Overzicht van alle sessies

NIEUW? ZEKER EVEN LEZEN.
Volg eerst strikt deze handleiding en tips a.u.b.!

1. Uitleg bij de dagdelen voor en namiddag, VM1, VM2, NM1 en NM2

Er zijn twee dagdelen: voormiddag en namiddag.
Elk dagdeel is opgesplitst in twee delen: VM1+VM2 en NM1+NM2.

Ofwel volg je in een dagdeel twee 'korte sessies':

Ofwel volg je in een dagdeel één 'gewone sessie':

Ofwel volg je één van de vijf 'dagsessies' (nr 1 tot 5).
Zij starten om 10.00 uur en eindigen om 16.30 uur, met lunchpauze van 12.30 tot 14.00 uur.

2. Kijk nu eerst naar OVERZICHT, dan is het sessieschema duidelijker!

Tip: Druk dit overzicht af en duid erop aan welke sessies je PER DAGDEEL zal kiezen als eerste en tweede keuze (per dagdeel zijn immers twee keuzes verplicht).
We bevelen ook heel sterk aan om een derde en vierde keuze te maken.

Kies je een korte sessie (die dus niet de hele voor- of namiddag duurt), dan moet je in dat dagdeel ook een tweede korte sessie kiezen.
Concreet: Kies je in de voormiddag enkel een sessie in tijdsblok VM1, dan moet je ook een sessie kiezen in tijdsblok VM2.

Je krijgt sowieso je eerste keuze! Behalve wanneer ze geannuleerd zou worden (zieke lesgever of te weinig inschrijvingen).

3. Bekijk nu pas de sessies hieronder en LEES DE INHOUD EN VOORKENNIS!

Kijk ook na of je behoort tot de juiste doelgroep (BaO, SO, ICT-cöordinator, ...).
Te vaak stellen we vast dat deelnemers niet met de juiste voorkennis deelnemen of andere verwachtingen hebben omdat ze de inhoud niet lazen.

Handige samenvatting

VOORMIDDAG

Sessies over / voor Nummers
Apple en iOS apps 1 10 30 51 56
STE(A)M en programmeren 2 3  & 9 > 20
Google, G Suite, Chromebook 19 > 26
Technische ICT-coördinatoren * 4 5 17 19  & 26 > 31
Sterk aanbevolen voor directies 31 > 36
Aanbevelingen voor zorgcoördinatoren 39 40
Microsoft-toepassingen 3 11 28 29 33 & 41 > 46
Multimedia-toepassingen (foto audio video) 1 & 48 > 56
Mediawijsheid 35 > 38
ICT-beurs 67 > 69

NAMIDDAG

Sessies over / voor Nummers
Apple en iOS 80 81 1 80 81
STE(A)M en programmeren 2 3 11 80 > 92
Google, G Suite, Chromebook  91 > 98
Technische ICT-coördinatoren * 4 5  92 & 100 > 103
Sterk aanbevolen voor directies 98 > 103
Aanbevelingen voor zorgcoördinatoren 80 104 & 109 > 113
Microsoft-toepassingen 3 11 90 & 101 > 103 & 114 > 116
Multimedia-toepassingen (foto audio video) 1 49 96 & 116 > 123
Mediawijsheid 104 105 134 137

* Sessies voor technische ICT-coördinatoren mag je ook als leerkracht volgen als je de nodige voorkennis of het juiste profiel hebt.

Handleiding bij onderstaand overzicht

Klik op de titel van een sessie om de inhoud, doelgroep en voorkennis te weten.
Klik op een label, thema, functie of vorm om de sessies te filteren zodat je bvb. enkel de workshops of de nieuwe sessies eruit filtert.
Gebruik de snelzoeker via trefwoorden om een sessie over een bepaald onderwerp te zoeken.

TIP: Sessies die vaak zo goed worden geëvalueerd dat ze in de TOP 20 belanden, krijgen een label 'TOP20' in de omschrijving.

Kijk goed na of je inschrijft voor een presentatie of een workshop .

4. Alles goed bekeken, keuze gemaakt? Schrijf in!

SCHRIJF HIER IN!

De deelnameprijs is € 120 (incl. BTW).

5. Extra: Beurs en middagpresentaties

Beurs
Tijdens de lunch kan je de beurs bezoeken, maar het is ook mogelijk om in de voormiddag heel rustig samen te zitten met twee tot zes standhouders als je inschrijft voor sessies 69 en/of 70 of je kan met sessie 68 zelfs een VIP-tour krijgen door de beurs.

Middagpresentaties
Tijdens de lunch zijn er ook nog een tiental presentaties van 20'. Daar kan je zonder voorinschrijving naartoe.
Bekijk het aanbod.

Momenteel bekijk je : Alle sessies

1

Leren Digital Stories maken en begeleiden (iPad - DAGSESSIE)

Laagdrempelige methodiek om persoonlijke verhalen visueel te delen

Na deze sessie zal je:

  • alle facetten van Digital Storytelling kennen;
  • zelf een Digital Story kunnen maken;
  • verhalen helpen construeren door vragen te stellen;
  • een basis filmpje kunnen monteren;
  • sterke rechtenvrije afbeeldingen kunnen vinden.

Maar vooral:

  • zelf een Digital Storysessie kunnen begeleiden!

2

LEGO MINDSTORMS EV3 binnen STEM (DAGSESSIE)

LEGO EV3: de wereld van de autoindustrie en trajectcontroles

Na deze sessie zal je:

  • inzicht hebben in de EV3-hardware;
  • de verschillende sensoren kunnen gebruiken;
  • een eenvoudig programma schrijven in de EV3-software;
  • verder gevorderde programma's leren verstaan en schrijven;
  • zelf in staat zijn om verder te leren werken met de software;
  • enkele leuke, creatieve toepassingen van STEM-onderwijs kunnen gebruiken in uw klas.

3

Aan de slag met Minecraft: Education Edition (DAGSESSIE)

Breng Minecraft binnen in de klas: programmeren, creativiteit, ...

Na deze sessie zal je:

  • eindelijk weten wat Minecraft is;
  • zelf kunnen werken met Minecraft;
  • kunnen programmeren met Microsoft MakeCode;
  • interessante commando's ontdekken;
  • tal van functies binnen Minecraft Education leren kennen;
  • een wereld in Minecraft kunnen beheren voor een klasgroep.

4

Bouw responsive websites met Bootstrap (DAGSESSIE)

Bootstrap maakt webontwikkeling sneller & gemakkelijker

Na deze sessie weet je:

  • hoe je het Bootstrap moet integreren in je website;
  • hoe je basis typografie-elementen kunt toevoegen;
  • hoe je HTML-elementen kunt integreren en aanpassen;
  • hoe je via het grid systeem een webpagina responsive maakt;
  • wat media queries zijn en hoe je ze kunt gebruiken;
  • hoe je een template kunt downloaden en aanpassen.

Na deze sessie kun je:

  • met behulp van Bootstrap een eigen responsive website bouwen;
  • een template downloaden en manipuleren naar je eigen huisstij…

5

Snel een computerklas (her)installeren met FOG-server (DAGSESSIE)

Centraal beheer van je clients met GRATIS software

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • een imageserver (= FOG-server) installeren en configureren voor gebruik in schoolomgeving;
  • de FOG-server gebruiken om netwerkprinters te installeren op de klas-pc's;
  • de FOG-server zodanig configureren dat, nadat een pc een image heeft ontvangen, de pc zich automatisch in het opgegeven domein aanmeldt.

9

Computationeel denken aanleren zonder PC

Unplugged programmeren met behulp van eenvoudige materialen

Na deze sessie zal je:

  • computationeel denken kunnen stimuleren bij jouw leerlingen, zonder dat u dure materialen dient aan te kopen;
  • ervaren hebben dat dagelijkse activiteiten kunnen gebruikt worden om het computationeel denken bij kinderen te stimuleren;
  • kennis gemaakt hebben met enkele voorbeelden van unplugged programmeren;
  • ervaren hebben dat computationeel denken, tot onze dagelijkse activiteiten behoort;
  • kennis gemaakt hebben met Osmo Coding (leren programmeren met fysieke instructie…

10

Digiknap met LEGO Education WeDo 2.0 - Eerste stapjes in robotica

Breng wetenschap en techniek tot leven! Bouw-codeer-leer!

Na deze sessie zal je je leerlingen kunnen helpen bij: 

  • computationeel denken: leren bouwen en programmeren a.d.h.v. probleemoplossende activiteiten met de set WeDo 2.0.
  • creatief denken;
  • in team werken;
  • het inzetten van tablets in je les.

