Overzicht van alle sessies

NIEUW? ZEKER EVEN LEZEN.
Volg eerst strikt deze handleiding en tips a.u.b.!

1. Uitleg bij de dagdelen voor en namiddag, VM1, VM2, NM1 en NM2

Er zijn twee dagdelen: voormiddag en namiddag.
Elk dagdeel is opgesplitst in twee delen: VM1+VM2 en NM1+NM2.

Ofwel volg je in een dagdeel twee 'korte sessies':

Ofwel volg je in een dagdeel één 'gewone sessie':

Ofwel volg je één van de vijf 'dagsessies' (nr 1 tot 5).
Zij starten om 10.00 uur en eindigen om 16.30 uur, met lunchpauze van 12.30 tot 14.00 uur.

2. Kijk nu eerst naar OVERZICHT, dan is het sessieschema duidelijker!

Tip: Druk dit overzicht af en duid erop aan welke sessies je PER DAGDEEL zal kiezen als eerste en tweede keuze (per dagdeel zijn immers twee keuzes verplicht).
We bevelen ook heel sterk aan om een derde en vierde keuze te maken.

Kies je een korte sessie (die dus niet de hele voor- of namiddag duurt), dan moet je in dat dagdeel ook een tweede korte sessie kiezen.
Concreet: Kies je in de voormiddag enkel een sessie in tijdsblok VM1, dan moet je ook een sessie kiezen in tijdsblok VM2.

Je krijgt sowieso je eerste keuze! Behalve wanneer ze geannuleerd zou worden (zieke lesgever of te weinig inschrijvingen).

3. Bekijk nu pas de sessies hieronder en LEES DE INHOUD EN VOORKENNIS!

Kijk ook na of je behoort tot de juiste doelgroep (BaO, SO, ICT-cöordinator, ...).
Te vaak stellen we vast dat deelnemers niet met de juiste voorkennis deelnemen of andere verwachtingen hebben omdat ze de inhoud niet lazen.

Handleiding bij onderstaand overzicht

Klik op de titel van een sessie om de inhoud, doelgroep en voorkennis te weten.
Klik op een label, thema, functie of vorm om de sessies te filteren zodat je bvb. enkel de workshops of de nieuwe sessies eruit filtert.
Gebruik de snelzoeker via trefwoorden om een sessie over een bepaald onderwerp te zoeken.

TIP: Sessies die vaak zo goed worden geëvalueerd dat ze in de TOP 20 belanden, krijgen een label 'TOP20' in de omschrijving.

Kijk goed na of je inschrijft voor een presentatie of een workshop .

4. Alles goed bekeken, keuze gemaakt? Schrijf in!

SCHRIJF HIER IN!

 

Momenteel bekijk je : Alle sessies

1

LEGO MINDSTORMS EV3 binnen STEM (DAGSESSIE)

LEGO EV3: de wereld van de autoindustrie en trajectcontroles

Na deze sessie zal je:

  • inzicht hebben in de EV3-hardware;
  • de verschillende sensoren kunnen gebruiken;
  • een eenvoudig programma schrijven in de EV3-software;
  • verder gevorderde programma's leren verstaan en schrijven;
  • zelf in staat zijn om verder te leren werken met de software;
  • enkele leuke, creatieve toepassingen van STEM-onderwijs kunnen gebruiken in uw klas.

2

Aan de slag met Minecraft: Education Edition (DAGSESSIE)

Breng Minecraft binnen in de klas: programmeren, creativiteit, ...

Na deze sessie zal je:

  • eindelijk weten wat Minecraft is;
  • zelf kunnen werken met Minecraft;
  • kunnen programmeren met Microsoft MakeCode;
  • interessante commando's kennen;
  • tal van functies binnen Minecraft Education leren kennen;
  • een wereld in Minecraft kunnen beheren voor een klasgroep.

 

 


3

Een weblog met de kracht van Wordpress (DAGSESSIE)

Wordpress heeft veel meer in petto dan iedereen denkt ...

Na deze sessie zal je in staat zijn:

  • een eigen Wordpress installatie te voltooien en te publiceren;
  • de Wordpress website uit te breiden en succesvol te maken
  • je website hoger laten ranken in Google;
  • je website beter op te volgen en de mogelijke onvolmaaktheden op te sporen;
  • de echte kracht van Wordpress te leren gebruiken.

Een voorbeeldje van een Wordpress weblog gemaakt op een ICT-praktijkdag: http://www.gabienlambert.nl/


4

Bouw responsive websites met Bootstrap (DAGSESSIE)

Bootstrap maakt webontwikkeling sneller & gemakkelijker

Na deze sessie weet je:

  • hoe je het Bootstrap moet integreren in je website;
  • hoe je basis typografie-elementen kunt toevoegen;
  • hoe je HTML-elementen kunt integreren en aanpassen;
  • hoe je via het grid systeem een webpagina responsive maakt;
  • wat media queries zijn en hoe je ze kunt gebruiken;
  • hoe je een template kunt downloaden en aanpassen.

Na deze sessie kun je:

  • met behulp van Bootstrap een eigen responsive website bouwen;
  • een template downloaden en manipuleren naar je eigen huisstij…

5

Snel een computerklas (her)installeren met FOG-server (DAGSESSIE)

Centraal beheer van je clients met GRATIS software

Na deze sessie zal je:

  • een imageserver (= FOG-server) installeren en configureren voor gebruik in schoolomgeving;
  • de FOG-server gebruiken om netwerkprinters te installeren op de klas-pc's;
  • de FOG-server zodanig configureren dat, nadat een pc een image heeft ontvangen, de pc zich automatisch in het opgegeven domein aanmeldt.

8

Programmeren voor kleuters (4-7 jr) - Zonder pc, maar met Cubetto

Ontwikkelingsdoelen halen met het robotje Cubetto

Na deze sessie zal je weten hoe je met je kleuters aan de slag kan gaan met dit heel eenvoudig didactisch materiaal om samen de eerste stappen te zetten in het programmeren.


9

Leren programmeren in de kleuterklas: Welke tool ligt je best?

CSU, LEGO Programmeertrein, CodePillar, Bee-Bot, Cubetto, Ozobot,...

Na deze sessie zal je nieuwe inspiratie en ideeën hebben om stapsgewijs en laagdrempelig aan de slag te gaan rond programmeren met je kleuters of met leerlingen eerste leerjaar lager onderwijs.


10

Aan de slag met heel wat STE(A)M-tools voor secundair onderwijs

De nieuwste tools, educatieve technologie, apps, robots, ...

Na deze sessie ben je aan de slag gegaan met de verschillende STE(A)M-tools, apps, programmeerbare robots, ... die je kan gebruiken in het secundair onderwijs. 


11

Coderen zonder investeren - Praktijkvoorbeelden voor lager ond.

Computerwetenschap als STEM in de basisschool kan met weinig kosten

Na deze sessie zal je:

  • een viertal activiteiten grondig hebben uitgeprobeerd;
  • toffe educatieve apps en programma’s kennen waarmee de eerste programmeerstappen worden gezet;
  • weten hoe je code.org moet gebruiken in een klasomgeving zodat je programmeertaken kan geven en volgen van jouw leerlingen;
  • kennis maken met twintig speelse programmeeractiviteiten zonder dat er een computer aan te pas komt;
  • ervan overtuigd zijn dat computerwetenschap een verplicht vak zou moeten zijn in het basi…

12

Maak uitvinden kinderspel met SAM Labs

Ontdek de mogelijkheden van SAM Labs voor jouw klas.

Na deze sessie kan je zelfstandig aan de slag met de SAM Labs technologie en hoorde je verhalen hoe scholen en leerkrachten SAM Labs concreet gebruiken in de les. Je gaat met uitgewerkt lesmateriaal aan de slag en ervaart hoe krachtig en eenvoudig het is om iets te bedenken, maken en programmeren met SAM Labs.


13

LEGO Education Spike Prime: Maak kennis met de nieuwe robot

Aan de slag met Technic, motoren, sensoren en de programmeertaal

Na deze sessie zal je kennis gemaakt hebben met de nieuwe Spike Prime LEGO robot. Je zal ervaren hebben hoe de nieuwe LEGO Technic elementen het bouwen sneller en gemakkelijker maken. Na deze workshop zal je in staat zijn om zelf mogelijkheden van de nieuwe sensoren en motoren te gaan ontdekken in de nieuwe LEGO-Scratch programmeertaal.


