Lijst met alle sessies

Kies hieronder je sessies en
SCHRIJF DAN HIER IN 

Handleiding bij onderstaand overzicht - Scroll scroll scroll

Klik op de titel van een sessie om de inhoud, doelgroep en voorkennis te weten.
Klik op een label, thema, functie of vorm om de sessies te filteren zodat je bvb. enkel de workshops of de nieuwe sessies eruit filtert.
Gebruik de snelzoeker via trefwoorden om een sessie over een bepaald onderwerp te zoeken.

Kijk goed na of je inschrijft voor een presentatie of een workshop .

Je laptop meebrengen is verplicht (of voor sommige sessies een iPad). De organisatie voorziet geen toestellen.

Er kan niet meer worden ingeschreven voor de sessies van deze ICT-basisdag.

Momenteel bekijk je : Alle sessies

1

Dagsessie Minecraft - Deze sessie neemt beide dagdelen in.

Leer de basis en vele extra vaardigheden!

Na deze sessie zal je in staat zijn alle basishandelingen in Minecraft Education toe te passen.

Via de aangeleverde voorbeelden kan je Minecraft ook meteen zelf inzetten!

Na deze sessie zal je:

  • de speciale Minecraft Education blokken kunnen gebruiken;
  • heb je enkele world-builder technieken geleerd;
  • ben je klaar om de Minecraft Tech Classes te volgen.

6

Wat is de status nu van die GDPR privacywet?

In 2018 was het groot nieuws, maar wat is de status hier nu van?

Na deze sessie zal je:

  • Weer kunnen meepraten over de GDPR privacy wetgeving, zijn impact en uitspraken richting scholen;
  • Wist je dat er op 11 juli 2023 een belangrijke uitspraak is gedaan door Europa, die best wat impact heeft?;
  • Ben je op de hoogte van jouw rechten als burger, school, leerkracht of de rechten van je leerlingen.
  • Of waarom kreeg een Belgische school reeds een boete voor een GDPR overtreding?

7

Cyberkinderen (on)bewust online

Kinderen en sociale media - van ontspanning tot cybercriminaliteit

Na deze sessie zal je:

  • de mogelijkheden en valkuilen van de meest gebruikte sociale media-apps kunnen herkennen;
  • leerlingen kunnen begeleiden om hun online veiligheid op sociale media te bewaken;
  • cybercrimefenomenen waar kinderen slachtoffer of dader van zijn kunnen identificeren;
  • over handvatten beschikken om met leerlingen in dialoog te gaan over dit thema;
  • leerlingen kunnen doorverwijzen naar de juiste hulpverlening.

9

Didactisch gebruik van digitale borden

Vaarwel krijtje! Actief leren met digitale borden

Na deze sessie zal je:

  • inzicht hebben in de functionaliteiten en voordelen van digitale borden in het onderwijs;
  • kennis hebben van best practices voor het gebruik van digitale borden om de betrokkenheid en het begrip van leerlingen te vergroten;
  • in staat zijn om interactieve lessen te ontwerpen en te implementeren met behulp van digitale borden;
  • begrijpen hoe je multimedia-inhoud kunt integreren in je lessen met behulp van digitale borden;
  • vertrouwd zijn met de technische aspect…

10

In vijf stappen naar een sterk ICT-beleid

Van beginsituatieanalyse tot effectief ICT-beleidsplan

Na deze workshop zal je:

  • de nodige referentiekaders eigen gemaakt hebben om het digitaal transformatieproces van de school in kaart te brengen;
  • de nodige handvaten en materialen in handen hebben om tot een succesvolle digitale transformatie te komen in eigen school.

20

Leren programmeren in de kleuterklas

Pixeltekenen, Blue-Bot, Qobo, Code.org, Scratch Jr., Intellino

Na deze sessie zal je nieuwe inspiratie en ideeën hebben om stapsgewijs en laagdrempelig aan de slag te gaan rond programmeren met je kleuters of met leerlingen eerste leerjaar lager onderwijs.


21

Digitaal aan de slag met kleuters

Programmeren in de kleuterklas

Na deze sessie heb je:

  • een aanbod aan apps die je kan innzetten in je klas;  
  • je een overzicht van de robots voor een eventuele aankoop;
  • kennis hoe je deze robots kan inzetten in de klas.

22

Twee unieke tools voor kleuterleerkrachten: Smart Symbols+Fonemi

Digitaal klasmanagement & fonemisch bewustzijn versterken

Ben je als kleuterleerkracht op zoek naar extra hulp in de klas?
Een extra paar ogen misschien?