Je zal bovendien ook verschillende mogelijkheden van het pakket LEGO WeDo 2.0 kunnen toepassen in eigen situaties en opdrachten.


11

On STEAM met de micro:bit. Maak zelf iets met de micro:bit.

Ervaar zelf de kracht van de micro:bit

Na deze sessie zal je weten wat je nu echt kun doen met de micro:bit en ga je met veel ideeën naar huis hoe je dit in je klas kun aanpakken. Je maakt zelf een aantal van de 10 meegenomen voorbeelden. Je begint eenvoudig, maar al snel komen de servomotoren, ledlampjes en andere elektronische spulletjes te voorschijn. 


12

Aan de slag met verschillende STE(A)M-tools voor lager onderwijs

Educatieve technologie, apps, robots,... in één toolbox

Na deze sessie ben je aan de slag gegaan met de verschillende STE(A)M-tools, apps, programmeerbare robots, ... die je kan gebruiken in het lager onderwijs. Je weet ook wat er in een STE(A)M-toolbox van Fyxxi zit en hoe je die kan ontlenen.


13

Android STE(A)M-apps: Robotica en programmeren in lager onderwijs

LEGO, Dash & Dot, Blocky, mbot, Ozobot, ...

Na deze sessie zal je:

  • geproeft hebben van een uitgebreide selectie van vele STEAM-apps die er bestaan voor kinderen uit het 3e tot het 6e leerjaar;
  • voor- en nadelen van heel wat programmeerbare robots tastbaar gemaakt hebben;
  • de eerste mogelijkheden, toepassingen en valkuilen van vele programmeerapps gezien én ervaren hebben;
  • weten wat je binnen STEAM allemaal kan doen in wero, hoekenwerk, projecten.

14

Laagdrempelige kennismaking met STEM/STEAM & maakonderwijs

Aan de slag met lasersnijder vinylsnijder CNC-frees 3D-printers ...

  • Je zal kennis gemaakt hebben met allerlei technologieën om het te maken: 3D-printen, laser cutter, vinylsnijder, CNC frees, ... 
  • Je krijgt 'maker'-inzichten mee: vindingrijkheid, ontwerpen, creativiteit, combineren, motiveren, vallen en opstaan, ...

15

Werken met Arduino: Aan de slag met LEDs & eenvoudig programmeren

Toepassingen voor eerste graad SO, maar interessant voor iedereen

Deze sessie is volzet.

In deze sessie leren we aan de hand van eenvoudige oefeningen de basisprincipes van Arduino. Ideaal dus om in de eerste graad (of zelfs vroeger) Arduino bij je leerlingen aan te leren. We gaan eenvoudige elektronische componenten (zoals led’s) schakelen, die dan op hun beurt iets gaan uitvoeren/sturen, afhankelijk van het programma (Sketch) dat je hebt geüpload op de microchip van je Arduino.

Wat mag je verwachten in deze sessie:

  • het sturen van een knipperend led;
  • het sturen van …

16

Zelf eenvoudige ARDUINO-projecten met SCRATCH maken

Niet voor elektronicaspecialisten of ervaren programmeurs

Na de sessie heb je een aantal eenvoudige ARDUINO-projecten die je kan gebruiken in je lespraktijk in je vingers, o.a.:
- een lichtje laten knipperen;
- een verkeerslicht;
- een lichtje dat uit- en aangaat door te drukken op een knop;
- een lichtje dimmen.


17

Digital Signage met Raspberry PI

Eenvoudig en goedkoop je eigen informatiescherm maken

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je met behulp van enkel een Raspberry Pi (en een scherm uiteraard) je eigen digital signage (digitaal informatiebord) kunnen opzetten.

Eens geconfigureerd is het systeem voldoende gebruiksvriendelijk om de invulling ervan door een administratief medewerker te laten beheren.


18

Programmeer een robot in de klas met een simulator

Eindtermen computationeel denken en programmeren concreet gemaakt

Na deze sessie zal je in staat zijn om leerdoelen bij je leerlingen te bereiken verbonden aan de nieuwe eindtermen rond computationeel denken en programmeren. Je zal kant-en-klaar lesmateriaal en ideeën voor evaluatie meenemen naar je klas.

Je kunt dan grafisch programmeren met een gratis online simulator die bovendien gemakkelijk in gebruik is. Je zal een virtuele robot in een vierkant kunnen laten rondrijden op je scherm, tekst laten verschijnen op een lcd-scherm…


19

Apps maken zonder programmeerkennis met Mobincube (enkel Android)

Een online doe-het-zelf app builder voor iedereen

Na deze sessie zal je (Android) apps kunnen maken met Mobincube.com, terwijl programmeerkennis helemaal niet nodig is.


20

Android Apps maken in de klas met AppInventor2

Gebruik de visuele programmeertaal Scratch om Apps te maken

Na deze sessie zal je:

  • een app voor een android toestel geprogrammeerd hebben met AppInventor2;
  • het basisconcept onder de knie hebben: componenten selecteren en deze programmeren door blokken in elkaar te klikken
  • enkele tips gekregen hebben om zelf in de klas aan de slag te gaan.

En natuurlijk: je eigen ontwikkelde app meenemen!


21

Contractwerk via Google Classroom

Digitaliseer en organiseer je contractwerk met Google Classroom

Na deze sessie zal je:

  • weten hoe je Google Classroom kan aanwenden voor contractwerk;
  • beter je contractwerk kunnen opvolgen;
  • minder verbeterwerk hebben;
  • de pluspunten van het werken met een Chromebook hebben ervaren.

22

Minder papierwerk, meer tijd voor de les met Google Classroom

Oefenen, zelfcorrigerende werkbladen, samenwerken en communiceren

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • zin hebben om met Google Classroom zelfstandig aan de slag te gaan;
  • pedagogische voordelen van werken met Google Classroom zelf ondervonden hebben en zelf willen uittesten;
  • weten hoe je gemakkelijk je eigen klas kan beheren en organiseren in Google Classroom;
  • opdrachten, vragen, mededelingen en nuttige links in jouw digitale classroom kunnen plaatsen;
  • "real-time" feedback kunnen geven aan je leerlingen;
  • gemakkelijk overzicht kunne…

23

Online samenwerken met Google Drive: Tips en trucs

Wat is Google Suite en welke voordelen heeft het?

Na deze sessie zal je:

  • een online presentatie of (Word- / Excel-) document kunnen maken en uploaden;
  • een map of document online kunnen delen met verschillende personen;
  • samenwerken met verschillende personen aan één document;
  • de gebruikersrechten van een gedeelde map/bestand kunnen instellen;
  • gebruikers van een andere webdienst toegang geven;
  • informatie verzamelen via Google Formulieren.

24

Google Formulieren voor beginners: maken delen resultaten ...

Een digitale bevraging maken met Google Formulieren

Na deze sessie kun je:

  • zelfstandig een Google Formulier aanmaken;
  • vragen maken met alle vraagtypes;
  • een Google Formulier laten invullen;
  • de antwoorden op het Google Formulier raadplegen (zowel individuele antwoorden als totaaloverzicht);
  • een Google Formulier koppelen aan een Google Spreadsheetdocument;
  • een formulier uitschakelen;
  • een Google Formulier delen;
  • secties maken: respondent laten navigeren op basis van antwoorden;
  • werken met gegevensvalidatie (voorwaarden stellen aan gegeven …

25

Interactieve websites bouwen met Google Sites & Padlet

Maak kosteloos je eigen blog of interactieve Google site

Na deze sessie zal je zelf Google Sites en Padlets kunnen maken.  Je kan interactieve en kosteloze websites bouwen en laten bouwen door je leerlingen. Dit zijn zeer laagdrempelige toepassingen waarmee iedereen aan de slag kan. 


26

Een stapje verder met de apps van G suite

Breid je G suite uit met extra apps, extensies en add-ons

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je o.a. ...

- je Google drive kunnen uitbreiden met extra applicaties om bvb. foto's te bewerken, aantrekkelijke brochures te maken, PDF's te bewerken, bestanden te unzippen, geluidsbestanden op te nemen en te bewerken, ...

- enkele gevorderde mogelijkheden van de standaard G suite apps leren kennen en deze apps leren uitbreiden via (voor onderwijs)  interessante add-ons en extensies zodat je de mogelijkheden er enorm kunt van vergroten. 


27

Grote uitwisseling van tips d/voor technische ICT-coördinatoren

Sharing is caring! 101 tips en trucs dankzij gedeelde kennis.

Na deze sessie zal je - hopelijk ;) - heel wat tips en ideetjes hebben opgestoken om jouw job als ICT-coördinator beter uit te voeren op jouw school.

