Lijst met alle sessies

Handleiding bij onderstaand overzicht - Scroll scroll scroll

Klik op de titel van een sessie om de inhoud, doelgroep en voorkennis te weten.
Klik op een label, thema, functie of vorm om de sessies te filteren zodat je bvb. enkel de workshops of de nieuwe sessies eruit filtert.
Gebruik de snelzoeker via trefwoorden om een sessie over een bepaald onderwerp te zoeken.

TIP: Sessies die vaak zo goed worden geëvalueerd dat ze in de TOP 20 belanden, krijgen een label 'TOP20' in de omschrijving.

Kijk goed na of je inschrijft voor een presentatie of een workshop .

Voormiddagsessies:  Nrs. 10 -  100 vinden plaats voor de lunch. Je kan er één volgen. 
Namiddagsessies: Nrs. 110 - 200 vinden plaats na de lunch. Je kan er één volgen. 

 

Alles sessies duren 150 minuten, behalve:

Bij inschrijving moet je in één van de twee dagdelen minstens twee voorkeursessies kiezen.
 

Kies hieronder je sessies en
SCHRIJF DAN HIER IN 

TIPS BIJ NUMMERING ZOEKTAG: Zoek op
  • Kleuter: 10-13 & 110-116
  • Lager: 14-25 28 29 & 113-124
  • Secundair: 28-43 & 130-143
  • ICT-beheer (ICT-co of lkr.): 1-3 & 79-81 199
  • Voor directies/beleid: 55-57
  • Algemeen:
    • Leren op maat: 50-54 & 162
    • Beleid: 55-57 & 141, 163-164
    • Welzijn: 44, 58 & 140
    • Audiovisueel - Creatief - AR: 58-62
    • iPad: 60-63 & 179-182
    • Tools: 4-6, 64-68 & 165-172, 196-197
    • Microsoft: 5, 69-72 & 171-179 & 198
    • Google: 73-76 & 192-195 199
    • Bookwidgets: 76-78 & 190-191
    • Mediawijsheid & ICT-beheer: 1-3, 25, 79-81 & 150-151, 160-162, 199
  • 01G en je vindt de Google-sessies
  • 02M en je vindt de Microsoft-sessies
  • 03A  en je vindt de Apple-sessies
  • 04B  en je vindt de sessies over ICT-beheer (kan voor technische ICT-coördinatoren zijn, maar ook voor leerkrachten)
  • 05M  en je vindt de sessies over leren op maat
  • 06T en je vindt de sessies over educatieve tools en varianten 
  • 07W en je vindt de sessies over Bookwidgets
  • 08V en je vindt de sessies over ICT-visie, beleid
  • 09Z en je vindt de sessies over welzijn en leerzorg
  • 10K en je vindt de sessies voor kleuteronderwijs
  • 11KL en je vindt de sessies voor kleuter- en lager onderwijs
  • 12L en je vindt de sessies voor lager onderwijs
  • 13S en je vindt de sessies voor secundair onderwijs (bevat ook veel STEM-sessies)


     
 

Momenteel bekijk je : Alle sessies

1

De technische kant in een Microsoft-school (DAGSESSIE)

PowerShell, M365, SEB, Intune, imaging, Enterprise Wi-Fi, ...

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • nieuwe mogelijkheden ontdekt hebben om de technische kant van de Digisprong te realiseren binnen de school.
    Hiervoor gaan we case-gericht te werk.

2

Een weblog met de kracht van Wordpress (DAGSESSIE)

Wordpress heeft veel meer in petto dan iedereen denkt ...

Na deze sessie zal je in staat zijn:

  • een eigen Wordpress installatie te voltooien en te publiceren;
  • de Wordpress website uit te breiden en succesvol te maken
  • je website hoger lte aten ranken in Google;
  • je website beter op te volgen en de mogelijke onvolmaaktheden op te sporen;
  • de echte kracht van Wordpress te leren gebruiken.

3

Bouw een responsive website met Bootstrap (DAGSESSIE)

Bootstrap maakt webontwikkeling sneller & gemakkelijker

Na deze sessie weet je:

  • hoe je het Bootstrap moet integreren in je website;
  • hoe je basis typografie-elementen kunt toevoegen;
  • hoe je HTML-elementen kunt integreren en aanpassen;
  • hoe je via het grid systeem een webpagina responsive maakt;
  • wat media queries zijn en hoe je ze kunt gebruiken.

Na deze sessie kun je:

  • met behulp van Bootstrap een eigen responsive website bouwen;
  • voor een project op school snel een mooie website opzetten;
  • leerlingen helpen bij hun project met professionele…

4

Auteurstool Xerte: Basis (DAGSESSIE)

Interactief lesmateriaal maken voor alle devices!

Na deze sessie zal je:

  • op een zeer eenvoudige manier interactief lesmateriaal kunnen aanmaken;
  • zelfverbeterende oefeningen kunnen maken;
  • in staat zijn een leerpad te ontwikkelen;
  • een eigen thema maken en toepassen op je leerpaden;
  • een leerpad kunnen delen in een leeromgeving.

5

Aan de slag met Minecraft: Education Edition (DAGSESSIE)

Breng Minecraft binnen in de klas: gamebased learning

Na deze sessie zal je:

  • eindelijk weten wat Minecraft is;
  • zelf kunnen werken met Minecraft;
  • kunnen programmeren met Microsoft MakeCode;
  • interessante commando's kennen;
  • tal van functies binnen Minecraft Education leren kennen;
  • een wereld in Minecraft kunnen beheren voor een klasgroep.

6

LEGO MINDSTORMS EV3 / LEGO SPIKE binnen STEM (DAGSESSIE)

LEGO EV3: de wereld van de autoindustrie en trajectcontroles

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • inzicht hebben in de EV3 & SPIKE-hardware;
  • de verschillende sensoren kunnen gebruiken;
  • een eenvoudig programma schrijven binnen de software;
  • verder gevorderde programma's leren verstaan en schrijven;
  • zelf in staat zijn om verder te leren werken met de software;
  • enkele leuke, creatieve toepassingen van STEM-onderwijs kunnen gebruiken in jouw klas.

10

ICT in de kleuterklas

Aan de slag met digitale toepassingen in de kleuterklas

Na deze sessie heb je heel wat inspiratie opgedaan om digitaal aan de slag te gaan met je kleuters.


11

STEM in de kleuterklas

Hands-on aan de slag met mTiny en Osmo

Na deze sessie zal je: 

  • mTiny gebruikt hebben in een concrete toepassing;
  • Osmo zelf gebruikt hebben;
  • de combinatie met eenvoudige materialen ervaren hebben om van een les programmeren een STEM-les te maken;
  • voorbereid zijn om met de materialen samen met de kleuters aan de slag te gaan.

12

Leren programmeren in de kleuterklas

Blue-Bot, Primo Cubetto, Qobo, Code.org, Scratch Jr., Intellino

Na deze sessie zal je nieuwe inspiratie en ideeën hebben om stapsgewijs en laagdrempelig aan de slag te gaan rond programmeren met je kleuters of met leerlingen eerste leerjaar lager onderwijs.


13

Een digitaal portfolio maken met SEESAW (basisonderwijs)

Deel werk van kinderen snel en makkelijk met ouders

Na deze sessie zal je de diverse mogelijkheden van Seesaw kennen.

  • Je kan een klas starten en ouders en kinderen hiervoor uitnodigen zodat je meteen kan starten met Seesaw.
  • Ideaal middel om verbondenheid tussen ouders,leerlingen en leerkrachten te bevorderen.
  • Ouders kunnen een 'vlieg in de klas' zijn zonder hiervoor sociale media te moeten gebruiken.
  • Kinderen kunnen hun leerproces op verschillende manieren laten zien.
  • Kinderen kunnen van thuis uit laten zien wat ze voor school…

14

ICT-beleid in het basisonderwijs

Sessie voor directies, beleidsondersteuners, pedagogisch begeleiders

Na deze sessie zal je:

  • een zicht hebben op de belangrijkste stappen voor het ontwikkelen van een visie op leren en lesgeven met digitale middelen in je school;
  • belangrijke bouwstenen kennen binnen het ICT-beleid;
  • kritisch kunnen kijken naar digitale tools.

