15. Creatief en algoritmisch denken met Scratch

Een uitdagende Nederlandstalige programmeeromgeving voor jongeren

Inhoud

Inleiding

Met Scratch kan je je eigen spelletjes programmeren, interactieve verhalen vertellen, je robot instellen... En het leuke is dat je in de computercode geen fouten kan typen: het werkt door verschillende codeerblokjes met elkaar te verbinden. Scratch is een visuele programmeertaal, geschikt voor de leerlingen vanaf 8 jaar. Voor hen wordt het een boeiende ontdekkingstocht en voor de leerkracht een kans tot een interactieve en motiverende aanpak.

Inhoud

Na een korte inleiding van 15 minuten gaan we samen 2 uur lang zelf aan de slag. We zorgen voor een leuke variatie aan opdrachten. We laten o.m. de waarschuwingslichten van een politiewagen knipperen, spelen het videospel pong en vangen paaseieren. Verder maken we een autoracespel, halen met behulp van pijlen vallende ballen uit de lucht (bubbleshoot) en laten tussen allerlei buizen een vogeltje heen vliegen zonder de buizen of de zijkanten te raken (flappybird). De laatste 15 minuten demonstreer ik hoe je, wanneer je bent aangemeld, je materiaal online kan plaatsen en delen met andere gebruikers en ook projecten kan bekijken van overal in de wereld.

Resultaat

Na deze sessie kan je uitgaande van herkenbare probleemsituaties en vertrekkende vanuit de leefwereld van de jongeren je leerlingen algoritmisch leren denken. Je bereikt er een hele reeks leerplandoelstellingen van het nieuwe leerplan ICT mee en je leerlingen zijn klaar om later meer geëvolueerde programmeertalen te leren en apps te ontwikkelen.

Voorkennis

Verplichte kennis

Basisvaardigheden vereist:

  • computergebruik (kopiëren/plakken, opslaan, bestandsbeheer, ...);
  • internet (surfen, formulieren invullen, downloaden, ...).

Meegenomen kennis

Kennis en ervaring met een programmeertaal is niet noodzakelijk

Lesmateriaal

Syllabus

Je ontvangt handige fiches die het voor élke leerling mogelijk maken om op zijn/haar niveau én met slechts een minimum aan ondersteuning zelfstandig aan de slag te gaan met Scratch.

Sites

Publiceren projecten op de scratch-website

Interessant voor

  • Iedereen
Uit:
  • Alle onderwijstypes

Thema's

  • Programmeren
  • STE(A)M

Tijdstip

VM 1 + VM 2 (10:00 - 12:30)
Lokaal: C103
Er zijn 24 plaatsen waarvan er 23 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

We raden heel sterk aan om je eigen laptop met een AFZONDERLIJKE MUIS mee te brengen, dat werkt vlotter. Een browser erop is nodig. Ga vooraf online naar scratch.mit.edu. Maak zeker VOORAF een eigen account aan door te klikken op Word Scratcher en Volg de stappen. Je ontvangt een bevestigingsmail. Nadat er op de oranje knop Bevestig mijn e-mailadres is geklikt, kun je je projecten delen, reacties plaatsen en doe je helemaal mee!

We werken met de nieuwste versie Scratch 3.0 die zowel via het web als offline ter beschikking is. Met de online versie hoef je niets te installeren, maar het kan af en toe onvoorspelbare effecten vertonen. Het is daarom aangeraden de offline versie te downloaden en te installeren. De downloadbare offline versie kan je vinden op:

https://scratch.mit.edu/download

 

Lesgever

Christian Selleslag
Lees meer over de expertise van Christian.


Korte titel : Scratch

Deze pagina werd al 1634 keer bekeken