137. Cybersecurity in klare taal

Je moet geen ICT-expert zijn om hackers te slim af te zijn

Inhoud

Inleiding

Een uitleg hoe hackers te werk gaan, zonder één technisch woord, kan dat?
Ben je zelf geen techneut, maar ben je wel benieuwd hoe cybercriminelen het aanpakken om binnen te breken bij particulieren, bedrijven of scholen? Wil je niet de technische hocus-pocus zien, maar wil je wel weten met welke kleine fouten in ons dagelijks computergebruik, we het hackers veel te gemakkelijk maken? Dan is deze presentatie helemaal voor jou.

Of als je wél ICT-coördinator bent, beseft dat je hier weinig inhoudelijk zal bijleren, maar eens wat praktische voorbeelden en nieuwe inspiratie wil om zelf over dit thema te communiceren. 

Inhoud

Cybersecurity voor scholen geeft inzicht in hacking-aanvallen door die aanvallen niet technisch te beschrijven maar in lekentaal. Doorspekt met voorbeelden uit de praktijk zal je niet alleen begrijpen hoe hackers werken maar krijg je een hoop tips mee om het zowel thuis als op school veiliger te houden.

Cybercrime is zonder twijfel een expertendomein. De technologie gaat bijzonder snel en cybercriminelen zitten aan de spits van die evolutie. Je hebt een doorgedreven specialistenkennis nodig om de finesses te begrijpen van hun aanpak.

Maar je kan het vergelijken met autorijden: je moet niet begrijpen hoe de motor ineen steekt om je veilig in het verkeer te kunnen bewegen. Bij cybercrime moet je niet begrijpen hoe vernuftig en vindingrijk virussen misbruik maken van securitylekken om je veilig op het internet te begeven.

Je krijgt geen letter ICT-code te zien. Je krijgt geen demo van een hacking met flitsende schermen.

Via een geanimeerde en laagdrempelige presentatie krijg je inzicht hoe je hacking-aanvallen kan herkennen en wat belangrijk is om je school veilig te houden. Niet wat een ICT’er moet doen, maar wij allemaal, in ons dagdagelijkse computergebruik.

Wat is het gevaar van mails openen, wat is het risico van surfen op het internet, of een USB-stick? En hoe zit het nu met die wachtwoorden of het gebruik van social media, free WIFI of smartphones?

95% van alle cyberaanvallen beginnen met het misleiden van de mens. En DIE misleiding herkennen, daar heb je geen technische kennis voor nodig. We zondigen met z’n allen quasi voortdurend tegen basis security regels. Vaak omdat we die regels niet kennen of omdat we de gevolgen van het negeren van die regels niet kunnen inschatten. Het is die onwetendheid of nonchalance die de voedingsbodem vormt van hacking aanvallen vandaag.

Af en toe ontluisterend, af en toe misschien angstaanjagend. Maar je krijgt een berg aan bruikbare tips mee om het nadien veiliger aan te pakken. Zowel thuis als op school.

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • “phishing mails” herkennen;
  • het gevaar van virussen erkennen en herkennen;
  • een betere inzage hebben in de rol van de mens bij hacking aanvallen;
  • begrijpen hoe je op een veilige manier gebruik kan maken van wachtwoorden, USB-sticks, WIFI en social media.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Interessant voor

  • Iedereen
Uit:
  • Alle onderwijstypes

Thema's

  • Veilig ICT-gebruik

Tijdstip

NM 1 + NM 2 (14:00 - 16:30)
Lokaal: L62
Er zijn 40 plaatsen waarvan er 15 bezet zijn.
Je kan nog inschrijven voor deze sessie.

Vorm

Presentatie
Voorzieningen
Klaslokaal

Lesgever

Bert Bleukx
Lees meer over de expertise van Bert.


Korte titel : Cybersecurity

Deze pagina werd al 184 keer bekeken