32. ICT-beleid op school: Visie en aanpak - 4 directies - Pedagogisch

Voor directies en PEDAGOGISCHE ICT-coördinatoren

Inhoud

Deze sessie sluit aan bij 'Visie en aanpak - 4 directies - Technisch', maar beide kunnen apart gevolgd worden.
Inleiding

Onlangs werd de monitor voor ICT-integratie in het Vlaamse onderwijs - MICTIVO3 - gepubliceerd. Een van de belangrijkste bevindingen van het onderzoek was het gebrek aan een coherent ICT-beleid op school. In dit voormiddaggedeelte belichten we hoe we in vier secundaire scholen werken aan een pedagogisch beleid; in de namiddag bestuderen we meer de technische kant van een ICT-beleid op school.

We laten directies van vier voorbeeldscholen aan het woord:

  • GO! TA Halle: Maggy Vankeerberghen
  • Sint-Lievenscollege Gent: Steven Ronsijn
  • Zavo Zaventem: Kurt Gommers
  • Burgerschool Roeselare: Annelies Volckaert (ex-directie)
Inhoud

Steven Ronsijn - Sint-Lievenscollege

Op het Sint-Lievenscollege enten we ons ICT-beleid op het Microsoft Education Transformation Framework.

Steven belicht de pedagogische elementen van zijn beleid:

  1. Leiderschap en beleid
    • Een visie voor verandering
    • Strategische planning & kwaliteitszorg
    • Partnerships & Local capacity building
    • Inclusiviteit & toegang
  2. Leren en lesgeven anno 2018
    • Professionalisering van leerkrachten, opvoeders én directie
    • Gepersonaliseerd leren en welbevinden
    • Immersie en VR/AR ervaringen
    • Curriculum innovatie en toetsing

Maggy Vankeerberghen - GO! TA Halle

Technologiebedrijven wereldwijd beleven momenteel een vierde industriële revolutie: de combinatie van digitalisering en automatisering leidt tot het ontstaan van zogeheten smart factories. Ons onderwijs kan en mag niet achterblijven. Op onze school zijn we sinds vorig schooljaar gestart met BYOD en het project GenZ. Al onze leerlingen werken in 2020 met een laptop. Hoe zijn we hiermee gestart, hoe krijg je je leerkrachten en ondersteunend personeel mee?

Annelies Volckaert - Burgerschool Roeselare

Ook in de Burgerschool kozen we er enkele jaren geleden voor om laptops te integreren in de werking.  Deze zijn een middel om antwoord te geven op een aantal zaken die we binnen onze visie belangrijk vinden: iedereen digitaal, didactisch vernieuwend, leerlingen motiveren, pedagogisch comfort voor leerkrachten. Tegelijk stoten we nog op moeilijkheden en zijn we nog verder op zoek naar hoe we verder kunnen gaan, en kunnen werken met meer rendement.  In de sessie sta ik stil bij die visie en licht de concretisering toe. 

 

Kurt Gommers - ZAVO Zaventem

ZAVO loopt al enkele jaren voorop in Vlaanderen met hun model: 'Een laptop voor elke leerling (en leerkracht) op school'.

BYOD (Bring Your Own Device), maar anders. Hoe anders? DO NOT BYOD -> en toch heeft elke leerling zijn laptop.

Anders dan andere scholen is onze technische, administratieve en ondersteunende cirkel al een tweetal jaar rond.  Al onze leerlingen (1750) en al onze personeelsleden (260) gebruiken dezelfde toestellen, dezelfde software, kortom een platte organisatie op  een grote schaal. Ik wil vooral ingaan op de moeilijkheden die we ontmoetten en de oplossingen die we altijd gevonden hebben. Daarbij evolueren we nog constant en sturen we bij. Blik op de toekomst! Die toekomst zal er voor zorgen dat we ons nu vooral moeten richten op de efficiëntie van het gebruik, de leerwinst, de pedagogische aanwendig, de laptop als leermiddel, niet als doel. 

Hieromtrent voelen we ons nog niet zo zelfzeker en zien we dat andere scholen verder staan en ons kunnen inspireren. Ons verhaal is dus niet alleen een goed nieuwsshow, maar een verslag van 8 jaar laptops op school en alle leermomenten die daar bij hoorden! 

Tot dan. Kurt

 

Resultaat

Na deze sessie zal je van directies van vier secundaire scholen voorbeelden gehoord hebben die jouw eigen pedagogische ICT-beleid kunnen verrijken.

 

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Verplichte kennis

 

 

Meegenomen kennis

 

 

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Interessant voor

  • Directie - Administratie
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs

Thema's

  • Secundair onderwijs
  • ICT-beleid

Tijdstip

VM 1 + VM 2 (10:00 - 12:30)
Lokaal: D026
Er zijn 70 plaatsen waarvan er 36 bezet zijn.

Vorm

Presentatie

Mee te brengen

 

 

Lesgever

Bertien Boon
Lees meer over de expertise van Bertien.

Kurt Gommers
Lees meer over de expertise van Kurt.

Steven Ronsijn
Lees meer over de expertise van Steven.

Maggy Vankeerberghen
Lees meer over de expertise van Maggy.

Annelies Volckaert
Lees meer over de expertise van Annelies.


Korte titel : ICT-beleid Pedag.

Deze pagina werd al 2192 keer bekeken