14

Gamen op educatieve wijze met Minetest

Aan de slag met de gratis variant van Minecraft

Na deze sessie zal je:

  • weten wat Minetest is en ermee kunnen werken;
  • kunnen werken met 'mods';
  • tips hebben om te gebruiken in de klas:
    • als multiplayer: alle leerlingen in één wereld (groepswerk);
    • als singleplayer: één leerling voert de opdrachten uit in een wereld;
    • weten hoe je oefeningen kan beoordelen.

15

Creatief en algoritmisch denken met Scratch

Een uitdagende Nederlandstalige programmeeromgeving voor jongeren

Na deze sessie kan je uitgaande van herkenbare probleemsituaties en vertrekkende vanuit de leefwereld van de jongeren je leerlingen algoritmisch leren denken. Je bereikt er een hele reeks leerplandoelstellingen van het nieuwe leerplan ICT mee en je leerlingen zijn klaar om later meer geëvolueerde programmeertalen te leren en apps te ontwikkelen.


16

Physical computing met Arduino via Ingegno Blokkencode

Je eerste stappen met een visuele programmeereditor

Na deze sessie zal je de omgeving van de Ingegno Blokkencode kunnen gebruiken om met je leerlingen in de klas aan de slag te gaan. 

Je zal verschillende facetten verkend hebben en inspiratie opgedaan hebben met practische voorbeelden van projecten.

Je zal een basisprogramma kunnen maken, debuggen, opslaan als .xml (de blokken) of als .ino en uploaden naar je arduino. 


17

Programmeren van een Micro:Bit

Leerlingen leren andere leerlingen uit niet STEaM-richtingen program

Na deze sessie zal je:

  • Inspiratie hebben voor initiatieven i.v.m. gender in onderwijs en wetenschappen;
  • een good practice van peer teaching op Sint-Lievenscollege Humaniora ervaren hebben;
  • kunnen programmeren met Micro:Bit met blokken; 
  • toepassingen hebben om samen met je leerlingen in de klas te doen. 

18

On STEAM met de micro:bit: Maak zelf een vijftal projecten

Basis, Vervolg, Expert of Scratch: kies zelf je niveau.

Na deze sessie zul je weten wat je nu echt kunt doen met de micro:bit en ga je met veel ideeën naar huis hoe je dit in je klas kunt aanpakken.

Je maakt zelf een aantal van de vijf meegenomen voorbeelden.
Je kiest zelf in welk niveaugroep je gaat zitten.

Tevens krijg je inzicht in het werken met het speciaal ontwikkelde ontwerpsjabloon voor de micro:bit.


19

Werken met Arduino: Aan de slag met LEDs & eenvoudig programmeren

Toepassingen voor eerste graad SO, maar interessant voor iedereen

In deze sessie leren we aan de hand van eenvoudige oefeningen de basisprincipes van Arduino. Ideaal dus om in de eerste graad (of zelfs vroeger) Arduino bij je leerlingen aan te leren. We gaan eenvoudige elektronische componenten (zoals led’s) schakelen, die dan op hun beurt iets gaan uitvoeren/sturen, afhankelijk van het programma (Sketch) dat je hebt geüpload op de microchip van je Arduino.

Wat mag je verwachten in deze sessie:

  • het sturen van een knipperend led;
  • het sturen van …

20

Leer je leerlingen online programmeren met Dodona

Dodona: een online co-teacher om te leren programmeren

Na deze sessie zal je in staat zijn om een eigen cursus op te bouwen in Dodona, waarin je programmeeroefeningen aanbiedt waarop je leerlingen automatisch feedback krijgen.


21

Artificiële Intelligentie verduidelijkt met de EDUbox AI

Speel de EDUbox AI en leer hoe je het kan toepassen in je klas

Na deze sessie zal je:

  • Artificiële Intelligentie eenvoudig kunnen uitleggen;
  • begrijpen dat AI een containerbegrip is en er verschillende vormen bestaan;
  • een inzicht hebben in hoe AI werkt;
  • kritischer kijken naar de mogelijkheden en de mogelijke gevolgen van AI;
  • weten hoe je de EDUbox zelf kan geven in je eigen klas.

22

Laagdrempelige kennismaking met STEM/STEAM & maakonderwijs

Aan de slag met lasersnijder vinylsnijder CNC-frees 3D-printers ...

  • Je zal kennis gemaakt hebben met allerlei technologieën om het te maken: 3D-printen, laser cutter, vinylsnijder, CNC frees, ... 
  • Je krijgt 'maker'-inzichten mee: vindingrijkheid, ontwerpen, creativiteit, combineren, motiveren, vallen en opstaan, ...

23

Leren leuker en interessanter maken met digitale tools

Tools voor je digitale leeromgeving, klas, hoekenwerk, contractwerk

Na deze sessie zal je:

  • een overzicht hebben van een aantal handige tools om je digitale sprong in de klas en school vorm te geven;
  • een case bekeken hebben over het uitrollen van een digitale werking;
  • concreet materiaal en ideeën hebben om zelf aan de slag te gaan.

24

Realiseer de eindtermen ICT met digitale tools

Office 365 bevat alles om de leerplandoelen ICT te realiseren

Na deze sessie zal je:

  • een goed beeld hebben op een methodiek om de leerplandoelen ICT eerste graad te realiseren met de gratis O365 online toepassingen;
  • eveneens weten hoe je effectief deze doelen via de verwachte integratie in de vakken kunt bereiken;
  • office online kunnen gebruiken om beter samen te werken.

25

Excel: Analyses maken d.m.v. draaitabellen

Gegevens naar informatie: Eindelijk leer je Excel nog beter kennen!

Na deze sessie kan je zeer snel en efficiënt lijsten analyseren door te werken met draaitabellen (PivotTables). Gedaan met urenlang zwoegen om de correcte informatie te bekomen.


26

Datageletterdheid met de Microsoft Power-BI desktop

Word datageletterd en vergaar, bewerk, combineer, ... data

Na deze sessie zal je:

  • hand-on datageletterdheid kunnen bijbrengen
  • kunnen werken met de Power BI desktop.

27

Leerlingen zelfstandig aan het werk zetten met behulp van ICT

Live feedback van leerkracht én klasgenoten!

Na deze sessie kun je:

  • een les uitwerken binnen Classkick;
  • GoFormative en Wizer.me inzetten om de zelfstandige opdrachten van je studenten op te volgen;
  • deze tools op een didactisch en verantwoorde manier inzetten;
  • digitaal orde houden;
  • gebruiksvriendelijke tools inzetten die helpen bij de organisatie en planning van zelfstandig werk.

28

PowerApps/Flow

mobiele apps maken met business application platform van Microsoft

Na deze sessie zal je een fietsvergoeding kunnen invullen op een mobiele app en een mail kunnen sturen naar de aanvrager.

We werken met PowerApps om de input te verzamelen.

Flow leggen we uit a.d.h.v. Forms zodat bij problemen in PowerApps je toch mee kan bij Flow.


29

Aan de slag met OneNote en OneNote Class Notebook in de klas

Opdrachten en notities maken + Delen met leerlingen + Feedback

Na deze sessie zal je:

  • de basisbeginselen van OneNote beheersen;
  • kennis hebben gemaakt met OneNote Class Notebook;
  • jouw notities centraal kunnen delen met je leerlingen;
  • opdrachten voor je leerlingen uit kunnen zetten en er individueel feedback op kunnen geven.

30

De “geheime” tijdsbesparende tips & tricks in Windows 10 & O365

Sneller en vlotter werken aan o.m. lesvoorbereidingen en verslagen

Na deze sessie zal je meer inzicht hebben in Office (Word, Excel, Powerpoint). Je zal ook de Windows Verkenner kunnen inzetten als een tijdsbesparende bondgenoot.


31

Hoe lesgeven in een laptopproject? Tools die daarbij helpen.

Pedagogische tips, tricks, tools, apps voor een BYOD-project

Na deze sessie zal je een aantal nieuwe apps kennen om het lesgeven met digitaal materiaal aangenamer te maken. Je hebt ook nieuwe inzichten verworven om verschillende lesvormen efficiënter in te zetten in de klas.


