179. Digitale inclusie: maak je lesmateriaal toegankelijk voor allen

Diversiteit als bron van meerwaarde - Met MS- en Googletoepassingen

Inhoud

Inleiding

Technologie kan een rol spelen bij het inclusief ontwerpen van (les)materiaal. We kunnen met enkele basishandelingen en -inzichten toegankelijkheid, diversiteit en samenwerking bevorderen. 

Inhoud
  • Inclusie en toegankelijkheid: wat is dat?

We bepalen eerst verschillende behoeften binnen de inclusieve klasgroep (cognitief, auditief, visueel, neurodivers …).

  • Inclusie en toegankelijkheid: hoe doe je dat (met technologie)?

Daarna bekijken we enkele functies die tegemoet komen aan die specifieke behoeften (bv. Insluitende lezer, Reflect, Office/Google Lens …)

  • Solve for one, extend to many

Uiteindelijk ‘reframen’ we de definitie van inclusie: ‘solve for one, extend to many’, de slagzin van Microsoft. We komen tot de conclusie dat diversiteit een bron van meerwaarde kan zijn – eerder dan een horde die moet worden genomen – wanneer dit ondersteund kan worden door technologie (bv. leerversnellers).

  • Zelf aan de slag!

Met concrete instructiefiches/stappenplannen ga je zelf aan de slag en verken je toepassingen die voor jou en jouw doelgroep belangrijk kunnen zijn.

We maken doorheen de sessie een opsplitsing tussen Microsoft en Google (iPad/Apple komt niet aan bod). In de producten van Microsoft zitten alle functies ingebouwd. Google gebruikers hebben extensies nodig.

Resultaat

Na deze sessie:

  • kun je een visie kunnen benoemen op inclusief ontwerpen;
  • weet je op welke manieren je toegankelijkheid kunt verhogen;
  • kun je enkele concrete handelingen toepassen om je eigen lesmateriaal / lesaanpak inclusief te maken (van hele kleine ingrepen tot grotere aanpassingen).

Voorkennis

Verplichte kennis

Je hoeft echt geen kenner te zijn. We starten bij de basis en je kiest zelf hoe ver je gaat in bepaalde toepassingen.

Meegenomen kennis

Het is handig als je goed weet in welke omgeving jij/jouw school vooral werkt: bv. Teams / Microsoft of Google (Classroom) of ...? Op zich maakt dit niet zo veel uit, als je maar wéét waarin je werkt.
Apple/iPad komt niet aan bod.

Lesmateriaal

Hand-outs van presentatie

Interessant voor

  • Leerkracht - Docent
  • Pedagogische ICT-coördinator
  • Zorgcoördinator
Uit:
  • Lager/Primair onderwijs groep 3-8
  • Secundair/Voortgezet onderwijs
  • Hoger onderwijs
  • Volwasseneneducatie

Thema's

  • Microsoft
  • Zorg
  • Digitale Leermiddelen
  • Leren op maat / e-learning
  • Google

Tijdstip

Namiddag (14:00 - 16:30)
Lokaal: D126
Er zijn 20 plaatsen waarvan er 7 bezet zijn.

Vorm

Workshop

Mee te brengen

Vanaf deze editie verplichten we om je eigen laptop mee te brengen. Zo haal je het meest uit de workshop. Het werkt vlotter en alles wat je inoefende, neem je mee naar huis.

Lesgever

Griet Bogaert
Lees meer over de expertise van Griet.


Korte titel : Digitale inclusie

Deze pagina werd al 342 keer bekeken