20

iPads in het lager onderwijs

Ontdek de pedagogische meerwaarde van de iPad!

Na deze sessie zal je de iPad kunnen inzetten in jouw dagelijkse klaspraktijk.

 


21

Programmeren zonder investeren (lager onderwijs)

Computerwetenschap als STEM in de basisschool kan (bijna) gratis

Na deze sessie zal je:

  • toffe educatieve apps en programma’s kennen waarmee de eerste programmeerstappen worden gezet;
  • weten hoe je code.org moet gebruiken in een klasomgeving zodat je programmeertaken kan geven en volgen van jouw leerlingen;
  • kennis maken met twintig speelse programmeeractiviteiten zonder dat er een computer aan te pas komt;
  • ervan overtuigd zijn dat computerwetenschap een verplicht vak zou moeten zijn in het basisonderwijs.

22

Maak kennis met Kodu: GameDesign in de lagere school

Programmeer 3D-games met je leerlingen

Na deze sessie kun je kinderen van 6 tot 9 (of ouder) zelf hun eigen 3D videogame laten maken. Ze kunnen de wereld vormgeven, programmeren verschillende personages en passen de instelling aan.
Je leert hoe je alle tools in Kodu Game Lab kunt gebruiken en toepassen om de kinderen een laagdrempelige, maar toch uitdagende programmeerervaring te geven.
Ze kunnen een wereld maken die zo makkelijk of moeilijk is als ze zelf willen, het enige wat hun tegenhoudt is hun creativiteit.




23

XR in lager onderwijs

Inspiratie + zélf (laagdrempelig) aan de slag.

Na deze sessie zal je:

  • perfect kunnen uitleggen wat AR/VR zijn;
  • eerste ervaringen hebben met het gebruik van XR;
  • heel wat inspiratie hebben om in jouw klas aan de slag te gaan, ongeacht jouw budget;
  • de weg weten naar mogelijkheden die jou toelaten om je eigen materiaal te ontwerpen;
  • al wat eigen materiaal hebben kunnen ontwerpen;
  • weten waar je terecht kan om materiaal dat echte programmeurs vereist te laten maken zonder je blauw te betalen.

24

Jaarplanning en leerlijn Techniek/STEM met de Jaarplantool

Een inspiratiebron voor je jaarplanning Techniek/STEM (lager ond.)

Na deze sessie zal je weten wat de Jaarplantool is en hoe deze je kan helpen om je jaarplan Techniek/STEM uit te bouwen voor je eigen klas, om zo te komen tot een leerlijn doorheen de hele school.


25

Activiteiten rond mediawijsheid in het lager onderwijs (3-6e lj)

Cyber Helden: materiaal voor mediawijsheid en digitaal burgerschap

Na deze sessie zullen de deelnemers aan de slag kunnen met een aantal concrete en laagdrempelige activiteiten om mediawijsheid en digitaal burgerschap te introduceren in de klas (2e en 3e graad lager onderwijs).


28

Innovatieve STEM-lessen met VEX robotica

Bouw en programmeer een VEX IQ robot

Na deze sessie zal je:

  • Weten hoe je VEX robotica kan gebruiken in de klas
  • Waar je gratis lesmateriaal kan terugvinden
  • Hoe je een eenvoudig programma in Blocks of Python kan maken
  • Hoe je eigen ideeën kan ontwikkelen
  • Waar je hulp/informatie kan terugvinden

29

LEGO Education Spike Prime

Aan de slag met Technic, motoren, sensoren en de programmeertaal

Na deze sessie zal je kennis gemaakt hebben met de nieuwe SPIKE Prime LEGO robot. Je zal ervaren hebben hoe de nieuwe LEGO Technic elementen het bouwen sneller en gemakkelijker maken. Na deze workshop zal je in staat zijn om zelf de mogelijkheden van de nieuwe sensoren en motoren te gaan ontdekken in de nieuwe LEGO-Scratch programmeertaal.


30

Gratis ICT-tools integreren in je lessen

Mentimeter, Quizizz, Canva ... krijg concrete lesvoorbeelden

Na deze sessie zal je enkele concrete lesvoorbeelden gekregen hebben met gratis ICT-tools. Daarnaast krijg je ook tips om deze makkelijk in je eigen lessen toe te passen.


31

Aan de slag met heel wat STE(A)M-tools voor secundair onderwijs

De nieuwste tools, educatieve technologie, apps, robots, ...

Na deze sessie ben je aan de slag gegaan met de verschillende STE(A)M-tools, apps, programmeerbare robots, ... die je kan gebruiken in het secundair onderwijs. 


32

Werken met Arduino: Aan de slag met LEDs & eenvoudig programmeren

Toepassingen voor eerste graad SO, maar interessant voor iedereen

In deze sessie leren we aan de hand van eenvoudige oefeningen de basisprincipes van Arduino. Ideaal dus om in de eerste graad (of zelfs vroeger) Arduino bij je leerlingen aan te leren.

We gaan eenvoudige elektronische componenten (zoals led’s) schakelen, die dan op hun beurt iets gaan uitvoeren/sturen, afhankelijk van het programma (Sketch) dat je hebt geüpload op de microchip van je Arduino.

Wat mag je verwachten in deze sessie:

  • het sturen van een knipperend led;
  • het sturen van…

33

Android-apps maken in de klas met App Inventor 2

Gebruik de visuele programmeertaal Scratch om apps te maken

Na deze sessie zal je:

  • een app voor een Android-toestel geprogrammeerd hebben met App Inventor 2;
  • het basisconcept onder de knie hebben: componenten selecteren en deze programmeren door blokken in elkaar te klikken
  • enkele tips gekregen hebben om zelf in de klas aan de slag te gaan.

En natuurlijk: je eigen ontwikkelde app meenemen!


34

Aan de slag met de micro:bit XXXL

Wat kan deze kleine microcomputer allemaal?

Na deze sessie zul je weten wat je nu echt kunt doen met de micro:bit en ga je met veel ideeën naar huis hoe je dit in je klas kunt aanpakken.

Je maakt zelf een aantal micro:bit projecten op je eigen niveau. 

Tevens krijg je inzicht in het werken met het speciaal ontwikkelde ontwerpsjabloon voor de micro:bit.


35

Leerlijn computationeel denken en AI in het SO

Hoe ontwikkel je leerlijnen binnen jouw school?

Na deze sessie zal je:

  • kunnen beschrijven wat computationeel denken is; 
  • kunnen beschrijven wat AI is; 
  • Met eigen woorden omschrijven wat de noodzaak is van beide begrippen; 
  • kennis hebben van een aantal lessenreeksen en projecten (voor graad 1 en 2) die gebruikmaken van deze begrippen; 
  • jouw eerste stappen gezet hebben in de elektronische educatieve leeromgeving 'Dodona'. 

36

Een social media takeover in je school organiseren

Via sociale media meer inzetten op mediawijsheid

Na deze sessie zal je een eerste stap hebben gezet in het ontdekken van de mogelijkheden van sociale media voor jouw school en leerlingen. 


37

VR in TSO/BSO

Ontdek de meerwaarde van VR voor TSO/BSO

Na deze sessie zal je:

  • weten welke virtual reality hardware er bestaat;
  • weten wat de voor- en nadelen van virtual reality in de klas zijn;
  • weten welke toepassingen er bestaan en hoe je die in een les kunt inzetten;
  • weten hoe je zelf een stukje virtual reality kunt maken; 
  • zelf virtual reality hebben ervaren.

