139. Hoe bouw ik mijn lessen om tot een volwaardig blended traject?

Naar een doordachte mix tussen fysieke lesmomenten en afstandsleren

Inhoud

Inleiding

De plannen en het kader om afstandsleren structureel te verankeren in het secundair onderwijs zijn rond. Maar hoe zit dat nu praktisch?
Hoe zet je een blended traject op waarbij fysieke lesmomenten en interactief afstandsleren elkaar versterken en een samenhangend geheel vormen?

Inhoud

We starten - kort - met het hernemen van de belangrijkste aandachtspunten uit de pre-teaching (online leerpad). Eventuele misvattingen worden rechtgezet en er is mogelijk tot vragen stellen en aftoetsen om het begrip en de vormen van blended leren scherp te stellen.

Vervolgens zoomen we in op het ABC-model waarbinnen 6 soorten leeractiviteiten onderscheiden worden. Je gaat na hoe de verdeling van leeractiviteiten er momenteel uitziet voor jouw vak of lessenreeks. Vervolgens denk je na over de gewenste verdeling en verhouding tussen de verschillende soorten leeractiviteiten.

Eens dit in kaart is gebracht, ga je individueel aan de slag om jouw huidige lessenreeks om te vormen tot een doordacht blended traject waarbij fysieke lesmoment en leermomenten in afstandsonderwijs elkaar afwisselen, aanvullen én versterken. We doen dat aan de hand van een online dashboard. In deze fase bouw je, letterlijk, je bestaande les(senreeks) om.

Je gaat naar huis met een zeer concreet en een sterk (visueel) plan.

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • het begrip 'blended leren' helder kunnen definiëren;
  • zicht hebben op verschillende vormen van blended leren;
  • doordacht kunnen kiezen welke vorm van blended leren het meest geschikt is voor jouw vak en/of lessenreeks;
  • de verdeling en verhouding van de verschillende leeractiviteiten voor jouw vak of lessenreeks geoptimaliseerd hebben in functie van het blended traject dat je voor ogen hebt;
  • zelfstandig aan de slag kunnen met het online dashboard waarin je je huidige lessen ombouwt tot een blended traject;
  • naar huis gaan met een concreet en sterk visueel plan om jouw blended traject af te werken.

Voorkennis

Verplichte kennis

Aan de hand van een online leerpad dat je vooraf in afstandsonderwijs doorloopt, wordt duidelijk gemaakt wat blended learning is en wat het niet is. Je maakt op die manier ook kennis met een aantal modellen van blended leren.

Het leerpad wordt begin januari online gezet.

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

online leerpad (pre-teaching) online dashboard

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs

Thema's

  • Secundair onderwijs
  • Afstandsleren

Tijdstip

Voormiddag (10:00 - 12:30)
Lokaal: 13S13
Er zijn 24 plaatsen waarvan er 0 bezet zijn.
Je kan nog inschrijven voor deze sessie.

Namiddag (14:00 - 16:30)
Lokaal: 13S13
Er zijn 24 plaatsen waarvan er 19 bezet zijn.
Je kan nog inschrijven voor deze sessie.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Voor deze sessie heb je een laptop of chromebook nodig, een tablet is minder handig.

Breng het les- en cursusmateriaal mee van de lessen(reeks) die je wil omvormen tot een blended traject.

 

Lesgever

Karen Nys
Lees meer over de expertise van Karen.


Korte titel : Volwaardig blended traject

Deze pagina werd al 292 keer bekeken