32. Arduino voor beginners: Aan de slag met LED & programmeren in C++

Toepassingen voor eerste graad SO, maar interessant voor iedereen

Inhoud

Inleiding

Arduino is een open-source elektronicaplatform. Een soort microcontroller die je kunt programmeren. De Arduino heeft input en output poorten waarop je allerlei sensoren en actoren kan aansluiten. Een sensor is bijvoorbeeld een schakelaar, magneetcontact, temperatuursensor, bewegingsmelder of een lichtsensor. Een actor is bijvoorbeeld een relais (elektronische schakelaar), een LED of een elektromotor.

Inhoud

Met de Arduino kun je op basis van een input een output regelen. Bijv. als er beweging wordt geconstateerd in een ruimte, gaat een lamp aan. Of als er een schakelaar wordt bediend, dat een elektromotor gaat draaien. Er zijn vele mogelijkheden.

Voor het voeden van de input poorten van een Arduino, maak je gebruik van elektronica. Dat kunnen simpele enkelvoudige componenten zijn (zoals een lichtsensor) tot complete elektronische schakelingen op een printpraat.

Hetzelfde geldt voor de outputpoorten. Je kunt er iets eenvoudigs als een led op aansluiten, maar ook bijvoorbeeld een meer ingewikkelde schakeling op een printpraat om een elektronische wisselschakelaar op 220 V aan te sturen. Bijvoorbeeld voor het schakelen van een lamp op 220 V.

Resultaat

In deze sessie leren we aan de hand van eenvoudige oefeningen de basisprincipes van Arduino. Ideaal dus om in de eerste graad (of zelfs vroeger) Arduino bij je leerlingen aan te leren.

We gaan eenvoudige elektronische componenten (zoals led’s) schakelen, die dan op hun beurt iets gaan uitvoeren/sturen, afhankelijk van het programma (Sketch) dat je hebt geüpload op de microchip van je Arduino.

Wat mag je verwachten in deze sessie:

  • schakelschema's genereren met Ciruito;
  • programmeren in de programmeertaal C++;
  • het sturen van een knipperend led;
  • het sturen van meerdere led’s;
  • programmeren van drukknoppen, potentiometers en/of ultrasone sensoren;
  • het aanpassen van je geüploade programma (Sketch);

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Verplichte kennis

Hier is het belangrijk dat je geen voorkennis moet hebben. We gaan echt van start als beginner. Wie dus op zoek is naar gevorderde oefeningen, zal tijdens deze sessie niet altijd geholpen kunnen worden.

Basisvaardigheden computergebruik (kopiëren/plakken, opslaan, bestandsbeheer, ...) zijn wel vereist.

Lesmateriaal

Digitale bestanden: links en voorbeeldprogramma.

Sites

Circuito

Officiële Arduino site

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • Secundair onderwijs
  • Hardware
  • Programmeren
  • STE(A)M

Tijdstip

Voormiddag (10:00 - 12:30)
Lokaal: D126
Er zijn 18 plaatsen waarvan er 10 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

We raden heel sterk aan om je eigen laptop mee te brengen omdat je die best kent. Dat werkt vlotter.

Installeer vooraf al de Arduino IDE software. Deze software is gratis te downloaden.

Lesgever

Stef Coomans
Lees meer over de expertise van Stef.


Korte titel : Arduino Eerste graad

Deze pagina werd al 1180 keer bekeken