38

Maak je lessen interactief

via digitale discussies, brainstormen en polls

Na deze sessie zal je:

  • de mogelijkheden kennen van Wooclap en MS Forms als tool om een discussie op gang te brengen en interactie in je lessen te bevorderen;
  • de mogelijkheden kennen van een Microsoft Whiteboard om een brainstorm te digitaliseren;
  • gebruik kunnen maken van enkele gratis tools om je studenten aan het denken te zetten.

40

Een krachtige leeromgeving met OneNote Class Notebook

Leerlingen begeleiden in hun leerproces met OneNote

Na deze sessie zal je:

  • de basisvaardigheden van OneNote kunnen gebruiken;
  • ONCN kunnen opzetten voor een klas;
  • ONCN kunnen inzetten tijdens de les om zo leerlingen actief te begeleiden tijdens hun leerproces;
  • de wiskunde toepassingen van OneNote kunnen gebruiken en toepassen in de les, waaronder het rekentoestel, grafieken invoegen en oplossingsstappen weergeven;
  • een uitgebreid bordschema kunnen maken en delen met je leerlingen;
  • foto’s kunnen integreren in OneNote via je gsm;
  • leerl…

41

Muziek maken en bewerken met BandLab

Een muziekapp met classroomfuncties

Na deze sessie zal je BandLab for Education en andere muziekapps kunnen gebruiken en inzetten in je klaspraktijk. Je kan ...

  • audio invoegen, opnemen en bewerken;
  • opdrachten klaarzetten voor leerlingen;
  • zelf digitaal muziek maken.

42

Eén platform voor digitaal leren en evalueren

Academic Software & assessmentQ

Na deze sessie gaan jullie naar huis met een goed gevulde rugzak vol digitale tools en de nodige inspiratie.

Daarnaast krijgen jullie een antwoord op volgende vragen:

  • Hoe ga je aan de slag met digitaal evalueren?
  • Welke tools kan je inzetten voor digitaal leren?
  • Een beveiligde omgeving, maar toch kunnen werken in alle vrijheid? 

Laat jullie inspireren door de grootste experten uit het onderwijsveld zelf!

 


43

Smartschool Planner voor secundaire scholen

Maak kennis met de mogelijkheden van Lesfiches en Planner

Na deze sessie:

  • heb je een volledig beeld van de nieuwe mogelijkheden van Lesfiches en Planner;
  • kan je een plan maken om de overstap voor te bereiden;
  • ben je weer helemaal mee met onze plannen;
  • heb je vragen kunnen stellen aan de makers van Smartschool.

44

7 onmisbare computervaardigh. voor zorg & differentiatie

Leervriendelijke online tools die meteen inzetbaar zijn

Na deze sessie zal je:

  •  tools binnen handbereik hebben om:
    • voorleessoftware aan te leren aan een kind;
    • voorleessoftware gratis aan te vragen via leesvoor!Vlaanderen;
    • digitaal aangepaste schoolboeken te bestellen;
    • het netwerk rond een kind in kaart te brengen en in actie te zetten;
  • weten wat mag en moet de computer in de klas;
  • het effect van voorleessoftware en ADIBoeken kennen;
  • het standpunt van de overheid kennen rond voorleessoftware en de computer in de klas;
  • weten w…

50

Instructiefilmpjes maken én er op niveau mee werken

Flipped classroom - Afstandsleren - Pre-teaching - Differentiatie

Na deze sessie zal je zelf instructiefilmpjes kunnen maken die je in je klaspraktijk kan inzetten ter vervanging van je klassikale instructie of zelfs als pre-teaching.


51

How to i-Learn?

Ken je i-Learn al? Wil je nu aan de slag met het portaal?

Na deze sessie zal je samen met ons i-Learn MyWay verkend hebben. Je zet je eerste stappen in het portaal onder begeleiding van een coach, met ruimte voor gerichte ondersteuning. Bedoeling is dat jij zelf i-Learn zal kunnen inzetten in jouw klaspraktijk. 


52

Ontwikkel een adaptief leerpad met Microsoft Forms en Nearpod

Bied oefeningen op maat aan die meteen geëvalueerd worden

Na deze sessie zal je een eigen adaptief leerpad kunnen ontwikkelen in Microsoft Forms en in Nearpod.


53

ICT & differentiatie - Een klassieker op de ICT-praktijkdag

Je digitale co-teacher helpt differentiëren van ontwerp tot feedback

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je zelf online inclusief oefenmateriaal op maat van je leerlingen kunnen aanmaken. Je zal ook inzien dat bepaalde vormen van binnenklasdifferrentiatie makkelijk haalbaar zijn door ICT in te zetten.

Je zal deze informatie kunnen overbrengen naar je collega's omdat de presentatie achteraf op een site beschikbaar zal zijn en je je eigen oefenmateriaal kan tonen.

Je zal een goed beeld hebben van wat binnenklasdifferentiatie inhoudt.

Je krijgt een ruim aanbod aan I…


54

Effectief digitaal lesgeven met impact via de juiste technologie

Over TPACK en tools als Padlet, Bit.ly, Quizlet, LessonUp, ...

Na deze sessie zal je:

  1. op basis van leerdoelen een (digitale) tool kiezen die past bij jouw onderwijs;
  2. gebruik maken van theorie en modellen gericht op de ondersteuning van effectief digitaal lesgeven;
  3. een les ontwerpen die je de volgende keer in je eigen onderwijspraktijk kunt gebruiken.

 


55

Lanceer efficiënt en effectief een digitaal verandertraject

De gouden driehoek tussen directie, ped.ICT & tech.ICT

Wie doet wat, en vooral: wie zegt wat wanneer? Na deze sessie heb je als kernteam een duidelijk kader om digitale verandertrajecten op jouw school te lanceren én te doen landen


56

Een visie en strategie uitwerken voor je digisprong

Hoe maak je de juiste keuzes richting digitalisering van leren?

Na deze sessie zal je ...

  • Een zicht hebben op gebieden waar digitalisering van leren en lesgeven echt kan helpen
  • Het belang van visie op ICT-gebruik begrijpen
  • Elementen voor een sterke strategie (beleidsplan) kennen en beginnen plannen:
    • Toekomstvisie die aansluit op de eigenheid van de school
    • Toestel en platformkeuze
    • Focus kiezen op didactisch vlak
    • Keuze van tools
    • Professionalsiering 
    • sterk ICT-team

57

Maak betere presentaties met deze praktische & soms evidente tips

15 principes voor Multimediaal Leren en Dual Coding in praktijk

Na deze sessie zal je:

  • performante presentaties kunnen bouwen die hogere leerwinsten opleveren voor de leerlingen, studenten;
  • een efficiënt instructie-ontwerp met keynotes kunnen toepassen in je lessen;
  • presentaties kunnen bouwen gebaseerd op wetenschappelijk onderbouwde principes;
  • de wereld wat mooier kunnen maken met esthetisch verantwoorde slides voor je keynotes.

58

Digitaal welzijn & games op school

Interactieve intervisie sessie met SWOT analyse game

Na deze sessie heb je een SWOT-analyse gemaakt over deze complexe thema’s (digitaal welzijn, schermtijd, mediawijsheid en games) binnen jouw school. Dit kan een aanzet zijn van een service design traject waarin deze thema’s grondig aangepakt worden binnen je school of scholenkoepel.


