66. Digital storytelling in VR

Virtual Reality gebruiken bij het maken en vertellen van een verhaal

Inhoud

Inleiding

Virtual reality evolueert razendsnel. Waar VR-brillen enkele jaren geleden nog een flinke duit kostten of moeilijk op te stellen waren, is dat nu aan het keren. Net zoals bij de computer, de camera en de smartphone, wordt de gebruiksdrempel van VR-brillen steeds lager. Daardoor zijn meer en meer mensen in staat om zichzelf én anderen onder te dompelen in hun eigen virtuele realiteit. In die nieuwe immersieve wereld kunnen mensen content maken, zich creatief uitlaten en zo hun ervaring op een originele manier kleur geven.

Met dit project slaan we een brug tussen de verschillende vakken, talenten en technologieën, tussen informatica(wetenschappen), plastische opvoeding en Nederlands, waar leerlingen kennis leren maken met de nieuwe technologie, zich erin verdiepen en zich even verliezen, waar leerlingen creatief aan de slag gaan om hun fantasie om te zetten naar visuele en auditieve kunst.

Een beeld zegt misschien meer dan duizend woorden, maar de meerwaarde van een goede vertelstem valt niet te onderschatten. Dat alles combineren we tot een geheel, om zo door fantasie en technologie ons verhaal  te brengen.

Meer informatie? Bekijk onze video! 

Inhoud

Deze sessie wordt gegeven als presentatie van een bestaand educatief project. Volgende elementen komen aan bod:

- uitleg en oorsprong van ons project;
- uitleg van de technologie;
- verantwoording keuze voor bepaald toestel binnen onderwijssetting (benodigdheden, praktisch, prijs);
- verloop project en didactische plaatsing in ons jaarplan en aansluiting bij bestaande projecten;
- demo van project voor publiek;
- vragen uit publiek.

Opgelet

Tijdens deze sessie wordt er geen eigen 3D-model gemaakt. 

Er is beperkt demomateriaal beschikbaar, dus niet iedereen zal tegelijk een finaal product kunnen ervaren. Geduld wordt geapprecieerd. 

Deze sessie wordt gepland voor de lunchpauze. Er is de mogelijkheid om na de sessie even te blijven voor verdere vragen en demo (zonder gehaast naar de volgende sessie te moeten). 

Resultaat

Na deze sessie zal je uit enthousiasme jouw oud schets- en tekenboek van onder het stof halen en er nieuw (VR) leven in willen blazen. 

Voorkennis

Verplichte kennis

Affiniteit met het vak Nederlands, Beeld (P.O.) of Informatica in graad 1 of graad 2 van het secundair onderwijs. 

 

Lesmateriaal

Informatiebrochure over het project

Sites

Virtual Reality in de Klas!

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs

Thema's

  • ICT in je klas of vak
  • Secundair onderwijs
  • Audiovisueel
  • ICT en Innovatie
  • Vaardigheden 21ste eeuw

Tijdstip

VM 2 (11:50 - 12:30)
Lokaal: ET007
Er zijn 40 plaatsen waarvan er 4 bezet zijn.
Je kan nog inschrijven voor deze sessie.

Vorm

Presentatie
Voorzieningen
Klaslokaal

Lesgever

Robbe Wulgaert
Lees meer over de expertise van Robbe.


Korte titel : Digital storytelling

Deze pagina werd al 303 keer bekeken