44. Beeldvorming in media: kritisch kijken naar framing

Hoe kun je leerlingen kritisch leren kijken naar beelden?

Inhoud

Inleiding

Kan één beeld meerdere betekenissen hebben? Hoe kan framing de betekenis van beelden beïnvloeden? Welke technieken worden daarbij gebruikt? Media zijn zodanig aanwezig in ons leven, dat we niet altijd herkennen hoezeer ze ons gedrag beïnvloeden. 

Inhoud

Tijdens de vorming zoomen we in op framing. We gaan aan de slag met de Visual Thinking Strategies om beelden te analyseren. Via de mash-uptafel ontdekken we op een actieve manier hoe beelden eenvoudig manipuleerbaar zijn.

Zo behandelen we thema's als cameravoering, effect van geluid, het Kuleshov-effect, etc. De keuzes van de filmmakers sturen onze blik, maar ook ons eigen referentiekader bepaalt hoe we beelden interpreteren.

Tot slot staan we stil bij de lespraktijk: hoe kun je leerlingen kritisch leren kijken naar beelden?

Resultaat

Na deze sessie zal je meer weten over framing en de technieken die de media inzet om beelden te manipuleren. Je ontdekt hoe je het kritisch kijken naar beelden bij je leerlingen kan stimuleren via o.a. Visual Thinking Strategies.

 

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Verplichte kennis

Basisvaardigheden vereist:

  • computergebruik (kopiëren/plakken, opslaan, bestandsbeheer, ...);
  • internet (surfen, formulieren invullen, downloaden, ...).

Lesmateriaal

Inspiratiefiche met alle gebruikte apps/software en belangrijkste tips.

Sites

JEF

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs

Thema's

  • Secundair onderwijs
  • Mediawijsheid

Tijdstip

VM 1 (10:00 - 11:40)
Lokaal: W003
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 3 bezet zijn.
Je kan nog inschrijven voor deze sessie.

Vorm

Workshop
Voorzieningen
Klaslokaal
Mee te brengen

De lesgever komt zelf met alle materiaal, o.a. een mashup tafel. Spannend!

Lesgever

Vivian van Laarhoven
Lees meer over de expertise van Vivian.


Korte titel : Beeldvorming

Deze pagina werd al 157 keer bekeken