Na deze sessie zal je:

  • een volledig beeld hebben van de mogelijkheden van Smart Symbols;
  • ontdekken hoe Smart Symbols jou kan helpen bij het mogelijk maken van gepersonaliseerd leren en bij het creëren van een aanbod op maat van elke kleuter;
  • verrast zijn over welke inzichten Smart Symbols biedt op vlak van sociale interactie e…


23

STEM in de kleuterklas

Hands-on aan de slag met mTiny en Osmo

Na deze sessie zal je:

  • mTiny gebruikt hebben in een concrete toepassing;
  • Osmo zelf gebruikt hebben;
  • de combinatie met eenvoudige materialen ervaren hebben om van een les programmeren een STEM-les te maken;
  • voorbereid zijn om met de materialen samen met de kleuters aan de slag te gaan.

24

Unplugged programmeren, programmeren zonder scherm

Werken aan de voorwaarden voor digitaal programmeren

Na deze sessie zal je:

  • enkele ideeën hebben om met unplugged programmeren aan de slag te gaan in je klaspraktijk, ook voor kleuters en onderbouw;
  • over een denkkader beschikken waarbinnen je opdrachten rond programmeren kan indelen en waardoor je deze zelf creatief zal kunnen bijsturen indien nodig;
  • een betere inschatting kunnen maken van de beginsituatie van jouw klasgroep alvorens je een tool introduceert;
  • een beter beeld hebben van de verticale opbouw voor rasterprogrammeren, waarop…

25

Leerlijn computationeel denken adhv tools (kleuters & 1ste graad)

Handvaten voor een stapsgewijze implementatie (beginners)

Na deze sessie zal je:

  • de concepten van computationeel denken kennen en kunnen toepassen in de klaspraktijk;
  • de basisvaardigheden van de verschillende voorgestelde robots, apps en software beheersen;
  • de verschillende niveaus van programmeren kennen.

26

SAMapp: de tablet in de les LO

Samen meer en beter bewegen

Na deze sessie zal je in staat zijn om de SAMapp in te zetten als krachtig leermiddel om zo kwaliteitsvolle bewegingsarrangementen te organiseren.
 


27

Programmeren zonder investeren (lager onderwijs)

Computerwetenschap als STEM in de basisschool kan (bijna) gratis

Na deze sessie zal je:

  • toffe educatieve apps en programma’s kennen waarmee de eerste programmeerstappen worden gezet;
  • weten hoe je code.org moet gebruiken in een klasomgeving zodat je programmeertaken kan geven en volgen van jouw leerlingen;
  • kennis maken met twintig speelse programmeeractiviteiten zonder dat er een computer aan te pas komt;
  • ervan overtuigd zijn dat computerwetenschap een verplicht vak zou moeten zijn in het basisonderwijs.

28

Scratch stap voor stap leren kennen vanaf nul

Van unplugged computationeel denken tot FTRPRF

Na deze sessie zal je naar huis gaan met kant-en-klaar lesmateriaal. We gaan er samen mee aan de slag, en er is voldoende ruimte voor vragen. 

Je krijgt enkele voorbeelden mee van hoe ik het aanpak binnen onze school, zowel online als offline. 


29

Ontdek de pedagogische meerwaarde van iPads in lager onderwijs

Praktijkvoorbeelden met Pages, Keynote en iMovie

Na deze sessie zal je de iPad kunnen inzetten in jouw dagelijkse klaspraktijk.

 


30

STEM- en STEAM: Tools voor lager onderwijs

Educatieve technologie, apps, robots,...

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie ben je aan de slag gegaan met de verschillende STE(A)M-tools, apps, programmeerbare robots, ... die je kan gebruiken in het lager onderwijs. 


31

Computationeel denken: tools en didactische tips

Kinderen logisch en probleemoplossend leren denken (met computer).

Na deze sessie kan/ken je:

  • de kernconcepten van computationeel denken benoemen en herkennen in activiteiten, lessen en projecten; 
  • kleine aanpassingen doen aan bestaande lessen, om zo meer in te zetten op het inoefenen van de concepten van computationeel denken;
  • een heleboel online programmeerplatformen en robots om mee aan de slag te gaan.

32

Aan de slag met de stroomkring doorheen de hele basisschool

Stroomkringen van in de kleuterklas tot in het zesde leerjaar!

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie hoef je geen angst meer te hebben om in je (kleuter)klas met een stroomkring aan de slag te gaan.  Je doorloopt zelf de stappen die je in je klas met elektriciteitsmateriaal kan doen (werken aan inzicht) en je krijgt een zicht op vele mogelijke toepassingen om in eender welk leerjaar, in eender welk thema een stroomkring aan bod te laten komen.


33

LEGO Education Spike Essential workshop

Aan de slag met de laagdrempelige LEGO SPIKE Essential robot

Na deze sessie zal je:

  • de basismogelijkheden van de Spike Essential robot kennen en kunnen toepassen;
  • weten hoe je zelf verder kan experimenteren met deze robot;
  • klaar zijn om de eerste lessen met deze robot in jouw klas te brengen.

