Overzicht van alle sessies

Sessies vorige ICT-praktijkdag - Editie 34

Voor wie een idee wil krijgen van een compleet aanbod:
klik door naar het overzicht van alle sessies op de vorige ICT-praktijkdag, editie 34.

AANBOD ICTDAG35 IN OPBOUW
10:00-12:30 & 14:00-16:30 - Workshops en presentaties

Het aanbod zal voortdurend uitgebreid worden tot 22 oktober 2019. Vanaf dan kan je inschrijven.
De deelnameprijs is € 120 (incl. BTW).

8:00-10:00 & 12:30-14:00 - Beurs en middagpresentaties

Beurs
's Ochtends en tijdens de lunch kan je de beurs bezoeken, maar het is ook mogelijk om in de voormiddag heel rustig samen te zitten met twee tot zes standhouders als je inschrijft voor sessies ... en/of ....

Middagpresentaties
Tijdens de lunch zijn er ook nog een tiental presentaties van 20'. Daar kan je zonder voorinschrijving naartoe.
Bekijk het aanbod.

AANDACHT: VOORLOPIG OVERZICHT!
Tot 22 oktober voegen we sessies toe. De dagdelen en de nummers van de sessies zullen nog veranderen.
Nog niet alle sessies kregen de juiste thema's toegewezen, waardoor de pagina Thema's ook nog onvolledig is.

Alles komt definitief in orde tegen 22 oktober 17:00. Dan kan je inschrijven.
Nodig intussen enkele collega's uit.

Momenteel bekijk je : Alle sessies

1

Gamekunde: Verantwoord gamen in het onderwijs

Hoe videogames educatief inzetten in je klas.

Na deze sessie zal je ... een ruimere kijk krijgen op videogames. Je zal enkele games leren kennen die getest zijn binnen een klascontext en je krijgt een ruim kader aan mogelijkheden om games ook in jouw klas in te zetten.


2

Een G Suite domein snel en efficiënt beheren via de commandline

Maak kennis met Google Apps Management

Na deze sessie zal je in staat zijn om zelf via de commandline Google Apps Management te gebruiken om je domein te beheren, gebruikers aan te maken, wachtwoorden te resetten, Google Drive mappen toe te voegen in de drive van een gebruiker, agenda's te delen, Cloudprinters te delen, ...

 


4

Beoordeel beter, leer meer. De kracht van comparatief beoordelen.

Een eenvoudige, leerrijke én geloofwaardige manier van evalueren.

Na deze sessie weet je…

  • wat betrouwbare en valide beoordelingen zijn
  • ken je de voor en nadelen van comparatief beoordelen
  • kan je inschatten welke meerwaarde comparatief beoordelen je kan bieden in termen van geloofwaardig beoordelen en leermomenten creëren voor studenten

6

Excel: Analyses maken d.m.v. draaitabellen

Gegevens naar informatie: Eindelijk leer je Excel nog beter kennen!

Na deze sessie kan je zeer snel en efficiënt lijsten analyseren door te werken met draaitabellen (PivotTables). Gedaan met urenlang zwoegen om de correcte informatie te bekomen.

 


9

Leer je leerlingen online programmeren met Dodona

Dodona: een online co-teacher om te leren programmeren

Na deze sessie zal je in staat zijn om een eigen cursus op te bouwen in Dodona (dodona.ugent.be), waarin je programmeeroefeningen aanbiedt waarop je leerlingen automatisch feedback krijgen.


10

Leer werken met alle tools in ICT-leerplan lerarenopl (DAGSESSIE)

Word weer student - Basiscursus ICT in jouw vak/les/klas

Na deze sessie zal je ...


11

Programmeren voor kleuters (4-7 jr) - Cubetto

Ga aan de slag met het robotje Cubetto

Na deze sessie zal je weten hoe je met je kleuters aan de slag kan gaan met dit didactisch materiaal om samen de eerste stappen te zetten in het programmeren.