59

Actief aan de slag met Het Archief voor Onderwijs

Verrijk je lessen met audiovisueel materiaal

Na deze sessie zal je weten:

  • hoe je vlot relevant audiovisueel materiaal op maat van jouw les kan vinden en bewaren;
  • hoe je aan de slag kan met eigen collecties of die van anderen;
  • hoe je audio en video van Het Archief voor Onderwijs kan delen met leerlingen uit het secundair, via onze leerlingenruimte;
  • hoe je een zoek- en bouwoefening kan opstellen en delen met leerlingen secundair;
  • waar je inspiratie kan vinden voor lessen op basis van het audiovi…

60

Bouw jouw eigen educatief metaverse - Klaar voor afstandsleren

Als voorbeeld: kunsteducatie geven in een virtueel klaslokaal

Na deze sessie zal je een beeld hebben van de mogelijkheden van deze virtuele omgeving.

Je zal ook in staat zijn om zelf inhoud toe te voegen aan deze virtuele omgeving.

Je kan op deze manier jouw eigen educatief metaverse bouwen.


61

Maak zelf een animatiefilmpje met stop-motion op de iPad

Een plezierige, actieve workshop met istopmotion

Na deze sessie:

  • Je hebt met minstens 5 verschillende materialen geëxperimenteerd met stopmotion.
  • Via eenvoudige opdrachten raak je vertrouwd met het medium en de techniek.
  • Alles is laagdrempelig gehouden zodat je het ook makkelijk in de klas kan toepassen met eigen materiaal.
  • We werken in 5 kleine groepjes van 3 mensen zodat iedereen actief kan deelnemen  
  • Op het einde neem je een afgewerkt filmpje mee naar huis.

62

Augmented Reality: Maak zelf een eigen AR-beleving op iPad

Lesvoorbeelden maken met Reality Composer, Makr, Plantale, ...

Na deze sessie zal je een eigen creatie kunnen maken waardoor je de mogelijkheden van de app Reality Composer leert kennen.

We leren hoe je eigen vormen kan kan ontwikkelen in de app Keynote of 3D-objecten met behulp van de app 'Tinkercad'. We leren deze objecten te exporteren en te importeren in de app Reality Composer.


63

Gebruik van iPad in wiskunde en computationeel denken

Didactisch onderbouwd leren in wiskunde

Na deze sessie zal je een zicht hebben op de mogelijkheden van iPad in de wiskundeles.

 

 


64

Interactieve virtuele rondleiding met Thinglink

Van statische afbeelding naar interactieve afbeelding

Na deze sessie zal je:

  • een goed beeld hebben van de technische mogelijkheden van Thinglink;
  • de didactische mogelijkheden kennen van deze tool;
  • aan de slag kunnen gaan om een eigen interactieve virtuele rondleiding te maken.

 


65

Ontwerp zoals een designer met de gratis online applicatie Canva

Maak je eigen (social)banner, folder, infographic, presentatie,...

Na deze sessie zal je Canva ontdekt hebben als dé online applicatie om folders, headers, infografieken, ... te ontwerpen. Je zal gewerkt hebben met lay-outs en (eigen) afbeeldingen toegevoegd hebben om te komen tot een downloadbaar resultaat.


66

Transformeer je klaslokaal naar interactieve leergierige omgeving

Daag leerlingen uit via IT-challenges met de juiste ICT-tools

Na deze sessie kan je probleemloos aan de slag met verschillende IT-tools en maak je je les of klas daardoor veel interactiever. 


67

Laat het internet voor jou werken met low-code en workflow tools

Tijdwinst met aanwezigheidscontrole, automatisatie berichten, ...

Na deze sessie zal je in staat zijn om aan de hand van low-code en workflows je processen beter te beheersen.


68

Online whiteboard Miro gebruiken voor projecten, brainstorm, ...

Gebruik het eindeloze canvas van Miro om effectief samen te werken.

Na deze sessie zal je ...

  • de basisfunctionaliteiten van Miro kunnen gebruiken
  • de intercatiemogelijkheden binnen Miro kunnen gebruiken
  • een Miro bord kunnen ontwerpen in functie van je eigen doelstellingen
  • kunnen experimenteren met een hele reeks aan concrete voorbeelden

69

Leer kennisclips maken in PowerPoint

Leer video's maken als een pro!

Na deze sessie weet je:

  • wat voor soort objecten je kan animeren;
  • waar je rechtenvrije afbeeldingen vandaan kan halen;
  • wat het verschil is tussen een begin-, nadruk- en eindanimatie;
  • hoe je kunt spelen met tijd, triggers en effecten;
  • waarvoor je het deelvenster animatie kunt gebruiken;
  • hoe je kunt animeren met overgangen;
  • hoe je een afbeelding/video als achtergrond instelt;
  • hoe je achtergrondmuziek toevoegt;
  • hoe je een voice-over opneemt;
  • hoe je jouw presentatie omtovert tot een …

70

Dynamischer lesgeven vanuit jouw PowerPoint

Aan de slag met PowerPoint functies die je lesgeven verbeteren

Na deze sessie zal je de nodige tips en trics mee naar huis hebben om je lesgeven met PowerPoint te verbeteren, maar kan je ook beter weg met PowerPoint om er zaken in te gaan integreren en je presentaties mooier en beter te maken voor jouw les.


71

Excel: Analyses maken d.m.v. draaitabellen

Gegevens naar informatie: Eindelijk leer je Excel nog beter kennen!

Na deze sessie kan je zeer snel en efficiënt lijsten analyseren door te werken met draaitabellen (PivotTables). Gedaan met urenlang zwoegen om de correcte informatie te bekomen.


72

De cloud met Microsoft 365 begrijpen en slimmer inzetten

Wanneer en hoe gebruik je Sharepoint, Teams en Onedrive?

Na deze sessie zal je beter begrijpen wat de cloud is. Je begrijpt beter waar je bestanden staan en kan dit ook helderder maken voor collega's en/of leerlingen en studenten. Je weet wanneer je kiest voor Onedrive of toch eerder Teams of Sharepoint.


73

Digital Skills: Vaardig worden met de Google Apps (beginner)

Leer werken met Drive, Docs, Presentaties en Zoeken

Na deze sessie zal je jouw eigen praktische vaardigheden hebben vergroot  binnen deze 4 Google Apps: Google Drive, Google Docs, Google Presentaties en Google Zoeken. 
Daarnaast weet je hoe je deze werkwijze van Digital Skills op school kan inzetten. 


74

Een professionele, mooie website maken met Google Sites

School en klassites in een handomdraai

Na deze sessie kun je zelf een Google Site aanmaken, alleen of met collega's bewerken, en deze onderhouden. Daarbij heb je kennis gemaakt met de verschillende vormen van implementatie van Google Sites binnen de schoolcontext.


75

Google Workspace for Education beheer voor starters

Een Google Workspace-omgeving opzetten en beheren in de cloud

Aan het eind van deze nascholing, kan je als deelnemer een Google Workspace-omgeving opzetten en beheren via één centrale “beheerdersconsole” in de cloud.


76

Starten met BookWidgets in Google Classroom en MS Teams beginner

Maak automatisch verbeterde opdrachten in een handomdraai!

Na deze sessie:

  • kan je zelf interactieve widgets maken;
  • kan je deze widgets delen met je leerlingen;
  • kan je het werk van je leerlingen nakijken, quoteren en feedback sturen;
  • allemaal vanuit Google Classroom of MS Teams.

77

Starten met BookWidgets in Smartschool (Beginners)

Maak je eigen automatisch verbeterde opdrachten

Na deze sessie:

  • kan je zelf interactieve widgets maken;
  • kan je deze widgets delen met je leerlingen;
  • kan je het werk van je leerlingen nakijken, quoteren en feedback sturen;
  • allemaal vanuit Smartschool.

78

Digitaal evalueren met Bookwidgets

Maak gebruik van Bookwidgets als formatief evaluatiemoment.

Na deze sessie zal je ...