34

Aan de slag met Bee-Bot en Blue-Bot

Programmeren met Bee-Bot en Blue-Bot

Na deze sessie zal je:

  • barsten van inspiratie en praktische ideeën, klaar om zelf aan de slag te gaan met de naadloze integratie van STEAM in het basisonderwijs.
  • niet alleen weggaan met heel wat kennis, maar ook met de brandstof om de vonk van wetenschap, technologie, techniek, kunst en wiskunde te ontsteken in jouw klaslokaal. Get ready to STEAM ahead!

40

Canva voor leerkrachten - stap voor stap uitgelegd

Met Canva leren werken? Leer de basis en je bent vertrokken.

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je de volgende doelen hebben bereikt:

1. **Canva-vaardigheid**: Deelnemers zullen vertrouwd zijn met de Canva-interface en zullen de basisfuncties beheersen om visuele content te maken.

2. **Ontwerpbasis**: Deelnemers zullen begrip hebben van essentiële ontwerpprincipes, zoals kleurgebruik, typografie en lay-out, en deze kunnen toepassen om aantrekkelijke materialen te maken.

3. **Lesmateriaalcreatie**: Deelnemers zullen in staat zijn om lesplannen, werkbladen en ander…


41

Canva stap voor stap

Basis sessie Canva

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • Canva ontdekt hebben als dé online applicatie om folders, headers, infografieken, ... te ontwerpen;
  • gewerkt hebben met lay-outs en (eigen) afbeeldingen toegevoegd hebben om te komen tot een downloadbaar resultaat.

50

ICT & differentiatie - Een klassieker op de ICT-praktijkdag

Je digitale co-teacher helpt differentiëren van ontwerp tot feedback

Na deze sessie zal je zelf online inclusief oefenmateriaal op maat van je leerlingen kunnen aanmaken. Je zal ook inzien dat bepaalde vormen van binnenklasdifferrentiatie makkelijk haalbaar zijn door ICT in te zetten.

Je zal deze informatie kunnen overbrengen naar je collega's omdat de presentatie achteraf op een site beschikbaar zal zijn en je je eigen oefenmateriaal kan tonen.

Je zal een goed beeld hebben van wat binnenklasdifferentiatie inhoudt.

Je krijgt een ruim aanbod aan I…


51

Transformeer je klaslokaal naar interactieve leergierige omgeving

Daag leerlingen uit via IT-challenges met de juiste ICT-tools

Na deze sessie kan je probleemloos aan de slag met verschillende IT-tools en maak je je les of klas daardoor veel interactiever. 


52

Ontdek de mogelijkheden van Alinea Suite.

Hoe kan compenserende software de leerling versterken?

Na deze sessie zal je:

  • de voornaamste functionaliteiten van Alinea Suite kennen;
  • geïnformeerd zijn over de doelgroep die gebruik kan maken van Alinea Suite;
  • een plan van aanpak rond implementatie op school verkend hebben

53

Workshop Kabas en Kai

Het leerplatform van Die Keure voor kleuter- en basisonderwijs

Na deze sessie kan je:

  • jouw les voorbereiden met materiaal uit Kabas;
  • een Kadet-les volledig digitaal geven;
  • een digitale evaluatie afnemen;
  • automatisch differentiëren in Kabas;
  • Kai inzetten op de momenten die jij kiest;
  • de inzichten die Kai geeft interpreteren.

55

Fotografie in je klas: met eenvoudige tools aan de slag

Alle tips en trucs van een ervaren fotografe met onderwijsopleiding

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie heb je meer zelfvertrouwen in fotografie. Je krijgt een duidelijk inzicht in de mogelijkheden in jouw klas dankzij concreet lesmateriaal en het gebruik van de beschikbare middelen zoals een smartphone of tablet.


56

Instructiefilmpjes maken én er op niveau mee werken

Flipped classroom - Afstandsleren - Pre-teaching - Differentiatie

Na deze sessie zal je zelf instructiefilmpjes kunnen maken die je in je klaspraktijk kan inzetten ter vervanging van je klassikale instructie of zelfs als pre-teaching.


57

Werk samen met collega's aan audiovisueel lesmateriaal

Deel filmpjes, lesmateriaal en werkvormen

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • vlot audio en video kunnen vinden op Het Archief voor Onderwijs;
  • een collectie kunnen opbouwen aan de hand van storytellingprincipes;
  • kunnen samenwerken met collega’s aan collecties
     

58

Interactieve afbeeldingen: betrek leerlingen actief bij de les

Maak visuele, overzichtelijk interactieve afbeeldingen.

Na deze sessie zal je aantrekkelijke afbeeldingen kunnen omzetten naar interactieve dynamische afbeeldingen om in je lespraktijk in te zetten.


61

Basis PowerPoint

PowerPoint Designer: de ontwerpfunctie van Powerpoint

Na deze sessie zal je:

  • met 1 klik een nieuwe of bestaande PowerPoint-presentatie in een mooi jasje steken met Designer;
  • die tot leven brengen met animaties;
  • een 'overgang' kunnen toevoegen tussen de dia's;
  • de mogelijkheden kennen om presentaties te delen en te presenteren.

