81. ICT-beleid gekoppeld aan vijf educatieve apps (SFI Melle)

Kami, Pear deck, Quizalize, Screencastify en BookWidgets

Inhoud

Inleiding

Hoe kun je het pedagogisch ICT-beleid van je school concreet versterken m.b.v. educatieve ICT-tools? ICT kan een geschikt hulpmiddel zijn voor het versterken van het leer- en onderwijsproces. In de praktijk stellen we vast dat dit niet altijd even makkelijk is. In deze sessie trachten we je een aantal tips en handvaten aan te reiken.

Inhoud
  • Je krijgt een beknopt referentiekader aangeboden dat je kan ondersteunen bij het kiezen van de doelstellingen van het pedagogisch ICT-beleid en de educatieve ICT-tools op je school.
  • Tijdens de sessie zul je een aantal eenvoudige taken kunnen uitvoeren in Kami, Quizalize, Pear deck, Screencastify en BookWidgets. Je zal werken met een Google Workspace account van SFI. Alle apps zijn gekoppeld met de elo Google Classroom. SFI betaalt school wide licenties voor deze apps. Kami, Quizalize, Pear deck en Screencastify zijn 'freemium apps'. We tonen je ook welke activiteiten je met de gratis licentie kunt uitvoeren.
  • Met Kami zal je o.a. ervaren dat je snel live feedback (tekst/audio/video) op een taak kan geven. 
  • Met Pear deck zal je snel kunnen achterhalen hoe ver de leerlingen in hun leerproces staan (formatieve evaluatie)
  • Met Quizalize zul je met de ingebouwde AI tool snel quizvragen maken. Je maakt ook een eenvoudig adaptief leerpad.
  • Met Screencastify zal je een videotaak voor je leerlingen koppelen aan Google Classroom.
  • We tonen je ook een aantal mogelijkheden om de leerlingen meer zelfsturend te laten leren met BookWidgets en een SFI spreadsheet voor zelfsturend leren.
  • Als er nog tijd beschikbaar is, tonen we je ook kort een aantal AI-tools die SFI gebruikt zoals Magischschool.ai en ChatPDF.

Resultaat

Na deze sessie zal je over een aantal extra tips en een beknopt referentiekader beschikken voor het versterken van je pedagogisch ICT-beleid. Je zal een aantal functies van de 5 SFI educatieve apps (Kami, Pear deck, Quizalize, Screencastify en BookWidgets) kunnen testen en ervaren hoe deze apps het leer- en onderwijsproces kunnen versterken. De focus zal gelegd worden op formatieve evaluatie, snelle en effectieve feedback, zelfsturend leren en differentiatie.

 

 

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Meegenomen kennis

basisvaardigheden Google workspace:vooral Google Classroom en Drive

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

-Classroomcursus met links naar leerpaden BookWidgets-Kami-Pear Deck-Quizalize-ScreenCastify -spreadsheet met een mogelijk referentiekader voor ICT-doelstellingen en monitoring ICT-acties

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Directie - Administratie
  • Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs

Thema's

  • ICT-beleid
  • Digitale Leermiddelen
  • Google

Tijdstip

Voormiddag (10:00 - 12:30)
Lokaal: D135
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 10 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Vanaf deze editie verplichten we om je eigen laptop mee te brengen. Zo haal je het meest uit de workshop. Het werkt vlotter en alles wat je inoefende, neem je mee naar huis.

Eventueel een headset voor videotaak ScreenCastify

Lesgever

Francis Van Hecke
Lees meer over de expertise van Francis.


Korte titel : ICT-beleid met vijf apps

Deze pagina werd al 676 keer bekeken