32

Een stapje verder met de apps van G Suite

Breid je G Suite uit met extra apps, extensies en add-ons

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je o.a.:

  • je Google Drive kunnen uitbreiden met extra applicaties om bvb. foto's te bewerken, aantrekkelijke brochures te maken, PDF's te bewerken, bestanden te unzippen, geluidsbestanden op te nemen en te bewerken, ...
  • enkele gevorderde mogelijkheden van de standaard G Suite apps leren kennen en deze apps leren uitbreiden via (voor onderwijs) interessante add-ons en extensies zodat je de mogelijkheden er enorm kunt van vergroten. 

33

Minder papierwerk, meer tijd voor de les met Google Classroom

Oefenen, zelfcorrigerende werkbladen, samenwerken en communiceren

Na deze sessie zal je:

  • zin hebben om met Google Classroom zelfstandig aan de slag te gaan;
  • pedagogische voordelen van werken met Google Classroom zelf ondervonden hebben en zelf willen uittesten;
  • weten hoe je gemakkelijk je eigen klas kan beheren en organiseren in Google Classroom;
  • opdrachten, vragen, mededelingen en nuttige links in jouw digitale classroom kunnen plaatsen;
  • "real-time" feedback kunnen geven aan je leerlingen;
  • gemakkelijk overzicht kunne…

34

Een G Suite domein snel en efficiënt beheren via de commandline

Maak kennis met Google Apps Management

Na deze sessie zal je in staat zijn om zelf via de commandline Google Apps Management te gebruiken om je domein te beheren, gebruikers aan te maken, wachtwoorden te resetten, Google Drive mappen toe te voegen in de drive van een gebruiker, agenda's te delen, Cloudprinters te delen, ...


35

Google Formulieren voor beginners: maken delen resultaten ...

Een digitale bevraging maken met Google Formulieren

Na deze sessie kan je:

  • zelfstandig een Google Formulier aanmaken;
  • vragen maken met alle vraagtypes;
  • een Google Formulier laten invullen;
  • de antwoorden op het Google Formulier raadplegen (zowel individuele antwoorden als totaaloverzicht);
  • een Google Formulier koppelen aan een Google Spreadsheetdocument;
  • een formulier uitschakelen;
  • een Google Formulier delen;
  • secties maken: respondent laten navigeren op basis van antwoorden;
  • werken met gegevensvalidatie (voorwaarden stellen aan gegeven …

37

Bouw een Google Site & maak er een interactief platform van

Ontdek alle mogelijkheden voor leerlingen, leerkrachten en de school

Na deze sessie zal je een Google Site kunnen bouwen en naar je hand zetten. Je weet Google Sites te combineren met eigen en extern didactisch materiaal en ontdekt hoe je het interactief inzet.


38

Digitale transformatie naar een school met iPads

iPads gebruiken in de klas van 3 tot 12 jaar + Aan de slag met apps

Na deze sessie zal je:

  • kunnen beginnen aan de opbouw van een visie rond ICT en digitale transformatie van je school;
  • praktische voorbeelden (apps/tools) en tips verzameld hebben om te gebruiken in je dagelijkse klaspraktijk (van 3 tot 12 jaar) met iPads;
  • kennis hebben van coderen, programmeren, robots, drones, mediawijsheid, interactieve digitale lessen, augmented reality, QR codes, ...

39

Presentaties & animaties maken met Keynote (iPad) - BaO

We maken content die meteen bruikbaar is in de klas

Na deze sessie zal je de vele mogelijkheden van Keynote beter kunnen gebruiken en naar huis gaan met lesideeën/lessen die je in de klaspraktijk kan gebruiken. 


40

Jeugdjournaals maken: Geïntegreerde aanpak voor vele sleutelcomp.

De ongekende mogelijkheden van Keynote op iPad (sec, 3de gr lager)

Na deze sessie zal je:

  • een aantrekkelijk jeugdjournaal kunnen maken in Keynote;
  • op een geïntegreerde manier kunnen werken aan digitale competenties, mediawijsheid, competenties op vlak van taal en duurzaamheid;
  • nagedacht hebben over hoe je een zelfgemaakt jeugdjournaal van leerlingen evalueert;
  • inspiratie hebben om op andere manieren met Keynote je onderwijs te laten versterken.

41

iPads beheren met Jamf School (aka ZuluDesk)

Mobile Device Management op maat van onderwijs

Na deze sessie zal je:

  • zelfstandig aan de slag kunnen met iPad MDM-Server Jamf School;
  • iPads kunnen beheren voor zowel kleine als grote projecten.

42

Nee tegen nonsens

Over fake news en andere desinformatietechnieken

Na deze sessie zal je:

  • een brede kennis verworven hebben over het fenomeen 'fake news' en andere desinformatietechnieken;
  • (hopelijk) kritischer omgaan met beeldvorming rond bepaalde actuele thema's;
  • in staat zijn om verschillende desinformatietechnieken te herkennen.

44

Beeldvorming in media: kritisch kijken naar framing

Hoe kun je leerlingen kritisch leren kijken naar beelden?

Na deze sessie zal je meer weten over framing en de technieken die de media inzet om beelden te manipuleren. Je ontdekt hoe je het kritisch kijken naar beelden bij je leerlingen kan stimuleren via o.a. Visual Thinking Strategies.

 


46

Een mediawijs groeiplan voor je school opstellen

Maak een plan om bewuster met jongeren en digitale media om te gaan

Na deze sessie heb je concrete acties die je school en de omgang met leerlingen mediawijzer maken.


49

Meer interactie op de Facebookpagina van je school

Til je pagina naar een hoger niveau

Na deze sessie:

  • heeft het algoritme van Facebook geen geheimen meer voor je;
  • kan je posts maken die interactie met je volgers uitlokken;
  • ken je heel wat creatieve mogelijkheden om posts te doen opvallen;
  • ga je naar huis met een pak inspiratie en gratis tools.

51

Gamekunde: Verantwoord gamen - Tips en aan de slag!

Hoe videogames educatief inzetten in je klas?

Na deze sessie zal je een ruimere kijk krijgen op videogames. Je zal enkele games leren kennen die getest zijn binnen een klascontext en je krijgt een ruim kader aan mogelijkheden om games ook in jouw klas in te zetten.


52

Ontwerp een game met gratis software: GameMaker (lln: 10-14jr)

Maak een eenvoudige game zonder kennis van programmeertaal

Na deze sessie zal je weten hoe je met je leerlingen een eenvoudige game kunt programmeren. Je krijgt documentatiemateriaal mee naar huis, met het stappenplan van het gemaakte spel.


53

Een haalbaar en gedragen ICT-beleid opzetten op je lagere school

ICT-beleid, lessen uit het verleden, tips voor de toekomst

Na deze sessie zal je voldoende inspiratie en 'goesting' hebben om het ICT-beleid van de school opnieuw onder de loep te nemen en indien nodig te actualiseren.


54

Laagdrempelig differentiëren via ICT-tools, ruimte en didactiek

Binnenklasdifferentiatie en de nieuwe eindtermen

Na deze sessie zal je:

  • nieuwe tools hebben waarmee je in de klas kan differentiëren;
  • advies gekregen hebben over hoe je specifieke lessituaties kan versterken door middel van aanpassingen van ruimte en technologie; 
  • aan de slag kunnen gaan met een analyse-instrument om je eigen lesfases aan te passen naar meer differentiatie. 

57

Beoordeel beter, leer meer. De kracht van comparatief beoordelen.

Een eenvoudige, leerrijke én geloofwaardige manier van evalueren.

Na deze sessie weet je:

  • wat betrouwbare en valide beoordelingen zijn;
  • ken je de voor- en nadelen van comparatief beoordelen;
  • kan je inschatten welke meerwaarde comparatief beoordelen je kan bieden in termen van geloofwaardig beoordelen en leermomenten creëren voor studenten.

60

Grote uitwisseling van tips d/voor technische ICT-coördinatoren.

Sharing is caring! Tips en trucs dankzij gedeelde kennis.

Na deze sessie zal je - hopelijk ;) - heel wat tips en ideeën hebben opgestoken om de job als ICT-coördinator beter uit te oefenen op jouw school.

In ieder geval zal jouw netwerk uitgebreid zijn met collega ICT-coördinatoren die je later opnieuw kan contacteren bij toekomstige problemen en vragen.


61

Interactief lesgeven met Socrative & Nearpod

Verbaas je studenten met unieke leerervaringen!

