57. Physical computing met Arduino via Ingegno Blokkencode

AANDACHT: VOORLOPIG OVERZICHT!
Tot 22 oktober voegen we sessies toe. De dagdelen en de nummers van de sessies zullen nog veranderen.
Nog niet alle sessies kregen de juiste thema's toegewezen, waardoor de pagina Thema's ook nog onvolledig is.

Alles komt definitief in orde tegen 22 oktober 17:00. Dan kan je inschrijven.
Nodig intussen enkele collega's uit.

Je eerste stappen met een visuele programmeereditor

Inhoud

Inleiding

Zoek je een laagdrempelige opensource omgeving om te starten met physical computing? Ontdek blokkencode.ingegno.be en ga ermee aan de slag. 

Inhoud

In deze sessie ga je experimenteren met de Ingegno Blokkencode voor Arduino en krijg je ook inspiratie voor beginners en halfgevorderden in physical computing. 

De Ingegno Blokkencodeomgeving is een open source visuele programmeereditor voor Arduino. Het is gebaseerd op Blockly van Google, dat Arduinocode genereert. Ideaal om te starten als je nog niet goed weet wat programmeren is!

Kenmerken

  • Genereer Arduinocode door visuele blokken te slepen en neer te zetten.
  • Tekstuele code altijd zichtbaar.
  • Handige "codeblokwaarschuwingen".
  • Compatibel met een breed scala aan officiële boards.
  • Nederlandstalig & Engelstalig. 
  • Touch ready. Werkt dus ook op tablet of smartphone.
  • Handleidingen vrij beschikbaar online en code voor projecten via github. 
     

Resultaat

Na deze sessie zal je de omgeving van de Ingegno Blokkencode kunnen gebruiken om met je leerlingen in de klas aan de slag te gaan. 

Je zal verschillende facetten verkend hebben en inspiratie opgedaan hebben met practische voorbeelden van projecten.

Je zal een basisprogramma kunnen maken, debuggen, opslaan als .xml (de blokken) of als .ino en uploaden naar je arduino. 

Voorkennis

Verplichte kennis

Basisvaardigheden vereist:

  • computergebruik (kopiëren/plakken, opslaan, bestandsbeheer, ...);
  • internet (surfen, formulieren invullen, downloaden, ...).

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

materiaal downloadbaar en gratis

Sites

Ingegno Blokkencode

Ingegno

De Creatieve STEM

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Derde graad / Groep 7-8
  • Secundair/Voortgezet onderwijs: Eerste graad

Thema's

  • Digitale Leermiddelen
  • Programmeren

Tijdstip

VM 1 + VM 2 (10:00 - 12:30)
Er kan nog niet ingeschreven worden voor deze sessie.

Vorm

Workshop
Voorzieningen
Lokaal met één pc per deelnemer
Mee te brengen

Vooraf te installeren:

We raden heel sterk aan om je eigen laptop mee te brengen omdat je dat best kent. Dat werkt vlotter. Installeer zeker Arduino IDE vooraf. We willen immers geen tijd verliezen met deelnemers die niet in orde zijn met de lesvoorbereiding. Dat begrijp je wel ;)

 

Voor wie geen eigen toestel kan meebrengen, zal het nodige materiaal klaarstaan. In sommige sessies werk je dan wel per twee aan één toestel, al proberen we dat te vermijden. 

Lesgever

Maria-Cristina Ciocci
Lees meer over de expertise van Maria-Cristina.


Korte titel : Blokkencode Ingegno

Deze pagina werd al 15 keer bekeken