34. STE(A)M-apps: Robotica en programmeren in lager onderwijs

AANDACHT: VOORLOPIG OVERZICHT!
Tot 22 oktober voegen we sessies toe. De dagdelen en de nummers van de sessies zullen nog veranderen.
Nog niet alle sessies kregen de juiste thema's toegewezen, waardoor de pagina Thema's ook nog onvolledig is.

Alles komt definitief in orde tegen 22 oktober 17:00. Dan kan je inschrijven.
Nodig intussen enkele collega's uit.

LEGO, Dash & Dot, Blocky, mbot, Ozobot, ...

Inhoud

Inleiding

In deze opleiding krijg je het meest brede, tastbare en uitgebreide aanbod van mogelijkheden om nuttig en inhoudelijk aan de slag te gaan in klas rond STEAM*, programmeren en robotica.

We werken in de sessie op Android en Apple-tablets. Je krijgt er eentje naar keuze tijdens de sessie. Je hoeft geen tablet mee te brengen.

Je hoeft helemaal geen ervaring met programmeren te hebben. De tools die we tonen richten zich op leerlingen van 8 tot 12 jaar. Sommige tools zijn meer geschikt voor de jongere leerlingen, andere voor de wat oudere leerlingen. Als leerkracht kan je bij elke tool zelf inschatten of het haalbaar is voor jouw leerlingen. Wij geven advies vanuit eigen ervaring.

Inhoud
  1. Programmeren op Android/iOS
    Er zijn een heel aantal apps te vinden die kinderen de ideeën en de logica van het programmeren bijbrengen. Een aantal van onze favorieten worden getoond én getest:
    • RunMarco
    • Lightbot Hour
    • Scratch Jr.
    • Tynker
    • Think & Learn Code-a-Pillar
    • Bit by Bit 
    • ...
       
  2. Robots programmeren op Android/iOS
    Een tablet is een ideaal instrument om visueel te programmeren en vervolgens draadloos die gemaakte programma's in je robot te laden. We bekijken een aantal robots met hun bijhorende programmeer-omgevingen en proberen ze ook uit:
    • Lego Wedo 2.0
    • Lego Mindstorms
    • mBot (mBlock / Makeblock)
    • Ozobot
    • Dash & Dot
    • ...
       
  3. Andere interessante (Android/iOS) apps
    Naast programmeren kan je je tablet uiteraard op zoveel andere manieren inzetten in de klas. Om spelling of rekenen in te oefenen, als simulatietool of om augmented reality te ervaren. Indien tijd rest, verkennen we enkele mogelijkheden.

Deze workshop wordt aangeboden door het Fyxxilab, wat wil zeggen dat er tegen dan waarschijnlijk nog meer tools voorgesteld kunnen worden.

* STEAM: Science Technology Engineering Arts Mathematics

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • geproeft hebben van een uitgebreide selectie van vele STEAM-apps die er bestaan voor kinderen uit het 3e tot het 6e leerjaar;
  • voor- en nadelen van heel wat programmeerbare robots tastbaar gemaakt hebben;
  • de eerste mogelijkheden, toepassingen en valkuilen van vele programmeerapps gezien én ervaren hebben;
  • weten wat je binnen STEAM allemaal kan doen in wero, hoekenwerk, projecten.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Sites

Fyxxilab

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Vanaf derde leerjaar

Thema's

  • Lager onderwijs
  • Tablets
  • Programmeren
  • STE(A)M

Tijdstip

NM 1 + NM 2 (14:00 - 16:30)
Lokaal: L023
Er kan nog niet ingeschreven worden voor deze sessie.

Vorm

Workshop
Voorzieningen
Klaslokaal
Mee te brengen

Het Fyxxilab voorziet zelf een Apple- of Android-tablet voor elke deelnemer.

Lesgever

Aygül Aktas
Lees meer over de expertise van Aygül.


Korte titel : STEAMapps Tablet LO

Deze pagina werd al 23 keer bekeken