Na deze sessie zal je:

  • kunnen werken met Socrative & Nearpod;
  • een toets/quiz kunnen afnemen via de computer/iPad;
  • op basis van een PowerPoint een interactieve les creëren;
  • de betrokkenheid en motivatie van elke leerling verhogen;
  • in 1 ... 2 ... 3 ... de ganse klasgroep evalueren;
  • minder (geen) verbeterwerk hebben.

62

Transformeer je klaslokaal naar interactieve leergierige omgeving

Daag leerlingen uit via IT-challenges met de juiste ICT-tools

Na deze sessie kan je probleemloos aan de slag met verschillende IT-tools en maak je je les of klas daardoor veel interactiever. 


63

Fotografie in de klas: zelf aan de slag met tablet of smartphone

Alle tips en trucs van een ervaren fotografe met onderwijsopleiding

Na deze sessie heb je meer zelfvertrouwen in fotografie. Je krijgt een duidelijk inzicht in de mogelijkheden in jouw klas dankzij concreet lesmateriaal en het gebruik van de beschikbare middelen zoals een smartphone of tablet.


65

Ervaar de mogelijkheden van VR in de klas

Een realistische blik op wat VR en AR kunnen betekenen voor je les

Resultaat na deze sessie:

  • Je weet wat het aanbod van hardware is en wat de voor- en nadelen zijn. Zo kan je eventueel zelf een keuze maken.
  • Je weet welke toepassingen er zijn en hoe je die in een les kan inzetten.
  • Je weet hoe je zelf een stukje virtual reality kan maken en hoe je dit in een les kan inzetten.

67

Blended learning: een mix van klassiek leren en e-learning

Tools & goede praktijkvoorbeelden om met blended learning te starten

Na deze sessie zal je een aantal tools kunnen gebruiken waarmee blended learning doelgericht en effectief geïmplementeerd kan worden in de klaspraktijk. Je leerde om tijdens het implementeren een duidelijke en concrete visie op blended learning te hanteren.


68

Professionaliseer tot The Future Teacher met 19 thema's en tools

Ontvang leerroutes & bijhorende tools op maat. Ga ermee aan de slag.

Na deze sessie zal je naar huis gaan met je eigen leerroute en de bijhorende online modules om je ICT-kennis op een moment naar keuze bij te spijkeren.


69

BookWidgets: Creëer interactieve oefeningen (Beginners)

Maak je eigen interactieve oefeningen en verbeter ze automatisch!

Na deze sessie:

  • kan je zelf interactieve widgets maken via de browser;
  • kan je deze widgets delen met je leerlingen;
  • kan je deze widgets delen met je collega's;
  • kan je het werk van je leerlingen nakijken, quoteren en feedback sturen;

70

Differentiëren met BookWidgets (voor gevorderden)

Welke widgets kun je gebruiken om te differentiëren?

Na deze sessie zal je:

  • verschillende widgets en functies van BookWidgets kennen die zich lenen om te differentiëren;
  • jouw eigen lesmateriaal hebben omgevormd tot een "differentiatie"-widget.

71

Gratis online oefeningen maken met H5P

Dé langverwachte 'opvolger' van HotPotatoes

Na deze sessie:

  • weet je hoe je H5P kunt gebruiken;
  • heb je enkele oefeningen aangemaakt met H5P;
  • heb je de oefeningen gepubliceerd op KlasCement en zo ook op Oefen.be.

72

Zelf animatiefilmpjes maken met Moovly

Creëer whiteboardvideo's, cartoonanimaties, uitlegfilmpjes, ...

Na deze sessie zal je:

  • ondervonden hebben dat je geen grafische of multimedia-expert moet zijn om geslaagde animatiefilmpjes te maken;
  • zelf eenvoudig animatiefilmpjes kunnen maken over allerlei educatieve onderwerpen en in verschillende stijlen;
  • volop inspiratie en ideeën opgedaan hebben over hoe je animatievideo's zinvol in lessen, projecten en taken kan gebruiken;
  • weten hoe je gemaakte filmpjes downloadt, publiceert, deelt, kopieert en bewerkt.

 

 


73

Activerend lesgeven met LessonUp!

Ontdek de nieuwe manier van lesgeven, 20000 collega's gingen je voor

Aan het eind van de inspiratiesessie heb je zelf een interactieve (!) digitale les gemaakt in LessonUp, een les die je de volgende dag meteen kunt geven.

Het allerbelangrijkst is dat je daarnaast ook veel hebt opgestoken over de digitale didactiek achter LessonUp en hoe je het effect van jouw les op je leerlingen vergroot.

Je hebt geleerd hoe je een actieve klas creërt zónder dat je hiervoor eerst 3 maanden op cursus moet.

Je leert ook hoe je inzicht krijgt in de voortgang va…


74

Je klas als educatieve break-out room - 21ste eeuwse vaardigheden

Laat je leerlingen hun eigen leren in eigen handen nemen

Na deze sessie zal je je eerste eigen break-out room ontworpen hebben. Je zal ook inzicht krijgen in de mogelijkheden en meerwaarde van enkele digitale en niet-digitale tools.


77

Digiwiskunde: wiskunde & ICT in 1ste graad SO - Praktijkvoorbeeld

Uitwerking van leerplandoelstelling 'Data en onzekerheid' met ICT

Na deze sessie zal je:

  • een les wiskunde en ICT kunnen samenstellen; 
  • een les wiskunde en ICT kunnen beoordelen; 
  • gebruik kunnen maken van Office Forms;
  • gebruik kunnen maken van Excel om de leerplandoelstellingen 'data en onzekerheid' te behalen.
     

79

Gebruik Instagram om je school te profileren

Tips voor een vlotte communicatie en goede PR online

Na deze sessie zal je Instagram vlot kunnen gebruiken en weet je hoe je Instagram inzet als communicatiekanaal om ouders of leerlingen te enthousiasmeren of te inspireren.


80

Hyperconnectiviteit: Hoe gaan we om met verleiding tot afleiding?

On/off-line evenwicht : hefboom naar mentale gezondheid

Na deze sessie zal je:

  • inzichten hebben in de impact van hyperconnectiviteit, stoorzenders en tijdrovers op je gezondheid;
  • praktische tips hebben om je eigen digitaal comfort te verbeteren;
  • inzichten om ook in jouw omgeving mentaal welzijn te ondersteunen.

81

Inoefenen van reken- en spellingslessen met tablets (Lager Ond.)

Mogelijkheden van tablets + Oefenen met Bookwidgets en LearningApps

Na deze sessie zal je vol enthousiasme willen starten met tablets in jouw klas dankzij de handige, praktische tips, het materiaal en de oefeningen die je hebt leren kennen én zelf gemaakt hebt.


36

Getuigenis van een directeur: ICT-werking binnen de basisschool

Inplannen ICT-coördinatoren, ICT-ondersteuning, ICT-leerlijnen, ...

Na deze sessie zal je:

  • een beter beeld krijgen van hoe je ICT op school realiseren kan;
  • als ICT-er, met een duidelijk plan, naar je directeur kunnen stappen;
  • zin krijgen om kleine stappen te zetten op ICT-vlak;
  • iets meer uit de ICT-werking halen;
  • iets minder sakkeren op de digitale wereld;
  • ...

43

Kritisch omgaan met info op het internet: Echt of nep?

Concrete ideeën om kinderen te leren nadenken (lager onderwijs)

Na deze sessie zal je beschikken over een leerlijn voor de lagere school i.v.m. het kritisch leren omgaan met wat op internet te zien en te lezen is. Je krijgt gratis lesmateriaal dat meteen inzetbaar is of desgewenst kan aangepast worden.


45

Netiquette en digitale balans: Meer info en oefeningen (SO)

Voor leerlingen, ouders en leerkrachten van de secundaire school

Na deze sessie zal je:

  • beter weten hoe je rond dit thema in je klas kan werken;
  • de basiskaders en concepten over digitale balans en netiquette kennen;
  • enkele sensibiliserende oefeningen hierover kunnen toepassen. 

 


47

De klas van de toekomst

Na deze sessie zal je ...


48

Learning to learn (smarter) in a digital world [EN]

Leveraging edtech to support self-regulated learning

By the end of the session you will:

1/ understand the scientific underpinnings of self-regulated learning: what is it? What does it mean for educational practice? How are technologies being used to understand, support and promote it?