 


62

Excel en Google Spreadsheets: Basics

Een andere kijk op leren werken met rekenbladen

Spreadsheets worden in deze sessie gebruikt als voorbeeld om te gaan kijken hoe we leerlingen kunnen uitnodigen om niet klik voor klik te leren werken (= zwemmen met een hand aan de rand van het zwembad), maar ook de achterliggende principes te zien (=in het diepe water te durven springen).


63

Zet Google Formulieren in als geautomatiseerde inschrijftool

Automatiseer je volgende 'verkoop' (wafel-, ticketverkoop, ...)

Na deze sessie:

  • ontwerp je zelfstandig een Google formulier;
  • voorzie je een digitaal formulier van opmaakmogelijkheden en controletools;
  • deel je jouw formulier met leerlingen, ouders, collega’s …;
  • voeg je extra functionaliteiten toe aan het formulier door het gebruik van add-ons.

64

Ontwerp je eigen digitale escape room met Google apps

Grijp de aandacht van je leerlingen met een interactieve activiteit

Na deze sessie zal je:

  • Weten hoe je een digitale escape room kunt ontwerpen met Google Apps
  • Kunnen brainstormen over spannende verhaallijnen voor je escape room
  • Kunnen bedenken en maken van uitdagende maar niet te moeilijke puzzels

Deze interactieve sessie leert je hoe je je eigen digitale escape room kunt ontwerpen met Google Apps. Dit is een effectieve manier om leerlingen te betrekken en te motiveren.


66

Digitale hulpmiddelen voor jou als leerkracht

Loom - Bitly - Vocaroo - Ziplet - Linktree - Clipchamp

Na deze sessie:

  • heb je kennisgemaakt met verschillende toepassingen die je kan gebruiken bij het voorbereiden en opbouwen van je les;
  • heb je inspiratie over hoe je deze tools concreet kan inzetten;
  • beschik je over links naar handleidingen en instructiefilmpjes;
  • heb je één of meer tools verder uitgediept

67

Werken met Genial.ly in je lessen: Interactieve presentaties

Breng je presentaties tot leven met dynamische elementen

Na deze sessie zal je:

  • presentaties met interactieve elementen in elkaar kunnen steken die je leerlingen prikkelen om aan de slag te gaan met de aangeboden feitelijke, conceptuele en procedurele kennis;
  • presentaties bouwen met je leerstof die eruit zien als een website; 
  • de betrokkenheid van leerlingen verhogen door het bouwen van presentaties met gamification-elementen. 

68

Verken en leer werken met tientallen educatieve online tools

Zelfgestuurde sessie waarin je uit een assortiment aan tools kiest

Deze sessie is geannuleerd.

Dankzij leerfilmpjes kan je meer dan 20 online toepassingen leren kennen!

Aan het einde van de sessie weet je wat de tools doen en ken je de basis van de gekozen tools voldoende om er zelf mee aan de slag te gaan en kan je in een later stadium bij problemen terugvallen op mailondersteuning van de lesgever.


69

Flip en Sway: Eenvoudige tools om je les te versterken

Leerlingen gaan op een creatieve, interactieve manier aan de slag

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • weten voor welke doeleinden je als leerkracht Flip en Sway kan inzetten in je les om je leerlingen interactief aan het werk te zetten;
  • naar huis gaan met je eigen Flip-kanaal en een zelfgemaakte Sway waarmee je de dag erna al aan de slag kan gaan in je eigen les;
  • de mogelijkheid hebben om AR (Augmented reality) toe te passen zonder enige voorkennis.

70

Adaptief leren: Werken met digitale bundels in Gynzy

Digitaal leren met Gynzy

Na deze workshop kan je meteen aan de slag in Gynzy en zet je in een handomdraai de juiste oefeningen klaar voor al jouw leerlingen, aangepast op hun eigen niveau.


71

Krachtig digitaal aan de slag met evaluatie en feedback

Verken enkele mogelijkheden van Edtech om je feedback te versterken

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je een aantal tools kennen om jouw eigen evaluatie te versterken.


72

KlasCement en Oefen.be: Vind het betere lesmateriaal nog sneller

Leermiddelendatabank en interactieve oefeningen

Na deze sessie zal je:

  • KlasCement efficiënt kunnen gebruiken;
  • Oefen.be kunnen inzetten in je eigen lessen;
  • leerlingen (en hun ouders) kunnen tonen hoe ze zelf Oefen.be kunnen gebruiken om leerstof in te oefenen of te herhalen.

