25. Leerlijn computationeel denken adhv tools (kleuters & 1ste graad)

Handvaten voor een stapsgewijze implementatie (beginners)

Inhoud

Inleiding

Computationeel denken, programmeren en coderen! Het is niet meer weg te denken uit het onderwijs, maar hoe kunnen we de jongste leerlingen hierbij op een doordachte manier betrekken? Een (praktisch) antwoord op deze vraag probeer ik te bieden tijdens deze hands-on workshop! 

Inhoud

De leerlijn computationeel denken biedt eenvoudige, stapsgewijze begeleiding en praktische oefeningen aan om concepten zoals algoritmen, patroonherkenning en probleemoplossend denken te begrijpen. Leerlingen stimuleren in het ontwikkelen van hun digitale geletterdheid door middel van computationeel denken wordt met deze handvaten een eitje!

In deze workshop word je begeleid in het gebruik van deze leerlijn, krijg je de nodige (gratis) tools aangereikt en maak je de transfer naar de eigen klaspraktijk door deze concepten te integreren in concrete klasactiviteiten. Zo kan je morgen reeds aan de slag!

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • de concepten van computationeel denken kennen en kunnen toepassen in de klaspraktijk;
  • de basisvaardigheden van de verschillende voorgestelde robots, apps en software beheersen;
  • de verschillende niveaus van programmeren kennen.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Sites

Leerlijn computationeel denken

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-co√∂rdinator
Uit:
  • Kleuteronderwijs/Primair onderwijs groep 1-2
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8: 1ste graad/ groep 3-4

Thema's

  • ICT in je klas of vak
  • Kleuteronderwijs
  • Apple
  • Digitale Leermiddelen
  • Programmeren

Tijdstip

Voormiddag (10:00 - 12:30)
Lokaal: D125
Er zijn 25 plaatsen waarvan er 7 bezet zijn.

Namiddag (13:30 - 16:00)
Lokaal: D125
Er zijn 25 plaatsen waarvan er 19 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Breng je eigen iPad mee met daarop de volgende apps geïnstalleerd:

  • Bee-Bot
  • Scratch Jr
  • Codespark

Lesgever

Wouter Willems
Lees meer over de expertise van Wouter.


Korte titel : Leerlijn computationeel denken

Deze pagina werd al 410 keer bekeken