2/ have acquired a new set of tools from online fora and related websites, to examples of existing teacher practices and existing and emerging educational technology tools (software) that can be used to understand and develop self-regulation.

3/ have co…


50

Een mediawijze klas in 6 stappen

Maak je klas speelsgewijs mediawijs!

Na deze sessie zal je meer zicht gekregen hebben op de verschillende digitale thema's en de leefwereld van jongeren en kun je zelf aan de slag gaan om je klas mediawijs te maken!


55

Sensei Studieapp: Datagedreven, geautomatiseerd, gepersonaliseerd

Slimme assistent die lerenden helpt bij studie- en examenplanning

Na deze sessie zal je de nieuwe technologie - applicatie Sensei - die we ontwikkelen, ontdekt hebben en zo een preview krijgen van hoe studeren er in de toekomst zal uitzien.


56

Aan de slag met het ICT-beleidstool SELFIE

Neem een SELFIE en kijk waar je staat op vlak van ICT in jouw school

Na deze sessie zal je ...

- weten wat SELFIE precies is.

- leren hoe SELFIE precies werkt en welke stappen je moet doorlopen.

- wat SELFIE kan opleveren voor jouw school en ICT-beleid.

- hoe de resultaten van SELFIE er precies uitzien. 

- waar je ondersteuning kan vinden.


58

Datasync: Versnel en vergemakkelijk je taak als ICT-coördinator

Synchronisatie accounts Wisa Smartschool ActivDirect Off365 GSuite

Na deze sessie zal je weten wat de mogelijkheden zijn van Acamic Software - Datasync, hoe je het kan beheren en hoe het je kan helpen bij het veel eenvoudiger beheren van accounts en bij de synchronisatie tussen allerlei platformen.


59

'Netflix' voor onderwijssoftware

Beheer en gebruik van software in de klas

Na deze sessie heb je zicht op valkuilen en kansen van het gebruik van software in de klas.  Je weet ook op welke manier je de nodige software ter beschikking kunt stellen en leerde hiervoor onder andere het platform van Academic Software kennen.


64

The good, the bad and the ugly

hoe integreer je video efficiënt in je les?

Na deze sessie zal je snappen waarom en hoe integratie van videomateriaal leerwinst maximaliseert (en in welke gevallen niet).


66

Digital storytelling in VR

Virtual Reality gebruiken bij het maken en vertellen van een verhaal

Na deze sessie zal je uit enthousiasme jouw oud schets- en tekenboek van onder het stof halen en er nieuw (VR) leven in willen blazen. 


76

Houd al je wachtwoorden veilig en overzichtelijk bij!

Wachtwoordenbeheer met KeePass

Na deze sessie zal je al je gebruikersnamen en wachtwoorden vlot kunnen bijhouden en beheren met het programma KeePass. Je zult de mogelijkheden van het programma kennen en het belang van veilige wachtwoorden inzien.


13

LEGO Education Spike Prime: Maak kennis met de nieuwe robot

Aan de slag met Technic, motoren, sensoren en de programmeertaal

Na deze sessie zal je kennis gemaakt hebben met de nieuwe Spike Prime LEGO robot. Je zal ervaren hebben hoe de nieuwe LEGO Technic elementen het bouwen sneller en gemakkelijker maken. Na deze workshop zal je in staat zijn om zelf mogelijkheden van de nieuwe sensoren en motoren te gaan ontdekken in de nieuwe LEGO-Scratch programmeertaal.


33

Minder papierwerk, meer tijd voor de les met Google Classroom

Oefenen, zelfcorrigerende werkbladen, samenwerken en communiceren

Na deze sessie zal je:

  • zin hebben om met Google Classroom zelfstandig aan de slag te gaan;
  • pedagogische voordelen van werken met Google Classroom zelf ondervonden hebben en zelf willen uittesten;
  • weten hoe je gemakkelijk je eigen klas kan beheren en organiseren in Google Classroom;
  • opdrachten, vragen, mededelingen en nuttige links in jouw digitale classroom kunnen plaatsen;
  • "real-time" feedback kunnen geven aan je leerlingen;
  • gemakkelijk overzicht kunne…

34

Een G Suite domein snel en efficiënt beheren via de commandline

Maak kennis met Google Apps Management

Na deze sessie zal je in staat zijn om zelf via de commandline Google Apps Management te gebruiken om je domein te beheren, gebruikers aan te maken, wachtwoorden te resetten, Google Drive mappen toe te voegen in de drive van een gebruiker, agenda's te delen, Cloudprinters te delen, ...


65

Ervaar de mogelijkheden van VR in de klas

Een realistische blik op wat VR en AR kunnen betekenen voor je les

Resultaat na deze sessie:

  • Je weet wat het aanbod van hardware is en wat de voor- en nadelen zijn. Zo kan je eventueel zelf een keuze maken.
  • Je weet welke toepassingen er zijn en hoe je die in een les kan inzetten.
  • Je weet hoe je zelf een stukje virtual reality kan maken en hoe je dit in een les kan inzetten.

74

Je klas als educatieve break-out room - 21ste eeuwse vaardigheden

Laat je leerlingen hun eigen leren in eigen handen nemen

Na deze sessie zal je je eerste eigen break-out room ontworpen hebben. Je zal ook inzicht krijgen in de mogelijkheden en meerwaarde van enkele digitale en niet-digitale tools.


89

Aan de slag met bruikbare iPad-apps voor de kleuterklas

Na deze sessie zal je vrijwel meteen aan de slag kunnen met apps in de kleuterklas. 


90

STE(A)M-apps: Robotica & programmeren inzetten in lager onderwijs

LEGO, Dash & Dot, Blocky, mbot, Ozobot, ...

Na deze sessie zal je:

  • geproeft hebben van een uitgebreide selectie van vele STEAM-apps die er bestaan voor kinderen uit het 3e tot het 6e leerjaar;
  • voor- en nadelen van heel wat programmeerbare robots tastbaar gemaakt hebben;
  • de eerste mogelijkheden, toepassingen en valkuilen van vele programmeerapps gezien én ervaren hebben;
  • weten wat je binnen STEAM allemaal kan doen in wero, hoekenwerk, projecten.

91

Mediatoepassingen gebruiken in de lagere school #STEM #apps ...

Workshop met green screen, Bee-bots, LEGO Wedo, Osmo, iPadapps, ...

Na deze sessie zal je:

  • kennisgemaakt hebben met verschillende mediatoepassingen;
  • deze mediatoepassingen snel en vlot gebruiken in je eigen klas / schoolomgeving. 

92

Physical computing: tools vanaf de eerste graad

Toegankelijke soft- en hardware voor de lessen programmeren

Na deze sessie zal je kennisgemaakt hebben met enkele toegankelijke hulpmiddelen waarmee je leerlingen vanaf de eerste graad secundair onderwijs leert programmeren en waarmee je hun interesse in techniek aanwakkert. Komen aan bod: EV3, Arduino, Makeblock, SAM Labs, ...


94

Taalvaardig en lichaamsbewust programmeren zonder computer

Over waarom de 'uit-knop' van het scherm de belangrijkste is!

Na deze sessie zal je je leerlingen durven uitdagen om zelf oplossingen uit te denken voor een (programmeer-)opgave, zal je een stappenplan hebben om hen hierin te begeleiden, en zal je weten hoe je dit alles kan aanpakken zonder computer. Kortom: je zal warm gemaakt zijn om zaken uit te proberen die je nog niet durfde - op niveau van jouw klas, gaande van 4e leerjaar tot 6e jaar secundair. 


96

Programmeren en computationeel denken met het populaire PYTHON

ICT en STEM in één programmeertaal

Na deze sessie zal je:

  • computationeel denken bij programmeren in PYTHON kunnen toepassen;
  • eenvoudige PYTHON-programma’s kunnen schrijven;
  • PYTHON-oefeningen hebben die je in je klaspraktijk kan gebruiken;
  • PYTHON binnen een leerlijn ICT en STEM kunnen plaatsen.
     

97

3D-ontwerpen & 3D-printen met Tinkercad en Cura

3D leren denken en maken in het maakonderwijs

Na deze sessie (en blijven oefenen) kan je vlot 3D-tekenen en 3D-printen.

Je kan het inzetten in de klas volgens de onderzoekend en ontwerpend leren-methode.