  • de kracht van Bookwidgets in het onderwijs (h)erkennen

  • een werkblad kunnen aanmaken met automatische correctie en feedback

  • verschillende vraagtypes kunnen instellen

  • een Bookwidget kunnen delen, verzenden en opvolgen

  • antwoorden kunnen raadplegen en analyseren

  • Good practices van formatief evalueren met Bookwidgets


79

Meer interactie op de Facebookpagina van je school

Til je pagina naar een hoger niveau

Na deze sessie:

  • heeft het algoritme van Facebook geen geheimen meer voor je;
  • kan je posts maken die interactie met je volgers uitlokken;
  • ken je heel wat creatieve mogelijkheden om posts te doen opvallen;
  • ga je naar huis met een pak inspiratie en gratis tools.

80

Laat je geen ha(c)k zetten: cybercrimefenomenen in 2022

Cybercrimepreventie voor iedereen: tips ter bescherming

Na deze sessie zal je je een duidelijk beeld kunnen vormen van de verschillende cybercrimefenomenen die circuleren en zal je deze sneller kunnen herkennen.

Je wandelt buiten met enkele handvatten om jezelf en anderen te beschermen en weet wat de gevolgen kunnen zijn als je toch eens onoplettend bent.


81

Meer controle over je klas met Insight v11

Je lln bij de les houden, toetsen afnemen, apps beheren voor examens

Faronics Insight

Na deze sessie zal je als leerkracht het classroom management programma Faronics Insight versie 11 volledig beheersen om het snel zelf te kunnen evalueren / gebruiken tijdens je lessen.

ICT-coördinatoren zullen de meer geavanceerde configuratiemogelijkheden van Faronics Insight versie 11 onder de knie hebben om zo hun leerkrachtenkorps optimaal te kunnen ondersteunen.


139

Hoe bouw ik mijn lessen om tot een volwaardig blended traject?

Naar een doordachte mix tussen fysieke lesmomenten en afstandsleren

Na deze sessie zal je:

  • het begrip 'blended leren' helder kunnen definiëren;
  • zicht hebben op verschillende vormen van blended leren;
  • doordacht kunnen kiezen welke vorm van blended leren het meest geschikt is voor jouw vak en/of lessenreeks;
  • de verdeling en verhouding van de verschillende leeractiviteiten voor jouw vak of lessenreeks geoptimaliseerd hebben in functie van het blended traject dat je voor ogen hebt;
  • zelfstandig aan de slag kunnen met het online dashboard waar…

34

Aan de slag met de micro:bit XXXL

Wat kan deze kleine microcomputer allemaal?

Na deze sessie zul je weten wat je nu echt kunt doen met de micro:bit en ga je met veel ideeën naar huis hoe je dit in je klas kunt aanpakken.

Je maakt zelf een aantal micro:bit projecten op je eigen niveau. 

Tevens krijg je inzicht in het werken met het speciaal ontwikkelde ontwerpsjabloon voor de micro:bit.


43

Smartschool Planner voor secundaire scholen

Maak kennis met de mogelijkheden van Lesfiches en Planner

Na deze sessie:

  • heb je een volledig beeld van de nieuwe mogelijkheden van Lesfiches en Planner;
  • kan je een plan maken om de overstap voor te bereiden;
  • ben je weer helemaal mee met onze plannen;
  • heb je vragen kunnen stellen aan de makers van Smartschool.

110

Twee unieke tools voor de kleuterleerkracht: SmartSymbols, Fonemi

Digitaal klasmanagement & ...

Ben je als kleuterleerkracht op zoek naar extra hulp in de klas?
Een extra paar ogen misschien?

Na deze sessie zal je ...

  • een volledig beeld hebben van de mogelijkheden van Smart Symbols.
  • ontdekken hoe Smart Symbols jou kan helpen bij het mogelijk maken van gepersonaliseerd leren en bij het creëren van een aanbod op maat van elke kleuter.
  • verrast zijn over welke inzichten Smart Symbols biedt op vlak van sociale interactie en de dagelijkse activiteite…


111

Van Techniek tot STEM met een kamishibaiverhaal in de kleuterklas

Een kamishibaiverhaal als aanleiding tot techniek en STEM.

Na deze sessie zal je weten hoe Techniek- en STEM-activiteiten die in de kamishibaiverhalen vervat zitten en hoe je er concreet mee aan de slag kan in je eigen klas.


112

ICT en STEAM bij kleuters en in buitengewoon lager onderwijs

LEGO Duplo: LEGO Education STEAM Park en Coding Express

Na deze sessie heb je de verschillende mogelijkheden onder de knie die LEGO Education biedt om met kleuters en kinderen van het (buitengewoon) onderwijs aan de slag te gaan met ICT en STEAM.


113

Programmeren voor jonge kinderen en starters

Starten zonder scherm en daarna met scherm en pictogrammen.

Na deze sessie zal je weten hoe je een les kunt starten met een schermloze activiteit

Je weet hoe programmeren met pictogrammen in ScratchJr werkt.

Je kent de mogelijkheden van twee verschillende besturingssystemen.

Je weet hoe je in tweetallen programmeren organiseert en hoe je een ontwerpdagboek kunt laten bijhouden.


114

Fotografie in je klas: met eenvoudige tools aan de slag

Alle tips en trucs van een ervaren fotografe met onderwijsopleiding

Na deze sessie heb je meer zelfvertrouwen in fotografie. Je krijgt een duidelijk inzicht in de mogelijkheden in jouw klas dankzij concreet lesmateriaal en het gebruik van de beschikbare middelen zoals een smartphone of tablet.


115

Hoe transformeer ik naar een digitale basisschool?

Het verhaal van twee mediawijze basisscholen

Na deze sessie zal je een digitaal verhaal hebben gehoord waarmee je aan de slag kan om je school te digitaliseren. 

 

 


116

Praktijkvoorbeeld pedagogische ICT-werking in Lager Onderwijs

Hoe kwam onze pedagogische visie tot stand?

Na deze sessie zal je:

  • een praktijkvoorbeeld met al zijn voordelen, nadelen, moeilijkheden... gezien en ontleed hebben;
  • (als je dat wenst) onze materialen kunnen gebruiken, in de klas of als voorbeeld voor de ontwikkeling van jouw pedagogische visie;
  • ideeën hebben om jouw pedagogisch ICT-beleid aan te passen of te ontwikkelen!

120

15 ICdeeTjes gebaseerd op de ICT-eindtermen

Praktische ideeën over ICT in de klas

Na deze sessie zal je hopelijk besmet zijn met het aanstekelijk virus om ICT in allerlei leerdomeinen toe te passen.


121

Interactieve instructie & verwerking met digitale oefeningen (LO)

Digitale oefeningen maken met Bookwidgets/LearningApps + LessonUp

Na deze sessie zal je vol enthousiasme willen  werken met tablets/Chromebooks in jouw klas dankzij de handige, praktische tips het materiaal en de oefeningen die je hebt leren kennen en zelf gemaakt hebt.


122

STEM in lager onderwijs

Van Makeblock (Codey Rocky en mBot) tot STEM-activiteit

Na deze sessie zal je:

  • ervaring hebben met het gebruik van Codey Rockey;
  • een opdracht uitgevoerd hebben met de mBot;
  • voorbeelden doorlopen hebben waarin we programmeren gebruiken in een STEM-les;
  • klaar zijn om met leerlingen aan de slag te gaan.

 

 


123

Aan de slag met verschillende STE(A)M-tools voor lager onderwijs

Lego Wedo 2.0, Lego Spike, Micro:bit, Blue-bot, Scratch,...

Na deze sessie zal je:

  • geproefd hebben van een uitgebreide selectie van vele STEAM-apps  voor kinderen uit het 1ste tot het 6e leerjaar;
  • voor- en nadelen van heel wat programmeerbare robots tastbaar gemaakt hebben;
  • de eerste mogelijkheden, toepassingen en valkuilen van vele programmeerapps gezien én ervaren hebben;
  • weten wat je binnen STEAM allemaal kan doen in wero, hoekenwerk, projecten.