In elk geval zal je netwerk uitgebreid zijn met ICT-coördinatoren die je later opnieuw kan contacteren bij toekomstige problemen en vragen.


28

Microsoft School Data Sync, Intune, Intune Education en Edu Store

Met deze tools vergemakkelijk je je taak als ICT-coördinator

Na deze sessie zal je weten wat School Data Sync (SDS) is en hoe dit te implementeren.

Je zal enkele zaken kunnen automatiseren in SDS met PowerShell-scripts of in MS Office 365.

Je zal weten wat Microsoft Intune is, hoe ermee te werken en begrijpen hoe het de dagdagelijkse taken van een IT coördinator of leraar kan vergemakkelijken.


32

ICT-beleid op school: Visie en aanpak - 4 directies - Pedagogisch

Voor directies en PEDAGOGISCHE ICT-coördinatoren

Na deze sessie zal je van directies van vier secundaire scholen voorbeelden gehoord hebben die jouw eigen pedagogische ICT-beleid kunnen verrijken.


33

Lesgeven met digitaal ondersteunde lessen: OneNote & BYOD (in SO)

Handboeken vervangen door digitale lessen met OneNote, Teams, 1op1

Na deze sessie zal je een duideijk beeld hebben van de functies en mogelijkheden van Office 365 in onderwijs.

Je zal een leiddraad hebben voor het ontwikkelen van een BYOD-project in jouw eigen school waarbij handboeken worden vervangen door digitaal lesmateriaal dat je zelf ontwikkelt in Teams en OneNote (Office 365).


34

Klas van de toekomst - Lab 21.0

Hoe de muren van je school slopen door een lokaal te bouwen?

Na deze sessie zal je zeker een aantal ideeën hebben voor het opzetten van een innovatietraject op jouw school (gebaseerd op onze ervaringen met ons eigen traject), en je zult kennis gemaakt hebben met de voordelen van zo'n traject - zowel voor je school in het algemeen als voor je lessen.

Je zult ook een aantal praktische tips meenemen voor het inrichten van een eigen 'klaslokaal van de toekomst', en aantal suggesties voor lesactiviteiten in een dergelijk lokaal.


35

Sociaalste School 2018: Samen sterk, ook digitaal!

Laat je inspireren door mediawijze projecten (LO 3º, SO 1º graad)

Na deze sessie zal je:

  • geïnspireerd zijn om een visie rond ICT en mediawijsheid uit te werken;
  • kennis gemaakt hebben met haalbare en laagdrempelige STEM-activiteiten;
  • de voordelen van een digitaal portfolio leren kennen en het effect op de ouderbetrokkenheid kunnen zien;
  • inzien wat de voordelen van diverstiteit binnen mediawijsheid zijn;
  • het belang inzien om leerlingen coachend te begeleiden;
  • ... 
  • ...
  • ...

 


36

Let's talk about ... sexting en cyberpesten

Beleidstools door het Vlaams kenniscentrum voor mediawijsheid

Na deze sessie heb je de nodige handvatten om aan de slag te gaan in jouw school rond de thema's cyberpesten en sexting. 


38

Nee tegen nonsens

Leer alles over fake news en andere desinformatietechnieken

Na deze sessie zal je:

  • een brede kennis verworven hebben over het fenomeen 'fake news' en andere desinformatietechnieken;
  • (hopelijk) kritischer omgaan met beeldvorming rond bepaalde actuele thema's;
  • in staat zijn om verschillende overtuigingstechnieken uit een debat te halen.

39

Haalbaar aan de slag met GRATIS voorleessoftware

Van A tot Z alles wat je moet weten

Na deze sessie zal je:

  •  tools binnen handbereik hebben om:
    • voorleessoftware aan te leren aan een kind;
    • voorleessoftware Gratis aan te vragen via leesvoor!Vlaanderen;
    • digitaal aangepaste schoolboeken te bestellen;
    • het netwerk rond een kind in kaart te brengen en in actie te zetten;
  • weten wat mag en moet de computer in de klas;
  • het effect van voorleessoftware en ADIBoeken kennen;
  • het standpunt van de overheid kennen rond voorleessoftware en de computer in de klas;
  • weten w…

40

ICT & differentiatie - Een klassieker op de ICT-praktijkdag

ICT inzetten om te differentiëren van lesontwerp tot remediëring

Na deze sessie zal je zelf online oefenmateriaal op maat van je leerlingen kunnen aanmaken. Je zal ook inzien dat bepaalde vormen van binnenklasdifferrentiatie makkelijk haalbaar zijn door ICT in te zetten.

Je zal deze informatie kunnen overbrengen naar je collega's omdat de presentatie achteraf op deze site beschikbaar zal zijn en je je eigen oefenmateriaal kan tonen.

Je zal een goed beeld hebben van wat binnenklasdifferentiatie inhoudt.

Je krijgt een ruim aanbod aan ICT-toepassingen te …


41

Leer werken met OneNote en OneNote Class Notebook

Het organiseren en gebruiken van OneNote Class Notebook

Na deze sessie:

  • heb je een goed overzicht van de verschillende mogelijkheden van OneNote en kan je deze ook toepassen;
  • kan je notities en markeringen maken in OneNote en deze ook weer terugvinden;
  • kan je afbeeldingen, filmpjes en webpagina's integreren;
  • kan je op verschillende manieren feedback geven;
  • kan je een klasnotitieblok aanmaken om daarin met je collega's en je leerlingen of studenten samen te werken;
  • heb je een duidelijk beeld van de extra mogeli…

42

Grafisch, verfrissend en chique presenteren met Sway

Is de/een nieuwe Prezi opgestaan?

Na deze sessie zal je:

  • alle kneepjes kennen om een presentatie aan te maken met Sway;
  • een aantal verschillende toepassingsvormen van Sway ontdekt hebben;
  • een aantal handige basis verwerkingen en bewerkingen op foto’s kunnen toepassen.

Bekijk zeker ook de inhoud van deze sessie.


43

Samenwerken met Microsoft Teams

Cursusmateriaal delen in Office365

Na deze sessie kan je:

  • een Team aanmaken en teamleden beheren;
  • kanalen maken en beheren;
  • documenten delen met de andere leden van je Team (vb. leerlingen, collega's);
  • websites delen via je team;
  • een chatbox beheren;
  • een eenvoudige online oefening maken met Forms (onderdeel Office 365) en deze oefening delen met je team.

Eventueel:

  • Je teammappen verbinden met je persoonlijke computer zodat je via verkenner documenten kan toevoegen.

44

Ontdek de verborgen juwelen van Microsoft Office 365

Teams Delve Sway MyAnalytics PowerApps Flow Bookings ...

Na deze sessie zal je met nog meer plezier en vaardigheid Office 365 in al zijn facetten kunnen inzetten in je lessen waar en wanneer je dat nuttig en relevant acht.

Leerlingen zullen de aangereikte leerstof nog efficiënter verwerken door de mooie cocktail van observeren, denken, voelen, doen, en delen die met Office 365 wordt mogelijk gemaakt en die dankzij jouw kennis na het volgen van deze workshop ook tot bij hen komt.


45

Excel: Analyses maken d.m.v. draaitabellen

Gegevens naar informatie: Eindelijk leer je Excel nog beter kennen!

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie kan je zeer snel en efficiënt lijsten analyseren door te werken met draaitabellen (PivotTables). Gedaan met urenlang zwoegen om de correcte informatie te bekomen.


46

Datageletterdheid met de Microsoft Power-BI desktop

Word datageletterd en vergaar, bewerk, combineer, ... data

Na deze sessie zal je:

  • belangrijke begrippen van Big Data & Informatiemanagement kunnen kaderen;
  • kunnen werken met de Power BI desktop.

47

Zelf een escape room maken met digitale en analoge tools

Eindtermen bereiken via het ontvluchten van een escape room

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je voor een groot stuk je eigen escape room al ingevuld en gepland hebben met tools als Skype, Bookwidgets, QR-codes, Socrative, ...


48

Breng jouw leerwerkboeken tot leven dankzij Augmented Reality

Een zeer praktijkgerichte workshop met HP Reveal

Na deze sessie kan je probleemloos aan de slag met de software HP Reveal en ontwerp je leuke, educatieve Augmented Reality lesdelen. Breng jouw lessen naar een nieuwe dimensie.


49

Ervaar de mogelijkheden van VR in de klas

Een realistische blik op wat VR en AR kunnen betekenen voor je les

Deze sessie is volzet.

Resultaat na deze sessie:

  • Je weet wat het aanbod van hardware is en wat de voor- en nadelen zijn. Zo kan je eventueel zelf een keuze maken.
  • Je weet welke toepassingen er zijn en hoe je die in een les kan inzetten.
  • Je weet hoe je zelf een stukje virtual reality kan maken en hoe je dit in een les kan inzetten.