Je kan 3D-tekenen gebruiken voor projecten waarbij "digital fabrication" aan de orde komt en voor "Prototyping", zodat je ook 3D-prints kunt maken.


98

Android-apps maken in de klas met App Inventor 2

Gebruik de visuele programmeertaal Scratch om apps te maken

Na deze sessie zal je:

  • een app voor een android toestel geprogrammeerd hebben met App Inventor 2;
  • het basisconcept onder de knie hebben: componenten selecteren en deze programmeren door blokken in elkaar te klikken
  • enkele tips gekregen hebben om zelf in de klas aan de slag te gaan.

En natuurlijk: je eigen ontwikkelde app meenemen!


99

Werken aan digitale vaardigheden en STEM met de Micro:Bit

Ontdek de mogelijkheden van deze 'minicomputer' in jouw lessen

Na deze sessie zal je:

  • de vele mogelijkheden van de Micro:Bit in de klas ontdekt hebben;
  • naar huis gaan met heel wat concrete lesideeën om de Micro:Bit te gebruiken in je eigen klaspraktijk;
  • zelf een klein projectje hebben uitgewerkt met de Micro:Bit.

 


100

ICT en STEAM bij kleuters en in buitengewoon lager onderwijs

LEGO DUPLO : LEGO Education STEAM Park en Coding Express

Na deze workshop heb je de verschillende mogelijkheden onder de knie die LEGO Education biedt om met kleuters en kinderen van het buitengewoon onderwijs aan de slag te gaan met ICT en STEAM. 


102

Hands-on lesmateriaal rond artificiële intelligentie en STEM

Kunstmatige intelligentie, Klimaatverandering, Stomata: KIKS

Na deze hands-on workshop zal je in het secundair onderwijs met artificiële intelligentie (AI) aan de slag kunnen gaan, dat binnen een STEM-project in een context van klimaatverandering en biologie. Met KIKS ben je in staat je leerlingen de fundamenten van AI bij te brengen zodat ze het gebruik van artficiële intelligentie in de wereld rondom ons beter begrijpen. Je doet dat gebruikmakend van de leerstof van het secundair onderwijs.

Je zal enthousiast zijn ove…


103

Hacking STEM: Relevante STEM-contexten met Arduino of Micro:bit

We werken aan de leerplandoelen van techniek en STEM-basisopties

Na deze sessie zal je:

  • inspiratie hebben om heel wat STEM-lessen wetenschappelijk aan te pakken of heel wat wetenschapslessen in een STEM-context kunnen duiden;
  • je een code van naar Arduino kunnen overbrengen;
  • je gegevens uit Arduino of Micro:bit live naar Excel overbrengen;
  • je vooral ontdekken hoe je onderzoekend en ontwerpend leren met hoogstaande, maar voor iedereen toegankelijke, projecten in je klas kunt binnenbrengen;
  • ... en nog zoveel meer.

104

OneNote als krachtig leerhulpmiddel voor klas én leerling!

Een praktijkverhaal van een pionierschool: Omnimundo Basisschool

Na deze sessie zal je:

  • een beeld hebben van de mogelijkheden die OneNote for Classrooms te bieden heeft;
  • kennisgemaakt hebben met oplossingen specifiek ter ondersteuning van taalonderwijs;
  • een goed beeld hebben van het uitbouwen van klasnotitieblokken in OneNote for Classrooms.

105

Interactieve dashboards maken in Excel: Visuele dataweergave

Amper gekend, maar heel handig om informatie te structureren

Na deze sessie zal je een Excel dashboard kunnen maken waarbij je de gegevens op een efficiënte, overzichtelijke en flexibele manier visualiseert. In één oogopslag heb je de essentiële kerngetallen.


106

Flip je klas door gebruik te maken van instructievideo's

Gratis en professioneel met PowerPoint Mix en ActivePresenter

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • instructievideo’s kunnen aanmaken op jouw eigen niveau: eenvoudig of meer geavanceerd;
  • instructievideo’s kunnen aanmaken zonder veel technische problemen en aan een behoorlijk tempo met gebruik van je persoonlijke laptop of computer;
  • instructievideo’s kunnen aanmaken volgens een aantal scenario’s. Denk bv. aan het inspreken van PowerPoint dia’s, het uitleggen van een oefening op het digibord, …;
  • instructievideo’s kunnen voor…

107

Win tijd als ICT-coördinator met Intune + Windows 10

Beheer je toestellen via Mobile Device Management (MDM)

Na deze sessie zal je weten wat Microsoft Intune en Microsoft Intune for Education is, hoe ermee te werken en begrijpen hoe het de dagelijkse taken van een IT-coördinator of leraar kan vergemakkelijken.


108

Automatiseren van administratieve taken op school

Automatisatie van inschrijving - App maken voor bestellingen

Na deze sessie zal je met Microsoft Flow een eenvoudige automatisatie kunnen opstellen. Alsook een basis app kunnen maken met Microsoft Power Apps.


109

Praktijkverhaal Sint-Theresiacollege: 1-op-1 met chromebooks (SO)

Beleid, voorbereiding, begeleiding, do's en don'ts, ..

Na deze sessie heb je zicht op hoe je een 1-op-1 chromebookproject kan implementeren op je school. Je kreeg tips over de voorbereiding, de professionalisering, het beleid, aanbestedingen, de software en mogelijkheden van G Suite, ... 

 


110

Google Formulieren voor gevorderden

Het afnemen van toetsen, als inschrijvingstool of voor peerevaluatie

Na deze sessie zal je:

  • Google Forms gebruiken als digitale toets;
  • extra functionaliteiten toevoegen aan je Google Form door het gebruik van add-ons;
  • add-ons kiezen in functie van de doelstelling van je formulier. (vb. inschrijvingsfomulier, peerevaluatie, toets, ...).

 


111

Contractwerk op de Chromebook via Google Classroom

Digitaliseer en organiseer je contractwerk met Google Classroom

Na deze sessie zal je:

  • weten hoe je Google Classroom kan gebruiken voor contractwerk;
  • beter je contractwerk kunnen opvolgen;
  • minder verbeterwerk hebben;
  • de pluspunten van het werken met een Chromebook ervaren hebben.

112

G Suite: laat Google Drive voor jou werken

Praktische tips en twee quiztools op basis van Google Documenten

Na deze sessie zal je een aantal extra handige en tijdsbesparende Google Drive kneepjes in de vingers hebben.

Je hebt notie van het belang van het afnemen van low stakes, (zelf)testen in het leerproces van studenten.
Je maakt kennis met twee tools verbonden aan Google Drive. Een tool die het mogelijk maakt om een statische tekst/cursus tot een interactief leermiddel om te bouwen en een tool om de wellicht honderden 'papieren' toetsvragen die je hebt om te zetten…


115

Praktijkverhaal St-Ursula-Instituut: 1-op-1 met iPads (SO)

Waar staan we 1 jaar na het starten met dit project?

Na deze sessie zal je een idee hebben van de succesverhalen en de valkuilen op een 1:1 school met iPads.


117

Leer zelf virtuele ruimtes (VR) bouwen met de app CoSpaces Edu

VR an AR in de klas: Hoe? Welk materiaal? Welke content?

Na deze sessie heb je kennis gemaakt met de app CoSpaces Edu. Je kan zelf iets bouwen in een virtuele 3D-wereld en enkele basiscodes toepassen. Je krijgt inspiratie over hoe dit in je eigen klas te gebruiken.


118

Attractieve muziekapps en méér in mijn klas

Met muziekapps muzikaal, creatief én vakoverschrijdend aan de slag

Na deze sessie zal je:

  • persoonlijk vertrouwd zijn met attractieve muziekapps voor rechtstreeks gebruik in de klas;

  • muziekapps (voor iPad) op hun didactische inzetbaarheid ervaringsgericht kunnen aftoetsen.


119

Wapen jezelf tegen nepnieuws!: Fake news herkennen en zelf maken

Tips, tricks, tools en interactief aan de slag

Na deze sessie zal je:

  • de mechanismen van fake news leren herkennen;
  • een methode aangereikt krijgen om praktisch (en interactief!) met dit thema aan de slag te gaan in de klas - door een 'hands on' aanpak en het gebruik van interactieve software (o.a. padlet) voor klassikale opdrachten;
  • naar huis gaan met een reeks praktische tips, tricks én tools die aansluiten bij de leefwereld van jongeren;
  • inspiratie opdoen voor het gebruik van interactieve (digitale) middelen in de klas…

120

Clicksafe: verantwoord internetgebruik door kind & adolescent

Na deze sessie zal je ...