124

LEGO Education Spike Essential workshop

Aan de slag met de laagdrempelige LEGO SPIKE Essential robot

Na deze sessie zal je:

  • de basismogelijkheden van de Spike Essential robot kennen en kunnen toepassen;
  • weten hoe je zelf verder kan experimenteren met deze robot;
  • klaar zijn om de eerste lessen met deze robot in jouw klas te brengen.

130

Aan de slag met de Micro:Bit in je STEM-projecten

Ontdek de mogelijkheden van deze 'minicomputer' in jouw STEM-lessen

Na deze sessie zal je:

  • de vele mogelijkheden van de Micro:Bit in STEM projecten ontdekt hebben;
  • naar huis gaan met heel wat concrete lesideeën om de Micro:Bit te gebruiken in je eigen klaspraktijk met de focus op STEM;
  • zelf een klein STEM-projectje hebben uitgewerkt met de Micro:Bit om zelfs aan datalogging te doen.

 


131

Programmeren van je eigen app met App Inventor

Toegepast op een STEM-project: Berekenen van de BMI

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je in staat zijn om aan de slag te gaan met App Inventor en ga de je opgedane kennis kunnen toepssen in een eigen (STEM-)project.

Je gaat tijdens de sessie heel wat programmeerblokken leren gebruiken en toepassen.

Je zal in staat zijn om de app te testen op je smartphone of tablet en deze ook te installeren zodat je deze kan gebruiken zoals je andere apps.


132

Leren programmeren met Dodona

Automatische feedback en meer dan 10 000 programmeeroefeningen

In deze sessie leer je de kracht van Dodona kennen om je leerlingen te leren programmeren in een actieve leeromgeving. Op het einde van de sessie heb je eigen cursus met programmeeroefeningen opgebouwd waarmee je direct met je leerlingen aan de slag kunt.  


133

AI en Gaming in Klassieke Talen en Moderne Talen

AI & Games zijn geen 'STEM only'-verhaal!

Na deze sessie zal je:

  • kennis hebben gemaakt met lesmateriaal waarbij we Latijn oefenen in Minecraft of zelfgemaakte games; 
  • kennis hebben gemaakt met lesprojecten die AI verbinden met moderne talen, klassieke talen en kunstvakken. 

134

Sociale robot - Programmeer een glimlach

Een introductie tot physical computing voor iedereen

Na deze sessie zal je:

  • inzicht verworven hebben in het verloop van een vakoverschreidend STEM project;
  • in contact gekomen zijn met met de verschillende stappen van het ontwerpproces en heb je die ook zelf uitgevoerd;
  • een gesimuleerde robot kunnen programmeren aan de hand van een grafische programmeertaal;
  • verschillende elektronica componenten aansluiten en programmeren;
  • weten hoe je een eigen sociale robot bouwt met recycleerbaar materiaal;
  • de concepten van computatio…

135

Virtual Reality in bso en tso: introductie en mogelijkheden

Een expert in VR deelt zijn kennis en reikt enkele voorbeelden aan

Na deze sessie zal je:

  • beter weten wat Virtual Reality precies is en waar XR/AR/VR/MR voor staan;
  • geïnspireerd zijn om zelf aan de slag te gaan.

136

VR in ASO

Ontdek de meerwaarde van VR in ASO

Na deze sessie zal je:

  • weten welke VR hardware er bestaat;
  • weten wat de voor- en nadelen van VR in de klas zijn;
  • weten welke toepassingen er bestaan en hoe je die in een les kunt inzetten;
  • weten hoe je zelf een stukje virtual reality kunt maken;
  • zelf virtual reality hebben ervaren.

137

Interactief gegevens verwerken in Google Colaboratory

Maak je eigen data visueel met Python

Na deze sessie zal je:

  • de belangrijkste functies kennen van de interactieve programmeeromgeving;
  • je eerste programma in de programmeertaal Python hebben geschreven;
  • gegevens uit een databestand kunnen samenvatten en groeperen;
  • een data visualisatie kunnen maken op basis van eigen gegevens;
  • weten hoe je verder aan de slag gaat met de online hulp.

138

Podcasting voor beginners

Leer alles over podcasts in de klas!

Na deze sessie weet je:

  • wat storytelling is;
  • hoe je podcasts kunt inzetten in de klas;
  • welke microfoon je het best kunt gebruiken;
  • hoe je een podcast opneemt met behulp van Audacity;
  • hoe je audio bewerkt in Audacity;
  • hoe je jouw podcast exporteert;
  • hoe je jouw podcast kunt publiceren.

139

Hoe bouw ik mijn lessen om tot een volwaardig blended traject?

Naar een doordachte mix tussen fysieke lesmomenten en afstandsleren

Na deze sessie zal je:

  • het begrip 'blended leren' helder kunnen definiëren;
  • zicht hebben op verschillende vormen van blended leren;
  • doordacht kunnen kiezen welke vorm van blended leren het meest geschikt is voor jouw vak en/of lessenreeks;
  • de verdeling en verhouding van de verschillende leeractiviteiten voor jouw vak of lessenreeks geoptimaliseerd hebben in functie van het blended traject dat je voor ogen hebt;
  • zelfstandig aan de slag kunnen met het online dashboard waar…

140

Appwel: Meet en verhoog het schoolwelbevinden van elke leerling

Een gebruiksvriendelijke, gratis app over het schoolwelbevinden

Na deze sessie zal je geïnspireerd zijn om aandacht te hebben voor het schoolwelbevinden van elke leerling door middel van een gebruiksvriendelijke app. 


141

Praktijkvoorbeeld: Laptops in een secundaire school

Beleid, beheer, ICT-materiaal, tips & tricks,...

Na deze sessie zal je:

  • The Rent Company een beetje beter hebben leren kennen;
  • beter weten welke toestellen uiterst geschikt zijn voor het onderwijsveld en waarom dat het geval is; 
  • kennis hebben over belangrijke goede praktijken binnen ICT-beleid; 
  • weten hoe te beginnen aan het beheer van ICT-materiaal op school. 

142

3D-ontwerpen & 3D-printen met Tinkercad en Cura

3D leren denken en maken in het maakonderwijs

Na deze sessie (en blijven oefenen) kan je vlot 3D-tekenen en 3D-printen.

Je kan het inzetten in de klas volgens de onderzoekend en ontwerpend leren-methode.

Je kan 3D-tekenen gebruiken voor projecten waarbij "digital fabrication" aan de orde komt en voor "Prototyping", zodat je ook 3D-prints kunt maken.


143

Doordacht digitaal lesgeven met Digitale Methode

Ontdek de flexibiliteit van een digital first leermiddel

Na deze sessie zal je weten hoe Digitale Methode een meerwaarde kan betekenen voor jouw digitale lespraktijk. We bieden een antwoord op de volgende vragen:

  • Je weet hoe je kwaliteitsvolle digitale leermiddelen naar je hand zet.
  • Je kan eigen inhoud zoals Bookwidgets, (YouTube/Vimeo) video's, Quizlets, Geogebra, Google Maps... integreren in één gebruiksvriendelijke Digitale Methode.
  • Je kan de laptops maximaal laten renderen en benut de kansen van learning analytics, digitaal …

150

Cyberwatte? Hackers? Niets voor mij!

Leer wat je als niet-IT expert kan doen tegen hackers

Na deze sessie zal je begrijpen hoe hackers redeneren en te werk gaan.

Dat inzicht krijg je niet door zelf als hacker aan de slag te gaan maar door te begrijpen wat jij (en iedereen die af en toe een PC gebruikt) kan doen om hackers een hak te zetten.

Je hebt de belangrijkste maatregelen in je zak en kan ze onmiddellijk toepassen in de praktijk.