50

Flipping the classroom: Meerwaarde, mogelijkheden en tools

Flip je classroom met Screencast-o-matic, H5P, Xerte, ...

Na deze sessie zal je:

  • weten wat Flipping the classroom is;
  • Flipping the classroom kunnen inzetten op verschillende manieren: huiswerk, voor de les, na de les,...
  • tools kunnen gebruiken voor Flipping the classroom.

51

Didactische leerfilmpjes maken (op een iPad)

Gebruik je iPad als opnametool

Na deze sessie zal je helemaal zelfstandig een leerfilm kunnen maken op je iPad. Wie nog niet zo veel ervaring heeft zal al een mooi resultaat kunnen neerzetten, wie al wat beter is bij aanvang zal de fijnere kneepjes van het maken van leerfilms meekrijgen.


52

Zelf animatiefilmpjes maken met Moovly

Creëer whiteboardvideo's, cartoonanimaties, uitlegfilmpjes, ...

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • ondervonden hebben dat je geen grafische of multimedia-expert moet zijn om geslaagde animatiefilmpjes te maken
  • zelf eenvoudig animatiefilmpjes kunnen maken over allerlei educatieve onderwerpen en in verschillende stijlen
  • volop inspiratie en ideeën opgedaan hebben over hoe je animatievideo's zinvol in lessen, projecten en taken kan gebruiken
  • weten hoe je gemaakte filmpjes downloadt, publiceert, deelt, kopieert en bewerkt

54

Infographics maken om informatie duidelijker over te brengen

Piktochart: Tips en trucs om de betere infografiek te maken

Na deze sessie zal je:

  • informatie effectiever en duidelijker overbrengen door middel van infographics;
  • zelf infographics kunnen maken;
  • meer geleerd hebben over vormgeving, kleur en typografie;
  • met leerlingen infographics kunnen maken.

55

Pixlr Editor: Een eenvoudig online gratis fotobewerkingsprogramma

Een verrassend programma met de mogelijkheden van Photoshop

Na deze sessie zal je met het gratis online fotobewerkingsprogramma Pixlr Editor op een zeer eenvoudige manier

  • nieuwe eigen creaties maken, figuren uit- en bijsnijden;
  • objecten, vlekken en achtergronden verwijderen uit foto's;
  • foto's samenvoegen en teksten op je foto's plaatsen;
  • de belichting en kleuren aanpassen, rode ogen retoucheren.

Als afsluiter werken we met een meloen en andere groenten een leuke halloweenopdracht uit. Het programma is Nederlandstal…


56

Attractieve muziek-apps en méér in mijn klas

Creatief gebruik van iPad-apps in de muziekles en in andere vakken

Na deze sessie zal je:

  • een selectie van attractieve muziek-apps voor rechtstreeks gebruik in de klas kunnen gebruiken;
  • muziek-apps op iPad op hun waarde kunnen schatten in functie van veelzijdige muziekonderwijs en daarbuiten.

57

Gamificatie in de klas: Maak zelf je eigen game

I game so I learn?! Aan de slag met Medal Race.

Na deze sessie:

  • ken je de mogelijkheden van gamificatie;
  • weet je hoe je game-elementen toevoegt aan je klaspraktijk via de online omgeving medalrace.be;
  • heb je met Medal Race een game ontwikkeld die je meteen kan gebruiken binnen een lessenreeks, project, ...

58

Prezi NEXT: Presentaties online maken (Beginners)

Vernieuwend en opvallend presenteren met de nieuwe PREZI NEXT!

Na deze sessie zal je een presentatie in Prezi NEXT (de nieuwe Prezi) ontwikkeld hebben.

Je kunt aan de slag met het programma in de onderwijssituatie en maakt adequate presentaties.

Je krijgt tips en trucs in het gebruik van deze tool en en bij het presenteren in het algemeen.

Je beschikt over een handleiding en een maand gratis ondersteuning via e-mail.

 

 

 

 

59

Auteurstool Xerte: Basis

Interactief lesmateriaal maken voor alle devices!

Na deze sessie zal je:

  • op een zeer eenvoudige manier interactief lesmateriaal kunnen aanmaken;
  • zelfverbeterende interactieve oefeningen van allerlei types met automatische feedback kunnen maken;
  • in staat zijn een leerpad te ontwikkelen in de nieuwe versie van Xerte;
  • een leerpad kunnen beschikbaar stellen in een leeromgeving.(Smartschool, moodle, Canvas, .... )

60

Gratis online oefeningen maken met H5P

Dé langverwachte 'opvolger' van HotPotatoes

Na deze sessie:

  • weet je hoe je H5P kunt gebruiken;
  • heb je enkele oefeningen aangemaakt met H5P;
  • heb je de oefeningen gepubliceerd op KlasCement en zo ook op Oefen.be.

61

BookWidgets: Creëer interactieve oefeningen

Maak je eigen interactieve oefeningen en verbeter ze automatisch!

Na deze sessie:

  • kan je zelf interactieve widgets maken via de browser;
  • kan je deze widgets delen met je leerlingen;
  • kan je deze widgets delen met je collega's;
  • kan je het werk van je leerlingen nakijken, quoteren en feedback sturen;

62

Digitaal interactief oefenmateriaal maken met diverse tools

Digitaliseer je les: Kahoot! Flipquiz Quizlet Quizizz Educaplay ...

Na deze sessie zal je:

  • een aantal nieuwe tools kennen en deze kunnen inzetten tijdens je lessen;
  • interactief en digitaal met je leerlingen aan de slag kunnen;
  • digitaal lesmateriaal kunnen zoeken en delen op KlasCement.

 


63

Supertools voor superleerkrachten

Online tools die leerkrachten (sec. ond.) meteen kunnen gebruiken

Na deze sessie zal je digitaal kunnen testen, lesgeven, samenwerken.

Je zal vertrouwd zijn met een waaier aan online tools: Socrative, Formative, Plickers, Padlet, Trello, Nearpod, Zeetings, ...


64

Leerlingen zelfstandig aan het werk zetten met behulp van ICT

Classkick: live feedback van leerkracht én klasgenoten!

Na deze sessie kun je:

  • een les uitwerken binnen Classkick;
  • deze tool op een didactisch en verantwoorde manier inzetten;
  • digitaal orde houden;
  • gebruiksvriendelijke tools inzetten die helpen bij de organisatie en planning van zelfstandig werk.

65

Activerend lesgeven met LessonUp!

Ontdek de nieuwe manier van lesgeven, 20000 collega's gingen je voor

Aan het eind van de inspiratiesessie heb je zelf een interactieve (!) digitale les gemaakt in LessonUp, een les die je de volgende dag meteen kunt geven.

Het allerbelangrijkst is dat je daarnaast ook veel hebt opgestoken over de digitale didactiek achter LessonUp en hoe je het effect van jouw les op je leerlingen vergroot.

Je hebt geleerd hoe je een actieve klas creërt zónder dat je hiervoor eerst 3 maanden op cursus moet.

Je leert ook hoe je inzicht krijgt in de voortgang va…


66

Gedifferentieerd en samenwerkend leren via i3LEARNHUB

Werken met i3LEARNHUB als bordonafhankelijke software + iMO-LEARN

Na deze sessie zal je:

  • aan de slag kunnen met de basic i3LEARNHUB bordonafhankelijke software;
  • je leerlingen in individueel of kleine groepjes aan de slag laten gaan;
  • op maat info doorgeven; 
  • je klasorganisatie anders bekijken.

68

VIP-tour langs alle partners

Ontdek het aanbod op de ICT-beurs en geniet van een VIP-traktatie

Na deze sessie zal je het aanbod van de partners van de ICT-praktijkdag beter kennen en een mooi zicht hebben op wat in het onderwijslandschap allemaal bestaat aan producten, intiatieven en activiteiten. Met een VIP-pakket word je bedankt om voor deze voormiddag te kiezen.


69

Bezoek ICT-beurs in alle rust - Spreek individueel met 4 partners

Selecteer vier standhouders om 20 minuten persoonlijk te spreken

Na deze sessie zal je advies gekregen hebben van vier standhouders die jou in alle rust hun aanbod hebben voorgesteld. In twintig minuten kan je al je vragen stellen. Een unieke mogelijkheid.

Dus niet naar de sessies, wel blijven plakken in de beursruimte. 


29

Software Management Automation met Chocolatey

De package manager voor Windows

Na deze sessie zal je Chocolatey kunnen installeren en gebruiken, ook in combinatie met Intune. Je zal inzien dat Chocolatey een "must have" tool is voor een technisch ICT-coördinator.