121

Netiquette en digitale balans: Meer info en oefeningen (LO)

Voor leerlingen, ouders en leerkrachten van de lagere school

Na deze sessie zal je:

  • beter weten hoe je rond dit thema in je klas kan werken;
  • de basiskaders en concepten over digitale balans en netiquette kennen;
  • enkele sensibiliserende oefeningen hierover kunnen toepassen. 

122

Tips en tricks voor een gezonder smartphonegebruik

Een digitale detox op jouw smartphone

Na deze sessie:

  • ken jij jouw smartphone en je gebruik ervan veel beter;
  • is jouw smartphone prikkelarmer in functie van jouw voorkeuren
    • je alarmen zijn beter afgesteld;
    • hij zal minder roepen ( ;-) )
  • heb jij  tips en tricks voor jezelf en je omgeving om je smartphone gezonder te gebruiken.

123

Squeeze: een gratis methode & serious game over online identiteit

5 mediawijze thema's bespreekbaar maken in je klas!

Na deze sessie zal je in staat zijn om onze methode Squeeze in de klas te kunnen gebruiken. Via de site wordt de volledige handleiding en toegang tot de online-omgeving van Squeeze gratis aangeboden. Bovendien bieden we ook uitgebreidere vormingen aan.


125

Pixlr Editor, een eenvoudig gratis online fotobewerkingsprogramma

Een verrassend veelzijdig en Nederlandstalig programma

Na deze sessie zal je met het gratis online Nederlandstalig fotobewerkingsprogramma Pixlr Editor op een zeer eenvoudige manier

  • nieuwe eigen creaties maken, figuren uitsnijden uit hun omgeving en bijsnijden;
  • objecten, vlekken en achtergronden verwijderen uit foto's;
  • foto's samenvoegen en teksten op je foto's plaatsen;
  • de belichting en kleuren aanpassen, rode ogen retoucheren.

Als afsluiter werken we met een pompoen en andere groenten een leuke en gevarieerd…


126

Vervang je klassieke schoolboeken door een digitale cursus

De volledig nieuwe, boekvervangende oplossing van WeZooz Academy

Na deze sessie zal je:

  • in primeur gezien hebben hoe de boekvervangende oplossing van WeZooz Academy er uit zal zien,
  • hoe we alle digitale uitdagingen aangaan,
  • en wat de meerwaarde is van onze digitale cursussen vergeleken met een klassiek handboek.

 


128

Smartschool Analytics in de praktijk

Inzicht in jouw school

Na deze sessie zal je een goed idee hebben hoe je vanuit objectieve data overzichtelijke informatie kan omzetten in heldere kennis.

De inspirerende praktijkvoorbeelden zullen een aanzet zijn om er in je eigen school mee aan de slag te gaan.


130

Haalbaar aan de slag met GRATIS voorleessoftware + Handige tips

Overzicht van voorleessoftware, mogelijkheden, aanvraagprocedure

Na deze sessie zal je:

  •  tools binnen handbereik hebben om:
    • voorleessoftware aan te leren aan een kind;
    • voorleessoftware Gratis aan te vragen via leesvoor!Vlaanderen;
    • digitaal aangepaste schoolboeken te bestellen;
    • het netwerk rond een kind in kaart te brengen en in actie te zetten;
  • weten wat mag en moet de computer in de klas;
  • het effect van voorleessoftware en ADIBoeken kennen;
  • het standpunt van de overheid kennen rond voorleessoftware en de computer in de klas;
  • weten w…

132

Toolbox voor scholen: Koppel verschillende platformen webbased

Informat Wisa Smartschool Office 356 Gsuite Activ.Dir. Exact ...

Na deze sessie zal je een goed idee hebben van wat je allemaal kan automatiseren in je school.

 

 


134

Ontwerp zoals een designer met de gratis online applicatie Canva

Maak je eigen (Facebook)banner, folder, infographic, presentatie,...

Na deze sessie zal je Canva ontdekt hebben als dé online applicatie om folders, headers, infografieken, ... te ontwerpen. Je zal gewerkt hebben met lay-outs en (eigen) afbeeldingen toegevoegd hebben om te komen tot een downloadbaar resultaat.


135

Prezi NEXT: Presentaties online maken (Beginners)

Vernieuwend presenteren met de nieuwe PREZI NEXT! Nu met VIDEO!!

Na deze sessie zal je een presentatie in Prezi NEXT (de nieuwe Prezi) ontwikkeld hebben.

Je kunt aan de slag met het programma in de onderwijssituatie en maakt adequate presentaties. 

Je krijgt tips en trucs in het gebruik van deze tool en en bij het presenteren in het algemeen.

Je beschikt over een handleiding en een maand gratis ondersteuning via e-mail.


136

Activerende tools voor jouw (geflipte) les: Edpuzzle en Thinglink

Maak je les visueler met interactieve, met vragen verrijkte video's

Na deze sessie zal je:

  • met Edpuzzle een video interactief kunnen maken;
  • met Thinglink een afbeelding interactief kunnen maken;
  • de meerwaarde van beide tools voor de eigen klaspraktijk kunnen benoemen;
  • concrete toepassingen van beide tools in de eigen klaspraktijk kunnen benoemen;
  • met goesting aan de slag gaan met deze tools!

137

Voting systems: Verhoog de interactiviteit van je les

Leerlingparticipatie: Mentimeter Kahoot VoxVote Plickers Socrative

De deelnemers zijn na deze vorming expert in het managen van digitale stemsystemen. Men kan zelfstandig een keuze maken uit de verschillende systemen en een eigen stemsysteem opzetten.


138

Zelfverbeterende oefeningen maken als remediëring, differentiatie

Online oefeningen met LearningApps, Educaplay en Google Formulieren

Na deze sessie kan je met 3 verschillende en eenvoudige tools online oefeningen maken die bovendien zelfverbeterend zijn.

Op deze manier kan je ze inzetten voor remediëring en/of differentiatie.

Leer oefeningen maken met:

  1. LearningApps
  2. Educaplay
  3. Google Formulieren

139

Daag je leerlingen uit met leuke, creatieve multimedia-opdrachten

Maak stopmotion, stripverhalen, QR-codes, geocaching met leerlingen

Na deze sessie zal je ervan versteld staan hoe leuk ICT-opdrachten kunnen zijn voor jouw leerlingen. De programma's heb je snel onder de knie en het resultaat van de leerlingen is vaak verbluffend! Ze ontwerpen zeer creatieve en leuke opdrachten! Succes verzekerd!


140

Escape the classroom - Breakout met BookWidgets (Gevorderden)

Leer hoe je met codes en raadsels kan werken in BookWidgets

Na deze sessie zal je zelf een breakout-spel met BookWidgets kunnen opstellen. Je kan je lessen creatief omvormen tot een samenhangend geheel en leerlingen motiveren om de uitdaging aan te gaan. Je kent leuke manieren om codes en tips te verstoppen binnen het programma en in de klas.


141

ICT & differentiatie - Een klassieker op de ICT-praktijkdag

ICT inzetten om te differentiëren van lesontwerp tot remediëring

Na deze sessie zal je zelf online oefenmateriaal op maat van je leerlingen kunnen aanmaken. Je zal ook inzien dat bepaalde vormen van binnenklasdifferrentiatie makkelijk haalbaar zijn door ICT in te zetten.

Je zal deze informatie kunnen overbrengen naar je collega's omdat de presentatie achteraf op deze site beschikbaar zal zijn en je je eigen oefenmateriaal kan tonen.

Je zal een goed beeld hebben van wat binnenklasdifferentiatie inhoudt.

Je krijgt een ruim aanbod aan ICT-toepassingen te …


142

Effectief digitaal lesgeven met impact via de juiste technologie

Over TPACK en tools als Padlet, Bit.ly, Plickers, LessonUp, ...

Na deze sessie zal je:

  1. op basis van leerdoelen een (digitale) tool kiezen die past bij jouw onderwijs;
  2. gebruik maken van theorie en modellen gericht op de ondersteuning van effectief digitaal lesgeven;
  3. een les ontwerpen die je in je eigen  devolgende keer in je eigen onderwijspraktijk kunt gebruiken.

