65. Ervaar de mogelijkheden van VR in de klas

Deze sessie is volzet.

Een realistische blik op wat VR en AR kunnen betekenen voor je les

Inhoud

Inleiding

‘We want to get a billion people in virtual reality’ (Zuckerberg, 2017). Word jij één van hen?

De recente evolutie van Virtual en Augmented Reality maakt het mogelijk en betaalbaar om deze technologieën in te zetten in de les. En dat levert heel boeiende lessen op. Want geef toe, wie wil er nu niet door de ruimte reizen, tussen leeuwen wandelen, in het lichaam kijken of ervaren hoe de dino’s leefden?

De sessie is een workshop, waarbij je zelf aan de slag gaat met deze uitdagende technologieën.

Inhoud

In een korte inleiding bekijken we hoe de technologiën geëvolueerd zijn tot nu, welke hardware er is en wat telkens de voor- en nadelen zijn.

Daarna exploreren we op een interactieve manier het ruime aanbod van virtual en augmented reality apps. Je krijgt de kans om zelf de verschillende mogelijkheden te ervaren.

Op het einde creëren we zelf een stukje virtual reality, indien er nog tijd is. Je krijgt sowieso tips mee hoe je zelf AR of VR kan maken.

De sessie presenteert een breed aanbod, gericht op lager en secundair onderwijs, over alle vakken heen.

Maximum 12 deelnemers!

Resultaat

Resultaat na deze sessie:

  • Je weet wat het aanbod van hardware is en wat de voor- en nadelen zijn. Zo kan je eventueel zelf een keuze maken.
  • Je weet welke toepassingen er zijn en hoe je die in een les kan inzetten.
  • Je weet hoe je zelf een stukje virtual reality kan maken en hoe je dit in een les kan inzetten.

Voorkennis

Verplichte kennis

Je kan vlot met je smartphone werken: apps installeren, accounts aanmaken.

Je kan vlot met internetbrowser Google Chrome werken.

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • Hardware
  • (Serious) gaming
  • ICT en Innovatie
  • Vaardigheden 21ste eeuw

Tijdstip

VM 1 + VM 2 (10:00 - 12:30)
Lokaal: C206
Er zijn 12 plaatsen waarvan er 12 bezet zijn.

NM 1 + NM 2 (14:00 - 16:30)
Lokaal: C206
Er zijn 12 plaatsen waarvan er 12 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Je brengt zeker mee - verplicht dus!!!

  1. Een laptop met de browser Chrome erop! Kan je geen laptop meebrengen, kies dan niet voor deze sessie a.u.b.
  2. Een smartphone die voldoende opgeladen is en voldoende vrije ruimte heeft. Kan je zo'n smartphone niet meebrengen, kies dan niet voor deze sessie a.u.b.
  3. Oortjes of een hoofdtelefoon (2,5 mm jack, niet usb!)

Zonder laptop en smartphone (bij voorkeur niet ouder dan 2 jaar) kan je in deze sessie niets doen. We willen er absoluut een praktische sessie van maken, waarbij iedereen met eigen laptop, smartphone en VR aan de slag gaat.

Bij selectie van deze sessie als je inschrijft, vragen we enkel naar de laptop. Niet naar de smartphone. Maar als je deze sessie kiest, gaan we ervan uit dat je die smartphone bij hebt!!

Lesgever

Carl Boel
Lees meer over de expertise van Carl.


Korte titel : VR in de klas

Deze pagina werd al 1717 keer bekeken