30

Eenvoudig je iPads en Macbooks beheren met Mosyle

Apps in één klik op al je iPads installeren, en nog veel meer ...

Na deze sessie zal je een overzicht hebben van:

  • hoe je je iPads moet klaarmaken voor een MDM: accounts en voorwaarden;
  • hoe je iPads opneemt in een MDM als Mosyle;
  • hoe je apps kan aankopen en toevoegen aan je iPads met één druk op de knop;
  • hoe je beperkingen kan toepassen op je iPads.

31

Mictivo 3: Alle onderzoeksresultaten en voornaamste conclusies

Hoe is het gesteld met ICT in het Vlaamse onderwijs?

Na deze sessie zal je alles weten over de stand van zaken rond ICT in het Vlaamse onderwijs: schoolinfrastructuur en -beleid, ICT-gebruik in de onderwijspraktijk, competenties en percepties bij leerkrachten en leerlingen.

 

37

In 40' heb je alle info over de digitale leefwereld van jongeren

De onderzoeksresultaten uit Apestaartjaren uitgediept

Tijdens deze interactieve lezing nemen we je mee langs een aantal cases, inzichten en voorbeelden uit het onderwijs en de jeugdsector. We illustreren uitgebreid met cijfermateriaal uit het Apestaartjaren-onderzoek 2018.

We verduidelijken de berichtgeving over jongeren en digitale media in de pers en weerleggen een aantal hardnekkige clichés die de ronde doen. 


53

Beeldmateriaal inzetten in de klas: Het Archief voor Onderwijs

Aan de slag met VRT-programma's en meer in je lessen

Na deze sessie heeft Het Archief voor Onderwijs voor jou geen geheimen meer. Wil jij jouw lessen in de toekomst verrijken met relevant geluids- en beeldmateriaal, dan zal je na de workshop vlot:

  • het rijke aanbod aan audiovisueel materiaal op Het Archief voor Onderwijs kunnen doorzoeken;

  • inspiratie opdoen via actuele thema's en collecties gemaakt voor jouw vak(ken);

  • fragmenten kunnen knippen op maat van jouw les;

  • eigen lesklare collecties kunnen samenstellen;


67

Blockchain: Voorstelling en mogelijke toepassingen in onderwijs

Diplomaverificatie, studiebeurzen verstrekken, ...

Na deze sessie zal je de belangrijkste eigenschappen van blockchain hebben geleerd en krijg je een aantal praktische voorbeelden te zien die niets te maken hebben met cryptocurrency (bitcoin), maar alles met onderwijs.


70

Bezoek ICT-beurs in alle rust - Spreek individueel met 2 partners

Selecteer twee standhouders om 15 minuten persoonlijk te spreken

Na deze sessie zal je advies gekregen hebben van twee standhouders die jou in alle rust hun aanbod hebben voorgesteld. In een kwartiertje kan je al je vragen stellen. Een unieke mogelijkheid.

Dus niet naar de sessies, wel blijven plakken in de beursruimte. 


11

On STEAM met de micro:bit. Maak zelf iets met de micro:bit.

Ervaar zelf de kracht van de micro:bit

Na deze sessie zal je weten wat je nu echt kun doen met de micro:bit en ga je met veel ideeën naar huis hoe je dit in je klas kun aanpakken. Je maakt zelf een aantal van de 10 meegenomen voorbeelden. Je begint eenvoudig, maar al snel komen de servomotoren, ledlampjes en andere elektronische spulletjes te voorschijn. 


22

Minder papierwerk, meer tijd voor de les met Google Classroom

Oefenen, zelfcorrigerende werkbladen, samenwerken en communiceren

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • zin hebben om met Google Classroom zelfstandig aan de slag te gaan;
  • pedagogische voordelen van werken met Google Classroom zelf ondervonden hebben en zelf willen uittesten;
  • weten hoe je gemakkelijk je eigen klas kan beheren en organiseren in Google Classroom;
  • opdrachten, vragen, mededelingen en nuttige links in jouw digitale classroom kunnen plaatsen;
  • "real-time" feedback kunnen geven aan je leerlingen;
  • gemakkelijk overzicht kunne…

49

Ervaar de mogelijkheden van VR in de klas

Een realistische blik op wat VR en AR kunnen betekenen voor je les

Deze sessie is volzet.

Resultaat na deze sessie:

  • Je weet wat het aanbod van hardware is en wat de voor- en nadelen zijn. Zo kan je eventueel zelf een keuze maken.
  • Je weet welke toepassingen er zijn en hoe je die in een les kan inzetten.
  • Je weet hoe je zelf een stukje virtual reality kan maken en hoe je dit in een les kan inzetten.

62

Digitaal interactief oefenmateriaal maken met diverse tools

Digitaliseer je les: Kahoot! Flipquiz Quizlet Quizizz Educaplay ...

Na deze sessie zal je:

  • een aantal nieuwe tools kennen en deze kunnen inzetten tijdens je lessen;
  • interactief en digitaal met je leerlingen aan de slag kunnen;
  • digitaal lesmateriaal kunnen zoeken en delen op KlasCement.

 


80

Programmeren in BuO met eenvoudige tools (iPad)

Kennismaking met toffe programmeerapps

Na deze sessie zal je:

  • ontdekt hebben dat coderen niet moeilijk hoeft te zijn, 
  • weten dat programmeren een leuke manier is om een ruim gamma aan ontwikkelingsdoelen te bereiken; 
  • toffe apps ontdekt hebben;
  • voor- en nadelen van enkele apps kennen.

81

iPad STEM/STEAM-apps: Robotica en programmeren in lager onderwijs

LEGO, mBot, Ozobot, Dash & Dot, Osmo Coding, Kodable ...

Na deze sessie zal je:

  • geproeft hebben van een uitgebreide selectie van vele STEAM-apps die er bestaan voor kinderen uit het 3e tot het 6e leerjaar;
  • voor- en nadelen van heel wat programmeerbare robots tastbaar gemaakt hebben;
  • de eerste mogelijkheden, toepassingen en valkuilen van vele programmeerapps gezien én ervaren hebben;
  • weten wat je binnen STEAM allemaal kan doen in wero, hoekenwerk, projecten.

82

Programmeren met Scratch - Beginners - LAGER ONDERWIJS

Ontdek de mogelijkheden van programmeren met Scratch in de klas

Na deze sessie ken je zelf de basisprincipes van het programmeren met Scratch en kun je een korte workshop uitwerken voor je leerlingen. In (bijvoorbeeld) 2 à 3 sessies van 2u kun je werken aan de volgende doelstellingen:

  • kinderen begrijpen de basis van logisch denken (als… dan...) en passen dit toe in Scratch;
  • kinderen zijn vertrouwd met de interface van Scratch;
  • kinderen kunnen eenvoudige stukjes code programmeren > ze leren hoe ze een actie kunnen opdelen in ve…

83

Coderen zonder investeren - Eenvoudige tips

Computerwetenschap als STEM in de basisschool kan met weinig kosten

Na deze sessie zal je:

  • toffe educatieve apps en programma’s kennen waarmee de eerste programmeerstappen worden gezet;
  • weten hoe je code.org moet gebruiken in een klasomgeving zodat je programmeertaken kan geven en volgen van jouw leerlingen;
  • kennis maken met twintig speelse programmeeractiviteiten zonder dat er een computer aan te pas komt;
  • ervan overtuigd zijn dat computerwetenschap een verplicht vak zou moeten zijn in het basisonderwijs.

86

Via Design Thinking als didactiek tot uitgewerkt STEAM-project

Ontdek de ontwerpmethodiek Design Thinking en boost jouw projectwerk

Na deze sessie zal je:

  • kennis gemaakt hebben met het Design Thinking proces;
  • begrijpen hoe de Design Thinking didactiek ingezet wordt om een STEAM-project vorm te geven, aan de hand van een uitgewerkt projectvoorbeeld;
  • eigen projecten onder de loep kunnen nemen en deze integreren met Design Thinking aan de hand van concrete tools.

 


87

3D-ontwerpen & 3D-printen met Tinkercad en Cura

3D leren denken en maken in het maakonderwijs

Na deze sessie (en blijven oefenen) kan je vlot 3D-tekenen en 3D-printen.

Je kan het inzetten in de klas volgens de onderzoekend en ontwerpend leren-methode.

Je kan 3D-tekenen gebruiken voor projecten waarbij "digital fabrication" aan de orde komt en voor "Prototyping", zodat je ook 3D-prints kunt maken.

