128. Vijf (of meer) handige tools om je lessen interactiever te maken

Maak je lessen boeiend en uitdagend met allerlei e-tools!

Inhoud

Inleiding

In deze sessie laat ik je kennismaken met een aantal e-tools die je op duizend-en-één manieren kunnen helpen in én buiten het klaslokaal. In een interactieve presentatie en workshop laat ik je zien hoe deze apps eruit zien, hoe ze werken, wat hun voor- en nadelen zijn, waar je op moet letten, hoe je feedback kan geven en kan samenwerken... Kortom, hoe ze jouw dagelijks leven als docent en zeker ook dat van de student kunnen verbeteren. 

Inhoud

Er zijn enorm veel e-tools. Om je de beste sessie te geven en je zeker zelf iets te laten creëren, kies ik met jullie vijf tools om mee aan de slag te gaan. Hiervoor voorzie ik een aanknopingsgesprekje van vijf tot tien minuutjes om naar je voorkennis te peilen en te 'voelen' wie je bent en wat je doet (waarom je deze sessie volgt). Zo kan ik nog meer mijn workshop buigen naar jouw wensen.

In een interactieve presentatie (die je mee volgt op eigen scherm) van een ruim uur laat ik je proeven van vijf door de groep gekozen e-tools die zowel op didactisch als praktisch vlak sterk uiteen kunnen lopen. Deze info krijg je later ook in je mailbox (indien gewenst natuurlijk).

In het tweede deel van de sessie is het jouw beurt om leerkracht te zijn. Ik help je iets te creëren (al dan niet voor een les), en laat je vrij om je te storten op één tool of eerder enkele/alle tools nog eens aan te raken. Ik begeleid jullie als coach op jouw eigen tempo, geef voorbeelden, beantwoord vragen...

Het uiteindelijke doel is natuurlijk dat je één of enkele e-tools goed kent en enthousiast bent om deze in te zetten in je lessen of dagelijkse praktijk. Idealiter heb je zelfs al een lesvoorbereiding klaar in deze sessie ;-)

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • je lessen boeiender, uitdagender en interactiever kunnen maken;
  • je leerlingen enthousiaster maken;
  • tijd winnen;
  • je lessen kunnen inzetten in afstandsonderwijs;
  • versteld staan van het gemak van sommige tools;
  • veel tips krijgen om je (taal)lessen op te smukken;
  • zelf leuke presentaties, quizzen, taken, samenwerkgroepen, leerpaden, spreekoefeningen, etc kunnen maken.*

* afhankelijk van de gekozen e-tools, uiteraard.

Voorkennis

Verplichte kennis

Een basis computerkennis, daaronder versta ik:

  • kennis van een internetbrowser;
  • kunnen uploaden / downloaden;
  • kunnen werken met Word;
  • een e-mailadres hebben en met e-mailtoepassingen overweg kunnen.

Meegenomen kennis

Kennis van html of andere codetaal is altijd handig maar absoluut niet noodzakelijk.

Ook een cloudopslag kan handig zijn.

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Ik deel ook mijn presentatie(s) na de workshop.

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • Digitale Leermiddelen

Tijdstip

NM 1 + NM 2 (14:00 - 16:30)
Lokaal: L32
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 13 bezet zijn.
Je kan nog inschrijven voor deze sessie.

Vorm

Workshop
Voorzieningen
Lokaal met één pc per deelnemer
Mee te brengen

Sterk aanbevolen: je eigen laptop. Je zal er meer van leren als je met je eigen toestel kan werken en neemt alle lesmateriaal dan meteen mee.

Breng daarnaast ook een (opgeladen) smartphone of tablet mee.

Het is ook nodig dat je een e-mailadres hebt waarvan je de mail kan ophalen als je aan een ander toestel zou werken. Zorg ervoor dat je je wachtwoord kent.

 

Voor wie echt geen eigen laptop kan meebrengen, zal de organisatie een laptop klaarzetten.

Lesgever

Lennart Vanstaen
Lees meer over de expertise van Lennart.


Korte titel : Interactieve lessen

Deze pagina werd al 348 keer bekeken