfstandig aan het werk zetten met behulp van ICT

Classkick: live feedback van leerkracht én klasgenoten!

Na deze sessie kun je:

  • een les uitwerken binnen Classkick;
  • deze tool op een didactisch en verantwoorde manier inzetten;
  • digitaal orde houden;
  • gebruiksvriendelijke tools inzetten die helpen bij de organisatie en planning van zelfstandig werk.

139

Let's CLIL met ICT

Na deze sessie zal je ...


14

Smartschool Analytics in de praktijk

Inzicht in jouw school

Na deze sessie zal je een goed idee hebben hoe je vanuit objectieve data overzichtelijke informatie kan omzetten in heldere kennis.

De inspirerende praktijkvoorbeelden zullen een aanzet zijn om er in je eigen school mee aan de slag te gaan.


32

Live podcast 'Buiten de Krijtlijnen' - ICT in onderwijs

Een podcast over onderwijs!

Na deze sessie zal je ...

een beter inzicht hebben in het ICT-landschap in België. 


45

Vloggen! Maak je eerste videoblog voor je eigen les.

Vloggen in de les: eenvoudig, uitdagend en zinvol!

Na deze sessie zal je

WETEN

  • wat vloggen is;
  • waar vloggen vandaan komt;
  • waarom we vloggen niet kunnen/mogen negeren in het onderwijs;
  • hoe eenvoudig vloggen kan zijn;
  • welke tips je helpen om goed te vloggen;
  • of vloggen iets voor jou (en je leerlingen) is.

KUNNEN

  • een vlog voorbereiden;
  • een vlog aanmaken;
  • een vlog beoordelen.

66

Win tijd als ICT-coördinator met Intune + Windows 10

Beheer uw toestellen via MDM

Na deze sessie zal je weten wat Microsoft Intune en Microsoft Intune for Education is, hoe ermee te werken en begrijpen hoe het de dagdagelijkse taken van een IT coördinator of leraar kan vergemakkelijken.


84

Taalvaardig en lichaamsbewust programmeren zonder computer

Over waarom de 'uit-knop' van het scherm de belangrijkste is!

Na deze sessie zal je je leerlingen durven uitdagen om zelf oplossingen uit te denken voor een (programmeer-)opgave, zal je een stappenplan hebben om hen hierin te begeleiden, en zal je weten hoe je dit alles kan aanpakken zonder computer. Kortom: je zal warm gemaakt zijn om zaken uit te proberen die je nog niet durfde - op niveau van jouw klas, gaande van 4e leerjaar tot 6e jaar secundair. 


85

De nieuwe zorgmodule in Scoodle

Zorg op een haalbare manier in kaart brengen

Na deze sessie zal je precies weten hoe de nieuwe zorgmodule in Scoodle werkt en wat deze kan betekenen voor jouw onderwijspraktijk.


89

Educatieve mogelijkheden van de native apps van de iPad

Aan de slag met Apple iWorks.

Na deze sessie zal je de belangrijkste toepassingsmogelijkheden van de Apple iWorksapps gezien hebben en kan je zelf aan de slag om templates te maken.


91

Whizzkids

ICT-integratie in wedstrijdvorm

Na deze sessie zal je weten hoe je Whizzkids kan integreren in je lessen om zo te groeien naar een realistische en functionele ICT-integratie.


94

Internet of Things: Introductie en werking IoT

Welke invloed heeft het Internet of things?

Na deze sessie zal je inzichtelijk kunnen uitleggen wat IoT is, hoe het wordt geïmplementeerd en welke impact het heeft op onze samenleving.

Er wordt een aanzet gegeven voor een hands-on oefening waarbij de smartphone van de deelnemers localisatiedata doorstuurt naar een centrale databank.


102

Physical computing: tools vanaf de eerste graad

Toegankelijke soft- en hardware voor de lessen programmeren

Na deze sessie zal je kennisgemaakt hebben met enkele toegankelijke hulpmiddelen waarmee je leerlingen vanaf de eerste graad secundair onderwijs leert programmeren en waarmee je hun interesse in techniek aanwakkert. Zo ontdek je tijdens de demonstraties hoe je draadloos informatie verstuurt tussen micro:bits, hoe je een EV3-robot ook buiten de klassieke LEGO Mindstormssoftware om aanstuurt, hoe je jongeren introduceert in de wondere wereld van Arduino met de eenvoudige Makeblock Electronic …


112

Schermtijd: met jongeren naar een evenwichtig on/offlineleven.

Na deze sessie zal je ...