53. ICT & differentiatie - Een klassieker op de ICT-praktijkdag

Deze sessie is volzet.

Je digitale co-teacher helpt differentiëren van ontwerp tot feedback

Inhoud

Inleiding

Je digitale co-teacher slim inzetten, biedt erg veel kansen om tot een gepersonaliseerde en inclusieve aanpak te komen. Aan de hand van praktijkvoorbeelden en een beknopt, maar helder theoretisch kader, zie je hoe dit kan georganiseerd worden. 

Inhoud

We koppelen tijdens deze sessie de verschillende fases van het lesgeven, van ontwerp over evaluatie tot remediëring, aan haalbare doelstellingen voor differentiatie. Die kunnen we verwezenlijken met gratis beschikbare en haalbare internettoepassingen en leerversterkers.

De spreker toont doorheen de volledige sessie a.d.h.v. veel actuele praktijkvoorbeelden aan dat differentiëren niet eens zo onoverkomelijk hoeft te zijn. De voorbeelden komen vooral uit het secundair onderwijs, maar zijn zeker transfereerbaar naar lager en hoger onderwijs.

Verweven doorheen het geheel, ga je als deelnemer zelf aan de slag met enkele van deze toepassingen:

  • Je maakt ondertussen je eigen online oefenmateriaal aan (voor wie ICT-vaardig is).
  • Er is aandacht voor de trend naar meer learning analytics en hoe je die inzet om te differentiëren.
  • Je krijgt enkele hints om zelfverantwoordelijk leren bij leerlingen te ondersteunen door expliciet in te zetten op leerstrategieën.

Laat dit duidelijk zijn: het praktische, hands on gedeelte is eerder beperkt: ong. 1/4 vh de volledige duur. Het is dus vooral een inspirerende sessie die de voorbije elf edities een gemiddelde score van +80% kreeg.

Het volgen van de workshop is grotendeels haalbaar met een eigen tablet, maar vlotter is gebruik te maken van een eigen laptop of de computers in het lokaal. Zeker wie niet vertrouwd is met typen op een tablet brengt best een laptop mee.

 

Bonus: tijdens de sessie krijg je een paswoord voor toegang tot het hoofdstuk Digitaal differentiëren van de hybride cursus Leren differentiëren van Schoolmakers

Tip: Bij de evaluatie van vorige sessies is gebleken dat voor sommige deelnemers het tempo wat aan de hoge kant ligt. Als je denkt daarbij te zullen horen, zet je dan best vooraan, dan kan ik je vlotter mee op weg helpen. Kwestie van de anderen niet te moeten laten wachten, een eerste punt van differentiatie ;) Laat dit je er echter niet van weerhouden in te schrijven voor deze sessie.

Van harte welkom!

Resultaat

Na deze sessie zal je zelf online inclusief oefenmateriaal op maat van je leerlingen kunnen aanmaken. Je zal ook inzien dat bepaalde vormen van binnenklasdifferrentiatie makkelijk haalbaar zijn door ICT in te zetten.

Je zal deze informatie kunnen overbrengen naar je collega's omdat de presentatie achteraf op een site beschikbaar zal zijn en je je eigen oefenmateriaal kan tonen.

Je zal een goed beeld hebben van wat binnenklasdifferentiatie inhoudt.

Je krijgt een ruim aanbod aan ICT-toepassingen te zien. Sommige proberen we tijdens de sessie kort even uit, andere ga je op eigen initiatief verder moeten ontdekken als je ze interessant vindt.

Voorkennis

Verplichte kennis

Basisvaardigheden computergebruik en internet.

Voor wie niet zo computervaardig is, kan het tempo wat aan de hoge kant liggen. Kwestie van niet alles mee te volgen dan, maar zelf te selecteren wat je het interessantst lijkt. Zet je dan vooraan, dicht bij de lesgever... ;)

 

 

Lesmateriaal

Link naar online doorbladerbare presentatie of video voor iedereen die inschreef.

Sites

Erik Devlies op Twitter

LinkedIn

Persoonlijke site

Schoolmakers

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Pedagogisch begeleider
  • Zorgcoördinator
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs: Lerarenopleiding
  • Volwasseneneducatie: Alle leerkrachten CVO
  • Basiseducatie

Thema's

  • Digitale Leermiddelen
  • Leren op maat

Tijdstip

Voormiddag (10:00 - 12:30)
Lokaal: C101
Er zijn 30 plaatsen waarvan er 30 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Breng aub je eigen laptop mee. We raden dat zelfs sterk aan! Het is makkelijker om aan je eigen laptop te werken, dan aan eentje die de organisatie beschikbaar stelt of van je werk waarmee je nog niet vertrouwd bent.

1. Het besturingssysteem mag Windows, Mac of Linux zijn. Met Mac en Linux heb ik echter geen praktische ervaring, dus kan ik je computertechnisch dan ook niet echt helpen.

2. Zorg ervoor dat je deze browsers op voorhand hebt geïnstalleerd: 

3. Zorg er ook voor dat je Java-toepassingen kan afspelen in je browser.

TODO: Test Java in je browser.

Breng ook een hoofdtelefoon mee voor wie even iets wil bekijken of zich even wil kunnen concentreren.

5. HEEL BELANGRIJK
Als je niet met jouw eigen laptop komt, zorg er dan voor dat je weet hoe je op een andere computer aan je (online) mailbox kan en dat je je wachtwoord weet. Je moet ook kunnen klikken in een bevestigingsmail of een mail kunnen openen met aanmeldingsgegevens als je wil registreren op bepaalde sites.

6. Maak account op voorhand aan
Maak bij EducaplayQuizlet en Edpuzzle op voorhand een account aan. Breng je login en wachtwoord mee. Gebruik bij voorkeur je Google of Facebookaccount, dat werkt bijna overal.

7. Je hebt een Google-account nodig (Gmail-adres) of een Google Suite-account (bv. via je school)! Als je met je schoolaccount aanmeldt en dat is een Microsoft-account, dan is dat ook goed. Zorg ervoor dat je de aanmeldgegevens en je wachtwoord kent. Maak een account aan op voorhand als je er nog geen hebt.

8. HANDIG
Breng eventueel een deel van je cursus mee, zodat de oefeningen die je aanmaakt al meteen de juiste inhoud bevatten en inzetbaar zijn.

Lesgever

Erik Devlies
Lees meer over de expertise van Erik.


Korte titel : ICT & differentiatie

Deze pagina werd al 893 keer bekeken