 


143

Succesvol samenwerken met je collega's en je leerlingen!

Collaboratief leren & lesgeven: Google O365 Tricider Trello Padlet..

Na deze sessie zal je heel wat tools hebben ontdekt om samen te werken met je leerlingen en collega's.


144

Online tools, lesmateriaal & tips voor de leerkracht informatica

Scratch, WeVideo, Prezi, Sway, StudentDB, Google Forms, Moovly...

Na deze sessie heb je heel wat inspiratie opgedaan voor je lessen informatica en kennisgemaakt met gratis programma's zoals:

  • Scratch: Een programmeer-tool voor bv. games
  • DBstudent: Online databanken leren
  • Prezi/Sway: Stijlvolle presentatie-tools
  • Moovly: Geanimeerde video's en presentaties
  • Photopea / Pixlr: Fotobewerkingsprogramma's zoals Photoshop
  • Google Formulieren: Zelf toetsen aanmaken
  • Microsoft Office Online: Omdat het ook gratis kan...
  • Informaticale…

147

Leraren: zie je dat dan niet?! - Maak het denken zichtbaar

Activerende digitale didactiek in Geschiedenis (of in jouw vak)

Na deze sessie kun je verschillende digitale activerende werkvormen in jouw (Geschiedenis-)les inzetten.


148

Datawijsheid - Data literacy [EN]

Developing data literate selves and students

At the end of this session you will:

1/ have gained an understanding of the current educational definitions of data literacy for children and youth;

2/ have greater knowledge of a range of high and low-tech tools and activities targeting data literacy development for you and your students;

3/ have adapted the use of a relevant tool and/or approach to concretely try and get started in developing data literacy within their own professional practice and community. 


149

Straffe jongerencommunicatie: Tips, acties en voorbeelden

Geslaagd je school profileren bij een jong publiek

Je krijgt inzicht in jongeren als communicatiedoelgroep en hoe je jouw communicatie aan hen aanpast.


151

ICTeindtermen bereiken met een internetwedstrijd: Kids op het Net

Een wedstrijd voor jouw school of scholengroep: Hoe? Wat? Zelf doen!

Na deze sessie zal je zelf deze internetwedstrijd kunnen organiseren voor jouw school of scholengroep zonder veel te moeten investeren in tijd en kennis. 


153

Datageletterdheid is een basiscompetentie

Overleven in de data economie

Na deze sessie zal je ...

  • belangrijke begrippen van Big Data & Informatiemanagement kunnen kaderen;
  • inspiratie hebben om met data aan de slag te gaan in de lessen

154

Live podcast 'Buiten de Krijtlijnen' - ICT in onderwijs

Een podcast over onderwijs! Met één of meer nog niet gekende gasten.

Wat je hebt bijgeleerd na deze sessie zal afhangen van de geïnterviewde. Maar we mikken hoog en we gaan er hoe dan ook voor zorgen dat dit een enorm boeiende sessie wordt waar je ABSOLUUT wil bij zijn.


95

Designtools, bouw een leerlijn voor 21ste eeuwse vaardigheden

Ontdek uitgewerkte Design Thinking tools, gemaakt voor projectwerk.

Aan het eind van de sessie kan je zelfstandig aan de slag met de Designtools om snel en eenvoudig jouw eigen STEM, PAV of IO projectwerk vorm te geven.

Je leert ook:

  • Begrijpen wat Design Thinking is… en niet is.
  • Hoe je met de Designtools een leerlijn voor vaardigheden uitbouwt.
  • Hoe leraren Designtools inzetten in de klas

 


101

Organiseer een Kampioenschap Autonoom Racen met Roboton.io

Speels STEM-competenties opbouwen

Na deze sessie zal je een autonome racebolide hebben gebouwd, deelgenomen hebben aan een virtuele race en weten hoe je zo'n race bij jou in de klas of op school kan organiseren.

 


114

Educatieve mogelijkheden van de native iWork-apps van de iPad

Aan de slag met Apple iWork: Pages, Keynote en Numbers. En Clips.

Na deze sessie zal je de belangrijkste toepassingsmogelijkheden van de Apple iWork-apps gezien hebben en kan je zelf aan de slag om templates te maken.


124

Game- & schermverslaving: Naar een evenwichtig on/offlineleven

Preventie & aanpak van game- & schermverslaving bij jongeren

Na deze sessie zal je:

  • beter verstaan wat technologie zo aantrekkelijk/verslavend maakt (ook voor ons!);
  • beter begrijpen hoe scherm- of gameverslaving ontstaat, hoe je dit kan vermijden en wat je kan ondernemen als het al zover is;
  • weten wat je vanuit school kan ondernemen om jongeren te helpen naar gezonde verhouding met hun toestellen.

127

PRIMEUR: De vernieuwde beeldbank 'Het Archief voor Onderwijs'

Gebruiksvriendelijker, beter doorzoekbaar en mét leerlingen so!

Na deze sessie zal je:

  • geïnspireerd zijn om je lessen nog aanschouwelijker te maken met Vlaamse beeld- en geluidsfragmenten;
  • helemaal op de hoogte zijn van de toekomst van Het Archief voor Onderwijs, inclusief hoe je met leerlingen secundair aan de slag kan op ons platform.

128

Smartschool Analytics in de praktijk

Inzicht in jouw school

Na deze sessie zal je een goed idee hebben hoe je vanuit objectieve data overzichtelijke informatie kan omzetten in heldere kennis.

De inspirerende praktijkvoorbeelden zullen een aanzet zijn om er in je eigen school mee aan de slag te gaan.


129

Zorg op een haalbare manier in kaart brengen met Scoodle

De nieuwe zorgmodule in Scoodle

Na deze sessie zal je precies weten hoe de nieuwe zorgmodule in Scoodle werkt en wat deze kan betekenen voor jouw onderwijspraktijk.


131

Azure: Voorstelling, aanpak en interactieve demo's

Signpost begeleidt scholen naar de Microsoft Azure Cloud

Na deze sessie heb je genoeg kennis opgedaan

  • om je strategie te vormen rond de toekomstplannen en 
  • om je beslissingstraject, on-premise vs cloud, te starten.

133

Wat heb je als school nodig om nieuwe technologie te integreren?

Is de IT-infrastructuur van je school klaar voor de toekomst?

Na deze sessie zal je weten wat het begrip IT-infrastructuur omvat. Wat je nodig hebt om je leerdoelen te bevorderen.  Hoe je dit up-to-date en beheersbaar houdt.  Dit alles wordt gepresenteerd in handige overzichten met een stappenplan, linken naar bijhorende websites en de nodige handleidingen. 


145

Vloggen! Maak je eerste videoblog voor je eigen les.

Vloggen in de les: eenvoudig, uitdagend en zinvol!

Na deze sessie zal je

WETEN

  • wat vloggen is;
  • waar vloggen vandaan komt;
  • waarom we vloggen niet kunnen/mogen negeren in het onderwijs;
  • hoe eenvoudig vloggen kan zijn;
  • welke tips je helpen om goed te vloggen;
  • of vloggen iets voor jou (en je leerlingen) is.

KUNNEN

  • een vlog voorbereiden;
  • een vlog aanmaken;
  • een vlog beoordelen.

146

Let's CLIL met ICT!

Of hoe je speelt met de taal dankzij ICT-tools

Na deze sessie zal je inzicht hebben in de CLIL-didactiek en zal je inzien hoe bepaalde ICT-tools die je werden aangereikt die didactiek kunnen verrijken. Je zal met een kritische blik naar je lessen kunnen kijken en op zoek kunnen gaan naar vergelijkbare tools. Taalverrijking staat voorop.


150

Whizzkids: Gratis online wedstrijd rond ICT-integratie (Lager O.)

Bouw je ICT-leerlijn op a.d.h.v. een ICT-wedstrijd

Na deze sessie zal je weten hoe je Whizzkids kan integreren in je lessen om zo te groeien naar een realistische en functionele ICT-integratie.


152

Internet of Things: Introductie en werking IoT

Welke invloed heeft het Internet of things?

Na deze sessie zal je inzichtelijk kunnen uitleggen wat IoT is, hoe het wordt geïmplementeerd en welke impact het heeft op onze samenleving.

Er wordt een aanzet gegeven voor een hands-on oefening waarbij de smartphone van de deelnemers localisatiedata doorstuurt naar een centrale databank.