12

Snel een computerklas (her)installeren met FOG-server (DAGSESSIE)

Centraal beheer van je clients met GRATIS software

Na deze sessie zal je:

  • een imageserver (= FOG-server) installeren en configureren voor gebruik in schoolomgeving;
  • de FOG-server gebruiken om netwerkprinters te installeren op de klas-pc's;
  • de FOG-server zodanig configureren dat, nadat een pc een image heeft ontvangen, de pc zich automatisch in het opgegeven domein aanmeldt.

15

Bouw responsive websites met Bootstrap (DAGSESSIE)

Bootstrap maakt webontwikkeling sneller & gemakkelijker

Na deze sessie weet je:

  • hoe je het Bootstrap moet integreren in je website;
  • hoe je basis typografie-elementen kunt toevoegen;
  • hoe je HTML-elementen kunt integreren en aanpassen;
  • hoe je via het grid systeem een webpagina responsive maakt;
  • wat media queries zijn en hoe je ze kunt gebruiken;
  • hoe je een template kunt downloaden en aanpassen.

Na deze sessie kun je:

  • met behulp van Bootstrap een eigen responsive website bouwen;
  • een template downloaden en manipuleren naar je eigen huisstij…

16

Zelf animatiefilmpjes maken met Moovly

Creëer whiteboardvideo's, cartoonanimaties, uitlegfilmpjes, ...

Na deze sessie zal je:

  • ondervonden hebben dat je geen grafische of multimedia-expert moet zijn om geslaagde animatiefilmpjes te maken
  • zelf eenvoudig animatiefilmpjes kunnen maken over allerlei educatieve onderwerpen en in verschillende stijlen
  • volop inspiratie en ideeën opgedaan hebben over hoe je animatievideo's zinvol in lessen, projecten en taken kan gebruiken
  • weten hoe je gemaakte filmpjes downloadt, publiceert, deelt, kopieert en bewerkt

 

 


17

Google Formulieren voor beginners: maken delen resultaten ...

Een digitale bevraging maken met Google Formulieren

Na deze sessie kun je:

  • zelfstandig een Google Formulier aanmaken;
  • vragen maken met alle vraagtypes;
  • een Google Formulier laten invullen;
  • de antwoorden op het Google Formulier raadplegen (zowel individuele antwoorden als totaaloverzicht);
  • een Google Formulier koppelen aan een Google Spreadsheetdocument;
  • een formulier uitschakelen;
  • een Google Formulier delen;
  • secties maken: respondent laten navigeren op basis van antwoorden;
  • werken met gegevensvalidatie (voorwaarden stellen aan gegeven …

19

Ervaar de mogelijkheden van VR in de klas

Een realistische blik op wat VR en AR kunnen betekenen voor je les

Resultaat na deze sessie:

  • Je weet wat het aanbod van hardware is en wat de voor- en nadelen zijn. Zo kan je eventueel zelf een keuze maken.
  • Je weet welke toepassingen er zijn en hoe je die in een les kan inzetten.
  • Je weet hoe je zelf een stukje virtual reality kan maken en hoe je dit in een les kan inzetten.

21

Prezi NEXT: Presentaties online maken (Beginners)

Vernieuwend en opvallend presenteren met de nieuwe PREZI NEXT!

Na deze sessie zal je een presentatie in Prezi NEXT (de nieuwe Prezi) ontwikkeld hebben.

Je kunt aan de slag met het programma in de onderwijssituatie en maakt adequate presentaties.

Je krijgt tips en trucs in het gebruik van deze tool en en bij het presenteren in het algemeen.

Je beschikt over een handleiding en een maand gratis ondersteuning via e-mail.

 

 

 

 


24

ICT-beleid, lessen uit het verleden, tips voor de toekomst

Na deze sessie zal je ...


25

LEGO MINDSTORMS EV3 binnen STEM (DAGSESSIE)

LEGO EV3: de wereld van de autoindustrie en trajectcontroles

Na deze sessie zal je:

  • inzicht hebben in de EV3-hardware;
  • de verschillende sensoren kunnen gebruiken;
  • een eenvoudig programma schrijven in de EV3-software;
  • verder gevorderde programma's leren verstaan en schrijven;
  • zelf in staat zijn om verder te leren werken met de software;
  • enkele leuke, creatieve toepassingen van STEM-onderwijs kunnen gebruiken in uw klas.

