187. Creëer zelf vakinhouden met de VR-tool VR-KUUB

Bevorder het samenwerken tussen leerlingen met VR

Inhoud

Inleiding

VR-KUUB is een educatieve VR-game ontwikkeld door een team van leerkrachten voor het onderwijs. VR-KUUB heeft als hoofddoel het bevorderen van het samenwerken tussen leerlingen. Huidige VR-toepassingen spitsen zich toe op één individuele leerling en handelen over één specifieke leerinhoud. VR-KUUB ziet dit veel breder door te focussen op samenwerking en de leerlingen op een uitdagende manier te laten nadenken over educatieve probleemstellingen.

Inhoud

In deze sessie gaan we het kort hebben over game-based learning en waarom het belangrijk is onze leerlingen kennis te laten maken met nieuwe technologieën zoals Virtual Reality.

Vervolgens bekijken we specifiek VR-KUUB. Een volledig uitgewerkte educatieve tool ontwikkeld voor leerkrachten door leerkrachten. Dit met als doel elke leerkracht de kans te bieden aan de slag te gaan met VR binnen de lessen.

We bespreken kort wat VR-KUUB zo laagdrempelig en breed inzetbaar maakt voor een leerkracht:

  • slechts één VR-bril nodig voor één klas;
  • leerkrachten kunnen ongeacht studiegebied of graad zelf de leerinhouden creëren;
  • VR-KUUB traint communicatie- en organisatievaardigheden in het klaslokaal via een unieke aanpak.

En dan gaan we natuurlijk samen aan de slag! We maken onze eigen oefeningen en testen die nadien uit op de andere deelnemers aan de sessie.

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • een beter begrip hebben van hoe game-based learning kan toegepast worden als één van de vele tools die een leerkracht bezit voor kennisoverdracht;
  • een beter begrip hebben van waarom wij als onderwijsexperts aandacht moeten besteden aan een nieuwe technologie zoals Virtual Reality;
  • in staat zijn om zelf in je klas, tijdens een project, op een opendeurdag,... aan de slag te gaan met Virtual Reality dankzij VR-KUUB;
  • in staat zijn om op een snelle en eenvoudige manier een onbeperkt aantal vakgebonden oefeningen te creëren voor VR-KUUB en deze door je leerlingen te laten spelen;
  • toegevoegd worden aan een netwerk van toekomstgerichte leerkrachten die gelijkgezind denken en elkaar ondersteunen.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Meegenomen kennis

Een interesse in toekomstgericht onderwijs. 

Lesmateriaal

Syllabus

Hand-outs van presentatie

Interessant voor

  • Iedereen
Uit:
  • Alle onderwijstypes

Thema's

  • (Serious) gaming
  • VR AR XR

Tijdstip

Namiddag (14:00 - 16:30)
Lokaal: 06T08
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 7 bezet zijn.
Je kan nog inschrijven voor deze sessie.

Vorm

Workshop

Lesgever

Michael Deborre
Lees meer over de expertise van Michael.


Korte titel : VR-KUUB

Deze pagina werd al 87 keer bekeken