74

Prowise Presenter - Aan de slag met interactieve apps en tools

Een bordprogramma vol met interactieve apps en tools

Na deze sessie zal je de belangrijkste mogelijkheden van Presenter onder de knie hebben:

  • een eigen account aanmaken;
  • de mogelijkheden van het beheer kennen;
  • de gereedschappen in Presenter kan je hanteren;
  • een eigen bordplan maken met afbeeldingen, video's, spelletjes, handige tools en interactieve elementen zoals een quiz;
  • je kan AI in een handomdraai voor jou een bordplan laten maken;
  • je kan je werk opslaan, bestanden importeren en exporteren en je lessen structureren en delen;…

135

Inspirerende lessen muzische vorming dankzij Kunstig Kijken

Kant-en-klaar lesmateriaal op Het Archief voor Onderwijs

Na deze sessie zal je:

  • makkelijk je weg vinden in het aanbod voor muzische vorming op Het Archief voor Onderwijs;
  • aan muzische vorming kunnen werken aan de hand van ons stappenplan;
  • collecties kunnen bewaren in je favorieten;
  • collecties kunnen dupliceren en bewerken;
  • je eigen collecties kunnen maken;
  • collecties kunnen delen met je collega’s om eraan samen te werken
     

140

Ontwerp met Canva

Maak je eigen (social)banner, folder, infographic, presentatie,...

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • Canva ontdekt hebben als dé online applicatie om folders, headers, infografieken, ... te ontwerpen;
  • gewerkt hebben met lay-outs en (eigen) afbeeldingen toegevoegd hebben om te komen tot een downloadbaar resultaat.

170

ICT in het kleuteronderwijs (Google based scholen)

Aan de slag met ICT in het kleuteronderwijs

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je meer inzicht hebben op hoe je technologie kan inzetten in jouw lessen. 


5

Hoe transformeer ik naar een digitale basisschool?

Het verhaal van twee mediawijze basisscholen

Na deze sessie zal je een digitaal verhaal hebben gehoord waarmee je aan de slag kan om je school te digitaliseren. 

 

 


7

Cyberkinderen (on)bewust online

Kinderen en sociale media - van ontspanning tot cybercriminaliteit

Na deze sessie zal je:

  • de mogelijkheden en valkuilen van de meest gebruikte sociale media-apps kunnen herkennen;
  • leerlingen kunnen begeleiden om hun online veiligheid op sociale media te bewaken;
  • cybercrimefenomenen waar kinderen slachtoffer of dader van zijn kunnen identificeren;
  • over handvatten beschikken om met leerlingen in dialoog te gaan over dit thema;
  • leerlingen kunnen doorverwijzen naar de juiste hulpverlening.

21

Digitaal aan de slag met kleuters

Programmeren in de kleuterklas

Na deze sessie heb je:

  • een aanbod aan apps die je kan innzetten in je klas;  
  • je een overzicht van de robots voor een eventuele aankoop;
  • kennis hoe je deze robots kan inzetten in de klas.

24

Unplugged programmeren, programmeren zonder scherm

Werken aan de voorwaarden voor digitaal programmeren

Na deze sessie zal je:

  • enkele ideeën hebben om met unplugged programmeren aan de slag te gaan in je klaspraktijk, ook voor kleuters en onderbouw;
  • over een denkkader beschikken waarbinnen je opdrachten rond programmeren kan indelen en waardoor je deze zelf creatief zal kunnen bijsturen indien nodig;
  • een betere inschatting kunnen maken van de beginsituatie van jouw klasgroep alvorens je een tool introduceert;
  • een beter beeld hebben van de verticale opbouw voor rasterprogrammeren, waarop…

25

Leerlijn computationeel denken adhv tools (kleuters & 1ste graad)

Handvaten voor een stapsgewijze implementatie (beginners)

Na deze sessie zal je:

  • de concepten van computationeel denken kennen en kunnen toepassen in de klaspraktijk;
  • de basisvaardigheden van de verschillende voorgestelde robots, apps en software beheersen;
  • de verschillende niveaus van programmeren kennen.

26

SAMapp: de tablet in de les LO

Samen meer en beter bewegen

Na deze sessie zal je in staat zijn om de SAMapp in te zetten als krachtig leermiddel om zo kwaliteitsvolle bewegingsarrangementen te organiseren.
 


30

STEM- en STEAM: Tools voor lager onderwijs

Educatieve technologie, apps, robots,...

Na deze sessie ben je aan de slag gegaan met de verschillende STE(A)M-tools, apps, programmeerbare robots, ... die je kan gebruiken in het lager onderwijs. 


33

LEGO Education Spike Essential workshop

Aan de slag met de laagdrempelige LEGO SPIKE Essential robot

Na deze sessie zal je:

  • de basismogelijkheden van de Spike Essential robot kennen en kunnen toepassen;
  • weten hoe je zelf verder kan experimenteren met deze robot;
  • klaar zijn om de eerste lessen met deze robot in jouw klas te brengen.

35

STEM-activiteit in 1e graad Lager onderwijs

Unplugged programmeren en Makeblock (Codey Rocky en mBot)

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • ervaring hebben met het gebruik van Codey Rockey;
  • een opdracht uitgevoerd hebben met de mBot;
  • voorbeelden doorlopen hebben waarin we programmeren gebruiken in een STEM-les;
  • klaar zijn om met leerlingen aan de slag te gaan.