26

Werken met Arduino: Aan de slag met LEDs & eenvoudig programmeren

Toepassingen voor eerste graad SO, maar interessant voor iedereen

In deze sessie leren we aan de hand van eenvoudige oefeningen de basisprincipes van Arduino. Ideaal dus om in de eerste graad (of zelfs vroeger) Arduino bij je leerlingen aan te leren. We gaan eenvoudige elektronische componenten (zoals led’s) schakelen, die dan op hun beurt iets gaan uitvoeren/sturen, afhankelijk van het programma (Sketch) dat je hebt geüpload op de microchip van je Arduino.

Wat mag je verwachten in deze sessie:

  • het sturen van een knipperend led;
  • het sturen van …

27

On STEAM met de micro:bit.

Maak zelf zo'n 5 projecten met de microbit.

Na deze sessie zul je weten wat je nu echt kunt doen met de micro:bit en ga je met veel ideeën naar huis hoe je dit in je klas kunt aanpakken. Je maakt zelf een aantal van de 5 meegenomen voorbeelden. Je kiest zelf in welk niveau groep je gaat zitten. Teven krijg je inzicht in het werken met het speciaal ontwikkelde ontwerp sjabloon  voor de micro:bit.


30

Attractieve muziek-apps en méér in mijn klas

Met muziek-apps muzikaal -creatief én vakoverschrijdend aan de slag

Na deze sessie zal je:.

  • persoonlijk vertrouwd zijn met attractieve muziekapps voor rechtstreeks gebruik in de klas;

  •  

    muziekapps (voor iPad) op hun didactische inzetbaarheid ervaringsgericht kunnen aftoetsen.


33

Edpuzzle en Thinglink

Activerende tools voor jouw (geflipte) les

Na deze sessie zal je:

  • met Edpuzzle een video interactief kunnen maken;
  • met Thinglink een afbeelding interactief kunnen maken;
  • de meerwaarde van beide tools voor de eigen klaspraktijk kunnen benoemen;
  • concrete toepassingen van beide tools in de eigen klaspraktijk kunnen benoemen;
  • met goesting aan de slag gaan met deze tools ????

36

Laagdrempelige kennismaking met STEM/STEAM & maakonderwijs

Aan de slag met lasersnijder vinylsnijder CNC-frees 3D-printers ...

  • Je zal kennis gemaakt hebben met allerlei technologieën om het te maken: 3D-printen, laser cutter, vinylsnijder, CNC frees, ... 
  • Je krijgt 'maker'-inzichten mee: vindingrijkheid, ontwerpen, creativiteit, combineren, motiveren, vallen en opstaan, ...

38

Programmeren in de kleuterklas

CSU Qobo LEGOprogrammeertrein CodePillar Bee-Bot Cubetto Squiver ...

Na deze sessie zal je ...


39

STEM: Coole sensoren en instrumenten

Na deze sessie zal je ...


40

Activerend lesgeven met LessonUp!

Ontdek de nieuwe manier van lesgeven, 20000 collega's gingen je voor

Aan het eind van de inspiratiesessie heb je zelf een interactieve (!) digitale les gemaakt in LessonUp, een les die je de volgende dag meteen kunt geven.

Het allerbelangrijkst is dat je daarnaast ook veel hebt opgestoken over de digitale didactiek achter LessonUp en hoe je het effect van jouw les op je leerlingen vergroot.

Je hebt geleerd hoe je een actieve klas creërt zónder dat je hiervoor eerst 3 maanden op cursus moet.

Je leert ook hoe je inzicht krijgt in de voortgang va…


44

Blended learning: een mix van klassiek leren en e-learning

Tal van goede praktijkvoorbeelden

De deelnemers kunnen na de vorming een aantal tools gebruiken waarmee blended learning doelgericht en effectief geïmplementeerd kan worden in de klaspraktijk. Tijdens het implementeren hanteren de deelnemers een duidelijke en concrete visie op blended learning.


46

Aan de slag met Minecraft: Education Edition (DAGSESSIE)

Breng Minecraft binnen in de klas: programmeren, creativiteit, ...