 


88

KIKS: Kunstmatige intelligentie, Klimaatverandering, Stomata

Toegankelijk lesmateriaal rond artificiële intelligentie en STEM

Na deze sessie zal je het gebruik van artficiële intelligentie in de wereld rondom ons beter begrijpen. Er wordt getoond hoe men ook in het secundair onderwijs al met AI aan de slag kan gaan. Je zal ook zien hoe men op een zinvolle manier een verticale leerlijn computerwetenschappen kan uitbouwen. 

Je zal enthousiast zijn over het lespakket dat in de maak is voor leerlingen van de derde graad wetenschappen. De link tussen huidmondjes en klimaatverandering word…


89

Aan de slag met heel wat STE(A)M-tools voor secundair onderwijs

De nieuwste tools, educatieve technologie, apps, robots, ...

Na deze sessie ben je aan de slag gegaan met de verschillende STE(A)M-tools, apps, programmeerbare robots, ... die je kan gebruiken in het secundair onderwijs. 


90

Maak je eigen Flashcard App met Microsoft PowerApps

Bouw een woordenschat app (voor taal of terminologie in ander vak)

Na deze sessie zal je een app gebouwd hebben die je leerlingen kunnen installeren op hun smartphone of tablet. Met de app kunnen ze woordenschat of terminologie inoefenen.


91

Vergroot de mogelijkheden van Google Apps met Javascript

Google Docs & Spreadsheet voor gevorderden (programmeerkennis nodig)

Na deze sessie zal je vaak uitgevoerde handelingen in de tekstverwerker Google Docs en het rekenblad Google Sheets kunnen automatiseren. Je zal bijvoorbeeld gepersonaliseerde e-mailberichten kunnen versturen op basis van een lijst gegevens uit Google Sheets. 

We leren je ook je weg vinden in de documentatie die Google aanbiedt zodat je zelf aan de slag kan met alle toepassingen die Google aanbiedt via Google Apps: Calendar, Forms, Docs, Sheets, Drive, enz....


92

Een G Suite domein snel en efficiënt beheren via de commandline

Maak kennis met Google Apps Management

Na deze sessie zal je in staat zijn om zelf via de commandline Google Apps Management te gebruiken om je domein te beheren, gebruikers aan te maken, wachtwoorden te resetten, Google Drive mappen toe te voegen in de drive van een gebruiker, agenda's te delen, Cloudprinters te delen, ...


93

Organiseer 360° feedback met Google formulieren

Organiseer je (peer)feedback met Google Formulieren en DocAppender

Na deze sessie zal je:

  • een eigen workflow kunnen opzetten om snel de feedback bij je leerlingen te brengen aan de hand van een Google Formulier.
  • feedback geven en opvolgen met een Google Form;
  • een doorslag van deze feedback bezorgen aan je leerlingen via DocAppender.

94

Google Formulieren voor gevorderden

Het afnemen van toetsen, als inschrijvingstool of voor peerevaluatie

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • Google Forms gebruiken als digitale toets;
  • extra functionaliteiten toevoegen aan je Google Form door het gebruik van add-ons;
  • add-ons kiezen in functie van de doelstelling van je formulier. (vb. inschrijvingsfomulier, peerevaluatie, toets, ...).

95

Je spreadsheets omzetten in een database met Awesome Table

Maak eenvoudig een web-app voor je klas of school

Na deze sessie kan je:

  • een web-app maken van een materialenlijst, wie-is-wie-lijst, adresboek, lessenrooster, lokalenlijst, ... die erg mooi oogt en supersnel te doorzoeken is;
  • de Awesome Table add-on gebruiken om van een Google spreadsheet een online database te maken
  • een database aan leerlingen of leerkrachten/administratie/... ter beschikking stellen op verschillende manieren;
  • over een eigen online database beschikken die je de dag erna in je school kan gebruiken. Je coll…

97

Maak van je (oude) PC een Chromebook met CloudReady

Gratis je PC of laptop opnieuw leven inblazen?

Na deze sessie zal je:

  • een bootable USB-stick kunnen maken om een desktop of laptop te voorzien van het GRATIS Chrome OS (Chromebook);
  • in staat zijn een computer op te starten van de gemaakte USB-stick;
  • een computer of laptop kunnen omvormen tot een Chromebook;
  • eventueel je eigen meegebrachte laptop omgevormd hebben tot een Chromebook.

98

Starten met Chromebooks op school: hoe begin je er aan?

Instellingen, beheer, ...

Na deze sessie zal je een duidelijker beeld hebben hoe je als school van start kan gaan met GSuite en Chromebooks.

Wens je het beheer van de Chromebooks te doen op je school, dan zal je ook al een beeld hebben van de meest gebruikte instellingen en waar je overal rekening mee moet houden.


100

ICT-beleid op school: Visie en aanpak - 4 directies - Technisch

Voor directies en TECHNISCHE ICT-coördinatoren

Na deze sessie zal je van directies van vier secundaire scholen voorbeelden gehoord hebben die jouw eigen technische ICT-beleid kunnen verrijken.


101

Alle basisinformatie over gebruik en beheer van Office 365

Aanschaf, beheer, onderdelen, mogelijkheden, ...

Na deze sessie zal je alles weten over het aanvragen, uitrollen en beheren van Office 365 en ken je ook de diverse mogelijkheden van de onderdelen ervan.


102

Applicaties installeren & bijwerken met de nieuwe Ninite Pro

Ontdek de cloud versie van Ninite Pro nu ook voor Custom Apps!

Na deze sessie zal je geen moeite meer hebben om PC's snel te voorzien van software of om software bij te werken! Virtuele PC's & snapshotting zullen je voortaan helpen om software te testen en 2-factor authenticatie zal geen geheimen meer hebben voor je!

Als bonus krijgt iedere deelnemer die nog geen licenties heeft een gratis Ninite Pro subscription voor al de PC's op zijn/haar school t.e.m. 30/6/2019!

 

 

 


104

Sociaal online, samen opgroeien tot Digitale Burgertjes

Zet online media en technologie positief in.

Na deze sessie kan je met de leerlingen op een positieve wijze aan de slag rond digitale geletterdheid en respectvol gedrag online, de basis voor digitaal burgerschap.  Te vaak ligt de nadruk op de risico's van technologie en online media, dit terwijl deze inclusie kunnen ondersteunen, mogelijkheden tot samenwerken geven en leren leren ondersteunen.

IS DE DIGITALE WERELD ECHT ZO GEVAARLIJK?

WELKE VAARDIGHEDEN HEBBEN ONZE KINDEREN NODIG IN DE WERELD VAN MORGEN?

WELKE ST…


105

Facebook als extern communicatiemiddel van de school

Social mediabeleid, strategie, praktijkvoorbeelden, tips en trics

Hoe ga je als school aan de slag met sociale media?

In deze sessie worden er heel veel praktijkvoorbeelden meegeven en wordt er toegelicht hoe je als school een goed “social media”-beleid kan opzetten.

Kortom Facebook zien als een digitale schoolpoort waar je op een gratis en eenvoudige manier aan leerlingenwerving doet en werkt aan je positieve imago.

Op deze manier kan de sessie een meerwaarde bieden voor mensen die instaan voor het beheer van de schoolFacebook-pagina. 

Na…


106

Alles bijhouden in visuele digitale portfolio's met Seesaw

Documenteer het leerproces en deel het met ouders en met de klas!

Na deze sessie zal je:

  • weten wat je een leerlinggestuurd portfolio in Seesaw precies is;
  • zelf geëxperimenteerd hebben met het posten van materiaal in je eigen folder (foto, filmpje, collage);
  • zelfstandig een digitaal portfolio kunnen aanmaken voor je eigen klas;
  • zelf met alle functies van Seesaw aan de slag kunnen gaan in je eigen klas.

107

Krijg heel het schoolteam mee met ICT!

Tips, tricks en tools om innovatie door te voeren met het hele team

Na deze sessie hoop ik jullie heel wat handvaten te hebben aangeboden die ervoor zorgen zullen zorgen dat de investeringen die gebeuren op het gebied van ICT optimaal gaan renderen. 

Je zal een hele hoop inspiratie hebben om samen met je team aan de slag te gaan om een doorstart te doen op ICT-gebied.

Je zal inspiratie hebben gehaald uit mijn sessie en het overleg met de andere mensen om concreet aan de slag te gaan met methodieken op je school.


109

Leeractiviteiten en leermixen maken met IXZO!

Bouw met een innovatieve leertool je schooleigen leermix!

Na deze sessie zie je nieuwe mogelijkheden:

  • om je klaspraktijk(en) te organiseren;
  • om concrete pedagogische principes uit: flexibel leren, doelgericht evalueren, teamteaching, projectgericht leren, te integreren op je klasvloer;
  • om leeractiviteiten als lego-steentjes in te zetten, te delen en te re-mixen;
  • om leermixen als processjablonen - gekoppeld aan doelen in te zetten en te delen en te re-mixen.