40

Canva voor leerkrachten - stap voor stap uitgelegd

Met Canva leren werken? Leer de basis en je bent vertrokken.

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je de volgende doelen hebben bereikt:

1. **Canva-vaardigheid**: Deelnemers zullen vertrouwd zijn met de Canva-interface en zullen de basisfuncties beheersen om visuele content te maken.

2. **Ontwerpbasis**: Deelnemers zullen begrip hebben van essentiële ontwerpprincipes, zoals kleurgebruik, typografie en lay-out, en deze kunnen toepassen om aantrekkelijke materialen te maken.

3. **Lesmateriaalcreatie**: Deelnemers zullen in staat zijn om lesplannen, werkbladen en ander…


50

ICT & differentiatie - Een klassieker op de ICT-praktijkdag

Je digitale co-teacher helpt differentiëren van ontwerp tot feedback

Na deze sessie zal je zelf online inclusief oefenmateriaal op maat van je leerlingen kunnen aanmaken. Je zal ook inzien dat bepaalde vormen van binnenklasdifferrentiatie makkelijk haalbaar zijn door ICT in te zetten.

Je zal deze informatie kunnen overbrengen naar je collega's omdat de presentatie achteraf op een site beschikbaar zal zijn en je je eigen oefenmateriaal kan tonen.

Je zal een goed beeld hebben van wat binnenklasdifferentiatie inhoudt.

Je krijgt een ruim aanbod aan I…


51

Transformeer je klaslokaal naar interactieve leergierige omgeving

Daag leerlingen uit via IT-challenges met de juiste ICT-tools

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie kan je probleemloos aan de slag met verschillende IT-tools en maak je je les of klas daardoor veel interactiever. 


56

Instructiefilmpjes maken én er op niveau mee werken

Flipped classroom - Afstandsleren - Pre-teaching - Differentiatie

Na deze sessie zal je zelf instructiefilmpjes kunnen maken die je in je klaspraktijk kan inzetten ter vervanging van je klassikale instructie of zelfs als pre-teaching.


64

Ontwerp je eigen digitale escape room met Google apps

Grijp de aandacht van je leerlingen met een interactieve activiteit

Na deze sessie zal je:

  • Weten hoe je een digitale escape room kunt ontwerpen met Google Apps
  • Kunnen brainstormen over spannende verhaallijnen voor je escape room
  • Kunnen bedenken en maken van uitdagende maar niet te moeilijke puzzels

Deze interactieve sessie leert je hoe je je eigen digitale escape room kunt ontwerpen met Google Apps. Dit is een effectieve manier om leerlingen te betrekken en te motiveren.


69

Flip en Sway: Eenvoudige tools om je les te versterken

Leerlingen gaan op een creatieve, interactieve manier aan de slag

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • weten voor welke doeleinden je als leerkracht Flip en Sway kan inzetten in je les om je leerlingen interactief aan het werk te zetten;
  • naar huis gaan met je eigen Flip-kanaal en een zelfgemaakte Sway waarmee je de dag erna al aan de slag kan gaan in je eigen les;
  • de mogelijkheid hebben om AR (Augmented reality) toe te passen zonder enige voorkennis.

70

Adaptief leren: Werken met digitale bundels in Gynzy

Digitaal leren met Gynzy

Na deze workshop kan je meteen aan de slag in Gynzy en zet je in een handomdraai de juiste oefeningen klaar voor al jouw leerlingen, aangepast op hun eigen niveau.


72

KlasCement en Oefen.be: Vind het betere lesmateriaal nog sneller

Leermiddelendatabank en interactieve oefeningen

Na deze sessie zal je:

  • KlasCement efficiënt kunnen gebruiken;
  • Oefen.be kunnen inzetten in je eigen lessen;
  • leerlingen (en hun ouders) kunnen tonen hoe ze zelf Oefen.be kunnen gebruiken om leerstof in te oefenen of te herhalen.

105

Social media en cyberpesten bij kinderen en jongeren

Ken jij reeds Snapchat, Twitch, TikTok, Discord, Deepnudes, MyAI,..?

Na deze sessie zal je met leerlingen kunnen meepraten over hun online leefwereld (Snapchat, TikTok,...) en hoe dit een impact heeft op mogelijk cyberpesten. 

Waarom gaan sommige zaken sneller viraal op TikTok en waarom dienen we op te letten met het delen van herkenbare foto's online?


106

Leesvaardigheid op digitale platformen

Specifieke competenties voor digitale leesstrategieën

Na deze sessie zal je:

  • met het dashboard digitale leesvaardigheid aan de slag kunnen;
  • een analyse kennen van allerlei kenmerken die kunnen inspelen op leesmotivatie

Digitale platformen zijn nét iets anders en dragen misschien wel meer potentieel in zich om aan de slag te gaan. Kom het ontdekken tijdens deze sessie. 