Na deze sessie zal je:

  • eindelijk weten wat Minecraft is;
  • zelf kunnen werken met Minecraft;
  • kunnen programmeren met Microsoft MakeCode;
  • interessante commando's ontdekken;
  • tal van functies binnen Minecraft Education leren kennen;
  • een wereld in Minecraft kunnen beheren voor een klasgroep.

 

 

 


47

Zelf STEM APPS maken voor Android én IOS met Thunkable X

Na deze sessie zal je ...


49

Instagram

Na deze sessie zal je ...


50

Mediawijs groeiplan

Na deze sessie zal je ...


52

Online tools, lesmateriaal & tips voor de leerkracht informatica

Gebruik Scratch, Pixlr, WeVideo, Prezi, Sway, Moovly en veel meer!

Na deze sessie beschik je over heel wat lesmateriaal en heb je kort maar krachtig kennis gemaakt met gratis programma's zoals:

  • Scratch: Een programmeer-tool voor bv. games
  • Prezi en Sway: Stijlvolle presentatie-tools
  • Moovly: Geanimeerde video's en presentaties
  • Pixlr: Fotobewerkingsprogramma zoals Photoshop
  • Google Drive: Online samenwerken en Google Formulieren
  • Microsoft Office Online: Omdat het ook gratis kan...
  • Informaticalessen.be: Dé online website voor l…

53

Beeldvorming in de kijker - Mediawijs kijken - Framing

Hoe kun je leerlingen kritisch leren kijken naar beelden?

Na deze sessie zal je meer weten over framing, en de technieken waarmee beelden gemanipuleerd worden. Je ontdekt hoe je het kritisch kijken naar beelden bij je leerlingen kan stimuleren via o.a. Visual Thinking Strategies. 


2

Een G Suite domein snel en efficiënt beheren via de commandline

Maak kennis met Google Apps Management

Na deze sessie zal je in staat zijn om zelf via de commandline Google Apps Management te gebruiken om je domein te beheren, gebruikers aan te maken, wachtwoorden te resetten, Google Drive mappen toe te voegen in de drive van een gebruiker, agenda's te delen, Cloudprinters te delen, ...

 


3

Werk met VR & AR in je klas

Leer zelf virtuele ruimtes bouwen met de app CoSpaces Edu

Na deze sessie heb je kennis gemaakt met de app CoSpaces Edu. Je kan zelf iets bouwen in een virtuele 3D wereld en enkele basis codes toepassen. Je krijgt inspiratie over hoe dit in je eigen klas te gebruiken.


5

EdHub: ICT - Didactiek - Leeromgeving

Laagdrempelig differentiëren d.m.v. ICT, ruimte en didactiek

Na deze sessie zal je

  • Tools mee naar huis kunnen nemen om in de klas mee te differentiëren.
  • Advies mee naar huis kunnen nemen over hoe je specifieke lessituaties kan versterken door middel van aanpassingen van ruimte en technologie. 
  • Aan de slag kunnen gaan met een analyse-instrument om je eigen lesfases aan te passen naar meer differentiatie. 

7

Interactieve dashboards maken in Excel: Visuele dataweergave

Amper gekend, maar heel handig om informatie te structureren

Na deze sessie zal je een Excel dashboard kunnen maken waarbij je de gegevens op een efficiënte, overzichtelijke en flexibele manier visualiseert. In één oogopslag heb je de essentiële kerngetallen.

 

 


8

Squeeze: Aan de slag met een serious game over online identiteit

Na deze sessie zal je ...


13

Ontwerp een game met gratis software: GameMaker

Maak een eenvoudige game zonder kennis van programmeertaal

Na deze sessie zal je weten hoe je met je leerlingen een eenvoudige game kunt programmeren. Je krijgt documentatiemateriaal mee naar huis, met het stappenplan van het gemaakte spel.


14

Smartschool Analytics in de praktijk

Inzicht in jouw school

Na deze sessie zal je een goed idee hebben hoe je vanuit objectieve data overzichtelijke informatie kan omzetten in heldere kennis.

De inspirerende praktijkvoorbeelden zullen een aanzet zijn om er in je eigen school mee aan de slag te gaan.


