85. Tinkering, de missing link en het opstapje naar STEAM-onderwijs!

Interactieve lezing rond tinkering en de meerwaarde voor onderwijs

Inhoud

Inleiding

'Tinkering' is een "fenomeen" dat overwaait vanuit Amerika en Singapore. Het is een aanpak, een manier van werken die gezien wordt als de missing-link en het opstapje naar STE(A)M-onderwijs. Leerlingen én volwassenen maken er op een ongedwongen manier (en dus meer vanuit eigen motivatie) kennis met allerhande tools (low-tech & high-tech), fenomenen (zoals tijd, water, beweging enz.) en diverse materialen. Tijdens deze sessie maak je kennis met tinkering en enkele beproefde tinkering-activiteiten. 

Docenten uit de lerarenopleiding van de Arteveldehogeschool voeren momenteel onderzoek naar de tinkering-pedagogiek.Tijdens dit onderzoek worden leerkrachten en leerlingen (3de graad basisonderwijs en 1ste graad secundair onderwijs) bevraagd en worden diverse tinkering-activiteiten afgetoetst in de praktijk.

Inhoud
  • Voorstelling van het twee jaar durende onderzoek naar tinkering door docenten van de Arteveldehogeschool.
  • Kennismaken met de tinkeringpedagogiek.
  • Praktijkvoorbeelden aan de hand van realisaties en videomateriaal.
  • Aanreiken van handvatten om tinkering te implementeren in je onderwijs, met onderscheid tussen basis- en secundair onderwijs.

'Tinkering' betekent letterlijk 'prutsen' of 'bricoleren'. In het Exploratorium van Californië gaf men er een pedagogische-didactische meerwaarde aan door het te gebruiken om kinderen en volwassenen in contact te brengen met 'leren door te doen' met aandacht voor de 21st century skills. 

Verwante sessie

Deze presentatie sluit mooi aan bij de voormiddagworkshop die het Fyxxilab geeft: Makerspace op school: Aanpak en educatieve mogelijkheden. Deze sessie biedt plaatst een makerspace in een breder theoretisch kader.

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • begrijpen waar tinkering voor staat;
  • het verschil begrijpen tussen begrippen als knutselen, tinkering, engineering, techniek, makers en STE(A)M;
  • de meerwaarde begrijpen die tinkering kan zijn voor het reguliere onderwijs.
  • diverse toepassingsvoorbeelden van tinkering zien.

Voorkennis

Verplichte kennis

Er is geen verplichte voorkennis nodig maar de sessie is vooral gericht op mensen met;

  • zin voor initiatief en een open geest op onderwijs;
  • interesse voor probleemoplossend en computationeel denken; 
  • interesse voor STE(A)M en de MAKERS-beweging.

Meegenomen kennis

Ervaring met STE(A)M-onderwijs

Lesmateriaal

Syllabus

Hand-outs van presentatie

Sites

facebookpagina TINKERING LAB GHENT

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8: Betrokkenen bij de 3de graad van het basisonderwijs
  • Secundair/Voortgezet onderwijs: Betrokkenen bij de 1ste graad van het secundair onderwijs
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs: Lerarenopleiders kleuter-, basis- en secundair onderwijs

Thema's

  • STE(A)M

Tijdstip

NM 2 (15:20 - 16:30)
Lokaal: L07
Er zijn 40 plaatsen waarvan er 2 bezet zijn.
Je kan nog inschrijven voor deze sessie.

Vorm

Overleg
Voorzieningen
Klaslokaal
Mee te brengen

Breng je laptop, tablet of smartphone mee! Dan kan je deelnemen aan de Kahoot-bevraging tijdens de interactieve presentatie.

Lesgever

Bart Huyghe
Lees meer over de expertise van Bart.


Korte titel : Tinkering

Deze pagina werd al 234 keer bekeken