103. Hacking STEM: Relevante STEM-contexten met Arduino of Micro:bit

We werken aan de leerplandoelen van techniek en STEM-basisopties

Inhoud

Inleiding

We starten met een demo van enkele kant en klare projecten om de bedoeling van Hacking STEM duidelijk te maken.

Inhoud

We maken samen een project waarbij we meetresultaten van verschillende lichtbronnen aan relevante STEM-contexten kunnen verbinden. 

Je zult ter plekke kunnen kiezen uit een ontwerp- of onderzoeksopdracht zoals de leerplandoelen van techniek en STEM-basisopties verwachten.

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • inspiratie hebben om heel wat STEM-lessen wetenschappelijk aan te pakken of heel wat wetenschapslessen in een STEM-context kunnen duiden;
  • je een code van naar Arduino kunnen overbrengen;
  • je gegevens uit Arduino of Micro:bit live naar Excel overbrengen;
  • je vooral ontdekken hoe je onderzoekend en ontwerpend leren met hoogstaande, maar voor iedereen toegankelijke, projecten in je klas kunt binnenbrengen;
  • ... en nog zoveel meer.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Verplichte kennis

Het is de bedoeling dat je geen schrik hebt om al doende iets nieuws te leren.

Lesmateriaal

De syllabus krijg je terplekke digitaal mee zodat je meteen in de les aan de slag kunt.

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Alle onderwijstypes

Thema's

  • Microsoft
  • Programmeren
  • STE(A)M

Tijdstip

NM 1 + NM 2 (14:00 - 16:30)
Lokaal: S013
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 4 bezet zijn.
Je kan nog inschrijven voor deze sessie.

Vorm

Workshop
Voorzieningen
Klaslokaal
Mee te brengen

De lesgever brengt voor alle deelnemers een Surface mee.
Tijdelijk, maar 't is sowieso eventjes een extra ervaring erbij ;)

Lesgever

Kris Vande Moortel
Lees meer over de expertise van Kris.


Korte titel : Hacking STEM

Deze pagina werd al 88 keer bekeken