18

Google Formulieren voor gevorderden

Het afnemen van toetsen, als inschrijvingstool of voor peerevaluatie

Na deze sessie zal je:

  • Google Forms gebruiken als digitale toets;
  • extra functionaliteiten toevoegen aan je Google Form door het gebruik van add-ons;
  • add-ons kiezen in functie van de doelstelling van je formulier. (vb. inschrijvingsfomulier, peerevaluatie, toets, ...).

 


19

Ervaar de mogelijkheden van VR in de klas

Een realistische blik op wat VR en AR kunnen betekenen voor je les

Resultaat na deze sessie:

  • Je weet wat het aanbod van hardware is en wat de voor- en nadelen zijn. Zo kan je eventueel zelf een keuze maken.
  • Je weet welke toepassingen er zijn en hoe je die in een les kan inzetten.
  • Je weet hoe je zelf een stukje virtual reality kan maken en hoe je dit in een les kan inzetten.

20

Ontwerp zoals een designer met Canva

Maak je eigen (Facebook)banner, folder, infographic, presentatie,...

Na deze sessie zal je Canva ontdekt hebben als dé online applicatie om folders, headers, infografieken, ... te ontwerpen. Je zal gewerkt hebben met lay-outs en (eigen) afbeeldingen toegevoegd hebben om te komen tot een downloadbaar resultaat.


22

Programmeren en computationeel denken met populaire PYTHON.

ICT en STEM in één programmeertaal

Na deze sessie zal je 

  • computationeel denken bij programmeren in PYTHON kunnen toepassen 
  • eenvoudige PYTHON programma’s kunnen schrijven
  • PYTHON oefeningen hebben die je in je klaspraktijk kan gebruiken
  • PYTHON binnen een leerlijn ICT en STEM kunnen plaatsen
     

23

Android Apps maken in de klas met AppInventor2

Gebruik de visuele programmeertaal Scratch om Apps te maken

Na deze sessie zal je:

  • een app voor een android toestel geprogrammeerd hebben met AppInventor2;
  • het basisconcept onder de knie hebben: componenten selecteren en deze programmeren door blokken in elkaar te klikken
  • enkele tips gekregen hebben om zelf in de klas aan de slag te gaan.

En natuurlijk: je eigen ontwikkelde app meenemen!

 


27

On STEAM met de micro:bit.

Maak zelf zo'n 5 projecten met de microbit.

Na deze sessie zul je weten wat je nu echt kunt doen met de micro:bit en ga je met veel ideeën naar huis hoe je dit in je klas kunt aanpakken. Je maakt zelf een aantal van de 5 meegenomen voorbeelden. Je kiest zelf in welk niveau groep je gaat zitten. Teven krijg je inzicht in het werken met het speciaal ontwikkelde ontwerp sjabloon  voor de micro:bit.


28

PHP-scripts

Na deze sessie zal je ...


29

Flip je klas door gebruik te maken van instructievideo's

Gratis en professioneel met PowerPoint Mix en ActivePresenter

Na deze sessie zal je:

  • instructievideo’s kunnen aanmaken op jouw eigen niveau: eenvoudig of meer geavanceerd;
  • instructievideo’s kunnen aanmaken zonder veel technische problemen en aan een behoorlijk tempo met gebruik van je persoonlijke laptop of computer;
  • instructievideo’s kunnen aanmaken volgens een aantal scenario’s. Denk bv. aan het inspreken van PowerPoint dia’s, het uitleggen van een oefening op het digibord, …;
  • instructievideo’s kunnen voor…

31

Minder papierwerk, meer tijd voor de les met Google Classroom

Oefenen, zelfcorrigerende werkbladen, samenwerken en communiceren

Na deze sessie zal je:

  • zin hebben om met Google Classroom zelfstandig aan de slag te gaan;
  • pedagogische voordelen van werken met Google Classroom zelf ondervonden hebben en zelf willen uittesten;
  • weten hoe je gemakkelijk je eigen klas kan beheren en organiseren in Google Classroom;
  • opdrachten, vragen, mededelingen en nuttige links in jouw digitale classroom kunnen plaatsen;
  • "real-time" feedback kunnen geven aan je leerlingen;
  • gemakkelijk overzicht kunne…

34

STE(A)M-apps: Robotica en programmeren in lager onderwijs

LEGO, Dash & Dot, Blocky, mbot, Ozobot, ...

