57. Maak betere presentaties met deze praktische & soms evidente tips

15 principes voor Multimediaal Leren en Dual Coding in praktijk

Inhoud

Inleiding

In de dagelijkse lespraktijk zijn presentaties, gebouwd in MS PowerPoint, Keynote, Prezi of Google Slides, niet meer weg te denken. Maar is de kwaliteit van die presentaties daaronder gaan lijden? En kunnen ze didiactisch (evidence-based of evidence-informed) performanter gebouwd worden zodat ze een hogere leerwinst opleveren? 

Inhoud

Met een cognitivistische bril op de neus worden in deze sessie de verschillende principes voor Multimediaal Leren (Mayer, 2020) overlopen en geduid en wat ze kunnen betekenen voor het instructie-ontwerp van lesonderwerpen in iedere onderwijsvorm (lager, secundair, hoger, ...). En we haken ze naadloos vast aan Dual Coding (Paiovio, 1971) dat herbouwd werd door Oliver Caviglioli in 2020. Met een aantal zeer praktische - en soms evidente - tips voor het bouwen van presentaties kan iedere leerkracht aan de slag met de principes. 

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • performante presentaties kunnen bouwen die hogere leerwinsten opleveren voor de leerlingen, studenten;
  • een efficiënt instructie-ontwerp met keynotes kunnen toepassen in je lessen;
  • presentaties kunnen bouwen gebaseerd op wetenschappelijk onderbouwde principes;
  • de wereld wat mooier kunnen maken met esthetisch verantwoorde slides voor je keynotes.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Directie - Administratie
  • Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • Administratie
  • Audiovisueel
  • ICT-beleid

Tijdstip

Voormiddag (10:00 - 12:30)
Lokaal: D144
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 11 bezet zijn.

Vorm

Presentatie

Lesgever

Vincent Vanrusselt
Lees meer over de expertise van Vincent.


Korte titel : Betere presentaties

Deze pagina werd al 632 keer bekeken