130. Tools voor informatie verwerven, verwerken, (formatief) evalueren

Proeven van ICT-tools in de klas (Secundair onderwijs)

Inhoud

Inleiding

Een tool is een term die gebruikt wordt voor hulpprogramma's die bepaalde handelingen voor een gebruiker makkelijker maken of helemaal overnemen.

Bij de voorbereiding van een les is het logisch om ook de inzet van dergelijke ICT-tools te overwegen. Het valt daarbij niet mee om het bos door de bomen te blijven zien, gezien de snelle opkomst en voortdurende veranderende mogelijkheden. Om je te helpen zicht te krijgen op wat mogelijk is, koppelen we in deze workshop een aantal ICT-middelen aan delen uit het leerproces van onze studenten: informatie verwerven, verwerken of (formatief) evalueren. Welke tools bieden jou nu echt een meerwaarde?

Inhoud

Tijdens het eerste deel van de sessie staan we stil bij een aantal voorwaarden voor de selectie van zinvolle ICT-tools in je klas. We doen dit door het zelf te beleven, zoals je leerling of student dit zou meemaken.

Aan de hand van praktijkvoorbeelden en oefeningen maken we actief kennis met de brede range aan mogelijkheden zoals Drillster, Edpuzzle, Mentimeter, Quizziz, Fakebook, TED-Ed, Storybird, Office mix, Kahoot, enzovoort. 

We proberen deze zoveel mogelijk zelf uit en creëren hierdoor ook gaandeweg een kwaliteitsmaatstaf waar we in de toekomst zelf mee aan de slag kunnen. 

In het tweede luik ga je als deelnemer zelf aan de slag met enkele van deze toepassingen, maak je je eigen online oefenmateriaal aan. Je kan daarbij kiezen om enkele tools oppervlakkig te verkennen of je in één tool te verdiepen. Je vertrekt hierbij van een concreet lesdoel en bijhorende werkvorm. Je krijgt handleiding(en) aangeboden om je daarbij verder te helpen en de lesgever coacht waar nodig.

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • kennis hebben van een heleboel uitdagende gratis ICT-middelen;
  • doelgericht ICT in de klas kunnen aanbieden binnen diverse domeinen;
  • geïntegreerd gebruik kunnen maken van ICT om je leeromgeving krachtig te maken.
  • beschikken over een lijst met inspirerende tools en hun handleidingen

Voorkennis

Verplichte kennis

Basisvaardigheden computergebruik en internet

Zorg dat je weet hoe je op een andere computer aan je mailbox kan en dat je je wachtwoord weet. Je moet immers kunnen klikken in een bevestigingsmail of een mail kunnen openen met aanmeldingsgegevens.

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • Secundair onderwijs
  • Digitale Leermiddelen

Tijdstip

NM 1 + NM 2 (14:00 - 16:30)
Lokaal: D125
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 10 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Wie een smartphone heeft, brengt deze ook opgeladen mee.

We adviseren om je eigen toestel mee te brengen omdat je dat kent en het toetsenbord best kent. Dat werkt vlotter.

Voor wie geen eigen toestel kan meebrengen, zal het nodige materiaal klaarstaan. Zorg er dan voor dat je weet hoe je op een andere computer aan je mailbox kan en dat je je wachtwoord weet. Je moet immers kunnen klikken in een bevestigingsmail of een mail kunnen openen met aanmeldingsgegevens.

Indien je niet enkel wil 'proeven' maar ook gericht aan de slag wil gaan, neem je best ook een (deel van je) cursus mee. Zo bevatten de oefeningen die je maakt meteen de juiste inhoud.

Breng, indien mogelijk, ook een hoofdtelefoon mee.

Lesgever

Eva Dierickx
Lees meer over de expertise van Eva.


Korte titel : Proeven van ICTtools

Deze pagina werd al 1874 keer bekeken