Na deze sessie kan je op IXZO!

  • leermixen aanmaken en remixen;
  • leeract…

113

Online oefeningen maken en je leerlingen opvolgen

Remediëren en differentiëren met tal van apps

Na deze sessie zal je:

  • enkele oefeningen hebben aangemaakt met LearningApps en Educaplay;
  • deze oefeningen kunnen delen met leerlingen en collega's.

114

Mystery Skype: Een leerrijk en motiverend onderwijsspel via Skype

Versterk kennis in allerlei vakken en leergebieden via communicatie

Na deze sessie zal je ervaren hebben hoe verslavend een Mystery Skype is en hoe motiverend voor leerlingen om nieuwe zaken te leren. Je zal het zelf kunnen organiseren en je weet waar je best contacten kan leggen.


115

Interactieve dashboards maken in Excel: Visuele dataweergave

Amper gekend, maar heel handig om informatie te structureren

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je een Excel dashboard kunnen maken waarbij je de gegevens op een efficiënte, overzichtelijke en flexibele manier visualiseert. In één oogopslag heb je de essentiële kerngetallen.


116

Flip je klas door gebruik te maken van instructievideo's

Gratis en professioneel met PowerPoint Mix en ActivePresenter

Na deze sessie zal je:

  • instructievideo’s kunnen aanmaken op jouw eigen niveau: eenvoudig of meer geavanceerd;
  • instructievideo’s kunnen aanmaken zonder veel technische problemen en aan een behoorlijk tempo met gebruik van je persoonlijke laptop of computer;
  • instructievideo’s kunnen aanmaken volgens een aantal scenario’s. Denk bv. aan het inspreken van PowerPoint dia’s, het uitleggen van een oefening op het digibord, …;
  • instructievideo’s kunnen voor…

117

Maak een leuke, creatieve animatiefilm voor gebruik in je les

Aan de slag met Stop Motion Studio op je tablet (Android - iOS)

Na deze sessie zal je:

  • weten wat animatie is en hoe je het kunt inzetten;
  • zelf een eenvoudige animatie kunnen maken;
  • leerlingen zelf kunnen begeleiden om een animatie te maken.

118

Hoe kan ik online filmpjes naar mijn hand zetten?

Filmpjes op je computer zetten, bewerken en gebruiken in de les

Na deze sessie zal je:

  • online filmpjes kunnen downloaden op je eigen computer;
  • online filmpjes kunnen bewerken en omvormen tot leermateriaal;
  • bronnen kennen waar je filmpjes kan gebruiken of hergebruiken.

119

Vloggen! Maak je eerste videoblog voor je eigen les.

Vloggen in de les: eenvoudig, uitdagend en zinvol!

Na deze sessie zal je

WETEN

  • wat vloggen is;
  • waar vloggen vandaan komt;
  • waarom we vloggen niet kunnen/mogen negeren in het onderwijs;
  • hoe eenvoudig vloggen kan zijn;
  • welke tips je helpen om goed te vloggen;
  • of vloggen iets voor jou (en je leerlingen) is.

KUNNEN

  • een vlog voorbereiden;
  • een vlog aanmaken;
  • een vlog beoordelen.

121

Daag je leerlingen uit met leuke, creatieve multimedia-opdrachten

Maak stopmotion, stripverhalen, QR-codes, geocaching met leerlingen

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je ervan versteld staan hoe leuk ICT-opdrachten kunnen zijn voor jouw leerlingen. De programma's heb je snel onder de knie en het resultaat van de leerlingen is vaak verbluffend! Ze ontwerpen zeer creatieve en leuke opdrachten! Succes verzekerd!


123

Fotografie in de klas: zelf aan de slag met tablet of smartphone

Alle tips en trucs van een ervaren fotografe met onderwijsopleiding

Na deze sessie heb je meer zelfvertrouwen in fotografie. Je krijgt een duidelijk inzicht in de mogelijkheden in jouw klas dankzij concreet lesmateriaal en het gebruik van de beschikbare middelen zoals een smartphone of tablet.


124

Ontwerp zoals een designer met Canva

Maak je eigen (Facebook)banner, folder, infographic, presentatie,...

Na deze sessie zal je Canva ontdekt hebben als dé online applicatie om folders, headers, infografieken, ... te ontwerpen. Je zal gewerkt hebben met lay-outs en (eigen) afbeeldingen toegevoegd hebben om te komen tot een downloadbaar resultaat.


125

Prezi: 70' vol tips en trucs voor wie de basis al kent

Word een meer gevorderd presentatiemaker met Prezi Next

Na deze sessie zal je in staat zijn om (professionele) presentaties te maken met het vernieuwde Prezi Next, in het bezit zijn van een up-to-date handleiding van Prezi Next en een maand on line support. 


126

Prowise Presenter Inspiratiesessie

De meest voordelige, complete en gebruiksvriendelijke edu software

Na deze workshop kan iedere leerkracht op een interactieve manier aan de slag met onze Presenter software.


127

Haal het beste uit je digibord zonder digitaal expert te zijn

Tips, trucs en tools voor de betere digibordlessen

Na deze sessie zal je al heel wat mogelijkheden verkend hebben die je met je digibord kan gaan benutten. Je kiest daar de tools uit die je het beste liggen om mee aan de slag te gaan bij de eerstvolgende les.


128

Vijf (of meer) handige tools om je lessen interactiever te maken

Maak je lessen boeiend en uitdagend met allerlei e-tools!

Na deze sessie zal je:

  • je lessen boeiender, uitdagender en interactiever kunnen maken;
  • je leerlingen enthousiaster maken;
  • tijd winnen;
  • je lessen kunnen inzetten in afstandsonderwijs;
  • versteld staan van het gemak van sommige tools;
  • veel tips krijgen om je (taal)lessen op te smukken;
  • zelf leuke presentaties, quizzen, taken, samenwerkgroepen, leerpaden, spreekoefeningen, etc kunnen maken.*

* afhankelijk van de gekozen e-tools, uiteraard.


129

Op zoek naar geschikte ICT-tools? Weten wat werkt en waarom.

Van leerdoel, over werkvorm naar een geschikte ict-tool!

Na deze sessie zal je:

  • de juiste tools kunnen kiezen voor je lesdoel en werkvorm;
  • aan de slag kunnen met enkele nieuwe ict-tools;
  • beschikken over een lijst met tools en bijhorende handleidingen.

130

Tools voor informatie verwerven, verwerken, (formatief) evalueren

Proeven van ICT-tools in de klas (Secundair onderwijs)

Na deze sessie zal je:

  • kennis hebben van een heleboel uitdagende gratis ICT-middelen;
  • doelgericht ICT in de klas kunnen aanbieden binnen diverse domeinen;
  • geïntegreerd gebruik kunnen maken van ICT om je leeromgeving krachtig te maken.
  • beschikken over een lijst met inspirerende tools en hun handleidingen

131

Microleren: Hapklare lesjes aanbieden via diverse tools

Laat je leerlingen leren aan de drankautomaat, op de bus, trein ....

Na deze sessie zal je:

  • het begrip microles kunnen beschrijven;
  • een microles kunnen ontwikkelen.

Je gaat naar huis met een microles.


132

Maak lessen en differentieer met Deck.Toys en andere tools

Leerpaden uitstippelen voor je leerlingen

Na deze sessie zal je:

  • je eigen leerpaden kunnen ontwikkelen met de online tool 'Deck.Toys';
  • in je leerpaden kunnen variëren in hoe de leerstof wordt verworven en verwerkt, zodat elke leerling een eigen, uniek pad kan bewandelen dat aan zijn/haar leerbehoeften voldoet

133

Digitale cursussen maken op maat van leerling en leerkracht

Via Iddink zet je zelfgeschreven cursussen om naar digitale inhoud

Na deze sessie zal je beter kunnen inschatten welke mogelijkheden er zijn om je eigen cursus digitaal aan leerlingen te kunnen bezorgen. Je eigen cursus kan er namelijk net zo uitzien als een bordboek van een uitgeverij. We overlopen de mogelijkheden die er zijn voor jou, als leerkracht, en ook voor de leerlingen.

Je krijgt o.a. inzicht in de twee portalen die horen bij je digitale cursus, de verschillende oefeningen die je kan aanbieden en de manier waarop je kan differentiëren binnen je …


134

Aan de slag met DIGIT, de methode voor Digitale Geletterdheid

Basiskennis ICT, computational thinking, mediawijsheid, ...