Ben je een IT-expert? Dan zal je misschien niet veel nieuws horen maar je kan zeker komen luisteren om te leren hoe je hacking kan uitleggen aan…


151

Child Focus: Clicksafe

Veilig internetten voor kinderen en jongeren

Na deze sessie zal je meer weten over:

  1. Het gebruik van het internet door jongeren: cijfers, cybertendensen, voordelen, risico’s.
  2. De pedagogische tools van Child Focus die onderwijzend personeel kunnen gebruiken in de klas om online veiligheid aan te kaarten. Thema’s zoals privacy, sexting en cyberpersten worden uitgebreid besproken.
  3. Praktijkgericht: hoe kan je concreet met het pedagogisch-didactisch materiaal van Child Focus aan de slag? 

 


160

Duik in het digitale leven van jongeren

Jongeren, social media en hoe het wel eens grondig fout loopt

Na deze sessie ken je de meest courante apps die jongeren gebruiken, inclusief de werking ervan en de gevaren die eraan verbonden zijn. Je leert signalen van slachtoffer- en daderschap herkennen bij cybercrime en online zedenfeiten en weet hoe je het gesprek met de leerlingen kunt aanknopen.


161

Een schoolbreed beleid over mediawijsheid

Ontwikkel met je schoolteam een mediawijs beleid

Na deze sessie zal je met je schoolteam aan de slag kunnen gaan om een mediawijs beleid te ontwikkelen. 


162

Appwheel: de digitale gereedschapskist van jouw school

Aan de slag met je zelfgekozen didactisch, digitaal instrumentarium

Na deze sessie zal je:

  • een gereedschapskist hebben samengesteld met jouw persoonlijke, dagelijkse digitale tools gekoppeld aan een leeractiviteit; 
  • inzicht hebben in hoe je vlotter een selectie kan maken in de jungle van digitale toepassingen;
  • in staat zijn om in dialoog te gaan met je collega's over de inzet van digitale toepassingen in de school.

163

In 50 vragen en antwoorden naar een ICT-beleidsplan

Een aanzet tot ontwerp van of evaluatie van je ICT-beleidsplan

Na deze sessie zal je goed kunnen inschatten wat je op school nog nodig hebt om het ICT-beleid nog beter te laten vlotten. Je komt tot een mogelijk actieplan dat je met collega's kan gana bespreken en omzetten in acties en verantwoordelijkheden.

 


164

Smart Education @ Schools

Innoveren voor en door leerkrachten

Na deze sessie zal je kennis gemaakt hebben met een heleboel innovatieve digitale oplossingen voor en door leerkrachten die in je eigen klaspraktijk ingezet kunnen worden. Daarnaast heb je ook meteen de juiste handvaten om zelf ook een innovatief idee in te dienen en hier financiering voor te kunnen krijgen.


165

12 interessante digitale tools bij 12 bouwstenen (Wijze Lessen)

Digitale quiz, digitale oefeningen, feedback en meer

Na deze sessie:

  • heb je kennisgemaakt met 12 digitale toepassingen;
  • heb je minimum 1 digitale toepassing naar keuze verder uitgediept;
  • ga je naar huis met een ruime databank aan digitale toepassingen die bruikbaar zijn tijdens je les.

166

Daag je leerlingen uit met leuke, creatieve multimedia-opdrachten

Maak stopmotion, stripverhalen, geocaching met leerlingen, ...

Na deze sessie zal je ervan versteld staan hoe leuk ICT-opdrachten kunnen zijn voor jouw leerlingen. De programma's heb je snel onder de knie en het resultaat van de leerlingen is vaak verbluffend! Ze ontwerpen zeer creatieve en leuke opdrachten! Succes verzekerd!


167

Verhoog de interactiviteit van je les met votingsystemen

Elke leerling neemt actief deel tijdens de les

Na deze sessie zal je met verschillende voting tools aan de slag kunnen gaan in je klaspraktijk. 


168

Verken en leer werken met tientallen educatieve online tools

Zelfgestuurde sessie waarin je uit een assortiment aan tools kiest

Dankzij leerfilmpjes kan je meer dan 20 online toepassingen leren kennen!

Aan het einde van de sessie weet je wat de tools doen en ken je de basis van de gekozen tools voldoende om er zelf mee aan de slag te gaan en kan je in een later stadium bij problemen terugvallen op mailondersteuning van de lesgever.


169

Zelf animatiefilmpjes maken met Moovly

Creëer whiteboardvideo's, cartoonanimaties, uitlegfilmpjes, ...

Na deze sessie zal je:

  • ondervonden hebben dat je geen grafische of multimedia-expert moet zijn om geslaagde animatiefilmpjes te maken;
  • zelf eenvoudig animatiefilmpjes kunnen maken over allerlei educatieve onderwerpen en in verschillende stijlen;
  • volop inspiratie en ideeën opgedaan hebben over hoe je animatievideo's zinvol in lessen, projecten en taken kan gebruiken;
  • weten hoe je gemaakte filmpjes downloadt, publiceert, deelt, kopieert en bewerkt.

170

Activerende tools voor jouw (geflipte) les: Edpuzzle en Thinglink

Maak je les visueler met interactieve video's en afbeeldingen

Na deze sessie:

  • maakt je met Edpuzzle een interactieve video;
  • maak je met Thinglink een afbeelding interactief;
  • benoem je de meerwaarde van beide tools voor de eigen onderwijspraktijk;
  • som je concrete toepassingen van beide tools in de eigen onderwijspraktijk op;
  • pas je met goesting deze tools toe!

171

Flip (voorheen Flipgrid): gesproken evaluatie eenvoudig gemaakt

Korte spreekopdrachten als filmpje opnemen en delen

Na deze sessie zal je:

  • klassen (groepen) kunnen maken in Flip;
  • een flipopdracht kunnen aanmaken en delen;
  • de meeste instellingen kunnen aanpassen: privacy, reacties instellen, tijdsduur regelen;
  • opdrachten delen met Teams (kan ook naar Google Classroom).

172

Flip je klas door gebruik te maken van instructievideo's

Gratis en professioneel met PowerPoint Mix en ActivePresenter

Na deze sessie zal je:

  • instructievideo’s kunnen aanmaken op jouw eigen niveau: eenvoudig of meer geavanceerd;
  • instructievideo’s kunnen aanmaken zonder veel technische problemen en aan een behoorlijk tempo met gebruik van je persoonlijke laptop of computer;
  • instructievideo’s kunnen aanmaken volgens een aantal scenario’s. Denk bv. aan het inspreken van PowerPoint dia’s, het uitleggen van een oefening op het digibord, …;
  • instructievideo’s kunnen voor…

173

Interactieve dashboards maken in Excel: visuele dataweergave

Amper gekend, maar heel handig om informatie te structureren

Na deze sessie zal je een Excel dashboard kunnen maken waarbij je de gegevens op een efficiënte, overzichtelijke en flexibele manier visualiseert. In één oogopslag heb je de essentiële kerngetallen.


174

Aan de slag met OneNote en OneNote Class Notebook in de klas

Opdrachten en notities maken + Delen met leerlingen + Feedback

Na deze sessie zal je:

  • de basisbeginselen van OneNote beheersen;
  • kennis hebben gemaakt met OneNote Class Notebook;
  • jouw notities centraal kunnen delen met je leerlingen;
  • opdrachten voor je leerlingen uit kunnen zetten en er individueel feedback op kunnen geven.

175

Efficiënt studenten opvolgen met het OneNote Klasnotitieblok

Opdrachten verbeteren - samenwerken - feedback geven

Na deze sessie zal je:

  • de voordelen van het gebruik van een klasnotitieblok kennen;
  • een klasnotitieblok kunnen aanmaken en organiseren;
  • weten hoe je een klasnotitieblok kan inzetten voor groepswerk of individuele opvolging van studenten;
  • weten hoe je opdrachten kan distribueren en efficiënt feedback kan geven. 