107

Hoe jouw digitaal bord efficiënter gebruiken!

Audiovisuele integratie in klaslokalen

Na deze sessie zal je:

  • alle functionaliteiten van je interactief bord kennen, van de absolute basis tot specifieke apps;
  • inzicht hebben in de vele extra mogelijkheden die het interactief bord je biedt;
  • makkelijk multimedia kunnen integreren in je lessen en in je whiteboard;
  • zelf lessen kunnen maken en toepassen;
  • makkelijk je google drive en/of one drive en/of groepen met collega’s kunnen gebruiken op je interactief whiteboard

120

ICT en STEAM bij kleuters en in buitengewoon lager onderwijs

LEGO Duplo: LEGO Education STEAM Park en Coding Express

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie heb je de verschillende mogelijkheden onder de knie die LEGO Education biedt om met kleuters en kinderen van het (buitengewoon) onderwijs aan de slag te gaan met ICT en STEAM.


121

Computationeel denken in de kleuterklas

Beebot - robotmuis - Coderups - Let's go code - ...

Na deze sessie zal je met verschillende materialen aan de slag kunnen in de kleuterklas om het computationeel denken te stimuleren.


123

STEAM-apps kleuter

Gratis applicaties om speels te leren programmeren

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie ben je volledig uitgerust om aan de slag te gaan met diverse STEAM-apps, waardoor jouw klas een inspirerende omgeving wordt voor het ontwikkelen van programmeervaardigheden. 

 

 


126

15 ICdeeTjes gebaseerd op de ICT-eindtermen

Praktische ideeën over ICT in de klas

Na deze sessie zal je hopelijk besmet zijn met het aanstekelijk virus om ICT in allerlei leerdomeinen toe te passen.


127

STE(A)M: Programmeren en creëren met de micro:bit

Creatief aan de slag met een micro:bit, schaar en karton.

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • weten wat de micro:bit is en kan;
  • in staat zijn om zelf een micro:bit te programmeren aan de hand van eenvoudige blokken code;
  • van jouw micro:bit een stappenteller, digitaal diertje, maaltafelapparaat, moderne dobbelsteen, intercomsysteem voor directie, geluidsmeter voor de refter, lichtmeter,... maken volgens jouw niveau;
  • met karton, plakband, kleuren en schaar het industriële karakter van de micro:bit omtoveren tot een heus apparaat;
  • op school aan de slag kun…

130

Van Techniek tot STEM in de hele basisschool

Is het nu Techniek? Of STEM? Of STEAM? Of STREAM? What's in a name?

Na deze sessie zal je:

  • zelf een onderscheid kunnen maken tussen Techniekactiviteiten en STEMactiviteiten;
  • kunnen kennis maken met verschillende activiteiten zodat je zelf wat ideeën hebt opgedaan om er in je klas mee aan de slag te gaan.

135

Inspirerende lessen muzische vorming dankzij Kunstig Kijken

Kant-en-klaar lesmateriaal op Het Archief voor Onderwijs

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • makkelijk je weg vinden in het aanbod voor muzische vorming op Het Archief voor Onderwijs;
  • aan muzische vorming kunnen werken aan de hand van ons stappenplan;
  • collecties kunnen bewaren in je favorieten;
  • collecties kunnen dupliceren en bewerken;
  • je eigen collecties kunnen maken;
  • collecties kunnen delen met je collega’s om eraan samen te werken
     

140

Ontwerp met Canva

Maak je eigen (social)banner, folder, infographic, presentatie,...

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • Canva ontdekt hebben als dé online applicatie om folders, headers, infografieken, ... te ontwerpen;
  • gewerkt hebben met lay-outs en (eigen) afbeeldingen toegevoegd hebben om te komen tot een downloadbaar resultaat.

141

Canva stap voor stap uitgelegd

Basis sessie Canva

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • Canva ontdekt hebben als dé online applicatie om folders, werkblaadjes, kaartjes, posters, ... te ontwerpen
  • de basishandelingen in Canva kunnen toepassen
  • vertrekkende vanuit een sjabloon je eigen lesmateriaal kunnen vormgeven

145

Je les tot spel omtoveren

Geef de intrinsieke motivatie van je leerlingen een boost!

Na deze workshop zal je:

  • een weloverwogen beslissing kunnen maken of games en gamification een meerwaarde zijn voor jouw lespraktijk;
  • de aangeboden principes kunnen toepassen op eigen lesmaterialen en de eigen lespraktijk;
  • weten welke analoge en digitale tools je kan aanwenden in de creatie van de nodige materialen i.k.v. je gamifiede lespraktijk.

155

Microsoft Office 365: Tijd besparen met opmaak

Sneller en vlotter werken aan opmaak van o.m. lesvoorbereidingen

Na deze sessie zit je in Word nooit meer te werken met spaties om alles gelijk uitgelijnd te krijgen op je werkbladen ;-)

In Powerpoint kan je heel snel en mooi alle elementen uitgelijnd krijgen. Ook uitgebreide animaties worden een stuk makkelijker door gebruik te maken van het selectievenster. En gepaste afbeeldingen laat je zoeken door de AI in MS365. Gedaan met uren zoeken op internet.