Na deze sessie zal je alle ins en outs weten van de methode DIGIT en weet je wat leerlingen geletterd maakt volgens alle competenties die geschreven zijn in diversie rapporten over digitale geletterdheid. Je weet na de sessie meer over Basiskennis ICT, Informatievaardigheden, Computational Thinking en Mediawijsheid in DIGIT. 

ACTIE: elke deelnemende school aan deze sessie, mag gratis een pilot doen met DIGIT tot einde schooljaar!


135

Je klas als educatieve break-out room - 21ste eeuwse vaardigheden

Laat je leerlingen hun eigen leren in eigen handen nemen

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je je eerste eigen break-out room ontworpen hebben. Je zal ook inzicht krijgen in de mogelijkheden en meerwaarden van een aantal digitale en niet-digitale tools.

Aanvulling van de organisatie: Er zijn drie sessies over escape rooms, maar deze was er de vorige ICT-praktijkdag al bij en heel goed geëvalueerd (87%). Een aanrader!


136

Breakout met BookWidgets - Escape the classroom

Leer hoe je met codes een raadsels kan werken in BookWidgets

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je zelf een breakout-spel met BookWidgets kunnen opstellen. Je kan je lessen creatief omvormen tot een samenhangend geheel en leerlingen motiveren om de uitdaging aan te gaan. Je kent leuke manieren om codes en tips te verstoppen binnen het programma en in de klas. 

 


137

Cybersecurity in klare taal

Je moet geen ICT-expert zijn om hackers te slim af te zijn

Na deze sessie zal je:

  • “phishing mails” herkennen;
  • het gevaar van virussen erkennen en herkennen;
  • een betere inzage hebben in de rol van de mens bij hacking aanvallen;
  • begrijpen hoe je op een veilige manier gebruik kan maken van wachtwoorden, USB-sticks, WIFI en social media.

138

Sneller bij het juiste lesmateriaal en ICT-tips op KlasCement

Maak je lessen beter en interactiever in minder tijd

Wanneer je buitenwandelt:

  • is jouw KlasCementervaring gepersonaliseerd en zie je automatisch 't beste lesmateriaal voor jouw niveau en vak;
  • weet je hoe je het netwerk van leraren kan inzetten om samen meer te bereiken met minder werk;
  • kriebelt het om de ICT-tools die je uitprobeerde ook zelf uit te testen in je klas. 

Dit schreven leraren na het bijwonen van de workshop:

  • Je ontdekt een wereld van lesmateriaal op een eenvoudige en snelle manier. Een meerwaarde om je klasactivite…

139

Blockchain: Werking en enkele toepassingen

Wat is de blockchain en hoe werkt blockchaintechnologie?

Na deze sessie zal je inzichtelijk kunnen uitleggen wat blockchain is, hoe het wordt geïmplementeerd en waar het wordt toegepast.

Er wordt een aanzet gegeven voor een programmeeroefening voor het opzetten van een blockchain.


84

Taalvaardig en lichaamsbewust programmeren zonder computer

Over waarom de 'uit-knop' van het scherm de belangrijkste is!

Na deze sessie zal je je leerlingen durven uitdagen om zelf oplossingen uit te denken voor een (programmeer-)opgave, zal je een stappenplan hebben om hen hierin te begeleiden, en zal je weten hoe je dit alles kan aanpakken zonder computer. Kortom: je zal warm gemaakt zijn om zaken uit te proberen die je nog niet durfde - op niveau van jouw klas, gaande van 4e leerjaar tot 6e jaar secundair. 


85

Tinkering, de missing link en het opstapje naar STEAM-onderwijs!

Interactieve lezing rond tinkering en de meerwaarde voor onderwijs

Na deze sessie zal je:

  • begrijpen waar tinkering voor staat;
  • het verschil begrijpen tussen begrippen als knutselen, tinkering, engineering, techniek, makers en STE(A)M;
  • de meerwaarde begrijpen die tinkering kan zijn voor het reguliere onderwijs.
  • diverse toepassingsvoorbeelden van tinkering zien.

96

Virtuele wandeltochten maken met Google Tour Creator

Met Tour Creator maak je immersieve, 360º tours vanop je computer

Na deze sessie zal je een begin hebben van een eigen virtuele tour. Je zal een idee hebben hoe je deze kan gebruiken in je lessen of presenteren aan je studenten.

De kennis is toe te passen op bijvoorbeeld een leeruitstap, verkenning van de schoolomgeving, knelpunten in het plaatselijk verkeer, herbeleving van uitstap naar museum,...


103

Microsoft Azure: Breng je servers naar de cloud!

Voor- en nadelen, mogelijkheden en kansen

Na deze sessie zal je weten wat Microsoft Azure is (en wat het niet is), of het interessant is voor je school en zal je in staat zijn om zelf zaken uit te proberen.


108

TABLIO: Binnenklasdifferentiatie en inclusie met tablets

Twee cases: Lezen & Actualiteit in PAV

Na deze sessie zal je:

  • verfrissende ideeën krijgen over hoe de tablet een rol kan spelen in binnenklasdifferentiatie en inclusie.
  • handvaten krijgen om zelf differentiatie te realiseren met tablets.
  • zicht krijgen op hoe scholen kunnen innoveren door samenwerking met hogescholen in kader van Europese programma's.
  • heel wat te vertellen hebben aan je collega's in de leraarskamer de volgende ochtend!

110

WAI-NOT: Toegankelijk internet voor iedereen

Na deze sessie zal je:

  • jezelf en een groep kunnen registreren;
  • de verschillende modules van WAI-NOT kennen en kunnen gebruiken;
  • met je klas een chatsessie houden;
  • berichten kunnen sturen via WAI-NOT;
  • sociaal netwerken met de gebruikers via Mijn WAI-NOT.

111

Gedifferentieerde zorg met CleverKids

Uitdagende oefeningen en sterke klasondersteuning

Na deze sessie zal je:

Klasondersteuning:

  • snel bestanden kunnen delen met leerlingen;
  • handig bestanden kunnen opvragen bij leerlingen;
  • handig filmpjes of websites delen met je leerlingen;
  • doeltreffend boeken klaarzetten voor je leerlingen.

Didactiek:

  • zonder voorbereiding een gedifferentieerd aanbod opstarten;
  • online rekenmaterialen kunnen gebruiken;
  • leerlingen met plezier aan het werk zetten.

112

De mogelijkheden van Taalzee, Rekentuin en Words&Birds (Oefenweb)

Zelfstandig en online oefenen op je eigen niveau

Na deze sessie zal je meer weten over Oefenweb en over het meetsysteem, de kern van onze adaptieve programma's, waarmee de ontwikkeling van leerlingen gevolgd wordt over tijd. Hierdoor worden leerlingen altijd op hun eigen niveau uitgedaagd en krijgen leerkrachten gedetailleerd inzicht in de voortgang van hun leerlingen. Ook is er ruimte voor vragen. Ben je gebruiker of geïnteresseerd in de mogelijkheden van Oefenweb, sluit dan vooral aan bij deze sessie om te horen wat Oefenweb jo…


120

Moovly Studio: 70' vol tips en trucs voor wie de basis al kent

Word een meer gevorderd animatiefilmmaker met Moovly Studio

Na deze sessie zal je:

  • in staat zijn een professionele animatiefilm met Moovly Studio te maken;
  • de gemaakte films kunnen toepassen om een onderwijssituatie te verrijken. Zie het filmpje;
  • mooie animaties in bestaande videofilms toe te voegen;
  • in het bezit zijn van een maand gratis support en een up-to-date handleiding.

122

Differentiatie en motivatie met WeZooz Academy in de klas

Vernieuwend lesgeven met lesvideo's en leerlingenvolgsysteem

Na deze sessie zal je:

  • de rest van het schooljaar volledig gratis WeZooz Academy gebruiken (elke deelnemer krijgt voorafgaand aan de sessie volledige toegang);
  • weten hoe WeZooz in andere scholen optimaal ingezet wordt;
  • concreet in je les/school aan de slag kunnen met WeZooz (aanmelden, klassen aanmaken, leerstof zoeken,...);
  • leerlingen lestrajecten en lesvideo's kunnen toewijzen;
  • kunnen opvolgen wat leerlingen met het gedeelde materiaal doen (video's bekeken, oefeningen juist/fout…

140

Internet of Things: Introductie en werking IoT

Na deze sessie zal je inzichtelijk kunnen uitleggen wat IoT is, hoe het wordt geïmplementeerd en welke impact het heeft op onze samenleving.

Er wordt een aanzet gegeven voor een hands-on oefening waarbij de smartphone van de deelnemers localisatiedata doorstuurt naar een centrale databank.