105. Facebook als extern communicatiemiddel van de school

Social mediabeleid, strategie, praktijkvoorbeelden, tips en trics

Inhoud

Inleiding

Facebook is niet weg te denken uit onze samenleving. Zo zit tegenwoordig haast elke jongere, ouder en zelfs grootouder op de sociale netwerksite. Facebook biedt dan heel wat voordelen, maar kent ook tal van uitdagingen en valkuilen.

Maar hoe kan jouw school Facebook(, Twitter, Snapchat, Instagram of YouTube) nu efficiënt gebruiken om je school aan het brede publiek te laten zien?

Inhoud

Veel scholen zijn op zoek hoe ze hun social mediakanalen efficiënt kunnen gebruiken om hun school en waarden aan het brede publiek te laten zien.

Nochtans zijn er vier grote redenen om als school in te zetten op sociale media, namelijk:

  1. Gratis reclame (publiciteit) voor je school
  2. Infoportiek dat je zelf volledig kan sturen naar inhoud
  3. Bouw een band op met je doelgroep(en):
    • leerlingen
    • oud-leerlingen
    • ouders van (toekomstige) leerlingen
    • personeel
    • buren
    • bedrijven
    • ...
  4. Ontzettend groot bereik. (Facebook is hét grootste social media platform)

Onze school speelt hier adequaat op in door de Facebookpagina van de school te hanteren als een volwaardig communicatiemiddel binnen het externe communicatiebeleid van de school.

Daarom zal ik jullie tal van praktijkvoorbeelden meegeven en ons social mediabeleid toelichten maar jullie vooral inspireren en prikkelen.

Dit komt zeker aan bod:

  • Hoe een social mediabeleid opstellen?
  • Véél praktijkvoorbeelden (do's & don'ts) 
  • Tips en trics rond het beheer van je pagina:
    • plaatsen van berichten (+inplannen)
    • reacties plaatsen en opvolgen
    • volgen en modereren van berichten
    • zoeken in berichten
    • heel veel instellingen
    • ...
  • Richtlijnen hoe je als school het best reageert op een bericht
  • Persoonlijke tips en advies
  • Privacy & mediawijsheid
  • Ruimte voor persoonlijke vragen

Laat je inspireren!

Resultaat

Hoe ga je als school aan de slag met sociale media?

In deze sessie worden er heel veel praktijkvoorbeelden meegeven en wordt er toegelicht hoe je als school een goed “social media”-beleid kan opzetten.

Kortom Facebook zien als een digitale schoolpoort waar je op een gratis en eenvoudige manier aan leerlingenwerving doet en werkt aan je positieve imago.

Op deze manier kan de sessie een meerwaarde bieden voor mensen die instaan voor het beheer van de schoolFacebook-pagina. 

Na deze presentatie zal je:

  • de mogelijkheden van een Facebookpagina voor je school kennen;
  • heel wat inspiratie, ideeën en tips hebben om zelf
    • te starten met een Facebookpagina OF
    • om efficienter het beheer van de schoolpagina te doen;
  • véél praktijkvoorbeelden kennen van berichten op Facebook;
  • alle voordelen begrijpen van een Facebookpagina voor je school.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Meegenomen kennis

  • Termen als 'likes', 'volgers' en 'taggen' klinken je bekend in de oren.
  • Je bent al beheerder van een Facebookpagina.

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Directie - Administratie
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Alle onderwijstypes

Thema's

  • ICT-beleid
  • Sociale Media

Tijdstip

NM 1 + NM 2 (14:00 - 16:30)
Lokaal: L44
Er zijn 40 plaatsen waarvan er 16 bezet zijn.
Je kan nog inschrijven voor deze sessie.

Vorm

Presentatie
Voorzieningen
Klaslokaal

Lesgever

Mario Kicken
Lees meer over de expertise van Mario.


Korte titel : Facebookcommunicatie

Deze pagina werd al 245 keer bekeken