25. Computationeel denken: Unplugged in basisonderwijs

Unplugged programmeren met behulp van eenvoudige materialen

Inhoud

Inleiding

Probleemoplossend denken, ook jonge kinderen kunnen dat!  Door dagelijkse activiteiten te analyseren, op te delen in kleine stapjes, ervaren de kinderen dat het computationeel denken niet zo moeilijk is dan dat het lijkt.

Inhoud

Op een speelse manier kinderen zelf laten ontdekken hoe een 'computerspelletje' bestuurd kan worden. Zelfs zonder dure materialen kunnen we aan de slag in de klas.

We leggen de link naar dagelijkse activiteiten. Welke stappen zet je bij het aankleden?  Welke handelingen herhaal je? Is de volgorde van de stappen belangrijk? Aan welke voorwaarden moet de omschrijving van de stappen voldoen?

Resultaat

Na deze sessie zal je:

  • computationeel denken kunnen stimuleren bij jouw leerlingen, zonder dat u dure materialen dient aan te kopen;
  • ervaren hebben dat dagelijkse activiteiten kunnen gebruikt worden om het computationeel denken bij kinderen te stimuleren;
  • kennis gemaakt hebben met enkele voorbeelden van unplugged programmeren;
  • ervaren hebben dat computationeel denken, tot onze dagelijkse activiteiten behoort.

Voorkennis

Er is geen voorkennis nodig om deel te nemen aan deze sessie

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Zorgcoördinator
Uit:
  • Kleuteronderwijs/Primair onderwijs groep 1-2
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Buitengewoon lager/Speciaal primair onderwijs

Thema's

  • ICT in je klas of vak
  • Kleuteronderwijs
  • Lager onderwijs
  • Programmeren
  • STE(A)M

Tijdstip

Voormiddag (10:00 - 12:30)
Lokaal: C101
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 14 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Vanaf deze editie verplichten we om je eigen laptop mee te brengen. Zo haal je het meest uit de workshop. Het werkt vlotter en alles wat je inoefende, neem je mee naar huis.

Lesgever

Mieke Vanormelingen
Lees meer over de expertise van Mieke.


Korte titel : Computationeel denken BaO

Deze pagina werd al 401 keer bekeken