51. Scratch stap voor stap leren kennen vanaf nul (voor sec. ond.)

Van unplugged computationeel denken tot FTRPRF

Inhoud

Inleiding

Computationeel denken, een term die we vaker horen, en nu ook een onderdeel is van het leerplan GLI binnen katholiek onderwijs, en in het GO! ook een onderdeel is binnen de basisvorming.

Hoe begin je daar nu aan? 

Inhoud

Ik voorzie enkele oefeningen unplugged computationeel denken. Daarnaast laat ik je kennis maken met één gratis tool die goed werkt voor onze school. We gebruiken deze tool al een tijdje en zijn zeer tevreden, ook leerlingen reageren enorm positief. Tot slot neem ik je mee in de wereld van FTRPRF, deze tool is betalend, maar heeft een ingebouwde co-teacher. Die werkt zeer goed en geeft wat meer rust voor de leraar. 

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • naar huis gaan met kant-en-klaar lesmateriaal. We gaan er samen mee aan de slag, en er is voldoende ruimte voor vragen;
  • enkele voorbeelden meekrijgen van hoe ik het aanpak binnen onze school, zowel online als offline. 

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Verplichte kennis

Dit is een BASISsessie. Ben je helemaal nieuw in de wereld van Scratch? Dan kan je hier terecht!

Ben je niet nieuw in de wereld, maar wil je wat extra voorbeelden van good practices, schrijf je dan zeker in!

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Uitgewerkte lessen

Sites

FRTPRF

EU Codeweek

Code.org

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
Uit:
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Buitengewoon secundair/Speciaal voortgezet onderwijs

Thema's

  • Secundair onderwijs
  • Programmeren

Tijdstip

Voormiddag (10:00 - 12:30)
Lokaal: D133
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 5 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Vanaf deze editie verplichten we om je eigen laptop mee te brengen. Zo haal je het meest uit de workshop. Het werkt vlotter en alles wat je inoefende, neem je mee naar huis.

Lesgever

Joke Vandepitte
Lees meer over de expertise van Joke .


Korte titel : Scratch basis (sec. ond.)

Deze pagina werd al 268 keer bekeken