176

Leerpad in Powerpoint

Zelfstandig leren stimuleren aan de hand van een presentatie

Na deze sessie zal je:

  • weten wat een leerpad is en wanneer je dit kan gebruiken;
  • een PowerPoint kunnen omtoveren tot een leerpad.

177

Microsoft Teams in de klas

Pedagogische hands-on sessie over de implementatie van Teams id klas

Na deze sessie zal je zelf aan de slag kunnen met Teams als digitaal klaslokaal.


178

Documentbeheer optimaliseren in Sharepoint en Teams (MS365)

Vind bestanden sneller terug dankzij metadata (labels)

Na deze sessie zal je in een documentbibliotheek sneller bestanden kunnen opzoeken. Je zal begrijpen waarvoor je metadata kan gebruiken en hoe belangrijk het is om hier samen naar te kijken.


179

Aan de slag met Office 365 en Google Drive op de iPad

Welke mogelijkheden kan een iPad bieden in de klas

Na deze sessie zal je zien dat een iPad een meerwaarde kan zijn in het onderwijs en kan je aftoetsen welke cloudoplossingen de beste zijn, aangepast aan de noden van jouw school. 


180

ICT-beleid: Verhoog je ICT-integratie met iPad via een community

Leer inzetten op blijvende professionalisering en coaching

Na deze sessie zal je dankzij Sint-Jozef Sint-Pieter Blankenberge een arsenaal aan lesmateriaal verkennen die onmiddelijk in je school kan worden ingezet.

 


181

Instructievideo’s maken op de iPad

Snel en eenvoudig leervideo's maken

Na deze sessie zal je:

  • enkele gratis en betalende apps op de iPad kennen om video's te maken;
  • ken je de types video kennen die je kan gebruiken om leerinhouden over te brengen;
  • kan je de principes van multimedia toepassen op je eigen video;
  • minstens één video hebben gemaakt op maat van jouw klas.

182

Hap(p)klaar tekenen met de iPad

Een praktische workshop om met de leerlingen tekenapps te gebruiken

Na deze sessie zal je diverse tekenapps uitgetest hebben op de iPad. We werken met lagen, ontwerpen, nieuwe borstelstreken. We leren schalen. We integreren foto's tekst en tekeningen in één ontwerp.

We ontwerpen stilstaande beelden voor affiches, afbeeldingen met tekst... We stappen daarna over naar bewegende beelden met tekst, animatie en film. 

We onderzoeken tenslotte hoe we deze inhoud kunnen gebruiken in de dagelijkse klaspraktijk met de leerlingen/studenten.


186

Muziek maken met een Makeylele

Muziek programmeren via Scratch en Makey Makey

Na deze sessie zal je:

  • ideeën krijgen op het vlak van Techniek. Dit gaan we niet in praktijk tijdens deze sessie doen. Zo gaan we bijvoorbeeld geen vormen uitzagen en/of lasercutten. Maar ik geef je wel ideeën mee.
  • Basis elektriciteit aanleren via Makey Makey en koperen strips.
  • Muziek programmeren via Scratch.

187

Creëer zelf vakinhouden met de VR-tool VR-KUUB

Bevorder het samenwerken tussen leerlingen met VR

Na deze sessie zal je:

  • een beter begrip hebben van hoe game-based learning kan toegepast worden als één van de vele tools die een leerkracht bezit voor kennisoverdracht;
  • een beter begrip hebben van waarom wij als onderwijsexperts aandacht moeten besteden aan een nieuwe technologie zoals Virtual Reality;
  • in staat zijn om zelf in je klas, tijdens een project, op een opendeurdag,... aan de slag te gaan met Virtual Reality dankzij VR-KUUB;
  • in staat zijn om op een snelle en eenvou…

190

Differentiëren met BookWidgets (gevorderd)

Tegemoetkomen aan alle leernoden van je leerlingen

Na deze sessie zal je:

  • verschillende widgets en functies van BookWidgets kennen die zich lenen om te differentiëren;
  • Live Widgets resultaten kunnen interpreteren en inzetten in jouw les;
  • weten hoe je zelf volledige differentiatie-lessen kan opmaken met BookWidgets.

191

Formatief en summatief evalueren met BookWidgets (gevorderd)

Ontdek alle evaluatiemogelijkheden in BookWidgets

Na deze sessie zal je:

  • gevarieerder kunnen evalueren met BookWidgets, zowel formatief als summatief;
  • weten hoe bepaalde opties ingezet worden om efficiënt te evalueren;
  • weten hoe je ook efficiënt kan verbeteren en feedback kan terugsturen. 

192

Digitaal evalueren met Google Formulieren

Na deze sessie zal je een efficiënt document kunnen aamaken met Google Formulieren dat kan ingezet worden als evaluatietool in de klaspraktijk.  Je kan gebruik maken van automatische correctie en feedback.  Je kan hierbij gebruik maken van de verschillende vraagtypes en de antwoorden van de leerlingen bekijken en analyseren.  


193

Digitaal lesgeven met Google Classroom

Minder papierwerk, meer tijd voor de les

Na deze sessie zal je ...

  • "goesting" hebben om met Google Classroom zelfstandig aan de slag te gaan;
  • pedagogische voordelen van werken met Google Classroom zelf ondervonden hebben en zelf willen uittesten;
  • weten hoe je gemakkelijk je eigen klas kan beheren en organiseren in Google Classroom;
  • opdrachten, vragen, mededelingen en nuttige links in jouw digitale classroom kunnen plaatsen en/of plannen;
  • "real-time" feedback k…

194

Ontwerp je eigen digitale escape room met Google apps

Escape het klassieke klasgebeuren

Deze sessie is volzet.

Na deze workshop kan je lessen creatief omvormen tot een samenhangend geheel en leerlingen motiveren om de uitdaging aan te gaan.


195

Efficiënte tekstverwerking met Google Documenten

Tekstverwerking met Google Documenten

Aan het eind van deze nascholing, kan je als deelnemer in Google Documenten samenwerken en op een speelse en eenvoudige manier gebruik maken hiervan.


196

Snel en professioneel sites bouwen met Squarespace

Van idee naar een straffe website in 150 minuten

Na deze sessie zal je een volledig functionerende website kunnen bouwen die gemakkelijk te onderhouden is én die er goed uitziet. Zonder programmatie of ingewikkelde processen. Beloofd!


197

ICT in de sportzaal

Ontdek hoe digitale middelen jou kunnen ondersteunen in de sportzaal

Na deze sessie zal je meteen enkele TOP-spelen willen uitproberen met je leerlingen. Je zal ook meer inzicht hebben in bruikbare tools en APPs en weten hoe je efficiënt kan omgaan met beschikbare hardware. Misschien ben je wel getriggerd om zelf aan de slag te gaan met interactieve kijkwijzers?


198

Haal meer uit jouw leerlingen met Microsoft Teams

Teams als efficiënte tool in de klas voor elke leerling (én leraar)

Na deze sessie zal je de belangrijkste mogelijkheden/integraties binnen Teams ontdekt hebben en weten hoe je ze in jouw klaspraktijk kan inzetten.

Je zal ook weten dat Teams heel wat voordelen biedt, zelfs al werk je op schoolniveau niet structureel met Teams. Dat zal je niet (meer) weerhouden om Teams in je klas in te zetten!

 


199

Maak van je (oude) PC een Chromebook met Chrome OS Flex

een kans om al je leerlingen te voorzien van een toestel

Na deze sessie zal je zelf aan de slag kunnen om van een oude pc een volwaardige Chromebook te maken. Deze Chromebooks kunnen ingezet worden in de school en in een gratis uitleendienst ter beschikking gesteld worden van de leerlingen.  Op deze manier kan je heel wat toestellen redden van de E-waste afvalberg en help je leerlingen vooruit die thuis geen toestel hebben.