33. Android-apps maken in de klas met App Inventor 2

Gebruik de visuele programmeertaal Scratch om apps te maken

Inhoud

Inleiding

Wilde je altijd al een app maken?
Wil je leren hoe je dit in de klas kan aanpakken?
Aarzel niet en schrijf je in voor deze sessie. :-)

App Inventor 2 is een gratis programma waarmee je echte Android-apps kunt maken (geen iPhone-apps!). Het werd aanvankelijk ontwikkeld door Google, maar daarna overgenomen door M.I.T. (Massachusetts Institute of Technology). Tussen haakjes: M.I.T. heeft ook de programmeeromgeving Scratch ontwikkeld.

Met Scratch kunnen kinderen leren programmeren door blokken code in elkaar te klikken. App Inventor vertoont hier overeenkomsten mee en zou gezien kunnen worden als “Scratch voor gevorderden” of “Scratch voor Android”. Net als in Scratch kan je code bouwen met blokken die in elkaar geklikt kunnen worden.

Inhoud
  • Opstarten en verkennen programma
  • Met Android-device communiceren via wifi
  • Je eerste app maken onder begeleiding
  • Kennismaking met de inspiratiekaarten
  • Enkele tips om hiermee aan de slag te gaan

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • een app voor een Android-toestel geprogrammeerd hebben met App Inventor 2;
  • het basisconcept onder de knie hebben: componenten selecteren en deze programmeren door blokken in elkaar te klikken
  • enkele tips gekregen hebben om zelf in de klas aan de slag te gaan.

En natuurlijk: je eigen ontwikkelde app meenemen!

Voorkennis

Verplichte kennis

Halfgevorderd tot gevorderd:

  • Om met App Inventor 2 te kunnen werken heb je een Google-account nodig.
  • Je kan heel vlot werken met computer en internet.
  • Je hebt zin om dingen uit te zoeken en te proberen.
  • Je kan vlot met je Android-toestel omgaan: wifi-verbinding selecteren, instellingen aanpassen.

BELANGRIJK!

  • Je hebt zelf al eens gespeeld / gewerkt met Scratch of je bent minstens vertrouwd met de visuele programmeertaal van Scratch (gekleurde puzzelstukken die in elkaar klikken)

Meegenomen kennis

Hoe meer vertrouwd je bent met Scratch, hoe makkelijker.

Basisconcepten programmeren: Je weet wat volgende begrippen (ongeveer) inhouden: “variabele”, “functies/procedure/methode”, “argumenten”, “loops”, "emulator",…

Lesmateriaal

App Inventor 2 Cards: doe-kaartjes met belangrijke concepten om in de les mee aan de slag te gaan (PDF download)

Sites

Zeer goed, uitgebreid lesmateriaal - Course in a Box

Video: meisjes en programmeren

App Inventor Inleiding

Lesmateriaal in het Nederlands (weinig te vinden)

Download doe-kaartjes in PDF

Kaartjes voor beginners

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • Secundair onderwijs
  • Tablets
  • Programmeren
  • STE(A)M
  • Google

Tijdstip

Voormiddag (10:00 - 12:30)
Lokaal: 13S05
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 3 bezet zijn.
Je kan nog inschrijven voor deze sessie.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Bereid je goed voor!

We raden heel sterk aan om je eigen laptop mee te brengen omdat je die best kent. Dat werkt vlotter.

Je MOET een Android gsm of Android tablet hebben voor deze sessie. Je kan met deze software GEEN apps ontwerpen voor iPhone of Windows phone/tablet.  

1. Installeer de volgende app op het Android toestel dat je zal gebruiken: MIT AI2 Companion.

2. Kijk of de app 'ai2' runt via http://ai2.appinventor.mit.edu/ 

3. Tijdens de workshop zal je je eigen app maken en installeren op je toestel. Pas daarom de instellingen van je Android toestel aan zodat je apps kan installeren van 'unknown sources'. Hier vind je een beknopte werkwijze en wat uitleg.

4. Je hebt gebruikersnaam en wachtwoord nodig van een Google account

We raden heel sterk aan om je eigen laptop mee te brengen omdat je dat het beste kent. Dat werkt vlotter. Een browser (idealiter Chrome) volstaat.

Lesgever

Jan Dierckx
Lees meer over de expertise van Jan.


Korte titel : App Inventor 2 Android-apps

Deze pagina werd al 90 keer bekeken