Na deze sessie zal je:

  • geproeft hebben van een uitgebreide selectie van vele STEAM-apps die er bestaan voor kinderen uit het 3e tot het 6e leerjaar;
  • voor- en nadelen van heel wat programmeerbare robots tastbaar gemaakt hebben;
  • de eerste mogelijkheden, toepassingen en valkuilen van vele programmeerapps gezien én ervaren hebben;
  • weten wat je binnen STEAM allemaal kan doen in wero, hoekenwerk, projecten.

35

Aan de slag met heel wat STE(A)M-tools voor secundair onderwijs

De nieuwste tools, educatieve technologie, apps, robots, ...

Na deze sessie ben je aan de slag gegaan met de verschillende STE(A)M-tools, apps, programmeerbare robots, ... die je kan gebruiken in het secundair onderwijs. 


37

3D-ontwerpen & 3D-printen met Tinkercad en Cura

3D leren denken en maken in het maakonderwijs

Na deze sessie (en blijven oefenen) kan je vlot 3D-tekenen en 3D-printen.

Je kan het inzetten in de klas volgens de onderzoekend en ontwerpend leren-methode.

Je kan 3D-tekenen gebruiken voor projecten waarbij "digital fabrication" aan de orde komt en voor "Prototyping", zodat je ook 3D-prints kunt maken.

 


41

ICT in het vak geschiedenis

Na deze sessie zal je ...


42

Pixlr Editor: Een eenvoudig online gratis fotobewerkingsprogramma

Een verrassend programma met de mogelijkheden van Photoshop

Na deze sessie zal je met het gratis online fotobewerkingsprogramma Pixlr Editor op een zeer eenvoudige manier

  • nieuwe eigen creaties maken, figuren uit- en bijsnijden;
  • objecten, vlekken en achtergronden verwijderen uit foto's;
  • foto's samenvoegen en teksten op je foto's plaatsen;
  • de belichting en kleuren aanpassen, rode ogen retoucheren.

Als afsluiter werken we met een meloen en andere groenten een leuke halloweenopdracht uit. Het programma is Nederlandstal…


43

Votingsystems, verhoog de interactiviteit van je les

Laat elke leerling mee participeren

De deelnemers zijn na deze vorming expert in het managen van digitale stemsystemen. Men kan zelfstandig een keuze maken uit de verschillende systemen en een eigen stemsysteem opzetten.


48

STEM-projecten met Arduino voor de tweede graad SO

Na deze sessie zal je ...


51

Straffe jongerencommunicatie

Na deze sessie zal je ...


54

Clicksafe: verantwoord internetgebruik door kind & adolescent

Na deze sessie zal je ...


55

Haal meer uit G Suite, Drive, Classroom met allerlei add-ons

Na deze sessie zal je ...


14

Smartschool Analytics in de praktijk

Inzicht in jouw school

Na deze sessie zal je een goed idee hebben hoe je vanuit objectieve data overzichtelijke informatie kan omzetten in heldere kennis.

De inspirerende praktijkvoorbeelden zullen een aanzet zijn om er in je eigen school mee aan de slag te gaan.


32

Live podcast 'Buiten de Krijtlijnen' - ICT in onderwijs

Een podcast over onderwijs!

Na deze sessie zal je ...

een beter inzicht hebben in het ICT-landschap in België. 


45

Vloggen! Maak je eerste videoblog voor je eigen les.

Vloggen in de les: eenvoudig, uitdagend en zinvol!

Na deze sessie zal je

WETEN

  • wat vloggen is;
  • waar vloggen vandaan komt;
  • waarom we vloggen niet kunnen/mogen negeren in het onderwijs;
  • hoe eenvoudig vloggen kan zijn;
  • welke tips je helpen om goed te vloggen;
  • of vloggen iets voor jou (en je leerlingen) is.

KUNNEN

  • een vlog voorbereiden;
  • een vlog aanmaken;
  • een vlog beoordelen.