In Excel 2 lijnen tekst in 1 cel? Ook dat is geen probleem meer! Een werkblad laten passen op 1…


156

Tips en trucs om efficiënt te (leren) werken met Word en Excel

Ontdek verrassende trucjes om nóg meer uit Word en Excel te halen

Na deze sessie:

  • ken je heel wat handige functies en trucjes om efficienter te werken met Word;
  • heb je een basiskennis Excel. Zo kan je gegevens lay-outen, verwerken, analyseren en ze snel filteren.

Hierdoor zal je in de toekomst sneller kunnen werken met Word en Excel omdat beide pakketten beter onder de knie hebt. 


157

Dynamischer lesgeven vanuit jouw PowerPoint

Aan de slag met PowerPoint functies die je lesgeven verbeteren

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je de nodige tips en trics mee naar huis hebben om je lesgeven met PowerPoint te verbeteren, maar kan je ook beter weg met PowerPoint om er zaken in te gaan integreren en je presentaties mooier en beter te maken voor jouw les.


158

Microsoft 365: Ontdek de kracht om efficiënt te werken

Aan de slag met Outlook, OneDrive, Formulieren, OneNote en Stream

Na deze sessie zal je veel waardevolle functies en instellingen van apps, uit Microsoft 365, kunnen gebruiken om tijdsbesparend te werken.


160

Google Workspace

Google Workspace

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je:

  • kunnen samenwerken tussen collega's in Google Drive;
  • kunnen navigeren in de opbouw en structuur aanbrengen in je eigen Drive;
  • rechten van documenten aanpassen;
  • leerlingen kunnen laten samenwerken in alle Google toepassingen en hun rechten aanpassen;
  • praktische werkvormen in de klas kunnen inzetten;
  • weten hoe je lesmateriaal (online) deelt

161

Google Classroom

Interactief online klaslokaal - gedaan met printen!

Na deze sessie zal je voor minstens 1 klas een eigen Classroom hebben. We maken die meteen structureel op en je kan al meteen wat materiaal delen met jouw studenten. 

 


165

Boost je les met digitale toepassingen

Digitale tools voor effectiviteit en creativiteit in de les

Na deze sessie:

  • heb je kennisgemaakt met verschillende toepassingen die je kan gebruiken met je leerlingen;
  • heb je inspiratie over hoe je deze tools concreet kan inzetten;
  • beschik je over links naar handleidingen en instructiefilmpjes;
  • heb je één of meer tools verder uitgediept

166

Effectieve programma’s voor lees-, schrijf- en rekenvaardigheden

Versterk de brede basiszorg en remediëring in jouw klas.

Deze sessie is volzet.

Na deze sessie zal je:

  • weten wat Bouw! voor jou kan betekenen bij het voorkomen én aanpakken van leesproblemen vanaf 3de kleuterklas;
  • inzicht hebben in de mogelijkheden van BLOON bij het inoefenen en remediëren van (werkwoord)spelling en vreemde talen;
  • Lezergame effectief kunnen inzetten bij het remediëren van leesproblemen;
  • de mogelijkheden kennen van Rekenheld om de rekenbasisvaardigheden te verhogen bij leerlingen.
     


167

Bingel het digitaal leerplatform van uitgeverij Van In

Bingel thuis als op school van eerste tot zesde leerjaar

Na deze sessie zal je ontdekt hebben hoe je Bingel optimaal kunt inzetten, zodat je tijd bespaart en je leerlingen op de best mogelijke manier kan ondersteunen.


168

Mediawijs aan de slag met AI en ChatGPT in je klas

Wat is Artificiële intelligentie + Enkele toepassingen

Na deze sessie zal je:

  • weten wat artificiële intelligentie is en hoe het aanwezig is in tools die we elke dag gebruiken;
  • een aantal concrete lesactiviteiten hebben om mee aan de slag te gaan in de klas;
  • tools hebben om met leerlingen over AI, bias en ethiek te spreken;
  • weten hoe je ChatGPT kan inschakelen om jou als leerkracht te ondersteunen.

 


169

‘Kleine denkers’ De wondere wereld van computationeel denken!

Computationeel denken bij peuters en kleuters

Na deze sessie zal je direct een aantal activiteiten van computationeel denken kunnen inzetten in je klas met kleuters/peuters.


171

Leescoach en leerondersteuning in Microsoft 365

Betere begeleiding met de geïntegreerde hulpmiddelen van Microsoft.

Deze sessie is geannuleerd.

Na deze sessie zal je ...

Inzicht hebben in de mogelijkheden van de Microsoft Learning Accelerators en hoe ze in te zetten in je eigen klaspraktijk.